skutecznosc reklamy.doc
(
56 KB
)
Pobierz
Badanie skutecznoœci reklamy
Badanie skuteczności reklamy...
Ø
Testowanie wstępne reklamy (przed umieszczeniem w środkach masowego przekazu)
Ø
Testowanie skuteczności kampanii (w trakcie jej trwania)
Ø
Testowanie skuteczności kampanii (po jej zakończeniu)
Dlaczego testować projekty reklamy.
..
·
koszt rozpowszechnienia reklamy to około 90% budżetu reklamowego
·
sukces reklamy zależy od:
·
wielkości budżetu
·
jakości reklamy konkurentów
·
właściwego doboru mediów
·
treści i formy reklam własnych
·
wybór najlepszej reklamówki
·
ocena reklamy pod względem jej zdolności do przyciągania uwagi, zdolności do przekazywania określonych treści oraz utrwalania i modyfikowania postaw konsumentów
Kiedy testować projekty reklamy...
·
w etapie wstępnym generowania pomysłów na reklamę, gdzie celem badania jest stwierdzenie w jakim stopniu dana koncepcja będzie skutecznie komunikowała założone treści
·
w etapie końcowym, gdy reklama jest gotowa do publikacji
Kiedy testować projekty reklam...
·
Testowanie reklamy w formie surowej (tzw. roughs) składającej się ze szkicu ilustracji i nagłówka lub zarysu akcji
·
Zalety: niskie koszty związane z przygotowaniem projektów, oszczędność czasu
·
Wady: konsumenci oceniając formę surową mają trudność z odróżnieniem szkicu od ostatecznej wersji reklamy
Co można badać...
·
Czy dana reklama przyciąga uwagę
·
Czy dana reklama podoba się odbiorcom
·
Czy dana reklama jest przekonywająca
·
Treść reklamy
·
Forma graficzna reklamy
·
Koncepcja reklamy itp.
Metody testowania wstępnego...
·
Jury konsumentów
·
Testy portfelowe
·
Testy fizjologiczne
·
Test zróżnicowania semantycznego
·
Test teatralny
·
Metoda sklepów-laboratoriów
·
Próbne działania reklamowe
Jury konsumentów...
·
badaniem zwykle objęta grupa 50-100 osób, należących do zakładanego audytorium reklamy
·
przeprowadza się wywiady z respondentami na temat reklamy
·
badanie ma charakter laboratoryjny
·
wywiady prowadzone po przedstawieniu respondentom zestawu projektów przekazów reklamowych
Test portfelowy...
·
dla badanej grupy potencjalnych nabywców reklamowanego towaru organizowana jest ekspozycja zestawu (portfela) przekazów reklamowych
·
portfel zawiera projekty objęte badaniem jak i inne umieszczone w zestawie w celach kontrolnych (porównawczych)
·
stosowana dla reklam prasowych, może także dotyczyć reklamy billboardowej
·
respondent samodzielnie zapoznaje się z zestawem
·
niekiedy zestaw ma po
stać symulowanego czasopisma
·
zadawane są pytania mające na celu ustalenie stopnia zapamiętania przekazów zawartych w zestawie (dotyczą tekstu i elementów graficznych)
Testy fizjologiczne...
·
Wykorzystywane są procedury laboratoryjne w celu pomiaru psycho-fizjologicznych reakcji ludzi na kierowane do nich bodźce, którymi są w tym przypadku projekty przekazów reklamowych
·
Wykorzystywane urządzenia to między innymi:
·
kamera do badania ruchy gałek ocznych
·
strumień podczerwieni
·
psychogalwanometr
·
tachistoskop
·
pupilometr
Kamera do badania ruchu gałek ocznych...
·
Dzięki niej możliwe jest zbadanie szybkości i kolejności zapoznawania się badanych osób z tekstem reklamowym, zatrzymywania uwagi na poszczególnych partiach ogłoszenia itp.
·
Nowsza wersja tego urządzenia to strumień podczerwieni kierowany na oczy badanej osoby i komputerowa rejestracja kolejnych pozycji źrednic
Psychogalwanometr...
·
Rejestruje zmiany elektrycznego przewodnictwa skóry
·
należy do urządzeń rejestrujących galwaniczne i perspiracyjne zmiany skóry wywołane prezentacją przekazów reklamowych, które mogą wywołać silną reakcję emocjonalną badanych osób
Tachistoskop...
·
Projektor szczelinowy o regulowanym czasie ekspozycji
·
ekspozycja przekazów pojedynczo lub w parach (1/50, 1/15, 1/10, 1/5, 1/2 sekundy)
·
Sprawdz
a się, które elementy przekazów zostaną dostrzeżone w danym czasie, który z badanej pary przekazów jest szybciej dostrzeżony itp.
·
Pupilometr bada rozszerzanie się źrenic
·
można także mierzyć:
·
zmiany ciśnienia krwi i tętna
·
przepływy fal mózgowych
·
stopień natężenia głosu
·
główne ograniczenie testów fizjologicznych - nienaturalność warunków pomiaru
Test zróżnicowania semantycznego...
·
Służy opracowaniu tzw. profilów semantycznych badanych przekazów reklamowych
·
Skale są spolaryzowane, ich biegunami są przeciwstawne określenia, najczęściej przymiotniki
Test teatralny...
·
Polega na prezentacji projektów filmów reklamowych dużej grupie respondentów w sali teatralnej lub kinowej (250-600 osób)
·
Filmy są wyświetlane w ramach przedstawionego większego programu np. rozr
ywkowego czy filmowego
·
respondenci proszeni są o wypełnienie krótkich kwestionariuszy przed i po pokazie
·
Czasami stosuje się elektroniczne urządzenia służące do sygnalizowania pozytywnych lub negatywnych odczuć w związku z prezentowanymi przekazami
Metoda sklepów-laboratoriów...
·
dla plakatów i innych form np. reklamy zewnętrznej
·
wykorzystywane są sklepy-laboratoria, w których umieszcza się plakaty, ulotki itp.
·
Badane są reakcje ludzi odwiedzających te miejsca, ich zainteresowanie reklamowanym produktem, zak
upy tego produktu w danym sklepie itp.
·
Odmiana tej metody to tzw. Test Schwerina
Próbne działania reklamowe...
·
Grupa metod badania reklamy w naturalnych warunkach
·
Badanie polega na przeprowadzeniu na niewielką i ściśle kontrolowaną skalę działań reklamowyc
h oraz zgromadzeniu danych na temat odbioru tej reklamy przez jej adresatów
·
Np. umieszczenie projektu ogłoszenia reklamowego w części nakładu czasopisma
Badania skuteczności reklamy ( w trakcie i po kampanii)...
·
Badania zauważalności i zapamiętywania rekla
my
·
test rozpoznawania
·
testy odtworzeniowe
·
Kształtowanie postaw i preferencji
·
formuła Fishbeina
·
testy zróżnicowania semantycznego
·
Badanie wpływu reklamy na zakupy respondentów
·
panel gospodarstw domowych
·
panel sklepów
·
wskaźnik skuteczności reklamy
Test rozpoznawania...
·
dla reklamy drukowanej
·
wywiady osobiste z grupą 200-300 osób
·
zadawane są pytania, co zapamiętali respondenci z ostatniego numeru badanego czasopisma lub gazety
·
badaną grupę powinni stanowić czytelnicy danego tytułu
·
egzemplarz badanego numeru je
st przeglądany razem z respondentem
·
wskazuje się na poszczególne ogłoszenia reklamowe i na podstawie udzielanych odpowiedzi ustalane są trzy stopnie zapamiętania ogłoszeń:
Stopnie zapamiętania ogłoszeń...
·
Stopień najniższy - samo zauważenie ogłoszenia przez badaną osobę
·
Stopień wyższy - zauważenie ogłoszenia połączone z właściwym kojarzeniem marki handlowej lub nadawcy reklamy
·
Stopień najwyższy - przeczytanie ogłoszenia i co najmniej w połowie zapamiętanie jego treści
Testy odtworzeniowe...
·
dla reklamy drukowanej
·
poddany badaniu egzemplarz czasopisma jest doręczany grupie 150-200 respondentów, zamieszkałych w różnych rejonach kraju
·
jednocześnie ustalany jest termin wywiadu telefonicznego
·
osoby do tego czasu mają się zapoznać z czasopismem
·
potem wywiad, zada
wane są pytania mające potwierdzić fakt przeczytania czasopisma
·
następnie odczytywana jest lista ogłoszeń zamieszczonych w badanym czasopiśmie
·
respondenci mają zidentyfikować te, które zapamiętali
·
podobne badania prowadzi się w przypadku reklamy radiowej i
telewizyjnej
Formuła Fishbeina
należy do metod badania postaw i preferencji
z
metoda ta pozwala na określenie istoty i struktury postawy potencjalnego nabywcy wobec marki
Formuła Fishbeina...
N
P
jk
=
S
w
ik.x
A
ij
i=1
P
jk
- postawa konsumenta k wobec marki j <0-1>
w
ik
- waga (relatywne znaczenie) cechy i towarów danej grupy według subiektywnego odczucia respondenta k <0-1>
A
ij
- przekonanie konsumenta o posiadaniu cechy i przez towar marki j <0-1>
N - liczba cech towarów danej grupy branych pod uwagę
przez konsumentów przy ocenie poszczególnych marek
Formuła Fishbeina - przykład...
Porównawcze badanie postaw kon...
Plik z chomika:
Koteciek
Inne pliki z tego folderu:
badania marketingowe.doc
(68 KB)
zarzadzanie marketingowe.doc
(220 KB)
Zarządzanie marketingowe - wykład 1,2 - sobota.doc
(119 KB)
Zarządzanie marketingowe - wykład 3,4.doc
(70 KB)
media reklamy - sciaga.doc
(62 KB)
Inne foldery tego chomika:
matematyka
Nauka o organizacji
Ocena pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynku europejskim
ochrona własności intelektualnej
podstawy zarządzania
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin