2009_opowiesci_zenrejskie.pdf

(34342 KB) Pobierz
scenariusz 4
269941785.007.png
269941785.008.png
Z enres to miasto – pastwo w Ksistwach
Granicznych pooone na niewysokim
paskowyu wznoszcym si ponad nurt Rzeki
Czaszek. Otoczone jest warownym murem,
którego fragmenty pamitaj jeszcze czasy
starszej rasy. Miasto wyroso na ruinach
elfickiej metropolii wchaniajc znaczn jej
cz. Prowadz do dwie bramy: Poudniowa,
od której gociniec wije si wród lasów oraz
Pónocna, pooona tu przy kamiennym
mocie przerzuconym nad wartkim nurtem
Rzeki Czaszek. Mieszaka tu nie mniej ni 5000
dusz, prawie wycznie ludzi. Panuje tu Ksie
Pierre Jean Renoir zamieszkay w zamku w
centrum miasta. Jest to budynek o bardzo
ciekawej architekturze, gdy podobnie jak wiele
innych w tym miejscu zbudowany jest na
elfickich pozostaociach, a budowniczy
zrcznie poczyli ludzk architektur z
kunsztem elfich mistrzów. Po starszej rasie
Zenres odziedziczyo równie sie
kanalizacyjn oraz siatk
brukowanych dróg.
T eoretycznie Zenres wraz z przylegymi
wioskami oraz farmami stanowi politycznie
niezalen jednostk. W praktyce jednak musi
powanie liczy si z ssiednim Ksistwem
Basov, które niekiedy podwaa jego
autonomi. Stan narzucenia cichego
protektoratu przez Basov (tak zwanej
„Braterskiej Pomocy”) utrzymuje si od trzech
dekad, kiedy to Basovczycy przybyli na odsiecz
oblonemu przez zielonoskórych miastu.
Wtedy to, dwoje yjcych dotychczas
mieszkaców zyskao miano bohaterów. By to
modziutki wtedy dziedzic tronu Pierre Jean
Renoir oraz nadworny alchemik Valnar
Siwows. Od czasu przerwania oblenia i
wyciciu w pie najedców (przez wojska
sprzymierzone Zenres oraz Basov pod
dowództwem aktualnego Ksicia) groba ze
strony goblinoidów nigdy nie powrócia. Orki i
gobliny ze stepów nie zdoay si jeszcze
podnie po druzgoczcej klsce. Ksie Pierre
jest wdowcem, ojcem panienki Mathildy
Renoir majcej lat 15. O jej rk stara si syn
Ksicia Basov, pragncy dziki maestwu
poczy oba ksistwa.
269941785.009.png
S lumsy na pierwszy rzut oka nie wydaj si
by przyjemnym miejscem. Przyjrzawszy si im
dokadniej czowiek nie zmienia tego zdania,
jednake ludzie którzy si tu urodzili i
wychowali uwaaj je za swój dom i
dostrzegaj ich urok. Slumsy w Zenres s
dosy zrónicowane. W pobliu gównego
traktu wiodcego od bramy Pónocnej do
Poudniowej a take w okolicy Placu
Gwarnego mieszkaj przede wszystkim ubosi
kupcy oraz rzemielnicy. Pónocna cz
slumsów pozostaje pod wpywem prnie
dziaajcego Hospicjum Shallayi. Obszar
rozjaniony na mapie to z kolei pieko na
ziemi, czyli raj dla wszelakiego rodzaju
wykolejeców, morderców, gwacicieli,
zwyrodnialców i tym podobnych. Miejsce to
zwane jest Azylem i nawet mieszkacy
pozostaych czci Slumsów unikaj
zapuszczania si w to siedlisko za. Pozosta
cz slumsów zamieszkuj
niewykwalifikowani robotnicy, miejska biedota,
drobni przestpcy, ebracy etc. Mimo stara
wadz miasta Slumsy pozostaj poza
jurysdykcj Ksic i s w praktyce niezalene.
Ta cz miasta posiada wasn wadze,
onierzy, szpiegów, sdy i kary. Slumsami
wada gildia – stowarzyszenie ebraków,
zodziei oraz skrytobójców – lecz wszem i
wobec znana jest po prostu jako wszechmocna
Gildia. Przewodniczy jej tajemniczy Król, który
nigdy si nie ujawnia. Jego praw rk jest
Ojciec – Albert Beger.
1. Karczma „Gwarna Chata”
Karczma nosi nazw „GWARNA CHATA”
lecz stali bywalcy zw j po prostu „CHAT”.
Jest to dosy duy zespó budynków na który
skadaj si Stajnia, Wychodek (drewniana
szopa z miejscem dla 8 osób) oraz budynek
gówny. Wszystkie trzy budynki poczone s
dwumetrowym kamiennym murem z du
269941785.010.png 269941785.001.png 269941785.002.png 269941785.003.png 269941785.004.png 269941785.005.png
bram (ma tylko jedne skrzydo drzwi wic nie
zamyka si jej). Wejcie do karczmy znajduje
si od podwórza. Zaraz po przekroczeniu
progu spragniony piwa mieszczanin znajduje
si od razu w gównej sali przybytku.
Naprzeciwko wejcia znajduje si dugi
szynkwas a za nim wejcie do kuchni. Na
cianie na lewo od wejcia umieszczony jest
duy kominek a tu przy wejciu po prawej
schody na antresol (zajmuje trzy ciany i nie
rozpociera si tylko nad barem). Gówna sala
jest dosy dua. Mieszcz si tam trzy due
awy na 16 – 20 osób wraz z olbrzymimi
stoami oraz sze 6-8 osobowych stolików z
krzesami. Na antresoli, która jest zaciemniona
znajduje si sze czteroosobowych stolików
oraz jeden stolik przy kominie z 3 fotelami.
Zazwyczaj nie pali si tam wiato cho gocie
mog poprosi o wiece. Drewniana podoga
wysypana jest trocinami zmienianymi dwa trzy
razy w tygodniu wic nie panuje tu
wszechogarniajcy smród. Na rodku sufitu
zawieszony jest olbrzymi kandelabr na
acuchu. Ten z kolei przymocowany jest przy
kominku na wielk kódk, do której klucz ma
waciciel krasnolud Toro Gulden . Toro jest
ju dosy wiekowym krasnalem. Podobno
przey nie jedn bitw przez co do tej pory
ma problemy z praw rk, która raz po raz
odmawia mu posuszestwa. Przez to tucze
co noc przynajmniej jeden kufel. Posiada take
obrzydliwy nawyk wsadzania sobie palca pod
przepask i drapania si po pustym oczodole.
Cho wszyscy wiedz e potrafi dokopa
wikszoci bywalcom a ju na pewno ich
przepi, to woli jednak siedzie w miym
towarzystwie, snu i sucha opowieci oraz
pi grzane piwo zim, a chodne latem. Cho
pamita sw stricte krasnoludzk przeszo to
teraz sta si bardziej czowiekiem, wstydzc
si troch za to przed sob. Oprócz Tora
pracuje tu jeszcze czwórka osób: Ochroniarz
Rupert , Halfling „ Chochelka ” jako kucharz,
przygupi Tom zajmujcy si stajni i
sprztaniem oraz bya ulicznica Sara ,
niemoda ju lecz powabna jeszcze kobieta.
2. Siedziba Stray Miejskiej – oddzia na
Slumsy
Jak ju zostao wspomniane Stra Miejska nie
ma najmniejszego wpywu na to co si dzieje w
Slumsach. Podupady budynek zajmuje do cna
skorumpowany funkcjonariusz Wrzód, który
tolerowany jest przez Gildi tak dugo jak nie
wtrca si w nie swoje sprawy. Mimo, i jako
stranik jest nieuyteczny to pozwala wadzy
Zenres zachowa resztki pozorów kontroli nad
Slumsami. Budynek Stray to „bliniak”, jedn
poow zajmuj warsztat krawiecki drug za
posterunek. Na dole znajduj si dwa
pomieszczenia: w jednym jest co na ksztat
Biura, kolejne to nieco wikszy pokój –
zaplecze. Jest tu kominek gdzie mona
przyrzdzi jak straw. Tu te znajduje si
"zbrojownia", schody na pitro oraz wejcie do
piwnicy. Piwnica suy za areszt tymczasowy.
Znajduj si tam dwa pomieszczenia: jedno to
faktyczny areszt z kratami i dwoma boksami,
drugie to miejsce przesucha: maa klitka z
krzesem wyposaonym w kajdany. Na pitrze
budynku znajduje si pokój zajmowany przez
Wrzoda a jeszcze wyej may stryszek.
3. Cmentarz i kaplica Morra
Pooony na niewielkim trawiastym pagórku
cmentarz uywany jest od kilkudziesiciu lat.
Rozsiane tu i ówdzie nagrobki s poniszczone
czasem i dziaaniem wandali. Kapliczka Morra
ostaa si jednak w prawie nienaruszonym
stanie. Niestety nie ma kapana ani nawet
nowicjusza, który mógby si ni zaopiekowa.
Kapliczka Morra to niewielka prostoktna
budowla z czarnego kamienia. Spadzisty dach
pokryty jest mocno zbutwiaymi dachówkami,
specjalnie smolonymi by pasoway do
kolorystyki budowli. Owietlenie zapewniaj
niewielkie okienka. Dach wieczy niewielka
wieyczka, na któr z pewnoci nie da si
wej, suy ona jedynie wiszcemu tam
dzwonowi. Na misternych zdobieniach
przedstawiajcych czaszki i piszczele oraz
rolinnych ornamentach symbolizujcych
ciernie, wida upyw czasu, cho wci
podziwia mona ich wspaniae wykonanie.
Niskie dwuskrzydowe drzwi strzeone s
przez kamiennego kruka, który siedzi na ich
szczycie z rozpostartymi skrzydami i
269941785.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin