podstawy zarzadzania.doc

(152 KB) Pobierz
Podstawy zarządzania i organizacji dr Maria Bucka

2

 



Podstawy zarządzania i organizacji                            

 

1.Definicja organizacji

2.Definicja zarządzania

 

Ad.1 Pojęcie organizacji (definicja organizacji) – organizacja jest to grupa ludzi, skupiona w danej instytucji, współpracująca ze sobą, w sposób uporządkowany i skoordynowany aby osiągnąć pewien zakres celów.

 

Cechy organizacji:

-         organizacje są tworami człowieka stworzonymi dla wykonania określonego celu, zatem są celowo zainteresowane;

-         w ich skład wchodzą ludzie stanowiący niezbędny element każdej organizacji oraz rzeczowe środki którymi ci ludzie posługują się w swych działaniach;

-         są systemami zachowującymi się rozmyślnie, zdolnymi do koordynowania a nawet zmiany pierwotnie wyznaczonych celów;

-         są wyodrębnione z otoczenia a równocześnie otwarte;

-         są ustrukturowane  czyli w pewien sposób uporządkowane wewnętrznie;

-         są szczególnie złożone co nie pozwala do końca odwzorować ani opisać ich struktury;

-         mają wyodrębniony człon kierowniczy;

-         są stabilne, zdolne do utrzymania równowagi wewnętrznej mimo zmian zachodzących w otoczeniu;

-         są ekwiwalentne;

-         są systemami samoorganizującymi się;

-         utrwalają sposoby zachowania ludzi i funkcjonowania organizacji w drodze formalizacji i instytucjonalizacji.

 

Organizacja może być przedstawiana jako model leawita, czynniki, ludzie, zadania, technologia i struktura.

 









     Ludzie                          Zadania









                                                                                                                Otoczenie

 

 







   Struktura                     Technologia                                         

 

 

 

 

Ludzie – uczestnicy organizacji wraz z ich kwalifikacjami, hierarchią wartości, oraz motywacjami do działania (podsystem społecznej organizacji).

 

Zadania – rozumiane jako zbiór zamierzeń przewidzianych do realizacji, w określonym przedziale czasu.

 

Technologia – obejmująca zbiór sposobów osiągnięcia celów, spełnienia funkcji, realizacji zadań cząstkowych (metody, techniki, podsystem techniczny).

 

Struktura – to ogól realizacji obejmujący przede wszystkim stosunki i oddziaływania poszczególnych elementów.

 

Organizacje możemy podzielić wg:

1.funkcji, od roli jaką zaspokajają potrzeb społecznych:

-         organizacje gospodarcze działające na podstawie zasad ekonomiczności;

-         służące zaspokojeniu niematerialnych potrzeb (szkoły, przedszkola);

-         organizacje administracyjne ogólnopaństwowe, lokalne, militarne;

-         organizacje społeczne (partie polityczne, związki zawodowe);

-         organizacje religijne.

 

Zarządzanie – (definicja) zestaw działań obejmujący, planowanie, organizowanie, kierowanie i kontrolę skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, informacyjne, rzeczowe) i wykonywanych zamiarem celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny nazywamy zarządzaniem. Zarządzanie to plan, organizowanie, kierowanie, kontrola.

                                                                                                                             









                                                                                                           



Zasoby                            planowanie                                           organizowanie                           skuteczny





Ludzkie                 i podejmowanie 



                                  decyzji

Zasoby                                                                                                                                            cel

Rzeczowe             



Zasoby                                                                                                                                             sprawny

Finansowe



Zasoby





Informacyjne        kontrolowanie                                     kierowanie i przywództwo  



                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

 

Zarządzanie jest to dokładne poznanie tego czego się oczekuje od ludzi a następnie dopilnowanie aby wykonali to w najlepszy i najtańszy sposób.

Planowanie jest to wytyczanie celów organizacji i określenie sposobów ich najlepszej realizacji.

Podejmowanie decyzji jest to część procesu planowania, obejmująca wybór trybu działania spośród zestawu dostępnych możliwości.

Organizowanie logiczne grupowanie działań i zasobów.

Kierowanie jest to zespół procesów wykorzystywanych w celu sprawienia by członkowie organizacji współpracowali ze sobą w interesie organizacji.

Kontrolowanie jest to obserwowanie postępów organizacji w realizacji jej celów.

Manager to taka osoba która wykonuje cztery podstawowe funkcje lub działania kierownicze:

1.planowanie

2.organizowanie

3.kierowanie

4.kontroli – łączyć i koordynując różne zasoby organizacji, w celu osiągnięcia celu organizacji w sposób skuteczny i sprawny.

Kryterium podziału managerów :

-         wg szczebla zarządzania organizacji

-         wg obszaru zarządzania organizacji

 

 





                                                           manager szczebla najwyższego



 

 

 

                                                                        manager szczebla średniego

                                                                             (funkcjonalny)   



 

 

                                                                                    manager szczebla podst.

                                                                                               (ruchu)

                                                                                        

 



Podział wg obszaru zarządzania:

-         m. d.s. marketingu

-         m. d.s. finansowych

-         m. d.s. produkcji

-         m. d.s. zasobów ludzkich

-         m. d.s. administracji

 

Wiedza i wykształcenie

Doświadczenie i praktyka

Predyspozycje wewnętrzne

 

Role kierownicze wg MINTZBERGA

-         interpersonalne

-         decyzyjne

 

                    

Podstawowe role kierownicze wg MINTZBERGA

 

 

 





KATEGORIA           ROLA                                          PRZYKŁAD



1.Interpersonalna              Reprezentanta                            otwarcie nowego zakładu (charakter symboliczny)

 

                                       Przywódca                 zachęcanie pracowników do zwiększenia wydajności                                       



                                        Łącznik                            koordynacja dwóch grup

 

 

2.Informacyjna               Obserwator                      śledzi sprawozdania branżowe, zbiera informacje           

                                                                                  na   temat organizacji

 

                                       Propagator                       wychodzi z inicjatywami

 

                                       Rzecznik                          przedstawia org. , omawia plany strategiczne

                                                                                na zewnątrz



3.Decyzyjna                 Przedsiębiorcy                  występuje z nowymi pomysłami

 

                                      Przeciwdziałający                 rozwiązuje pewne konflikty

                                      zakłóceniom 

            

                                      Dysponent zasobów

 

                                      Negocjator

 

 

 

 

 

 

 

Umiejętności kierownicze:

1.techniczna – znajomość rzeczy i zdolność wykorzystywania wiedzy i metod teoretycznych w konkretnym indywidualnym przypadku, u. niezbędna do wykonywania lub zrozumienia zadań z daną organizacją

2.społeczna – tzn. zdolność efektywnej współpracy z innymi ludźmi zarówno jako członek jak i kierownik grupy.

 

Społeczny zasięg managera jest duży i również duże są wymagania co do jego umiejętności społecznej, umiejętność ta wymagana jest co najmniej na czterech szczeblach:

-         kolegów

-         podległych pracowników

-         przełożonych

-         i grup z otoczenia

 

Umiejętność nawiązywania kontaktu, rozumienia i motywowania  jednostek jak i grup.

Umiejętność koncepcyjna – tzn. zdolność rozpoznawania problemów i szans, oraz ich związków.

Umiejętność koncepcyjna -  zdolność do myślenia abstrakcyjnego.

Umiejętność diagnostyczna i analityczna – umożliwiająca między innymi zaprojektowanie najwłaściwszej reakcji, w danej sytuacji.

 

Otoczenie organizacji

 





Otoczenie wewnętrzne

 





    

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

                                                                                      Otoczenie celowe

 

 

 

 

                       Regulatorzy        konkurencja                     

 

 

Dostawcy

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin