Jak napisac prace dyplomowa.doc

(166 KB) Pobierz
MATERIAŁ Z METOD I TECHNIK PISANIA PRAC DYPLOMOWYCH



jak napisać pracę promocyjną?

 

Praca licencjacka/magisterska powinna mieć charakter naukowy. Badanie naukowe powinno zakładać:

·        rozważenie nowego problemu lub zagadnienia,

·        systematyczny i logiczny proces badania,

·        publiczne rozpowszechnienie wyników badań (sporządzenie pracy).

 

W pracy licencjackiej/magisterskiej weryfikacji podlega:

·        prawidłowe zdefiniowanie problemów i celów badawczych,

·        uzasadnienie doboru literatury oraz zdolność do jej krytycznego przeglądu,

·        sposób gromadzenia, analizowania i przetwarzania materiałów,

·        stosowane metody,

·        poprawność toku wywodów,

·        interpretacja wyników badań.

 

Pracom licencjackim/magisterskim stawia się następujące cele i zadania:

·        czynne posługiwanie się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystywanie jej w praktyce, bądź do wnioskowania teoretycznego,

·        rozszerzanie zdobytej wiedzy przez poszukiwania w literaturze naukowej,

·        stosowanie racjonalnych metod pracy naukowej,

·        ćwiczenia w myśleniu naukowym,

·        posługiwanie się jasnym i precyzyjnym językiem,

·        obserwowanie i analizowanie zjawisk, zwłaszcza tych, z którymi styka się dyplomant,

·        dostrzeganie prawidłowości występujących w obrębie tych zjawisk,

·        budowa prawidłowych konstrukcji myślowych,

·        samodzielność myślenia przy opracowaniu tematu,

·        eksponowanie przewodniej myśli całej pracy,

 

Praca licencjacka/magisterska powinna spełniać następujące kryteria merytoryczne (dotyczące treści):

·        oryginalny, jasny i jednoznaczny temat, ujęty w formie problemu i zgodny z daną dziedziną nauki (specjalnością),

·        oryginalna treść,

·        kompletność pracy, określana często kryterium „wyczerpania tematu”,

·        odpowiednio sformułowany we wstępie problem badawczy (zwany niekiedy tezą centralną pracy) oraz hipoteza (przypuszczenie naukowe).

·        odpowiednio określony cel pracy korespondujący z problemem badawczym,

·        odpowiednio dobrane metody, techniki i narzędzia badawcze,

·        solidna, kompletna i odpowiednio dobrana baza źródłowa lub jasno określone pole badawcze,

·        jasna i czytelna, korespondująca z tematem pracy, konstrukcja wewnętrzna (podział na wstęp, rozdziały, podrozdziały, punkty, zakończenie, wykaz źródeł lub literatury (bibliografia) i aneksy.

 

 

Praca licencjacka/magisterska powinna spełniać następujące kryteria formalne (dotyczące formy):

·        jasny i przejrzysty styl pracy,

·        przejrzysty, proporcjonalny układ pracy, zawarty w rozdziałach, podrozdziałach i ewentualnie w punktach,

·        jednolite przypisy i kompletna bibliografia,

·        staranny i nowoczesny zapis wydruku komputerowego lub zapisu na nośniku elektronicznym.

 

 


Zasady pisarstwa naukowego:

·        Zasada strukturalizacji – uporządkowanie w postaci części pracy, które można podzielić na: strona tytułowa, spis treści, ewentualnie wykaz skrótów, wstęp (inaczej: wprowadzenie, przedmowa), rozdział I (np. przegląd literatury w zakresie…; problematyka badań w świetle literatury, podstawy teoretyczne…, teoretyczne podstawy problematyki badań, …w literaturze przedmiotu), II rozdział (np. metodologiczne podstawy badań, założenia metodologiczne badan własnych, koncepcja metodologiczna badań), III rozdział i następne (np. analiza tematu w świetle przeprowadzonych badań, propozycja wykorzystania wyników badań oraz ich wstępna weryfikacja), zakończenie (inaczej: podsumowanie, wnioski z badań, wnioski końcowe, uogólnienia i wnioski), streszczenie, bibliografia (inaczej: wykaz literatury, źródła i literatura, piśmiennictwo, wykaz piśmiennictwa, wykaz źródeł, literatura przedmiotu, spis literatury, wykaz źródeł i literatury), wykaz tabel lub tablic, wykresów, diagramów, ilustracji i fotografii (zawartych w tekście pracy), aneks (zawierający pełne lub szczegółowe dane liczbowe, zestawienia tabelaryczne, formularze ankietowe, wzory druków, wyciągi z aktów normatywnych, foldery, mapy, plany, wydruki komputerowe, grafikę lub zdjęcia),

·        zasada strukturalizacji tekstu – pracę dzielimy na rozdziały (jeśli nawet się tak nie nazywają, np. wstęp), podrozdziały i akapity (tekst rozpoczynający się od nowego wiersza z wcięciem około 1 cm, zawierający budowę trójczłonową – teza wyjściowa, wypowiedź rozwijająca i podsumowanie; przyjmuje się, że akapit stanowić mogą minimum dwa zdania złożone; na jednej stronie powinny występować co najmniej dwa akapity; należy unikać wdów – wierszy na końcu akapitu zawierających mniej niż 10 znaków oraz „bękartów” – wierszy akapitu, które nie mieszczą się u dołu strony i zostają przerzucone na następną stronę),

·        zasada źródłowości korzystanie ze źródeł, zapożyczanie myśli, ale przy tym wymagane jest wskazanie autora i źródła, z którego się skorzystało,

·        zasada obiektywności i rzetelności – wierność obrazowi rzeczywistości i wolność od jego zniekształceń; opis rzeczywistości powinien być wolny od życzeń i prywatnych nastawień autora,

·        zasada dostatecznego uzasadniania twierdzeń – każde sformułowanie o procesie lub rzeczy powinno być uzasadnione przez wskazanie właściwego i dobrze udokumentowanego faktu, traktowanego każdorazowo jako materiał dowodowy,

·        zasada ścisłości – dokładne i zarazem jednoznaczne opisywanie rzeczywistości poprzez używanie pojęć i definiowanie; jednym z podstawowych błędów w tej materii jest zastępowanie trafnych terminów polskich wyrazami obcojęzycznymi,

·        zasada jasności i prostoty stosowanie prostego języka, a zarazem dostępnego dla zwykłego czytelnika; respektowanie norm gramatyki,

·        zasada oszczędności słowa – unikanie rozwlekłości i powtórzeń.

 

Temat pracy powinien:

·        dotyczyć określonego, konkretnego, ale przy tym niezbyt wąskiego problemu (ale i nie zbyt szerokiego),

·        być krótki i precyzyjny (określenie rzeczy, podmiotu, przestrzeni lub terytorium oraz czasu, np. „Status polityczno-prawny mniejszości narodowych w Polsce po 1989 roku”; nie każdy tytuł wymaga jednak doprecyzowania tych czterech aspektów)

·        językowo poprawny,

·        informacyjnie nośny, a jednocześnie poznawczo intrygujący (budujący pożądane nastawienie),

·        być dostosowany do warunków intelektualnych studenta (nie porywać się z motyką na księżyc), odpowiadać zainteresowaniom autora pracy oraz umożliwiać powodzenie realizacji pracy (chodzi o dostępność literatury),

·        mieścić się w sferze aktywności naukowej promotora.

 

Strona tytułowa (karta tytułowa) pracy licencjackiej/magisterskiej powinna kolejno zawierać:

·        nazwę uczelni wyższej,

·        jednostkę organizacyjną uczelni wyższej,

·        ewentualnie logo uczelni wyższej,

·        imię i nazwisko dyplomanta,

·        numer albumu,

·        tytuł pracy (temat) i ewentualnie podtytuł – pisane bez cudzysłowów i skrótów,

·        notę autorską z podaniem rodzaju pracy, osoby promotora (nie zapomnieć o stopniach i tytułach naukowych) oraz ewentualnie zakresu pracy,

·        miejscowość i rok sporządzenia pracy.

 

Spis treści pracy licencjackiej/magisterskiej powinien zawierać:

·        rozdziały (części pracy)

·        podrozdziały,

·        punkty (paragrafy).

 

Uwagi praktyczne do struktury pracy:

·        spis treści nie powinien zawierać punktu pierwszego w postaci – spis treści!

·        praca licencjacka powinna składać się z minimum dwóch rozdziałów,

·        rozdział nie powinien zawierać tylko jednego podrozdziału, a podrozdział tylko jednego punktu (paragrafu),

·        następne rozdziały i podrozdziały powinny być logiczną kontynuacją poprzednich,

·        tytuł danego rozdziału lub podrozdziału nie powinien pokrywać się z tytułem pracy.

 

Wykaz skrótów umieszczamy w pracy licencjackiej/magisterskiej po spisie treści, jeśli:

·        używamy bardzo często jakiegoś sformułowania, które można ujmować w postaci skrótu (jeśli to wyrażenie nie posiada ogólnie przyjętego skrótu, to należy ten skrót samemu sporządzić),

·        dane wyrażenia używane są powszechnie tylko w postaci skrótu.

Stworzenie wykazu skrótów świadczy o profesjonalizmie autora, który w ten sposób dowodzi, że nie zależy mu na produkowaniu jak największej ilości stron pracy (wiadomo, że zastosowanie skrótów skraca odrobinę objętość pracy).

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin