Bojowe_poszukiwanie_i_ratownictwo.pdf

(3127 KB) Pobierz
Mjr dypl. pil. Zbigniew Machaj
Centrum Operacji Powietrznych
Bojowe poszukiwanie i ratownictwo Î taktyka działania
Istotą bojowego poszukiwania i ratownictwa
jest utrzymywanie zdolności do odzyskiwania
personelu latającego lotnictwa bojowego oraz
innych osb z terenu zajętego przez przeciw-
nika lub potencjalnie nieprzyjaznego. Ma to
istotny wpływ na potencjał bojowy sił powietrz-
nych Î zestrzelony, ale odzyskany z terytorium
przeciwnika personel latający może ponownie
brać udział w działaniach bojowych. Świado-
mość tego daje duże poczucie bezpieczeństwa
i zapewnia wysokie morale personelu latające-
go, a w konsekwencji większą efektywność
działań. Co więcej Î odzyskanie zestrzelonego
personelu latającego uniemożliwia przeciwni-
kowi wykorzystanie go do celw propagandy
lub polityki czy prowadzenia rozpoznania.
Dokumenty doktrynalne NATO określają,
że kolejnymi etapami standardowej akcji ra-
towniczej CSAR mogą być 3 :
uzyskanie i potwierdzenie informacji o ze-
strzeleniu załogi (potrzebie ratowania in-
nych osb),
planowanie realizacji zadania (misji),
start statkw powietrznych zaangażowa-
nych w akcję ratowniczą,
tankowanie paliwa na lotniskach (lądowi-
skach) wysuniętych na przednich pozycjach
wojsk własnych,
tankowanie w powietrzu przed wlotem nad
terytorium przeciwnika,
wlot nad terytorium przeciwnika i zlokali-
zowanie zestrzelonej załogi (innych rato-
wanych osb),
identyfikacja izolowanego personelu,
potwierdzenie tożsamości zestrzelonej za-
łogi (izolowanego personelu),
podjęcie zestrzelonej załogi lotniczej (ra-
towanych osb),
Charakterystyka CSAR
Bojowe poszukiwanie i ratownictwo (Com-
bat Search and Rescue Î CSAR) to nowego
rodzaju zadanie wsparcia lotniczego. CSAR
musi powstać i funkcjonować w Polsce, jest
to bowiem jeden z celw określonych przez
NATO. Dlatego za niezbędne należy uznać
poznanie uwarunkowań, istoty i zasad prowa-
dzenia działań bojowego poszukiwania i ra-
townictwa. Ważne jest też uzyskanie przez
polskie siły CSAR kompatybilności z siłami
CSAR Sojuszu i interoperacyjności.
Bojowe poszukiwanie i ratownictwo zdefi-
niowane jest jako całokształt przedsięwzięć
obejmujących: wykrycie, lokalizację, identy-
fikację i ratowanie załg lotniczych (załg
statkw powietrznych) na terytorium zajętym
przez przeciwnika bądź potencjalnie nieprzy-
jaznym podczas kryzysu lub w czasie wojny,
a także ratowanie innego odizolowanego per-
sonelu, wyposażonego i wyszkolonego do
wspłpracy z siłami bojowego poszukiwania
i ratownictwa 1 .
Założenia zawarte w Joint Pub 3-50.21:
Joint Tactics, Techniques, and Procedures for
Combat Search and Rescue oraz ATP-62/AJP
3.3.4.6: Combat Search and Rescue 2 okre-
ślają zakres działań CSAR sił powietrznych
NATO, przedstawiają rozwiązania struktu-
ralne oraz funkcjonalne, a także sposoby po-
stępowania oraz podziału kompetencji po-
między poszczeglnymi organami dowodze-
nia i siłami zaangażowanymi w proces pla-
nowania, organizowania, koordynowania
oraz prowadzenia działań bojowego poszu-
kiwania i ratownictwa podczas kryzysu
i wojny.
1 NATO AAP-6 PL, Słownik terminw i definicji NATO . MON, Warszawa 2001.
2 Wymienione pozycje potraktowano jako materiały źrdłowe artykułu.
3 Podręcznik interoperacyjności w zakresie działań powietrznych , AIRCENT, Ramstein 1997.
24
Lipiec 2004
lot powrotny znad terytorium przeciwnika,
tankowanie w powietrzu, jeśli zachodzi taka
potrzeba,
lądowanie na odpowiednim lotnisku (lądo-
wisku) i przekazanie odzyskanego perso-
nelu do wyznaczonej bazy wojskowej.
W czasie planowania i organizowania mi-
sji ratowniczych bardzo szczegłowo rozpa-
trywane musi być zagrożenie przeciwdziała-
niem przeciwnika (Threat Environments).
Przyjęto, że zagrożenie to może być niskie,
średnie lub wysokie. W określeniu stopnia
zagrożenia najważniejsze będą informacje
uzyskane z rozpoznania, ich analiza i ocena.
Przy zagrożeniu niskim prowadzenie dzia-
łań ratowniczych wymaga tylko nieznacznych
przedsięwzięć z zakresu stosowanej taktyki
i wykorzystania pasywnych środkw przeciw-
działania. Zakłada się bowiem, że ze strony
przeciwnika oddziaływać będą tylko środki
uzbrojenia o małej sile rażenia, np.: lekka ar-
tyleria przeciwlotnicza z celownikami optycz-
nymi o kalibrze do 50 mm, granatniki rakie-
towe i ręczne wyrzutnie pociskw naprowa-
dzających się na podczerwień klasy ziemia-
-powietrze .
Przy zagrożeniu średnim koncentracja i ty-
py sił i środkw wykorzystywanych przez
przeciwnika wymagają od sił CSAR zastoso-
wania zarwno pasywnych, jak i aktywnych
środkw przeciwdziałania. Zakłada się, że
przeciwnik wykorzysta środki powodujące
stosunkowo małe zagrożenie (pociski SAM
wczesnych generacji, a także środki zmniej-
szające możliwość obserwacji i prowadzenia
ognia z samolotu). Dlatego też siły CSAR
powinny podczas działań stosować taktykę
áunikania zagrożeniaÑ: lot manewrowy, defen-
sywne systemy przeciwzakłceniowe, pokła-
dowe i zewnętrzne środki ostrzegawcze i za-
pobiegawcze, powinny także korzystać z po-
mocy sił działających w ich obronie, takich
jak SEAD, ESCORT lub SWEEP.
W sytuacji gdy siły przeciwnika są mobil-
ne, rozmieszczone na całym obszarze, bardzo
skoncentrowane, a także zdolne do szybkiego
odtwarzania zdolności bojowej (wykorzystu-
ją pociski SAM nowych generacji, nowocze-
sne stacjonarne radary, systemy wczesnego
wykrywania i ostrzegania, środki elektronicz-
nego przeciwdziałania, zintegrowane systemy
plot, a także środki zmniejszające możliwość
obserwacji i prowadzenia ognia z samolotu),
zagrożenie jest już wysokie. Działania CSAR
wymagają wwczas bardzo szczegłowego
planowania oraz koncentracji sił, w celu
uniknięcia bądź zmniejszenia zagrożenia.
Metody poszukiwań
Poszukiwanie i lokalizacja zestrzelonych
załg lotniczych w działaniach bojowego
poszukiwania i ratownictwa mogą być prowa-
dzone elektronicznie (Electronic Search) bądź
wzrokowo z powietrza (Airborne Visual Se-
arch). Wybr odpowiedniego sposobu poszu-
kiwania zależy od wyposażenia ratownicze-
go wzywających pomocy oraz sił i środkw
użytych do poszukiwania. Poszukiwanie oby-
dwoma sposobami może być prowadzone za-
rwno nad lądem, jak i nad morzem (czy in-
nym akwenem). Do poszukiwania nad morzem
mogą być użyte środki lotnicze i morskie
(okręty), musi bowiem być uwzględniona spe-
cyfika środowiska wodnego.
Podczas poszukiwania sposobem elektro-
nicznym do nawiązania łączności fonicznej
i uzyskania namiaru wykorzystuje się radio-
stacje ratownicze załg lotniczych (radiola-
tarnie), namierniki radiowe na statkach po-
wietrznych SAR i CSAR, systemy radiowo-
pozycjonujące (radiostacje ratownicze z sys-
temami GPS), systemy satelitarne SAR (np.
SARSAT), środki noktowizyjne, pracujące
w podczerwieni, telewizyjne.
Poszukiwanie za pomocą środkw elek-
tronicznych prowadzi się wtedy, gdy rozbi-
tek jest wyposażony w zestaw urządzeń ra-
towniczych. Dzięki wykorzystaniu właściwo-
ści kierunkowego odbioru fal radiowych (za
pomocą specjalnej aparatury zamontowanej na
statku powietrznym), systemw namierzania
satelitarnego, naziemnych stacji namierzania
radiowego oraz, najprościej, poprzez nawią-
zanie łączności z zestrzelonym personelem lub
świadkiem wydarzenia można uzyskać infor-
Przegląd Sił Powietrznych
25
macje o położeniu ratowanego, pozwalające
zlokalizować rozbitka zarwno na morzu, jak
i na lądzie.
Zasięg działania środkw radiotechnicz-
nych zależy od wysokości lotu ratowniczego
statku powietrznego, wysokości umieszczenia
radiostacji ratowniczej rozbitka (szczeglnie
gdy ten znajduje się na lądzie), stopnia nała-
dowania baterii radiostacji ratowniczej, tem-
peratury otaczającego powietrza oraz rzeźby
terenu i przeszkd terenowych (w poszukiwa-
niu nad lądem).
Poszukiwanie wzrokowe jest najprost-
szym sposobem prowadzenia poszukiwań
przez lotnictwo SAR i CSAR. W odrżnieniu
od poszukiwania elektronicznego cechują je
jednak mniejszy zasięg rozpoznania i mniej-
sze możliwości identyfikowania obiektw,
a zatem odszukanie rozbitkw jest bardziej
skomplikowane i długotrwałe. Podczas pro-
wadzenia poszukiwania wzrokowego w wa-
runkach bojowych zwiększa się także ryzyko
wykrycia i zniszczenia obiektu prowadzące-
go poszukiwanie.
Wykonanie zadania odnalezienia rozbitka
metodą wzrokową w dużej mierze zależy od
dokładnego określenia rejonu poszukiwania,
ustalenia warunkw atmosferycznych w da-
nym rejonie, określenia rodzaju poszukiwa-
nego obiektu, sprecyzowania warunkw ob-
serwacji (pory doby, pory roku, oznaczenia
poszukiwanego obiektu, wysokości lotu),
określenia zasięgu wykrycia obiektw, rozpo-
znania ukształtowania terenu w przypadku
poszukiwań nad lądem oraz oceny poziomu
istniejącego zagrożenia w rejonie prowadze-
nia poszukiwań.
Skuteczność poszukiwania wzrokowego
prowadzonego podczas działań bojowych
jest w znacznym stopniu uzależniona także
od przygotowania przedlotowego załg ra-
towniczych, ktre powinny opracować od-
powiednią metodę poszukiwania, przygoto-
wać mapy i dokonać niezbędnych obliczeń
nawigacyjnych oraz zapoznać się z cecha-
mi charakterystycznymi poszukiwanego
obiektu, danymi z rozpoznania oraz dany-
mi wywiadu.
Przeszukiwanie terenu sposobem wzroko-
wym w warunkach bojowych może być pro-
wadzone kilkoma metodami; za podstawowe
uważa się:
poszukiwanie rwnolegle do trasy lotu ze-
strzelonej załogi Î Parallel Search Pattern
Along Objects Route of Flight (rys. 1),
poszukiwanie po trasie prostopadle przeci-
nającej przewidywaną oś marszu poszuki-
wanej załogi Î Creeping Line (rys. 2),
Rys. 1. Poszukiwanie rwnolegle do trasy lotu zestrzelonej załogi (Parallel Search Pattern Along Objects
Route of Flight)
26
Lipiec 2004
785588299.550.png 785588299.658.png 785588299.669.png 785588299.680.png 785588299.001.png 785588299.012.png 785588299.023.png 785588299.034.png 785588299.045.png 785588299.056.png 785588299.067.png 785588299.078.png 785588299.089.png 785588299.100.png 785588299.111.png 785588299.122.png 785588299.133.png 785588299.144.png 785588299.155.png 785588299.166.png 785588299.177.png 785588299.188.png 785588299.199.png 785588299.210.png 785588299.221.png 785588299.232.png 785588299.243.png 785588299.254.png 785588299.265.png 785588299.276.png 785588299.287.png 785588299.298.png 785588299.309.png 785588299.320.png 785588299.331.png 785588299.341.png 785588299.352.png 785588299.363.png 785588299.374.png 785588299.385.png 785588299.396.png 785588299.407.png 785588299.418.png 785588299.429.png 785588299.440.png 785588299.451.png 785588299.462.png 785588299.473.png 785588299.484.png 785588299.495.png 785588299.506.png 785588299.517.png 785588299.528.png 785588299.539.png 785588299.551.png 785588299.562.png 785588299.573.png 785588299.584.png 785588299.595.png 785588299.606.png 785588299.617.png 785588299.628.png 785588299.639.png 785588299.650.png 785588299.659.png 785588299.660.png 785588299.661.png 785588299.662.png 785588299.663.png 785588299.664.png 785588299.665.png 785588299.666.png 785588299.667.png 785588299.668.png 785588299.670.png 785588299.671.png 785588299.672.png 785588299.673.png 785588299.674.png 785588299.675.png 785588299.676.png 785588299.677.png 785588299.678.png 785588299.679.png 785588299.681.png 785588299.682.png 785588299.683.png 785588299.684.png 785588299.685.png 785588299.686.png 785588299.687.png 785588299.688.png 785588299.689.png 785588299.690.png 785588299.002.png 785588299.003.png 785588299.004.png 785588299.005.png 785588299.006.png 785588299.007.png 785588299.008.png 785588299.009.png 785588299.010.png 785588299.011.png 785588299.013.png 785588299.014.png 785588299.015.png 785588299.016.png 785588299.017.png 785588299.018.png 785588299.019.png 785588299.020.png 785588299.021.png 785588299.022.png 785588299.024.png 785588299.025.png 785588299.026.png 785588299.027.png 785588299.028.png 785588299.029.png 785588299.030.png 785588299.031.png 785588299.032.png 785588299.033.png 785588299.035.png 785588299.036.png 785588299.037.png 785588299.038.png 785588299.039.png 785588299.040.png 785588299.041.png 785588299.042.png 785588299.043.png 785588299.044.png 785588299.046.png 785588299.047.png 785588299.048.png 785588299.049.png 785588299.050.png 785588299.051.png 785588299.052.png 785588299.053.png 785588299.054.png 785588299.055.png 785588299.057.png 785588299.058.png 785588299.059.png 785588299.060.png 785588299.061.png 785588299.062.png 785588299.063.png 785588299.064.png 785588299.065.png 785588299.066.png 785588299.068.png 785588299.069.png 785588299.070.png 785588299.071.png 785588299.072.png 785588299.073.png 785588299.074.png 785588299.075.png 785588299.076.png 785588299.077.png 785588299.079.png 785588299.080.png 785588299.081.png 785588299.082.png 785588299.083.png 785588299.084.png 785588299.085.png 785588299.086.png 785588299.087.png 785588299.088.png 785588299.090.png 785588299.091.png 785588299.092.png 785588299.093.png 785588299.094.png 785588299.095.png 785588299.096.png 785588299.097.png 785588299.098.png 785588299.099.png 785588299.101.png 785588299.102.png 785588299.103.png 785588299.104.png 785588299.105.png 785588299.106.png 785588299.107.png 785588299.108.png 785588299.109.png 785588299.110.png 785588299.112.png 785588299.113.png 785588299.114.png 785588299.115.png 785588299.116.png 785588299.117.png 785588299.118.png 785588299.119.png 785588299.120.png 785588299.121.png 785588299.123.png 785588299.124.png 785588299.125.png 785588299.126.png 785588299.127.png 785588299.128.png 785588299.129.png 785588299.130.png 785588299.131.png 785588299.132.png 785588299.134.png 785588299.135.png 785588299.136.png 785588299.137.png 785588299.138.png 785588299.139.png 785588299.140.png 785588299.141.png 785588299.142.png 785588299.143.png 785588299.145.png 785588299.146.png 785588299.147.png 785588299.148.png 785588299.149.png 785588299.150.png 785588299.151.png 785588299.152.png 785588299.153.png 785588299.154.png 785588299.156.png 785588299.157.png 785588299.158.png 785588299.159.png 785588299.160.png 785588299.161.png 785588299.162.png 785588299.163.png 785588299.164.png 785588299.165.png 785588299.167.png 785588299.168.png 785588299.169.png 785588299.170.png 785588299.171.png 785588299.172.png 785588299.173.png 785588299.174.png 785588299.175.png 785588299.176.png 785588299.178.png 785588299.179.png 785588299.180.png 785588299.181.png 785588299.182.png 785588299.183.png 785588299.184.png 785588299.185.png 785588299.186.png 785588299.187.png 785588299.189.png 785588299.190.png 785588299.191.png 785588299.192.png 785588299.193.png 785588299.194.png 785588299.195.png
Rys. 2. Poszukiwanie po trasie prostopadle przecinającej przewidywaną oś marszu poszukiwanej zało-
gi (Creeping Line)
poszukiwanie rwnoległe w rejonie kształ-
tem zbliżonym do kwadratu Î Creeping
Line Pattern Used in Lieu of Square Search
Pattern (rys. 3),
poszukiwanie rwnoległe w dużym rejonie
poszukiwań o kształcie zbliżonym do pro-
stokąta Î Parallel Search Pattern in Large
Rectangular Area (rys. 4),
poszukiwanie w określonym sektorze Î Sec-
tor Search (rys. 5),
poszukiwanie w rozszerzającym się kwa-
dracie Î Expanding Square (rys. 6).
Metodę poszukiwania rwnolegle do tra-
sy lotu zestrzelonej załogi stosuje się w sytu-
acji, gdy znana jest planowana trasa przelotu
poszukiwanego obiektu. Lot poszukiwawczy
wykonywany jest wzdłuż określonego odcinka
tej trasy, tam i z powrotem. Jeżeli załoga ra-
townicza nie odnajdzie obiektu podczas lotu
w jedną stronę, zobowiązana jest, po dolocie
Rys. 3. Poszukiwanie rwnoległe w rejonie kształtem zbliżonym do kwadratu (Creeping Line Pattern
Used in Lieu of Square Search Pattern)
Przegląd Sił Powietrznych
27
785588299.196.png 785588299.197.png 785588299.198.png 785588299.200.png 785588299.201.png 785588299.202.png 785588299.203.png 785588299.204.png 785588299.205.png 785588299.206.png 785588299.207.png 785588299.208.png 785588299.209.png 785588299.211.png 785588299.212.png 785588299.213.png 785588299.214.png 785588299.215.png 785588299.216.png 785588299.217.png 785588299.218.png 785588299.219.png 785588299.220.png 785588299.222.png 785588299.223.png 785588299.224.png 785588299.225.png 785588299.226.png 785588299.227.png 785588299.228.png 785588299.229.png 785588299.230.png 785588299.231.png 785588299.233.png 785588299.234.png 785588299.235.png 785588299.236.png 785588299.237.png 785588299.238.png 785588299.239.png 785588299.240.png 785588299.241.png 785588299.242.png 785588299.244.png 785588299.245.png 785588299.246.png 785588299.247.png 785588299.248.png 785588299.249.png 785588299.250.png 785588299.251.png 785588299.252.png 785588299.253.png 785588299.255.png 785588299.256.png 785588299.257.png 785588299.258.png 785588299.259.png 785588299.260.png 785588299.261.png 785588299.262.png 785588299.263.png 785588299.264.png 785588299.266.png 785588299.267.png 785588299.268.png 785588299.269.png 785588299.270.png 785588299.271.png 785588299.272.png 785588299.273.png 785588299.274.png 785588299.275.png 785588299.277.png 785588299.278.png 785588299.279.png 785588299.280.png 785588299.281.png 785588299.282.png 785588299.283.png 785588299.284.png 785588299.285.png 785588299.286.png 785588299.288.png 785588299.289.png 785588299.290.png 785588299.291.png 785588299.292.png 785588299.293.png 785588299.294.png 785588299.295.png 785588299.296.png 785588299.297.png 785588299.299.png 785588299.300.png 785588299.301.png 785588299.302.png 785588299.303.png 785588299.304.png 785588299.305.png 785588299.306.png 785588299.307.png 785588299.308.png 785588299.310.png 785588299.311.png 785588299.312.png 785588299.313.png 785588299.314.png 785588299.315.png 785588299.316.png 785588299.317.png 785588299.318.png 785588299.319.png 785588299.321.png 785588299.322.png 785588299.323.png 785588299.324.png 785588299.325.png 785588299.326.png 785588299.327.png 785588299.328.png 785588299.329.png 785588299.330.png 785588299.332.png 785588299.333.png 785588299.334.png 785588299.335.png 785588299.336.png 785588299.337.png
 
Rys. 4. Poszukiwanie rwnoległe w dużym rejonie o kształcie zbliżonym do prostokąta (Parallel Search
Pattern in Large Rectangular Area)
Rys. 5. Poszukiwanie w określonym sektorze (Sector Search)
do końcowego punktu trasy ratowniczej
(KPTR), wykonać lot powrotny, lecz po prze-
ciwnej stronie trasy, zachowując takie same
parametry lotu jak w pierwszym przelocie.
Metoda ta umożliwia przeszukanie rejonu le-
żącego wzdłuż określonego odcinka trasy
w stosunkowo krtkim czasie i sprowadza dzia-
łania nawigacyjne do najprostszych czynności.
Poszukiwanie po trasie prostopadle prze-
cinającej przewidywaną oś marszu po-
szukiwanej załogi organizuje się wwczas,
gdy rejon poszukiwania jest bardzo rozległy,
a położenie poszukiwanego obiektu zostało
określone tylko w przybliżeniu (na zasadzie
prawdopodobieństwa). Podczas stosowania tej
metody należy odpowiednio określić szerokość
pasa poszukiwań pomiędzy trasami kolejnych
przelotw, tak by zapewnić pełne pokrycie re-
jonu poszukiwań, oraz kierunek i siłę wiatru,
szczeglnie wtedy, kiedy odcinki poszczegl-
nych przelotw są bardzo długie, a widzialność
w rejonie poszukiwań jest słaba.
28
Lipiec 2004
785588299.338.png 785588299.339.png 785588299.340.png 785588299.342.png 785588299.343.png 785588299.344.png 785588299.345.png 785588299.346.png 785588299.347.png 785588299.348.png 785588299.349.png 785588299.350.png 785588299.351.png 785588299.353.png 785588299.354.png 785588299.355.png 785588299.356.png 785588299.357.png 785588299.358.png 785588299.359.png 785588299.360.png 785588299.361.png 785588299.362.png 785588299.364.png 785588299.365.png 785588299.366.png 785588299.367.png 785588299.368.png 785588299.369.png 785588299.370.png 785588299.371.png 785588299.372.png 785588299.373.png 785588299.375.png 785588299.376.png 785588299.377.png 785588299.378.png 785588299.379.png 785588299.380.png 785588299.381.png 785588299.382.png 785588299.383.png 785588299.384.png 785588299.386.png 785588299.387.png 785588299.388.png 785588299.389.png 785588299.390.png 785588299.391.png 785588299.392.png 785588299.393.png 785588299.394.png 785588299.395.png 785588299.397.png 785588299.398.png 785588299.399.png 785588299.400.png 785588299.401.png 785588299.402.png 785588299.403.png 785588299.404.png 785588299.405.png 785588299.406.png 785588299.408.png 785588299.409.png 785588299.410.png 785588299.411.png 785588299.412.png 785588299.413.png 785588299.414.png 785588299.415.png 785588299.416.png 785588299.417.png 785588299.419.png 785588299.420.png 785588299.421.png 785588299.422.png 785588299.423.png 785588299.424.png 785588299.425.png 785588299.426.png 785588299.427.png 785588299.428.png 785588299.430.png 785588299.431.png 785588299.432.png 785588299.433.png 785588299.434.png 785588299.435.png 785588299.436.png 785588299.437.png 785588299.438.png 785588299.439.png 785588299.441.png 785588299.442.png 785588299.443.png 785588299.444.png 785588299.445.png 785588299.446.png 785588299.447.png 785588299.448.png 785588299.449.png 785588299.450.png 785588299.452.png 785588299.453.png 785588299.454.png 785588299.455.png 785588299.456.png 785588299.457.png 785588299.458.png 785588299.459.png 785588299.460.png 785588299.461.png 785588299.463.png 785588299.464.png 785588299.465.png 785588299.466.png 785588299.467.png 785588299.468.png 785588299.469.png 785588299.470.png 785588299.471.png 785588299.472.png 785588299.474.png 785588299.475.png 785588299.476.png 785588299.477.png 785588299.478.png 785588299.479.png 785588299.480.png 785588299.481.png 785588299.482.png 785588299.483.png 785588299.485.png 785588299.486.png 785588299.487.png 785588299.488.png 785588299.489.png 785588299.490.png 785588299.491.png 785588299.492.png 785588299.493.png 785588299.494.png 785588299.496.png 785588299.497.png 785588299.498.png 785588299.499.png 785588299.500.png 785588299.501.png 785588299.502.png 785588299.503.png 785588299.504.png 785588299.505.png 785588299.507.png 785588299.508.png 785588299.509.png 785588299.510.png 785588299.511.png 785588299.512.png 785588299.513.png 785588299.514.png 785588299.515.png 785588299.516.png 785588299.518.png 785588299.519.png 785588299.520.png 785588299.521.png 785588299.522.png 785588299.523.png 785588299.524.png 785588299.525.png 785588299.526.png 785588299.527.png 785588299.529.png 785588299.530.png 785588299.531.png 785588299.532.png 785588299.533.png 785588299.534.png 785588299.535.png 785588299.536.png 785588299.537.png 785588299.538.png 785588299.540.png 785588299.541.png 785588299.542.png 785588299.543.png 785588299.544.png 785588299.545.png 785588299.546.png 785588299.547.png 785588299.548.png 785588299.549.png 785588299.552.png 785588299.553.png 785588299.554.png 785588299.555.png 785588299.556.png 785588299.557.png 785588299.558.png 785588299.559.png 785588299.560.png 785588299.561.png 785588299.563.png 785588299.564.png 785588299.565.png 785588299.566.png 785588299.567.png 785588299.568.png 785588299.569.png 785588299.570.png 785588299.571.png 785588299.572.png 785588299.574.png 785588299.575.png 785588299.576.png 785588299.577.png 785588299.578.png 785588299.579.png 785588299.580.png 785588299.581.png 785588299.582.png 785588299.583.png 785588299.585.png 785588299.586.png 785588299.587.png 785588299.588.png 785588299.589.png 785588299.590.png 785588299.591.png 785588299.592.png 785588299.593.png 785588299.594.png 785588299.596.png 785588299.597.png 785588299.598.png 785588299.599.png 785588299.600.png 785588299.601.png 785588299.602.png 785588299.603.png 785588299.604.png 785588299.605.png 785588299.607.png 785588299.608.png 785588299.609.png 785588299.610.png 785588299.611.png 785588299.612.png 785588299.613.png 785588299.614.png 785588299.615.png 785588299.616.png 785588299.618.png 785588299.619.png 785588299.620.png 785588299.621.png 785588299.622.png 785588299.623.png 785588299.624.png 785588299.625.png 785588299.626.png 785588299.627.png 785588299.629.png 785588299.630.png 785588299.631.png 785588299.632.png 785588299.633.png 785588299.634.png 785588299.635.png 785588299.636.png 785588299.637.png 785588299.638.png 785588299.640.png 785588299.641.png 785588299.642.png 785588299.643.png 785588299.644.png 785588299.645.png 785588299.646.png 785588299.647.png 785588299.648.png 785588299.649.png 785588299.651.png 785588299.652.png 785588299.653.png 785588299.654.png 785588299.655.png 785588299.656.png 785588299.657.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin