lekcja1.doc

(296 KB) Pobierz

 




 

Inventor 4 -- kurs podstawowy

Lekcja 1 -- Podstawy

 

Dzisiejsza lekcja będzie pierwszą z cyklu opisującego program Inventor R4. Oczywiście, jak pisałem we wstępie poprzedzającym spis treści, znajomość dowolnego programu CAD będzie pomocna, lecz nie będzie konieczna -- konieczna natomiast okaże się znajomość samego systemu operacyjnego, ponieważ nie będę opisywał instalacji pakietu -- jest ona banalnie prosta i można powiedzieć, że "wykonuje się sama".

Zakładam, że mamy już zainstalowany program. Klikamy jego skrót umieszczony na pulpicie:


Rys. 1

i naszym oczom ukaże się okienko dialogowe, z którego niezupełnie wiadomo, co wybrać, aby od razu czegoś nie zepsuć.


Rys. 2

Jak więc widzisz, Drogi Czytelniku, intuicja intuicją, ale zacząć jakoś trzeba. Aby już nie straszyć kłopotami związanymi z rozpoczęciem pracy w Inventorze, pokażę, jak stworzyć pierwszy własny projekt. Będziemy na nim bazować podczas kolejnych lekcji, w związku z tym postaramy się od razu dokonać konfiguracji. Po stworzeniu własnego projektu omówię poszczególne elementy interfejsu programu. Ich znajomość okaże się bardzo przydatna podczas dalszych prac projektowych. Nie zrażaj się Czytelniku, jeśli coś się nie uda za pierwszym razem -- aby poznać program, trzeba czasem coś zepsuć.

Zacznijmy więc od założenia naszego pierwszego projektu. Aby jednak nie było nieporozumień, pilnujmy, aby każdy projekt miał swoją niepowtarzalną nazwę oraz zawierał własny folder. Dobrze, wystarczy teorii, zacznijmy wreszcie tworzyć projekt -- kliknijmy przycisk Projects.


Rys. 3

Program odpowie zmianą wyglądu okna startowego.


Rys. 4

U dołu tego okna znajduje się przycisk New.


Rys. 5

Po kliknięciu tego przycisku Inventor otwiera okno dialogowe umożliwiające stworzenie odpowiedniego rodzaju projektu. Proponuję w oknie tym zachować domyślne parametry, pokazane na poniższym rysunku.


Rys. 6

Kliknijmy przycisk Next i w powstałym oknie dialogowym wpiszmy nazwę pierwszego projektu: "Lekcje CAD".


Rys. 7

Jak widać, program automatycznie umieszcza projekt w domyślnym folderze i tworzy odpowiedni folder dla nowego projektu. Proponuję pozostawienie domyślnego folderu. Po wciśnięciu przycisku Finish Inventor automatycznie zakłada plik projektu oraz folder projektu. Ponadto w oknie startowym programu pojawia się nazwa nowego projektu.


Rys. 8

Niestety, program nie będzie jeszcze korzystał z naszego nowo stworzonego projektu. Aby stało się to możliwe, musimy projekt uaktywnić -- robimy to poprzez dwukrotne kliknięcie jego nazwy. Obok aktywnego projektu musi pojawić się znaczek:

Teraz, mając uaktywniony projekt, utwórzmy jeden z plików projektu. Biorąc pod uwagę, że kolejna lekcja będzie dotyczyła szkicowania, proponuję, aby pierwszym plikiem projektu był plik, w którym będziemy mogli szkicować "podstawy" dla naszych modeli 3D. Kliknijmy więc przycisk New.


Rys. 9

Następnie, w otwartym oknie dialogowym, wybierzmy zakładkę Metric i szablon projektu Standard(mm).ipt (dwukrotne kliknięcie). Gotowe.


Rys. 10

Inventor automatycznie przechodzi do głównego okna programu.


Rys. 11

Teraz dokonamy jeszcze ustawień, które będą nam ułatwiały pracę z projektem i przejdziemy do skrótowego opisu poszczególnych elementów okna programu.

Ustawienia, które zmienimy, znajdują się w menu Tools->Application Options... na zakładce Sketch. Wprowadźmy zmiany przedstawione na poniższym rysunku.


Rys. 12

Wiemy już, jak założyć nowy projekt, zobaczmy teraz, z czego składa się interfejs samego Inventora. Zamiast szczegółowo opisywać interfejs, najlepiej będzie po prostu przedstawić go na rysunku.


Rys. 13

Właściwie usystematyzowaliśmy swoją wiedzę na temat podstaw pracy z Inventorem, proponuję więc zakończyć lekcję. Kolejna będzie traktowała o szkicowaniu w tym programie -- będziemy tworzyli pierwsze płaskie rysunki.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin