Program przeznaczony jest do realizacji w pracy logopedycznej z dzieckiem z deficytami i zaburzeniami rozwojowymi. Powstał na podstawie przeprowadzonych badań diagnostycznych i stwierdzonych zaburzeń w sferze rozwoju umiejętności komunikacyjnych chłopca.
Celem programu jest umożliwienie dziecku, w miarę jego możliwości, zdobycia umiejętności porozumiewania się z otoczeniem.
Osiągnięcie celu nadrzędnego będzie możliwe przy jednoczesnym nakreśleniu celów szczegółowych , które będą drogą do jego spełnienia. Cele szczegółowe:
· rozwijanie potrzeby kontaktu z innymi ludźmi;
· kreowanie pozytywnego myślenia;
· usprawnienie układu oddechowego;
· ćwiczenie koncentracji uwagi;
· kształcenie słuchu- aparatu odbiorczego;
· kształtowanie umiejętności percepcyjnych: wzrokowych, słuchowych, czuciowych;
· aktywizowanie dziecka podczas zabaw;
· wyrabianie umiejętności komunikowania własnych potrzeb;
· wzbogacanie zasobu słownictwa;
· stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka;
· wyrobienie umiejętności budowania sygnałów służących porozumiewaniu się.
Wśród metod, które pomogą w realizacji wyznaczonego celu określonego w założeniu programu, można wyróżnić: wspierające rozwój dziecka, stymulujące, aktywizujące, korygujące, usprawniające. Łącząc te metody można wszechstronnie rozwijać dziecko korygując i usprawniając zaburzone lub opóźnione funkcje psychiczne i fizyczne (w tym także komunikację). Dziecko za pomocą tych metod, poprzez formę aktywności, jaką jest zabawa, zdobywa nowe wiadomości, umiejętności, uczy się współdziałania i współżycia w grupie rówieśników. Treść i struktura programu.
Opracowując program do pracy z dzieckiem mającym zaburzenia w sferze rozwoju komunikacji, należy w pierwszym miejscu położyć nacisk na ćwiczenia ogólnorozwojowe mające na celu usprawnienie fizyczne, które jest podstawą do jego dalszego rozwoju.
· Ćwiczenia zmierzające do poznania drugiej osoby, sposobów komunikowania się, przekazywania informacji i emocji.
Naśladownictwo :- naśladowanie odgłosów (stukania, klaskania, wydawania dźwięków przez zwierzęta itp.);- naśladowanie sposobów posługiwania się różnymi przedmiotami;- naśladowanie czynności samoobsługowych;- naśladownictwo podczas zabaw z drugą osobą;
Rozwijanie umiejętności współdziałania z drugą osobą (ćwiczenia rozwijające wzajemne zaufanie):
- dotykanie różnymi częściami ciała;- uderzanie;- ciągnięcie;- kołysanie, przytulanie;- wspólny relaks i odpoczynek.
· Ćwiczenia percepcji i pamięci wzrokowej.Obserwacja:
- obserwacja bliższego i dalszego otoczenia, dostrzeganie różnic, określanie ich;- rozpoznawanie i identyfikowanie zmian w otoczeniu;- rozpoznawanie i wskazywanie wybranych przez logopedę figur, symboli np. pokaż przedmioty w kształcie litery "o" itd.- wskazywanie i na... przedmiotów w kształcie wybranych liter, znaków, lub nieprawidłowości;Wyszukiwanie:- wyszukiwanie par figur, liter, cyfr małych i dużych;- wyszukiwanie obrazów do wybranej litery- obrazki rozpoczynające się odpowiednią głoską;- wyszukiwanie takich samych liter, sylab, wyrazów w rozsypankach,- dominach, na obrazku;- wyszukiwanie ukrytych na obrazkach figur, znaków, symboli, w plątaninach graficznych; Układanie wybranych symboli graficznych:- układanie figur, liter, cyfr według wzoru (z pamięci, bez wzoru);- rozkładanie liter, cyfr na plansze;- domina z figur, literowe, ( układanie w taki sposób aby sąsiadujące głoski były identyczne);Wyodrębnienie:- wyodrębnionych symboli graficznych na podstawie wzoru z pamięci;- całości z tła (ukryte figury, litery, cyfry);- litery w wyrazach;- różnic między obrazkami identycznymi pozornie;- odróżnianie figur, znaków od tła;- nakładanie obrazków, figur na siebie;- jednakowych par figur, liter, cyfr (układanki- dobieranki);- liter wielkich od małych;Rozróżnianie; - układanie według wielkości, kształtu, koloru;- elementów graficznych i rysunków;Segregowanie;- wybranych symboli graficznych według zaproponowanego kryterium (kształtu, wielkości);- wyrazów o takiej samej liczbie liter;Odwzorowywanie;- figur, cyfr, liter z gotowych elementów zgodnie z podanym wzorem;- kalkowanie, kolorowanie i graficzne przedstawianie szlaczków.
· Ćwiczenia rozwijające mowę, myślenie i wzbogacające słownik:
Ćwiczenia narządów mowy:
Język i wargi:- przesuwanie języka na dolnej wardze, od lewej do prawego kącika ust i odwrotnie;- wysuwanie i chowanie języka;- wykładanie języka do brody i nosa;- rozkładanie szerokie języka - łopata;- robienie rurki z języka; - wypychanie językiem policzków;- picie przy użyciu łyżeczki czy rurki;- lizanie lizaka;- ściąganie ust w dziubek;- rozchylanie ust w kierunku kącików ust (szeroki uśmiech);- rozchylanie i składanie warg douśmiechu;- zaciskanie warg;- nagryzanie górnymi zębami na dolną wargę i dolnymi na górną;- nadymanie policzków - baloniki;- parskanie koni - wibracja warg;- warczenie motoru;- oblizywanie ust przez dziecko (usta posmarowane miodem);
Podniebienie miękkie:- wdech przez nos i wydech przez usta przy szeroko otwartych ustach;- wdychanie powietrza przez usta przy zakrytym nosie;- wdychanie powietrza przez nos przy zamkniętych ustach;- naśladowanie odgłosów gęsi - gęganie;- naśladowanie odgłosów płukanego gardła;
Szczęka dolna:- opuszczanie i podnoszenie szczęki dolnej;- przesuwanie szczęki dolnej w prawo i w lewo;- wysuwanie szczęki dolnej do przodu i cofanie jej;- żucie.
Ćwiczenia w oddychaniu:- przetaczanie powietrza w ustach (usta zamknięte) z jednej strony na drugą;- cmokanie;- gwizdanie;- wciąganie i wydmuchiwanie powietrza;- dmuchanie na wiatraczek, na płomień świecy;- nadmuchiwanie balonika;- dmuchanie na przedmiot unoszący, zawieszony bądź opadający (kartka, piórko);- wąchanie kwiatów;- wdech z unoszeniem ramion do góry;- wydech z opadaniem ramion.
· Ćwiczenia percepcji słuchowej (słuchu fonematycznego):
- rozróżnianie i naśladowanie dźwięków, odgłosów dochodzących z otoczenia (zwierząt, osób);- wysłuchiwanie i rozróżnianie dźwięków ze względu na jego natężenie, tempo (cicho-głośno, wolno-szybko);- wyodrębnianie zdań w mowie: - słuchanie prostych wypowiedzi do obrazka (np.: To lala. Ona śpi.), dziecko bierze tyle klocków, ile jest zdań;
- wyodrębnianie wyrazów w zdaniu: - opisywanie obrazka zdaniami dwuwyrazowymi, np.: Świeci słońce. Dziecko mówi zdanie potem określa wyraz pierwszy i drugi i tym samymliczy wyrazy w zdaniu (to samo ćwiczyć ze zdaniami trzy i czterowyrazowymi); - uzupełnianie zdań brakującym wyrazem, np.: Ola pije...; Ola pije mleko, a Kasia...(herbatę);
- wyodrębnianie sylab w wyrazach: - dzielenie wyrazów na sylaby; - łączenie wyrazów z sylab (synteza sylabowa); - dzielenie wyrazów na sylaby z jednoczesnym układaniem klocków-układanie obrazów graficznych modelu sylabowego, liczenie sylab; - zabawa w dokańczanie wyrazów, podajemy dziecku obrazki, a następnie wypowiadamy pierwszą sylabę jednego z nich, np.: ko..(tek);
- rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek z wyrazów: - rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek w nagłosie, śródgłosie, wygłosie; - wskazywanie, wyszukiwanie i grupowanie obrazkow, których nazwy zaczynają się wskazaną głoską; - łączenie w pary obrazków, których nazwy łączą się zbiegiem głosek, np.: mak-kot,itp., (domino obrazkowe); - odgadywanie wyrazu, jaki dziecko usłyszało i dobranie odpowiedniego obrazka ( d-o-m-e-k); - zabawa w różnicowaniu głosek w wyrazach - zadaniem dziecka jest grupowanie przedmiotów, obrazków według grup z danej głoski; - różnicowanie słów i sylab podobnie brzmiących lub o podobnym brzmieniu, np.: wskazywanie przez dziecko obrazków po usłyszeniu ich nazwy (bucik-budzik); - różnicowanie w wyrazach głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych (segregowanie obrazków).
· Ćwiczenia rozwijające i wzbogacające słownik dziecka i pamięć słowną:
- słuchanie nazw i wskazywanie odpowiadających im desygnatów: -poznawanie części ciała, np.: to moja głowa, dotknij swojej głowy; -zbieranie zabawek; -oglądanie książek z obrazkami tematycznymi (zabawki, pojazdy); -wyszukiwanki, zapamiętywanki; dziecko ma przed sobą przedmioty lub obrazki, które ma wyszukać i ułożyć w podanej kolejności; -wprowadzanie pojęć dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni i rozumienia prostych konstrukcji przyimkowych: na, w, pod, itp.- powtarzanie nazw przedmiotów znajdujących się wokół dziecka: - zabawa: "co to jest? " lub "jaki to kolor?". Podajemy dziecku przedmiot i zadajemy pytania;- samodzielne nazywanie przedmiotów, cech, czynności, części ciała.
Ćwiczenia rozwijające rozumienie prostych zdań, poleceń, czynności i prostych związków logicznych: - naśladowanie ruchów, prostych czynności: - zabawa "rób to co ja"; - weź do ręki taki sam przedmiot;- słuchanie i rozumienie pro...
jmjd