sciaga_-_prawo.pdf

(173 KB) Pobierz
sciaga - prawo
PRAWO to zespół norm wydanych lub usankcjonowanych przez
państwo i zagwarantowywanych przymusem państwowym.
Prawo jest nierozerwalnie związane z państwem.
Prawo stanowi UPORZĄDKOWANY zbiór norm.
MORALNOŚĆ to ukształtowany w procesie długotrwałego
rozwoju społeczeństwa zespół norm postępowania, według których
ocenia się określone zachowanie jako dobre lub złe.
ELEMENTARNE NORMY MORALNE – zespół norm
moralnych wspólnych dla całego społeczeństwa
Klasyfikacja norm prawnych z punktu widzenia moralności:
- moralnie pozytywne (potępienie kradzieży, nie zabijać)
- moralnie negatywne
- moralnie obojętne (np. regulujące zasady ruchu drogowego,
prawo podatkowe itp.)
ŚWIADOMOŚC PRAWNA to ocena obowiązującego
prawa przez społeczeństwo i postulaty dotyczące zmiany prawa w
pożądanym przez społeczeństwo kierunku
„jest to prawo z ludzkich wyobrażeń o sprawiedliwości” np. ten
przepis jest „sprawiedliwy”, a ten przepis „nie jest sprawiedliwy”
Świadomość prawna wchodzi w skład moralności.
Niezgodność obowiązującego prawa ze świadomością prawną
osłabia działanie prawa, stąd państwo (władza, ustawodawca) nie
może w żaden sposób lekceważyć świadomości prawnej
PRAWORZĄDNOŚĆ jest to taki stan faktyczny, w którym
podstawowe dziedziny stosunków społecznych są uregulowane
przepisami prawnymi i przepisy te są przez organy państwowe
ściśle przestrzegane, jak i przez społeczeństwo.
1. Przesłanka praworządności – istnienie stosunkowo szerokiej
regulacji prawnej
2. Przesłanka praworządności – przestrzeganie prawa przez
wszelkie organy publiczne
KIERUNKI REGULACJI STOSUNKÓW SPOŁECZNYCH
1. NORMY O CHATAKTERZE KARNO-ADMINISTRACYJNYM
relacja Państwo (nakazuje)- Obywatel (podporządkowany)
2. NORMY O CHARAKTERZE CYWILNYM (interes prywatny,
jednostki)
- w tej relacji dwa podmioty są względem siebie równe
- negocjacje
- autonomia woli stron
REGULACJA SFERY PUBLICZNEJ --- Nakaz
PODZIAŁ STOSUNKÓW SPOŁECZNYCH
1. Sfera majątkowa (wymiana między wszelkimi podmiotami w
zakresie dóbr i usług
2. Sfera niemajątkowa – publiczna – regulacje między Państwem i
Obywatelami (podatki, ubezpieczenia społ., szkolnictwo etc)
NORMA PRAWNA to wynikająca z przepisów reguła
postępowania, wydana lub usankcjonowana przez państwo,
zagwarantowana przymusem państwowym
Cechy normy prawnej:
- ma charakter ogólny i nie indywidualizuje osoby, do której się
odnosi
- ma charakter dwustronny, Z każdej normy wynika dla jednej
osoby obowiązek, a dla drugiej prawo
Budowa normy prawnej:
1. Hipoteza – określa pewną sytuację, stan faktyczny
2. Dyspozycja – wskazuje obowiązujący w danej sytuacji sposób
zachowania
3. Sankcja – określa negatywne konsekwencje wynikające z faktu
postępowania niezgodnego z dyspozycją
Sankcji nie należy utożsamiać z karą. Jedynie w normach prawa
karnego sankcja przybiera postać kary. (np. sankcją za naruszenie
zasad sporządzenia testamentu jest nieważność testamentu)
PODZIAŁ NORM
ze względu na rodzaje wymaganego zachowania się
1. Normy nakazowe – nakazują adresatowi określony sposób
zachowania się
2. Normy zakazowe – zabraniające określonego zachowania się
3. Normy upoważniające (dozwolone) – mówią co można czynić w
granicach prawa
ze względu na moc wiążącą i rangę danej normy
1. Konstytucyjne
2. Ustawowe – są samoistne, niezależne od innych, nadrzędne
względem zwykłych ustaw
3. Rozporządzenia – normy wykonawcze czyli delegowane, które
są tworzone na mocy upoważnień ustawowych. Nie są samoistne,
musza mieć odpowiednią delegację
4. Normy zarządzające – określające tryb i zasady działania
organów w zakresie wewnętrznym lub miejscowym – zarządzenia,
uchwały
ze względu na zasięg przestrzenny
1. Międzynarodowe, unijne
2. Ogólnokrajowe
3. Regionalne
4. Lokalne
ze względu na moc obowiązującą
1. Bezwzględnie obowiązujące (imperatywne) – korzystanie z
uprawnień w sposób bezwzględny; zawierają niepodważalny nakaz
państwa. Normy te stanowią większość obowiązujących w
państwie norm prawnych. Wola państwa przejawia się w nich w
sposób nie znoszący oporu
2. Względnie obowiązujące (dyspozytywne) – wiążą podmioty
danego stosunku prawnego, dotyczą konkretnych osób
występujących w określonych sytuacjach np. bank – kredytobiorca.
Odnoszą się do pewnej sytuacji, ale znajdują zastosowanie tylko
wtedy, kiedy zainteresowane osoby nie umówiły się inaczej. (np.
umowa w sprawie wynagrodzenia za wykonanie działa, strony
mogą uzgodnić inaczej niż w normie prawnej)
3. Względnie jednostronnie obowiązujące (semiimperatywne)
Ze względu na rodzaje stosunków społecznych jakich te normy
dotyczą
np. prawo cywilne, karne, rodzinne, administracyjne, finansowe,
celne
PRZEPIS PRAWNY to elementarna część ustawy lub innego
aktu normatywnego. Przepisem jest więc artykuł, paragraf, punkt,
ustęp itd.
Przepis nie musi pokrywać się z normą prawną. Normy są w
pewien sposób , najczęściej złożony i zawiły zakodowane w
przepisach prawnych, np. jakiś przepis zawiera adresata normy,
inne zawierają określenie sytuacji etc.
W większości aktów normatywnych przepisy są pogrupowane na
księgi, działy, części, rozdziały itd.
STOSUNEK PRAWNY to stosunek społeczny uregulowany
przez prawo. Ma charakter zindywidualizowany
Stosunek społeczny zachodzi między co najmniej dwiema
osobami., z których przynajmniej jedna oddziałuje na drugą lub
których postępowanie wobec siebie albo innych osób jest w jakiś
sposób uregulowane
Stosunki stanowione (tetyczne) to stosunki społeczne, których
dotyczy jakaś norma postępowania (prawna, moralna, towarzyska,
sportowa itd.). wskazuje ona uczestnikom stosunku, jakie maja
wobec siebie obowiązki i jakie prawa.
Stosunki faktyczne – są to stosunki społeczne, do których nie
odnosi się żadna reguła postępowania
Istota stosunku prawnego jest to, że podmiot stosunku
prawnego może żądać od drugiego podmiotu określonego
zachowania i sam może wobec niego postępować w określony
sposób.
Osoby lub grupy uczestniczące w stosunku prawnych nazywają się
podmiotami albo stronami stosunku prawnego.
Elementy stosunku prawnego:
1. Prawo podmiotowe,
2. Obowiązek odpowiadający prawu podmiotowemu,
3. Podmiot prawa
4. Podmiot obowiązku
5. Przedmiot stosunku prawnego
Prawo podmiotowe to przysługująca określonemu podmiotowi
prawa możność domagania się od innego podmiotu prawa
pewnego zachowania się (oddania pieniędzy, udzielenia urlopu etc)
ZDARZENIA PRAWNE każde zdarzenie pociągające za
sobą powstanie, zmianę lub rozwiązanie stosunku prawnego
Zdarzenia faktyczne nie wpływają na prawo
PODZIAŁ ZDARZEŃ PRAWNYCH
AKT PRAWNY UJĘTY W ODPOWIEDNIEJ FORMIE WYRAZ
WOLI PAŃSTWA ZARÓWNO O HCRAKTERZE OGÓLNYM (NP.
USTAWA), JAK I DOTYCZĄCY INDYWIDUALNEJ SPRAWY (NP.
DECYZJA PODATKOWA)
Podział aktów prawnych:
1. AKTY NORAMTYWNE -każdy akt państwa zawierający normy
prawne. Reguły postępowania mieszczące się w akcie
normatywnym mają charakter powszechny, tzn odnoszą się do
wszystkich – są prawem.
2. AKTY NIENORMATYWNE – decyzja organu państwowego w
konkretnej sprawie, dotycząca określonych osób lub instytucji.
Typowym aktem nienormatywnym jest akt administracyjny
PUBLIKOWANIE AKTÓW NORMATYWNYCH
Akty normatywne zawierające prawo powszechnie obowiązujące
ogłaszane są w dzienniku ustaw (Dz. U.)
Akty wewnętrzne administracji – uchwały, zarządzenia, inne –
ogłaszane są w Monitorze Polskim (M.P)
KODEKS I KODYFIKACJA Kodeks jest to obszerny akt
normatywny, oparty na jednolitych zasadach, zazwyczaj w formie
ustawy, regulujący w sposób kompleksowy pewną dziedzinę
stosunków np. kodeks karny (k.k)
Unifikacja prawa – oznacza ujednolicenie prawa na terenie
państwa (np. Polska); Inkorporacja – jest to zebranie
rozproszonych dotąd przepisów w jeden zbiór, w ramach którego
zostają one uszeregowane według ściśle określonych zasad.
Kodyfikacja – jest najważniejszą formą procesu doskonalenia
prawa. Polega na zebraniu poszczególnych przepisów w jeden
nowy akt prawny – kodeks. Kodyfikację przeprowadza się w
ramach pewnej dziedziny prawa, często całej gałęzi.
LUKA W PRAWIE to biała plama na pewnym odcinku
obszaru prawnego, pustka w miejscu, gdzie przepisy powinny
normować stosunki społeczne.
O luce w prawie mówimy w razie braku norm dla takiego stosunku
społecznego, który – biorąc pod uwagę całokształt obowiązującego
ustawodawstwa – powinien być uregulowany.
Luki w prawie doraźnie wypełnia się za pomocą analogii:
1. Analogia ustawy – do jakiegoś stanu faktycznego stosowane są
normy prawne odnoszące się do innego, podobnego stanu.
2. Analogia prawa – luki w uregulowaniach prawnych dotyczących
specyficznych spraw, które nie są podobne do żadnych innych
unormowanych w ustawie. Sąd może przeć rozstrzygnięcie sprawy
na stworzonej przez siebie normie, wprowadzonej z ogólnych zasad
ustawodawstwa, zasad określonej gałęzi prawa..
KOLIZJE PRZEPISÓW PRAWNYCH – o kolizji mówi się
wówczas, gdy stosunek prawny uregulowany jest więcej niż jednym
przepisem (zespół przepisów), które wzajemnie się wykluczają.
Kolizja może zachodzić na 2 płaszczyznach:
1) w czasie, wtedy gdy sprawa (stosunek prawny) uregulowana jest
odmiennie przez dwa lub więcej przepisów wydanych w różnym
czasie. Instrumentem do rozstrzygania kolizji w czasie są przede
wszystkim przepisy przejściowe lub wprowadzające .
2) w przestrzeni , wtedy gdy przepisy obowiązują w różnych
miejscach. Do kolizji w przestrzeni może dojść:
- między przepisami obowiązującymi w różnych dzielnicach kraju
- między przepisami różnych państw
Każde państwo ustala dla siebie przepisy kolizyjne . Wskazują one,
czy do danego stosunku prawnego stosować przepisy rodzime czy
obce (i jakie). Dla kilku dziedzin prawa (prawa cywilnego,
rodzinnego) tworzą one tzw. prawo międzynarodowe prywatne .
SYSTEMATYKA PRAWA całokształt obowiązujących w
państwie przepisów, z uwzględnieniem ich podziału na gałęzie, oraz
zespół zasadniczych idei przewodnich, na których opiera się ustrój
państwa, a także podstawowe idee prawne.
Prawo dzieli się na szereg działów zwanymi gałęziami . Podstawę
podziału prawa na gałęzie stanowi rodzaj regulowanych stosunków
społecznych. O przynależności do danej gałęzi decyduje charakter
stosunku społecznego, którego przepis dotyczy. W ramach
poszczególnych gałęzi prawa wyróżnia się i nstytucje prawne , czyli
wyższe zespoły norm odnoszących się do pewnego zagadnienia.
Mówi się więc o instytucji najmu, instytucji rękojmi za wady rzeczy,
instytucji testamentu. Instytucja prawna nie odpowiada swą treścią
potocznemu znaczeniu tej nazwy.
PRAWO PUBLICZNE A PRAWO PRYWATNE
Prawo publiczne ma na uwadze interes państwa
Prawo prywatne – interes jednostki
PRAWO MATERIALNE A PRAWO FORMALNE
Prawo materialne – normy, które ustanawiają merytoryczne
obowiązki i prawa, regulują zachowanie się ludzi i różnych instytucji
w społeczeństwie. Mają charakter pierwotny. Stanowią istotę
systemu prawa.
Prawo formalne – normy, które odnoszą się do organizacji aparatu,
dbającego po przestrzeganie prawa materialnego oraz do trybu
dochodzenia praw i egzekwowania obowiązków wyznaczonych
przez prawo materialne. Niektóre z nich nazywane SA prawem
procesowym ( np. prawo cywilne procesowe). Mają charakter
wtórny.
PRAWO MIĘDZYNARODOWE A PRAWO WEWNĘTRZNE
Prawo międzynarodowe – zespół norm regulujących stosunki
wzajemne między państwami, a ponadto organizacjami
międzynarodowymi i niektórymi innymi podmiotami. Źródła:
umowy międzynarodowe i zwyczaje międzynarodowe.
PODZIAŁ PRAWA NA GAŁĘZIE:
1. PRAWO KONSTYTUCYJNE – zespół norm regulujących
podstawowe urządzenia ustroju państwa
2. PRAWO ADMIISTRACYJNE – zespół norm regulujących strukturę
organów administracyjnych oraz stosunki prawne powstające w
toku władczej działalności tych organów (nadrzędność –
podrzędność)
3. PRAWO FINANSOWE – zespół norm regulujących gromadzenie
środków pieniężnych przez państwo oraz ich rozdział i
wydatkowania, a także określających strukturę oraz tryb działania
organów i instytucji finansowych.
4. PRAWO CYWILNE – zespół norm regulujących stosunki
majątkowe i niektóre stosunki osobiste pomiędzy równorzędnymi
– w danej sprawie – podmiotami prawa. (równorzędność stron i
autonomia woli)
5. PRAWO RODZINNE – zespół norm regulujących osobiste i
majątkowe stosunki między małżonkami, krewnymi oraz stosunki
wynikające z przysposobienia, opieki i kurateli
6. PRAWO PRACY – zespół norm regulujących stosunki między
pracodawcą i pracownikiem na tle świadczonej pracy
7. PRAWO KARNE – zespół norm mówiących jakie czyny SA
przestępstwami, ustalających kary za te przestępstwa oraz
określających ogólne zasady odpowiedzialności karnej.
8. PRAWO PROCESOWE – nie jest jednolitym zespołem norm.
PRAWO ADMINISTRACYJNE zespół norm prawnych
regulujących: a) strukturę i kompetencje organów administracji
publicznej (rządowej i samorządowe) b) stosunki prawne
powstające w toku wykonawczo – zarządzającej działalności tych
organów. Prawo administracyjne jest rozwinięciem ,
skonkretyzowaniem prawa konstytucyjnego. Całość przepisów
prawa administracyjnego dzieli się na 3 grupy :
1. Przepisy odnoszące się do organów administracyjnych
2. Przepisy regulujące tok działania organów administracyjnych
3. Przepisy odnoszące się do sposobu załatwiania poszczególnych
rodzajów spraw
ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Działalność administracją w państwie prowadzą organy
administracji publicznej. Wśród nich wyróżnia się: 1. Organy
administracji rządowej; 2. Organy administracji samorządowej
Podział ze względu na skład organu:
1. ORGANY KOLEGIALNE – składa się z pewnej liczby osób, a
decyzje zapadają w nim zespołowo, w drodze uchwały podjętej
większością głosów (np. Rada Ministrów)
2. ORGANY JEDNOOSOBOWE – jedna osoba i decyzje zapadają
jednoosobowo
Podział ze względu na terytorialny zasięg swojej działalności:
1. ORGANY CENTRALNE – obejmują swoim zasięgiem działanie
terenu całego kraju, zgodnie z przyznanymi im w konstytucji i w
winnych ustawach kompetencjami (np. Rada Ministrów,
ministrowie, GUS)
2. ORGANY TERENOWE – kompetencje rozciągają się jedynie na
określoną część terytorium państwa, odpowiadającą z reguły
jednostce podziału administracyjnego (np. województwo)
Podział ze względu na zarządzanie jakimiś dziedzinami
1. ORGANY OGÓLNE – np. wojewoda
2. ORGANY SZCZEGÓLNE – np. minister
STOSUNEK ADMINISTRACYJNOPRAWNY – stosunek
społeczny uregulowany przez przepisy prawa administracyjnego.
Cechy: 1. Jedna ze stron tego stosunku jest zawsze organem
administracji publicznej. Jest to stosunek nierówno-rzędnych
partnerów. Jedne z nich reprezentuje państwo i może w danej
sprawie narzucić swoją wolę, drugi zaś jest mu podporządkowany .
2.Przedmiotem są jedynie sprawy należące do kompetencji
organów administracji państwowej
3. Stosunki te powstają z mocy aktów administracyjnych pomiędzy
organem wydającym akt i adresatem aktu
Przyczyną powstania stosunku administracyjnego może być
zgłoszenie przez obywatel (lub inną jednostkę prawną) pod
adresem organu roszczeń o określone zachowanie się.
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI
- stanowienie przepisów prawnych; - wydawanie aktów
administracyjnych; - zawieranie porozumień administracyjnych
- zawieranie umów; - prowadzenie działalności społeczno-
organizatorskiej; - wykonywanie czynności materialno-
technicznych
AKT ADMINISTRACYJNY – to wydawany w postępowaniu
administracyjnym jednostronny władczy akt woli organu
administracji publicznej, rozstrzygający w całości lub części
konkretną sprawę co do istoty, skierowany do oznaczonego
adresata
Powinien zawierać:
1. Oznaczenie organu administracyjnego i stron
2. Treść decyzji
3. Powołanie podstawy prawnej
4. Uzasadnienie faktyczne i prawne
5. Datę
6. Pouczenie o prawie wniesienia odwołania bądź złożenia skargi
do sądu administracyjnego
7. Podpis i stanowisko służbowe urzędnika
Cechy aktu administracyjnego:
1. Jest wydawany przez organ admin. Publicznej, rządowej lub
samorządowej
2. Przy wydawaniu aktu organ korzysta z posiadanych uprawnień
władczych, występuje więc jako ośrodek władzy
3. Akt nakłada na adresata określone obowiązki lub przyznaje
uprawnienia, powodując powstanie, zmianę lub zniesienie
stosunku prawnego. Jest zdarzeniem prawnym
Dotyczy zawsze konkretnego stosunku prawnego lub taki stosunek
tworzy.
PODZIAŁ AKTÓW ADMINISTRACYJNYCH:
I. a) zewnętrzne – organ kieruje je do innego adresata niż podległy
organ administracyjny tj. „na zewnątrz”, poza krąg administracji, ja
częściej do obywateli (np. zezwolenie na budowę garażu)
b) wewnętrzne – kierowane są do innego organu
administracyjnego (zarządzenie premiera skierowane do
wojewody)
II. A) deklaratywne – akt ten ustala w sposób wiążący, że w danej
sytuacji wynikają z ustawy dla adresata obowiązki i prawa, sam
jednak tych obowiązków i praw nie tworzy
b) konstytutywne - ma charakter twórczy. Tworzy , zmienia lub
uchyla stosunki prawne
III A) pozytywne – akt załatwiający sprawę zgodnie
przedstawionym wnioskiem
b) negatywne – akt, który odmawia całkowicie lub częściowo
żądaniu strony.
WAŻNOŚĆ AKTU ADMINISTRACYJNEGO-
Przesłanki ważności aktu – wymagania stawiane przez ustawy i
wydane na ich podstawie akty prawne, SA następujące:
1. Akt admin. może być wydany jedynie na podstawie ustawy lub
przepisów wykonawczych
2. Powinien pochodzić od właściwego organu i mieścić się w
ramach jego kompetencji
3. Może być wydany po przeprowadzeniu określonego przez
przepisy prawne postępowania i przy zachowaniu pewnych
wymagań formalnych. Moc obowiązująca aktu admin. nie nasuwa
żadnych wątpliwości że został on wydany prawidłowo, z
zachowaniem przewidzianych przez prawo wymagań.
Wady aktów administracyjnych:
1. Wady istotne – (akt został wydany przez niewłaściwy urząd, bez
podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa; dotyczy
sprawy, która została poprzednio rozstrzygnięta ostateczną decyzji;
został skierowany do osoby nie będącej stroną w sprawie; w razie
wykonania wywołałby czyn zagrożony karą; zawiera inną wadę
powodującą nieważność aktu z mocy wyraźnego przepisu prawa.)
2. Wady nieistotne – jeśli akt narusza przepis, mający tylko
charakter porządkowy
DZIAŁANIA
SENSU STRICTE
zależne od woli człowieka
niezależne od woli człowieka
(np. śmierć, klęski żywiołowe)
CZYNY AKTY PRAWNE
(nie następują skutki prawne) (są skutki prawne)
DOZWOLONE NIEDOZWOLONE AKTY ADMINISTRACYJNE
CZYNNOŚCI PRAWNE ORZECZENIA SĄDOWE
JEDNOSTRONNE DWUSTRONNE (umowy)
Czyn dozwolony – prawo go nie zabrania, łączy z nim jednak
określone skutki prawne (np. prowadzenie cudzych spraw bez
zlecenia)
Czyn niedozwolony - każdy czyn zabroniony przez prawo.
Czynność prawna – to taki stan w którego skład wchodzi co
najmniej jedno oświadczenie woli
Akt administracyjny – jednostronne oświadczenie organu
administracji publicznej
Orzeczenia sądowe – konstytutywne
STOSOWANIE PRAWA polega na posługiwaniu się przez
organy publiczne przepisami jak instrumentami, służącymi do
podejmowania decyzji.
Stosowaniem prawa zajmują się tylko organy państwowe,
zwłaszcza organy wymiaru sprawiedliwości i organy
administracyjne, oraz organy samorządu terytorialnego.
Proces stosowania prawa odbywa:
1. Ustalenie istnienia (lub braku) między stronami stosunku
prawnego
2. Szczegółowe zapoznanie się z treścią czego sprawa dotyczy
3. Użycie właściwych przepisów do rozstrzygnięcia konkretnej
sprawy
4. Kwalifikacja prawna – ustalenie (wyszukanie)właściwej normy
prawnej do konkretnego stanu faktycznego
5. Wnioskowanie i podejmowanie decyzji (wydanie wyroku)
ELEMENTY STOSOWANIA PRAWA
1. Ustalenie istnienia lub jego braku stosunku prawnego
2. Dochodzenie do zmiany lub zniesienia stosunku prawnego
WYROK DEKLARATORYJNY – potwierdza stan faktyczny np.
sądowy akt zgonu
WYROK KONSTYTUTYWNY – kreuje nową rzeczywistość
WYKŁADNIA PRAWA czyli interpretacja prawa – zespół
czynności zmierzających do ustalenia właściwej treści norm
prawnych, zawartych w przepisach
RODZAJE WYKŁADNI ZE WZGLĘDU NA PODMIOT
1. Wykładnia autentyczna – interpretacji przepisów dokonuje
organ, który przepis stworzył
2. Wykładnia legalna – dokonuje organ celowo uprawniony przez
przepisy np. Konstytucję – w Polsce nie ma
3. Wykładnia praktyczna – dokonywana przez organ państwowy w
toku stosowania prawa, przy rozstrzyganiu konkretnych spraw
4. Wykładnia doktrynalna (naukowa) – zawarta jest w naukowej
literaturze prawniczej: monografiach, artykułach, recenzjach itd.
RODZAJE WYKŁADNI ZE WZGLĘDU NA METODĘ
1. Wykładnia słowna (gramatyczna, językowa, werbalna) polega na
ustaleniu znaczenia norm prawnych poprzez analizę struktur
językowych przepisów, znaczenia poszczególnych wyrazów i
zwrotów, zastosowanej interpunkcji itd.
2. Wykładnia celowościowa (teologiczna) – ustala znaczenie norm
prawnych poprzez określenie celu, dla którego konkretne przepisy
zostały wydane
3. Wykładnia systematyczna – polega na ocenie w którym miejscu
dana norma została zawarta w danym akcie prawnym
4. Wykładnia historyczna - opiera się na ustaleniu znaczenia norm
prawnych ze względu na materiały historyczne
RODZAJE WYKŁADNI ZE WZGLĘDU NA WYNIK
1. Wykładnia rozszerzająca – następuje wtedy, gdy wykładnia
nakazuje interpretacje przepisu szerzej niż to wynika z wykładni
słownej
2. Wykładnia ścieśniająca – wtedy, gdy wykładnia nakazuje
interpretować przepis węziej niż to wynika z wykładni słownej
3. Wykładnia stwierdzająca – nakazuje interpretować normę
prawną jak to wynika z wykładni słownej
ŹRÓDŁA PRAWA – jest to sformalizowany akt władzy
państwowej zawierający przepisy prawne
1) konstytucja, 2) ustawy, 3) ratyfikowane umowy
międzynarodowe, 4) rozporządzenia, 5) akty prawa miejscowego
188151569.007.png 188151569.008.png 188151569.009.png
popełnili przestępstwo za granicą (art. 109 k.k.). W razie skazania
w Polsce osoby ukaranej za granicą za ten sam czyn, sąd polski
zalicza na poczet kary wykonaną za granicą całość lub część kary.
Warunkiem odpowiedzialności za czyn popełniony za granicą jest
uznanie go za przestępstwo również tam, gdzie został popełniony
za granicą)
3. Polskie prawo karne może być stosowane do cudzoziemca ,
który popełnił przestępstwo za granicą w 2 przypadkach:
a) jeśli przestępstwo jest skierowane przeciwko interesom państwa
polskiego, polskiego obywatela, polskiej osoby prawnej lub innej
polskiej jednostki organizacyjnej
b) jeśli przestępstwo jest w polskim prawie karnym zagrożone karą
przekraczającą 2 lata pozbawienia wolności, a sprawca przebywa
na terytorium Polski i nie postanowiono GOP wydać
Warunek – uznanie czynu za przestępstwo również w miejscu
popełnienia
4. Bez względu na przepisy obowiązujące w miejscu popełnienia i
obywatelstwo podejrzanego, stosuje się polskie przepisy karne w
razie popełnienia przestępstwa:
- przeciwko bezpieczeństwu państwa polskiego
- przeciwko polskim urzędom lub funkcjonariuszom publicznym
- przeciwko istotnym interesom gospodarczym
- fałszywych zeznań złożonych wobec urzędu polskiego
- ściganego na mocy umów międzynarodowych (np. handel
narkotykami)
Odpowiedzialność:
- skończone 17 lat
- w skrajnych przypadkach (m.in. zabójstwo, rozbój, porwanie
samolotu etc) – po ukończeniu 15 lat
PRZESTĘPSTWO to zawiniony czyn człowieka, społecznie
niebezpieczny, zabroniony pod groźbą kary
Elementy każdego przestępstwa:
1. Podmiot przestępstwa – sprawca, podejrzany
2. Przedmiot przestępstwa – konkretne dobro wobec którego
zostało popełnione przestępstwo
3. Strona podmiotowa przestępstwa – ocena okoliczności w jakich
doszło do przestępstwa; sposób popełnienia czynu
4. Strona przedmiotowa przestępstwa – ocena sfery psychiki
sprawcy
RODZAJE PRZESTĘPSTW
1. ZE WZGLĘDU NA WYSOKOŚĆ GROŻĄCEJ KARY :
- ZBRODNIE – czyn zagrożony karą pozbawienia wolności nie
krótszy od 3 lat albo karą surowszą
- WYSTĘPKI – czyn, za który grozi kara pozbawienia wolności
przekraczająca miesiąc, kara ograniczenia wolności lub grzywna
powyżej 30 stawek dziennych
2. Z UWAGI NA SKUTEK :
- MATERIALNE (SKUTKOWE)– działanie sprawcy i skutek tego
działania (np. kradzież, rozbój, zabójstwo)
- FORMALNE (BEZSKUTKOWE) – do popełnienia dochodzi przez
samo działanie sprawcy, bez względu na skutek (np. nieudzielenie
pomocy człowiekowi, któremu grozi utrata życia, zarażanie HIV jeśli
ma się tego świadomość)
3. ZE WZGLĘDU NA RODZAJ WINY SPRAWCY:
- UMYŚLNE
- NIEUMYŚLNE
4. ZE WZGLĘDU NA SPOSÓB ZACHOWANIA SIĘ SPRAWCY:
- POPEŁNIONE PRZEZ DZIAŁANIE (większość przestępstw)
- POPEŁNIONE PRZEZ ZANIECHANIE – zaniechanie wykonania
jakiegoś obowiązku (np. nie zawiadomienie prokuratury o
kradzieży)
5. Podobne do siebie
- ZASADNICZE – np. kradzież
- KWALIFIKOWANE – społecznie niebezpieczniejsze od
zasadniczego. Kara jest odpowiednio wyższa (np. rozbój w
stosunku do kradzieży)
- UPRZYWILEJOWANE – mniej niebezpieczne niż zasadnicze np. w
stosunku do zabójstwa jako przestępstwa zasadniczego, zabójstwo
w afekcie jest przestępstwem uprzywilejowanym
6. ZE WZGLĘDU NA SPOSÓB ŚCIGANIA:
- SCIGANE Z URZĘDU – najczęściej przez prokuratora, ciężkie
przestępstwa
- ŚCIGANE Z OKARŻENIA PRYWATNEGO – oskarżyciel =
pokrzywdzony, przestępstwa na szkodę jednostki
7. ZE WZGLĘDU NA RODZAJ DÓBR CHRONIONYCH PRZEZ
PRAWO KARNE:
- POLITYCZNE – skierowane przeciwko podstawom ustroju
państwa, a sprawca działa z pobudek politycznych
- POSPOLITE – wszystkie pozostałe przestępstwa
ZWIĄZEK PRZYCZYNOWY – związek zachodzący między działaniem
sprawcy a skutkiem przestępczym, wywołanym przez działanie.
Jego istnienie jest warunkiem odpowiedzialności karnej.
FORMY POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA
1. Sprawstwo – Sprawcą jest ten, kto wykonuje czyn zabroniony
pod groźbą kary, sam albo wspólnie i w porozumieniu z inną osobą
(np., współsprawcą, pomocnikiem)
2. Przygotowanie – sprawca chcą popełnić czyn zabroniony,
wykonuje czynności mające stworzyć po temu odpowiednie
warunki (np. opracowuje plan)
3. Podżeganie – nakłanianie innej osoby do popełnienia
określonego przestępstwa. Kara jak za sprawstwo
4. Pomocnictwo – ułatwienie sprawcy popełnienia przestępstwa.
Kara jak za sprawstwo
5. Usiłowanie – sprawca zmierza do popełnienia przestępstwa,
które jednak nie następuje
WINA – określony psychicznie stosunek sprawcy do
popełnionego czynu. Jest jednym z niezbędnych elementów
przestępstwa. Jest cechą subiektywną związaną z psychiką
sprawcy.
Wyraża stopień zaangażowania sprawcy i jego charakter.
1. Zależnie od stopnie świadomości i natężenia złej woli:
- WINA UMYŚLNA :
a) zamiar bezpośredni – sprawca chce popełnić czyn zabroniony
b) zamiar ewentualny – sprawca przewiduje możliwość
popełnienia przestępstwa i godzi się na to
- WINA NIEUMYŚLNA:
a) lekkomyślność – sprawca przewiduje możliwość popełnienia
przestępstwa, lecz bezpodstawnie przypuszcza, że zdoła go uniknąć
b ) niedbalstwo – sprawca nie przewiduje możliwości popełnienia
przestępstwa, choć powinien i może przewidzieć
OKOLICZNOŚCI WYŁĄCZAJĄCE ODPOWIEDZIALNOŚĆ KARNĄ
dzieli się na:
I . Okoliczności wyłączające winę:
1. Niepoczytalność – stan człowieka w którym nie rozpoznaje on
znaczenia swoich czynów lub nie może kierować swoim
postępowaniem
2. Błąd [ faktyczny – czyn pod wpływem błędu co do okoliczności
stanowiących znamię czynu zabronionego, prawny – jeśli sprawca
nie wiem że czyn którego dokonuje jest zabroniony]
II. Okoliczności wyłączające bezprawność czynu:
1. Obrona konieczna takie działanie człowieka, które zmierza do
odparcia bezpośredniego, bezprawnego zamachu na jakiekolwiek
dobro społeczne lub dobro jednostki/
2. Stan wyższej konieczności wtedy, gdy ktoś poświęca cudze
dobro w celu zapobieżenia bezpośredniemu niebezpieczeństwu,
grożącemu jakiemukolwiek dobru społecznemu lub dobru jednostki
3. Rozkaz przełożonego
4. Zgoda pokrzywdzonego (nie obejmuje odpowiedzialności za
zabójstwo, uszkodzenie ciała itd.)
5. Działanie w granicach uprawnień lub obowiązku prawnego
nie jest bezprawnym działanie osób, które dopuszczają się czynów,
w innych warunkach zabronionych, realizując ciążący na nich
obowiązek urzędowy, zawodowy lub wychowawczy
6. Ryzyko nowatorstwa – wszelki postęp, zwłaszcza w dziedzinie
techniki, związany jest z podejmowaniem określonego ryzyka.
Doświadczenia, próby, eksperymenty prowadzą niekiedy do
wystąpienia skutków zabronionych przez prawo karne.
ZBIEG PRZESTĘPSTW wtedy, gdy sprawca popełnił kilka
przestępstw przed wydaniem pierwszego wyroku, odnoszącego się
do jednego z nich. Zazwyczaj więc sprawca dopuszcza się kilku
czynów zabronionych, za które następnie jest sądzony łącznie, na
jednej rozprawie.
1. Z.P. JEDNORODNY – sprawca popełnia kilka przestępstw tego
samego rodzaju (np. kradzież, rozbój i przywłaszczenie)
2. Z.P. RÓŻNORODNY – przestępstwa różnego rodzaju (np.
podrobienie czeku i pobicie)
ZBIEG PRZEPISÓW USTAWY – ma miejsce wtedy gdy
czyn wyczerpuje jednocześnie znamiona kilku przestępstw ( np.
gwałt dokonany na osobie pozostającej w bliskim pokrewieństwie)
PRZESTĘPSTWO CIĄGŁE – sprawca popełnia w podobny
sposób, w krótkich odstępach czasu, dwa lub więcej przestępstw,
zanim zapadł pierwszy wyrok. Traktuje się ja jako jeden czyn i
wymierza jedną karę, stosując nadzwyczajne zaostrzeni kary.
KARA – jest to środek przymusu państwowego, stosowany przez
sądy wobec sprawców przestępstwa i polegający na sprowadzeniu
pewnej dolegliwości.
Jest zawsze wyrazem społecznego potępienia przestępcy.
Rodzaje kar:
1. Pozbawienie wolności – co najmniej 1 miesiąc, najwyżej 15 lat.
Odmianami tej kary są tzw. kary zasadnicze:
- kara 25 lat pozbawienia wolności
- kara dożywotniego pozbawienia wolności
2. Ograniczenie wolności – pozbawienie skazanego niektórych
praw, w szczególności:
- nie można bez zgody sadu zmieniać miejsca stałego pobytu
- wykonywanie nieodpłatnej, wskazanej przez sąd pracy na cele
społeczne
- obowiązek udzielania wyjaśnień dotyczących przebiegu
odbywania kary
3. Grzywna – kara pieniężna. Wymierzona w stawkach dziennych.
Nie mniej niż 10 stawek i nie więcej niż 360, chyba że przepis
stanowi inaczej
ŚRODKI KARNE :
1. Pozbawienie praw publicznych
2. Zakaz zajmowania określonego stanowiska, wykonywania
określonego zawodu lub prowadzenia określonej działalności
gospodarczej
3. Zakaz prowadzenia pojazdów
4. Przepadek przedmiotów
5. Obowiązek naprawienia szkody
6. Świadczenie pieniężne
7. Nawiązka
8. Podanie wyroku do publicznej wiadomości
NADZWYCZAJNE ZŁAGODZENIE KARY – sąd może albo
wymierzyć karę niższą od najniższej przewidzianej za dane
przestępstwo, albo też zastosować łagodniejszy rodzaj kary.
Następuje tu przekroczenie dolnej granicy kary przewidzianej za
przestępstwo.
NADZWYCZAJNE ZAOSTRZENIE KARY – przeciwieństwo
nadzwyczajnego złagodzenia kary.
ŚRODKI PODDAJĄCE SPRAWCĘ PRÓBIE:
1. Warunkowe umorzenie postępowania karnego
2. Warunkowe zawieszenie wykonania kary
3. Warunkowe przedterminowe zwolnienie
AMNESTIA GENERALNY AKT ŁASKI PAŃSTWA .
Akt ten odnosi się do szerokiej rzeszy osób odbywających kary.
Polega na całkowitym lub częściowym darowaniu kar prawomocnie
orzeczonych za przestępstwa popełnione przed określoną w
ustawie amnestyjnej datą. Może objąć kary i środki karne, a także
skutki skazania.
ABOLICJA – jest ściśle związana z amnestią i ma zbliżony
charakter – GENERALNY AKT ŁASKI ODNOSZĄCY SIĘ DO TYCH
PRZESTĘCÓW, KTÓRZY NIE ZOSTALI JESZCZE PRAWOMOCNIE
OSĄDZENI.
PRAWO ŁASKI indywidualny akt łaski państwa wobec
przestępcy skazanego na karę sądową.
PRZEDAWNIENIE – instytucja prawna związana z upływem
czasu.
Rodzaje:
1. Przedawnienie ścigania – gdy postępowania karnego w w ogóle
nie wszczęto; karalność za przestępstwo ustaje jeśli od czasu jego
popełnienia minęło:
- 30 lat – zabójstwo; - 20 lat – inna zbrodnia
- 10 lat – występek zagrożony karą pozbawienia wolności
przekraczającą 3 lata; - 5 lat – czyn jest zagrożony karą
pozbawienia wolności nie przekraczającą 3 lata; - 3 lata – gdy czyn
jest zagrożony karą ograniczenia wolności lub grzywną
2. Przedawnienie wyrokowania – postępowanie karne zostało
wszyte, ale nie wydano wyroku np. w skutek ucieczki sprawcy.
Przestępstwo przedawnia się jeżeli od czasu jego popełnienia minął
okres przedawnienia ścigania przedłużony o 5 lat
3. Przedawnienie wykonania kary – postępowanie karne już się
odbyło i zostało zakończone prawomocnym wyrokiem skazującym,
ale kara z jakiejś przyczyny nie została wykonana. Okres
przedawnienia biegnie od uprawomocnienia się wyroku i wynosi:
- 30 lat – w razie skazania na 5 lat pozbawienia wolności lub karę
surowszą
- 15 lat – w razie skazania na karę pozbawienia wolności do 5 lat
- 10 lat – w razie skazani na inną karę
PRAWO ADMINISTRACYJNE c.d.
POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE : tok czynności
organu administracyjnego i stron, zmierzający do wydania aktu
administracyjnego.
np. postępowanie egzekucyjne, postępowanie podatkowe,
postępowanie w sprawach patentowych etc
OGÓLNE – jeżeli mowa jest o postępowaniu administracyjnym,
bez bliższego wyjaśnienia o jaki jego rodzaj chodzi
(np. w sprawach budowlanych, sanitarnych, drogowych,
mieszkaniowych etc)
ZASADY POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO
1. Zasada prawdy obiektywnej
2. Zasada udziału stron w postępowaniu
3. Zasada kontroli społecznej nad postępowaniem
administracyjnym
4. Zasada uwzględnienia z urzędu interesu społecznego i słusznego
interesu stron
Zasady pomocnicze:
1. Zasada odrębności postępowania administracyjnego
2. Zasada oficjalności
3. Zasada dwuinstancyjności
4. Zasada swobodnej oceny dowodów
5. Zasada względnej jawności
6. Zasada dyspozycyjności
7. Zasad prostoty i koncentracji
8. Zasada ograniczonego formalizmu
9. Zasad trwałości decyzji administracyjnej
PRZEBIEG POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO
Wszczęcie postępowania może nastąpić zarówno z urzędu jak i na
wniosek stron.
Charakterystyka:
- powinno się odbywać szybko
- elastycznie
DECYZJA – akt administracyjny rozstrzygający sprawę. Koczy
postępowanie w danej instancji
Powinna być w formie pisemnej
Elementy decyzji:
- oznaczenie organu wydającego decyzję
- data wydania decyzji
- oznaczenie stron, do których decyzja jest skierowana
- podstawa prawna decyzji
- rozstrzygnięcie sprawy (osnowa decyzji)
- pouczenie o możliwości odwołania, terminach i trybie
- podpis pracownika, który w imieniu organu wydaje decyzje (z
podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego)
- uzasadnienie ( w wyjątkowych przypadkach organ jest zwolniony
od uzasadnienia decyzji)
Załatwienie poszczególnych spraw cząstkowych w toku
postępowania administracyjnego następuje na drodze
postanowień .
ŚRODKI ODWOŁACZE – od każdej decyzji przysługuje stronom
odwołanie. Wniesienie odwołania wstrzymuje wykonanie decyzji i
powoduje powtórne zbadanie sprawy.
Odwołanie wnosi się w przypadku kiedy strona jest z jakichkolwiek
przyczyn niezadowolona, w szczególności gdy uważa, że decyzja
narusza jej prawa.
ŚRODKI ODWOŁAWCZE:
1 . Odwołanie – w ciągu 14 dni od ogłoszenia lub doręczenia
decyzji.
2. Zażalenie – od zapadających w toku postępowania postanowień,
ale tylko w przypadku wyraźnie wskazanym w kodeksie
postępowania administracyjnego. W ciągu 7 dni od ogłoszenia lub
doręczenia
3. Wniosek o wznowienie postępowania – nadzwyczajny środek
odwoławczy. Może nastąpić gdy: a) decyzja wydana została w
wyniku przestępstwa (np. przekupienie urzędnika), b) dowody, na
okazały się fałszywe; c) wyjdą na jaw nowe okoliczności, nie znane
w chwili wydania decyzji
SKARGA –ŚRODEK NADZORU SPOŁECZNEGO NAD
DZIAŁALNOŚCIĄ ORGANÓW ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ.
- Może ją złożyć każdy obywatel.
- Złożenie skargi nakłada obowiązek zbadania sprawy i udzielenia
odpowiedzi.
- Załatwianie skarg i wniosków reguluje k.p.a.
Przedmiot skargi:
- każdy wywołujący niezadowolenie przejaw działalności
konkretnego organu administracji lub jego pracowników.
- można skarżyć zaniedbanie lub nienależyte wykonanie zadań
- naruszenie praworządności lub słusznych interesów obywateli
- przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw
Złożenie skargi powoduje z reguły wszczęcie postępowania
administracyjnego . Sprawa powinna być załatwiona w ciągu 2
miesięcy . Organ jest zobowiązany zawiadomić skarżącego o
wyniku.
WNIOSEK służy ulepszeniu działania organów administracji
publicznej bez związku z konkretnymi zaniedbaniami.
PRAWO KARNE – (k.k z 6 czerwca 1997 r.)
k.k. składa się z : części ogólnej, szczególnej i wojskowej
ZAKRES OBOWIĄZYWANIA PRAWA KARNEGO
Prawo karne obowiązuje na dwóch płaszczyznach : w czasie i w
przestrzeni
W CZASIE na podstawie przepisów ustawy karnej mogą
być sądzone tylko te przestępstwa które zostały popełnione w
czasie jej obowiązywania.
l ex retro non agito (ustaw nie działa wstecz)
zasada ta jest stosowana również przy zmianie przepisów – jeśli
sprawca popełnił czyn kiedy obowiązywała stara ustawa, a sądzony
jest po wejściu nowej, przewidującej surowszą karę, sąd wymierza
karę według starych przepisów
Gdy nowa ustawa jest łagodniejsza – sąd stosuje nową ustawę.
W PRZESTRZENI zależnie od tego kto i gdzie popełnił
przestępstwo, polska ustawa znajduje bądź nie znajduje
zastosowania.
1. Polskie przepisy karne stosuje się do osób, które popełniły
przestępstwo na terytorium Polski oraz na polskim statku
wodnym lub powietrznym (art. 5 k.k.)
Nie podlegają polskim przepisom:
- szefowie przedstawicielstw państw obcych uwierzytelnieni w
Polsce
- osoby należące do personelu administracyjnego i technicznego
przedstawicielstw;
- członkowie rodzin w/w
- inne osoby korzystające z immunitetu dyplomatycznego
2. Polską ustawę karną stosuje się do obywateli polskich, którzy
Nie ulegają przedawnieniu:
- zbrodnie przeciwko pokojowi i ludzkości
- umyślne ciężkie przestępstwa popełnione przez funkcjonariusz
służb specjalnych, prokuratora itp. ( przestępstwa wojenne,
zabójstwo, ciężkie uszkodzenie ciała, ciężki uszczerbek na zdrowiu,
pozbawienie wolności ze szczególnym udręczeniem)
ZATARCIE SKAZANIA – urzędowe puszczenie skazania w
niepamięć. Po upływie ustalonego przepisami okresu oficjalnie
zapomina się o popełnionym przestępstwie i wymierzonej karze.
Przesłanką jest przestrzeganie przez skazanego w okresie próby
porządku prawnego.
PRAWO CYWILNE ( kodeks cywilny z 23
kwietnia 1964 r.) – to zespół norm regulujących stosunki
majątkowe i niektóre stosunki osobiste pomiędzy
równorzędnymi podmiotami.
RÓWNORZĘDNOŚĆ STRON – żadna ze stron nie ma
wobec partnera uprawnień władczych
PRAWO CYWILNE składa się z:
1. Część ogólna – zagadnienia wspólne dla pozostałych
działów
2. Prawo rzeczowe – formy korzystania z rzeczy,
ukształtowane w postaci praw podmiotowych
bezwzględnych tzn skutecznych względem każdej osoby
trzeciej (np. prawo własności)
3. Prawo zobowiązaniowe – normuje stosunki
zobowiązaniowe, które powstają między wierzycielem i
dłużnikiem
4. Prawo spadkowe – reguluje przejście praw i
obowiązków zmarłego na inne podmioty prawa
KLAUZULA GENERALNA PRAWA CYWILNEGO przepis
prawny, który przez użycie ogólnych pojęć, podlegających ocenie
organu stosującego prawo, ma na celu osiągnięcie elastyczności w
stosowaniu prawa.
STOSUNKI CYWILNPPRAWNE to zachodzące między
równorzędnymi prawnie stronami stosunki społeczne
na tle majątkowym oraz nieliczne stosunki osobiste,
regulowane prze normy prawa cywilnego.
ELEMENTY STOSUNKU CYWILNPRPAWNEGO:
1. Podmiot stosunku – osoby fizyczne lub prawne
2. Przedmiot stosunku -
3. Uprawnienia wynikające ze stosunku
4. Obowiązki wynikające ze stosunku
PRAWO PODMIOTOWE – przyznana i zabezpieczona
przez normy prawa cywilnego oraz wynikająca ze
stosunku prawnego możność postępowania w określony
sposób
1. PRAWA PODMIOTOWE BEZWZGLĘDNE – skuteczne
przeciwko każdej osobie
2. PRAWA PODMIOTOWE WZGLĘDNE – przysługuje
tylko względem oznaczonej osoby
3. MAJĄTKOWE I NIEMAJĄTKOWE
4. PRZENOSZALNE I NIEPRZENOSZALNE
OSOBY FIZYCZNE – ludzie
OSOBA FIZYCZNA ROZPOCZYNA SWÓJ BYT PRAWNY W
CHWILI URODZENIA TJ ODŁĄCZENIA OD CIAŁA MARTKI,
A KOŃĆZY W CHWILI ŚMIERCI.
ZDOLNOŚĆ PRAWNA OSOBY FIZYCZNEJ - zdolność do
występowania w charakterze podmiotu (strony) w stosunkach
cywilnoprawnych.
Możność posiadania praw i obowiązków wynikających z prawa
cywilnego.
ZDOLNOŚC DO CZYNNOŚCI PRAWNYCH OSOBY
FIZYCZNEJ zdolność nabywania praw i zaciągania
zobowiązań za pomocą czynności prawnych
Osoba fizyczna:
1. ma pełną zdolność do czynności prawnych – z chwilą
ukończenia 18 lat lub kobieta powyżej 16 lat po uzyskaniu
pełnoletniości na podstawie zezwolenia sądu
2. ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych – po
ukończeniu 13 lat lub osoby częściowo ubezwłasnowolnione
Czynność prawna wymaga do swej ważności zgody przedstawiciela
ustawowego tej osoby, jeśli rozporządza ona swym prawem lub
zaciąga zobowiązanie, w przeciwnym razie zgoda taka nie jest
potrzebna.
3. nie ma zdolności do czynności prawnych – przed ukończenie 13
lat lub ubezwłasnowolnione
Nie mogą one w sposób ważny i skuteczny zawierać żadnych umów
ani dokonywać jednostronnych czynności prawnych.
UBEZWŁASNOWOLNIENIE osoba fizyczna może
być całkowicie lub częściowo pozbawiona zd9olności do
czynności prawnych na mocy orzeczenia sądu.
Całkowicie – choroba psychiczna, niedorozwój
umysłowy albo inne rodzaje zaburzeń psychicznych np.
pijaństwo, narkomania
Częściowo – wtedy gdy przyczyny te istnieją z
mniejszym nasileniem, a potrzebna jest pomoc w
prowadzeniu spraw.
UZNANIE ZA ZMARŁEGO – jedynie w przypadku
osoby zaginionej tzn takiej osoby, o której nie wiadomo,
czy żyje. Pociąga to za sobą stan prawny podobny do
związanego ze śmiercią człowieka.
Musi upłynąć 10 lat od końca roku kalendarzowego , w
którym wg istniejących wiadomości jeszcze żył.
W chwili uznania za zmarłego zaginiony ukończył lat 70,
wystarczy upływ 5 lat.
Uznanie za zmarłego nie może nastąpić przed końcem
roku kalendarzowego, w którym zaginiony ukończyłby
23 lata.
wyjątki: zaginięcie w czasie podróży morskiej –
katastrofa statku
188151569.010.png 188151569.001.png 188151569.002.png 188151569.003.png 188151569.004.png 188151569.005.png
PRAWO CYWILNE c.d.
OSOBY PRAWNE – wyodrębniona jednostka
organizacyjna, która zgodnie z obowiązującymi przepisami może
występować jako samodzielny podmiot prawa cywilnego.
Istota osoby prawnej:
- element ludzki
- element majątkowy
- element organizacyjny
- cel
Podział ze względu na sposób tworzenia:
1. Osoby prawne typu instytucjonalnego
2. Osoby prawne typu zrzeszeniowego
Podział ze względu na cel:
1. Osoby prawne które dążą do celów gospodarczych
2. Osoby prawne które dążą do celów niegospodarczych
RODZAJE OSÓB PRAWNYCH WG K.C.
1. Skarb Państwa
2. Spółki kapitałowe
3. Przedsiębiorstwa państwowe
4. Banki
5. Państwowe jednostki organizacyjne
6. Spółdzielnie
7. Fundacje
8. Stowarzyszenia
9. Inne jednostki organizacyjne o zróżnicowanym charakterze
Zakres zdolności prawnej jest węższy niż w przypadku osób
fizycznych. Osoby prawne nie mogą mieć całego szeregu praw i
obowiązków o charakterze cywilnym.
Ograniczenie zdolności do czynności prawnych może być również
spowodowane przez ustawę.
ORGANY OSÓB PRAWNYCH – osoba fizyczna lub kilka osób,
które zgodnie z przepisami określającymi ustrój danej osoby
prawnej, tworzą, urzeczywistniają i wyjawiają jej wolę.
CZYNNOŚCI PRAWNE to taka czynność osoby
fizycznej lub prawnej, która zmierza do ustanowienia, zmiany lub
zniesienia stosunku cywilnoprawnego przez złożenie
odpowiedniego oświadczenia woli.
Cechy:
- celowe dążenie osoby fizycznej lub prawnej do wywołania
pożądanych skutków prawnych
- co najmniej jedno oświadczenie woli
Treść kształtują : 1) oświadczenie woli, 2) przepisy odnoszące się
do danego rodzaju czynności 3) zasady współżycia społecznego 4)
ustalone zwyczaje
1. CZYNNOŚĆ PRAWNA JEDNOSTRONNA – złożenie woli przez
jedną osobę
2. CZYNNOŚĆ PRAWNA DWUSTRONNA – zgodne oświadczenie
woli dwóch lub więcej stron
3. CZYNNOŚĆ PRAWNA ROZPORZĄDZAJĄCA - przeniesienie
jakiegoś prawa majątkowego na inną osobę, jego zniesienie albo
obciążenie
4. CZYNNOŚĆ PRAWNA ZOBOWIĄZUJĄCA – zobowiązanie strony
do świadczenia w przyszłości
5. CZYNNOŚĆ PRAWNA ODPŁATANA
6. CZYNNOŚĆ PRAWNA NIEODPŁATNA
PRZESŁANKI WAZNOŚCI CZYNNOŚCI PRAWNYCH
1. Osoba dokonująca czynności prawnej musi posiadać zdolność
prawną oraz zdolność do czynności prawnych
2. Czynność prawna nie może być sprzeczna z ustawą i zasadami
współżycia społecznego
3. Należy dokonać jej we właściwej formie, jeśli przepisy wymagają
określonej formy pod rygorem nieważności
4. Powinna być wolna od wad
NIEWAŻNOŚC WZGLĘDNA – możliwość uchylenia się od
skutków dokonania czynności prawnej pod wpływem błędu lub
groźby
NIEWAŻNOSĆ BEZWZGLĘDNA – np. czynności sprzeczne z
ustawą albo zasadami współżycia społecznego, wykonane bez
zachowania wymaganej formy, przez osobę nie posiadając
zdolności do czynności prawnych etc
WADY OŚWIADCZENIA WOLI
OŚWIADCZENIE WOLI – wyraz woli osoby fizycznej lub prawnej
oraz uzewnętrznienie tej woli. Proces składania oświadczeń woli
może być dotknięty nieprawidłościami – wadami
WADY:
1. Brak świadomości lub swobody – osoba składająca
oświadczenie znajduje się w stanie psychicznym odbiegającym od
normalnego, co uniemożliwia podjęcie decyzji i złożenie
oświadczenia w sposób świadomy i swobodny
2. Pozorność – złożenie oświadczenia za zgoda drugiej strony dla
pozoru
3. Błąd – mylne wyobrażenie u osoby składającej oświadczenie o
rzeczywistym stanie albo na mylnym wyobrażeniu o treści
złożonego oświadczenia
4. Groźba – przymus psychiczny zastosowany w celu wymuszenia
oświadczenia woli
ZAWARCIE UMOWY
TRYB ZAWIERANIA UMÓW:
- w drodze złożenia i przyjęcia oferty
- w drodze aukcji lub przetargu
- w drodze negocjacji
FORMA CZYNNOŚCI PRAWNYCH: jest dowolna. Może
być ustna, pisemna itd. = Zasada swobody formy
Obowiązek nadania czynności prawnej określonej formy
i stnieje tylko wówczas kiedy wynika to :
1. z ustawy ; 2. z zawartej uprzednio umowy
1) FORMA ZWYKŁA – przede wszystkim forma ustna
2) FORMA SZCZEGÓLNA
- zwykła forma pisemna – może być zastrzeżona pod
rygorem nieważności czynności prawnej lub bez tego
rygoru
- forma pisemna z datą pewną – polega na
autorytatywnym poświadczeniu na dokumencie, że
istniał on w chwili poświadczenia daty
- forma pisemna z podpisem urzędowo
poświadczonym – polega na stwierdzeniu
autentyczności podpisu
- forma aktu notarialnego
- inne (szczególnie związane z rozwojem techniki)
PRZEDSTAWICIELSTWO – polega na tym
że czynność prawna dokonana zostaje przez osobę
zwaną przedstawicielem, w imieniu innej osoby zwanej
reprezentantem, oraz, że pociąga za sobą skutki
bezpośrednio dla reprezentowanego
RODZAJE
1. Przedstawicielstwo ustawowe – wynika z ustawy
(np. rodzice w stosunku do dzieci)
2. Pełnomocnictwo – jest rodzajem przedstawicielstwa,
w którym prawo przedstawiciela do dokonywania
czynności prawnych w cudzym imieniu opiera się na
woli osoby reprezentowanej (mocodawcy)
a) ogólne – upoważnienie do dokonywania różnych
czynności prawnych w imieniu mocodawcy, w ramach
zwykłego zarządu np. stałe administrowanie budynkiem
b) rodzajowe – upoważnienie do wielokrotnego
dokonywania czynności prawnych określonego rodzaju
( np. ekspedienci w sklepach)
c) szczególne – upoważnienie do dokonania w imieniu
mocodawcy konkretnej czynności np. sprzedania
oznaczonej rzeczy
PRZEDAWNIENIE ROSZCZEŃ
(związane z upływem czasu, tak jak: zasiedzenie,
przemilczenie, terminy zawite) – polega na tym, że po
upływie wskazanego przez prawo terminu dłużnik może
uchylić się od spełnienia świadczenia.
Przedawnieniu ulegają jedynie roszczenia majątkowe.
Zasadniczy termin przedawnienia wynosi 10 lat. Jest
on stosowany we wszystkich przypadkach w których
przepisy k.c. nie przewidują innego terminu.
Po upływie 3 lat przedawniają się:
- roszczenia związane z prowadzeniem działalności
gospodarczej.
- roszczenia o świadczenia okresowe (np. z tytułu
czynszu najmu)
- roszczenia o naprawienie szkody wyrządzonej czynem
niedozwolonym, z wyjątkiem roszczeń wynikających ze
zbrodni i występku
Skutkiem przedawnienia jest uzyskanie przez dłużnika
prawa uchylenia się od wykonania obowiązku.
Nie następuje tu wygaśnięcie praw jednej strony i
obowiązków drugiej wskutek samego upływu terminu
przedawnienia. Prawa i obowiązki stron nadal istnieją.
Dłużnik nie może być na drodze sądowej zmuszony do
wykonania swojego obowiązku.
Zobowiązanie strony które uległo przedawnienie
nazywa się zobowiązaniem naturalnym .
Dłużnik może również zrzec się korzystanie z
przedawnienia i oświadczyć że nie korzysta z
przedawnienia.
Bieg okresu przedawnienia rozpoczyna się najczęściej
w dniu, w którym roszczenie stało się wymagalne, może
ulec zawieszeniu lub przerwaniu.
Zawieszenie – wstrzymuje tymczasowo bieg
przedawnienia, a po ustaniu okoliczności zawieszającej,
biegnie dalej i nowy okres dolicza się do poprzedniego.
Przerwanie biegu powoduje:
- każda czynność przed sądem lub innym właściwym
organem przedsięwzięta w celu dochodzenia
roszczenia. (np. wniesienie pozwu, złożenie wniosku o
wszczęcie egzekucji)
- uznanie roszczenia przez dłużnika
Roszczenie stwierdzone prawomocnym orzeczeniem
sądu albo ugodą zawartą przed sądem przedawniają się
także, jednak okres przedawnienia wynosi zawsze 10
lat , nawet jeśli są to roszczenia okresowe itp
188151569.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin