jak napisać pracę promocyjną?
Praca licencjacka/magisterska powinna mieć charakter naukowy. Badanie naukowe powinno zakładać:
· rozważenie nowego problemu lub zagadnienia,
· systematyczny i logiczny proces badania,
· publiczne rozpowszechnienie wyników badań (sporządzenie pracy).
W pracy licencjackiej/magisterskiej weryfikacji podlega:
· prawidłowe zdefiniowanie problemów i celów badawczych,
· uzasadnienie doboru literatury oraz zdolność do jej krytycznego przeglądu,
· sposób gromadzenia, analizowania i przetwarzania materiałów,
· stosowane metody,
· poprawność toku wywodów,
· interpretacja wyników badań.
Pracom licencjackim/magisterskim stawia się następujące cele i zadania:
· czynne posługiwanie się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystywanie jej w praktyce, bądź do wnioskowania teoretycznego,
· rozszerzanie zdobytej wiedzy przez poszukiwania w literaturze naukowej,
· stosowanie racjonalnych metod pracy naukowej,
· ćwiczenia w myśleniu naukowym,
· posługiwanie się jasnym i precyzyjnym językiem,
· obserwowanie i analizowanie zjawisk, zwłaszcza tych, z którymi styka się dyplomant,
· dostrzeganie prawidłowości występujących w obrębie tych zjawisk,
· budowa prawidłowych konstrukcji myślowych,
· samodzielność myślenia przy opracowaniu tematu,
· eksponowanie przewodniej myśli całej pracy,
Praca licencjacka/magisterska powinna spełniać następujące kryteria merytoryczne (dotyczące treści):
· oryginalny, jasny i jednoznaczny temat, ujęty w formie problemu i zgodny z daną dziedziną nauki (specjalnością),
· oryginalna treść,
· kompletność pracy, określana często kryterium „wyczerpania tematu”,
· odpowiednio sformułowany we wstępie problem badawczy (zwany niekiedy tezą centralną pracy) oraz hipoteza (przypuszczenie naukowe).
· odpowiednio określony cel pracy korespondujący z problemem badawczym,
· odpowiednio dobrane metody, techniki i narzędzia badawcze,
· solidna, kompletna i odpowiednio dobrana baza źródłowa lub jasno określone pole badawcze,
· jasna i czytelna, korespondująca z tematem pracy, konstrukcja wewnętrzna (podział na wstęp, rozdziały, podrozdziały, punkty, zakończenie, wykaz źródeł lub literatury (bibliografia) i aneksy.
Praca licencjacka/magisterska powinna spełniać następujące kryteria formalne (dotyczące formy):
· jasny i przejrzysty styl pracy,
· przejrzysty, proporcjonalny układ pracy, zawarty w rozdziałach, podrozdziałach i ewentualnie w punktach,
· jednolite przypisy i kompletna bibliografia,
· staranny i nowoczesny zapis wydruku komputerowego lub zapisu na nośniku elektronicznym.
Zasady pisarstwa naukowego:
· Zasada strukturalizacji – uporządkowanie w postaci części pracy, które można podzielić na: strona tytułowa, spis treści, ewentualnie wykaz skrótów, wstęp (inaczej: wprowadzenie, przedmowa), rozdział I (np. przegląd literatury w zakresie…; problematyka badań w świetle literatury, podstawy teoretyczne…, teoretyczne podstawy problematyki badań, …w literaturze przedmiotu), II rozdział (np. metodologiczne podstawy badań, założenia metodologiczne badan własnych, koncepcja metodologiczna badań), III rozdział i następne (np. analiza tematu w świetle przeprowadzonych badań, propozycja wykorzystania wyników badań oraz ich wstępna weryfikacja), zakończenie (inaczej: podsumowanie, wnioski z badań, wnioski końcowe, uogólnienia i wnioski), streszczenie, bibliografia (inaczej: wykaz literatury, źródła i literatura, piśmiennictwo, wykaz piśmiennictwa, wykaz źródeł, literatura przedmiotu, spis literatury, wykaz źródeł i literatury), wykaz tabel lub tablic, wykresów, diagramów, ilustracji i fotografii (zawartych w tekście pracy), aneks (zawierający pełne lub szczegółowe dane liczbowe, zestawienia tabelaryczne, formularze ankietowe, wzory druków, wyciągi z aktów normatywnych, foldery, mapy, plany, wydruki komputerowe, grafikę lub zdjęcia),
· zasada strukturalizacji tekstu – pracę dzielimy na rozdziały (jeśli nawet się tak nie nazywają, np. wstęp), podrozdziały i akapity (tekst rozpoczynający się od nowego wiersza z wcięciem około 1 cm, zawierający budowę trójczłonową – teza wyjściowa, wypowiedź rozwijająca i podsumowanie; przyjmuje się, że akapit stanowić mogą minimum dwa zdania złożone; na jednej stronie powinny występować co najmniej dwa akapity; należy unikać „wdów” – wierszy na końcu akapitu zawierających mniej niż 10 znaków oraz „bękartów” – wierszy akapitu, które nie mieszczą się u dołu strony i zostają przerzucone na następną stronę),
· zasada źródłowości – korzystanie ze źródeł, zapożyczanie myśli, ale przy tym wymagane jest wskazanie autora i źródła, z którego się skorzystało,
· zasada obiektywności i rzetelności – wierność obrazowi rzeczywistości i wolność od jego zniekształceń; opis rzeczywistości powinien być wolny od życzeń i prywatnych nastawień autora,
· zasada dostatecznego uzasadniania twierdzeń – każde sformułowanie o procesie lub rzeczy powinno być uzasadnione przez wskazanie właściwego i dobrze udokumentowanego faktu, traktowanego każdorazowo jako materiał dowodowy,
· zasada ścisłości – dokładne i zarazem jednoznaczne opisywanie rzeczywistości poprzez używanie pojęć i definiowanie; jednym z podstawowych błędów w tej materii jest zastępowanie trafnych terminów polskich wyrazami obcojęzycznymi,
· zasada jasności i prostoty – stosowanie prostego języka, a zarazem dostępnego dla zwykłego czytelnika; respektowanie norm gramatyki,
· zasada oszczędności słowa – unikanie rozwlekłości i powtórzeń.
Temat pracy powinien:
· dotyczyć określonego, konkretnego, ale przy tym niezbyt wąskiego problemu (ale i nie zbyt szerokiego),
· być krótki i precyzyjny (określenie rzeczy, podmiotu, przestrzeni lub terytorium oraz czasu, np. „Status polityczno-prawny mniejszości narodowych w Polsce po 1989 roku”; nie każdy tytuł wymaga jednak doprecyzowania tych czterech aspektów)
· językowo poprawny,
· informacyjnie nośny, a jednocześnie poznawczo intrygujący (budujący pożądane nastawienie),
· być dostosowany do warunków intelektualnych studenta (nie porywać się z motyką na księżyc), odpowiadać zainteresowaniom autora pracy oraz umożliwiać powodzenie realizacji pracy (chodzi o dostępność literatury),
· mieścić się w sferze aktywności naukowej promotora.
Strona tytułowa (karta tytułowa) pracy licencjackiej/magisterskiej powinna kolejno zawierać:
· nazwę uczelni wyższej,
· jednostkę organizacyjną uczelni wyższej,
· ewentualnie logo uczelni wyższej,
· imię i nazwisko dyplomanta,
· numer albumu,
· tytuł pracy (temat) i ewentualnie podtytuł – pisane bez cudzysłowów i skrótów,
· notę autorską z podaniem rodzaju pracy, osoby promotora (nie zapomnieć o stopniach i tytułach naukowych) oraz ewentualnie zakresu pracy,
· miejscowość i rok sporządzenia pracy.
Spis treści pracy licencjackiej/magisterskiej powinien zawierać:
· rozdziały (części pracy)
· podrozdziały,
· punkty (paragrafy).
Uwagi praktyczne do struktury pracy:
· spis treści nie powinien zawierać punktu pierwszego w postaci – spis treści!
· praca licencjacka powinna składać się z minimum dwóch rozdziałów,
· rozdział nie powinien zawierać tylko jednego podrozdziału, a podrozdział tylko jednego punktu (paragrafu),
· następne rozdziały i podrozdziały powinny być logiczną kontynuacją poprzednich,
· tytuł danego rozdziału lub podrozdziału nie powinien pokrywać się z tytułem pracy.
Wykaz skrótów umieszczamy w pracy licencjackiej/magisterskiej po spisie treści, jeśli:
· używamy bardzo często jakiegoś sformułowania, które można ujmować w postaci skrótu (jeśli to wyrażenie nie posiada ogólnie przyjętego skrótu, to należy ten skrót samemu sporządzić),
· dane wyrażenia używane są powszechnie tylko w postaci skrótu.
Stworzenie wykazu skrótów świadczy o profesjonalizmie autora, który w ten sposób dowodzi, że nie zależy mu na „produkowaniu” jak największej ilości stron pracy (wiadomo, że zastosowanie skrótów skraca odrobinę objętość pracy).
...
Dziks