Marketing - ściąga 1.doc

(82 KB) Pobierz

PODSTAWOWE POJĘCIE MARKETINGU
Marketing - proces zarz. i społ., dzięki któremu pewne gr. ludzi w społ. otrzym. dokład. takie prod. lub usł., jakich potrzebują. Dział. mark. obejmują:

- Projekt. produktu
(zbad. potrzeb klienta, zaprojekt. prod., wyproduk. produktu)

- Oferowanie produktu
(dostarcz. prod., sprzedaż, reklam.)

- Promocję, reklamę

Potrzeba ludzka - stan braku zaspoko.

Pragnienie - chęć zasp. potrz. w określ.spos.

Popyt pragn. zakupu określ. prod. poparte posiadaniem wystarcz. ilo. pieniędzy.

Produkt - można zaofer. w celu spełn. potrz.

Zarządz. marketingowe - proces plan. i realiz. pomysłów, kształt. cen,prom. i dystryb. tow.i usł., które mają dopr. do wymiany, jaka będzie spełniać oczek. docelowych klientów i org..

ORIENTACJE PRZEDS. NA RYNEK
-Koncep. produkcyjna (USA, I połowa XXw.)
(Klient kupi najtańszy prod., mas. prod.)
-Koncep. produktowa (1970-1980)
(Klient wybierze prod. lepszy jakościowo)
-Koncep. sprzedaży (1970-1980)
(Za wszelką cenę sprzedać prod.)
-Koncep. marketingowa
(połączenie koncep. produktowej i sprzed.)
-Koncepcja mark. społ. odp. (1990-2000)
(Marketing etyczny, społeczny.)
KONCEP. MARKET., A KONCEP. SPRZED.
MARKETING:
-Poleganie na wynikach badań rynkowych
-Zrozumienie całych grup nabywców
-Planowanie działalności
-Strategia planowania śr. i długookresowego
-Celem jest wzr. rynku i wzr. udziału w ryn.
PODZIAŁ MARKETINGU
Rodzaj produktu:
-marketing konsump. (narzędzia i działania mark. służ. do sprzed. i ofer. prod.konsump.
-marketing instytucjonalny, przemysłowy (strony procesu wymiany to organizacje)
-marketing typu non-profit (dot. inst., które z zał. nie działają dla zysku, np. wystawy)
Punkt widzenia czasu:
-Operacyjny (< 1 roku taktyczny, wszystkie dział. market. nakierowane na dystryb., komun. z klient. i sprzed., info. o cenach)
-Strateg. (analiza wymagań klienta, przewidywanie przyszłych potrzeb klienta)
MARKETING STRATEG. A OPERACYJNY
Marketing oper. – zorient. na dział; wyk. istniejące możl.; sprawdza się w stabilnym otocz., zajmuje się nim dział market., horyz. czas. krótki, reakt. zach. na rynku.
Marketing strat. – zorient. na analizę, szuka przysz. możl., sprawdza się w zmiennym otocz., zajm. się nim dział mark. w konsult. z innymi., horyzont czas. długi, polit. aktywna
RODZAJE POTRZEB KLIENTA
-Potrzeby artykułowane, o których kl. mówi
-Potrzeby realne wzbogacona o parametry, których klient nie wymawia
-Potrzeby nieartykułowane – kl. nie wypowiada bezp., ale są bardzo istotne
-Potrzeba drobnej przyjemności – gratisy
-Potrzeby ukryte – kl. nie jest ich świadomy
BUDOWANIE ZADOWOLENIA KLIENTA
Wartość dostarczana kl. jest różnicą pomiędzy całkowitą wart. prod. dla kl. oraz kosztem, jaki musi on ponieść w związku z jego pozyskaniem. Całk. wart. wyrobu dla kl. jest suma korzyści, jakich oczekuje od prod.
Zadowolenie klienta - stan odczuw. przez jedn., związany z porówn. postrz. cech prod. i oczekiwań jednostki co do tych cech
Wartość dla klienta:
-Wartość produktu
-Wartość usług
-Wartość pracowników
-Wartość wizerunku firmy
Koszty poniesione przez klienta: finans., zuż. czas., zuż. ener., zaangaż. psych. 
Metody pomiaru zadowolenia klienta: System skarg i sugestii, ankiety, pozorne zakupy, analiza utraty klientów
SPOSOBY SPRZEDAŻY
-podstawowy sprzed. sprzedaje prod., ale potem nie kontaktuje się z klientem
-reaktywny sprzed. sprzedaje prod. i sprawdza, czy spełnia on oczekiwania kl.
-proaktywny sprzed. dzwoni do kl. proponując możliwość zakupu lepszej wersji lub inf. o planowanych nowych wersjach
-partnerski - przedsiębiorstwo nieustannie współpracuje z klientem tak, aby odkryć metody umożliwiające klientowi zwiększenie oszczędności przy dokonywaniu zakupu oraz optymalne wykorzystanie możliwości danego produktu
MARKETING MIX 4P NARZĘDZIA
Marketing mixnarzędzia mark., które przeds. stos. w celu real. celów mark. na docelowym rynku działania.
4 P Marketingu – podst. narz. mark.
-Product oferta przedsiębiorstwa,
-Pricesuma, jaką kl. musi zapł. za towar,
-Place (Dystrybucja) – czynności, jakie przeds. podejmuje, aby uczynić produkt łatwo dostępnym dla kl.
-Promotion –czynności, jakie przeds. podejmuje, aby point. o cechach prod. i przekonać docel. nabywc. do jego nabycia.
PROMOCJA MIX – PODZIAŁ
System komun. mark. NARZĘDZIA:
Rekl. –płatna forma nieosobistej promocji idei, dobra lub usł. przez określ. sponsora.
Mark. bezpośr. wykorz. listów, tel. i innych narzędzi kontaktu w celu komun. się z określ. gr. obec. i potencj. klientów.
Promocja sprzedaży – krótkookres. dział. stos. bodźce ekon. w celu pobudzenia sprzedaży produktu lub usługi
Public relations i publicitypromowanie i ochrona image przeds. lub produktu.
Sprzedaż os. – osobista i bezp. prezentacja oferty przez sprzed. potencj. Nabywcy
CECHY REKLAMY
Publ. Prezent. – rekl. jest publ. śr. przek. Jej publ. char. daje prod. pewne właś. i sugeruje określony standard oferty.
Przenikliwość – śr. Kom., który umożl. Sprzed. Wielokr. Powt. przekazu. Umocniona siła wyrazu daje możl. przedst firmy i jej prod. przez pomysłowe użycie druku, dźwięku i koloru.
Bezosobowość – odb. rekl. nie jest przymus.
RODZAJE REKLAMY
Reklama inf.stadium początkowe. Info. rynku o nowych prod.; Suger. nowych zast. prod.; Info. rynku o zmianie ceny; Wyjaśn. jak prod. działa; Opis. świadcz. usł.; popr. fałsz. wyobr. o prod.; Reduk. obaw kons.; bud. image przeds.
Reklama nakł.statium konk.
Odmian. porów.–wyższ.jedn.marki nad inn.
Bud.świad.marki;Nakł.kons.do złoż.zam. tel.;Zach. do zm. marki na swoją;Nakł. kons., aby dokonał zakupu natychmiast
Reklama przypom.stadium dojrzałości
Odmiana wzm.zapewn. o dobr. Wyborze, przyp. Kons. o tym, że prod. może być potrz. w przyszł, Przyp. o ist. prod. przed sez., Utrz. zdobytej świad. o prod.

 

DOBÓR MEDIÓW REKL.WADY I ZALETY M

Dobór med. rekl. ma na celu znalez. najb. efekt. śr. przek., który umożl. dotarcie do jak największej ilości osób.

R-zasięg med. rekl.; F-częstotl. I-wpływ med. rekl.

Decyzje, które trzeba rozw. przy wyborze m:

-Przyzwyczajenia i preferencje klientów

-Rodzaj produktu, który sprzedajemy

-Przekaz

-Koszt reklamy

Reklama gazetowa

-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin