Lekcja 3.doc

(89 KB) Pobierz
Lekcja 3 -- Linie konstrukcyjne, specjalne techniki szkicowania

Lekcja 3 -- Linie konstrukcyjne, specjalne techniki szkicowania

 

W ostatniej lekcji starałem się pokazać, w jaki sposób wykonać dosyć skomplikowany szkic. Podczas dzisiejszej będziemy nadal bawić się szkicowaniem, z tą jednak różnicą, że postaram się omówić rysowanie linii konstrukcyjnych oraz ich przydatność podczas tworzenia szkicu, a później modelu 3D. Powiem również kilka słów na temat specjalnych technik szkicowania. Będę starał się tak przedstawić materiał dzisiejszej lekcji, aby wszystkie tworzone elementy stanowiły etapy procesu rysowania jednego szkicu. Na koniec pokażę, w jaki sposób można rysować linie z zastosowaniem bezpośredniego wprowadzania współrzędnych punktów.

Tyle teorii -- pora na praktykę. Proponuję narysować poniższy szkic.


Rys. 1

Szkic jest prosty, natomiast na uwagę zasługuje zastosowanie pewnej nowinki technicznej, a mianowicie linii konstrukcyjnych. Na rysunku zostały one zaznaczone na żółto. Linie konstrukcyjne są to dowolne figury geometryczne pozwalające wykonać pewien zarys, który ułatwia wykonanie docelowej figury. Można je porównać do linii pomocniczych, jakie np. projektant wykonuje bardzo cienkim ołówkiem na desce w celu przedłużenia jakiegoś ważnego elementu pozycjonującego lub w celu zaznaczenia punktu przecięcia się dwóch linii wyznaczających środek okręgu. Teraz już wiemy, co to są linie konstrukcyjne. Pora wykonać zarys naszego elementu. Proponuję rysować linie konstrukcyjne bez stosowania konkretnych wymiarów, ponieważ wymiarowaniem szkiców będziemy zajmowali się na jednej z kolejnych lekcji.

Zatem do pracy -- otwieramy nowy szkic i wybieramy rysowanie linii konstrukcyjnych.


Rys. 2

Rysowanie linii konstrukcyjnych właściwie niczym się nie różni od rysowania zwykłych linii tworzących szkic. W związku z tym, po ustawieniu trybu rysowania linii konstrukcyjnych postarajmy się narysować zarys konstrukcyjny.


Rys. 3

W trakcie rysowania powyższego zarysu będą się pojawiać specyficzne ikony. Zapewniają nam one lepszą orientację w trakcie rysowania elementu.


Rys. 4

Powyższa ikona informuje, że rysowana aktualnie linia będzie prostopadła do danej linii bazowej. Kolejna ikona, przedstawiona na rysunku poniżej, oznacza, że rysowany element będzie równoległy do danej linii bazowej.


Rys. 5

Ostatni z elementów, ułatwiający narysowanie naszego profilu szkicowego, to element pozwalający na zamknięcie rysowanego profilu. Inventor automatycznie pokazuje punkt charakterystyczny w postaci końca linii.


Rys. 6

Jak widać, narysowanie w miarę prostego kształtu nie sprawia większych problemów, a pomocnicze narzędzia Inventora bardzo ułatwiają pracę.

Kolejny etap będzie polegał na odsunięciu narysowanej krawędzi do środka za pomocą narzędzia o nazwie Offset.


Rys. 7

Użycie tego narzędzia jest bardzo proste. Po jego wybraniu wskazujemy krzywą, która ma być odsunięta -- w naszym przypadku cały narysowany profil. Podczas wybierania zmieni on automatycznie kolor na czerwony. Po wskazaniu profilu kursorem i jego zmianie na kolor czerwony klikamy prawy przycisk myszy, potwierdzając w ten sposób nasz wybór.


Rys. 8

Teraz nasz rysunek zmieni kolor na niebieski i w środku narysowanego szkicu pojawi się zielony obiekt do odsunięcia.


Rys. 9

Przesunięcia możemy dokonać w miarę precyzyjnie, obserwując okienko offset w pasku stanu.


Rys. 10

Po przesunięciu profilu do środka możemy wydłużyć niektóre jego krawędzie. Wykorzystamy do tego narzędzie Extend.


Rys. 11

Po kliknięciu jego ikony wskazujemy bez klikania linie, które chcemy przedłużyć. Inventor automatycznie wskazuje odcinek, który może zostać przedłużony.


Rys. 12

Jak widać, przedłużenie jest widoczne jedynie po jednej stronie. Program pokazuje odcinek do przedłużenia z zastosowaniem pewnego algorytmu. Algorytm ten określa, że jeśli wskażemy miejsce po lewej stronie środka wydłużanego odcinka, to wydłuży się on w lewą stronę, jeśli po prawej -- w prawą.


Rys. 13

Po wykonaniu niezbędnych wydłużeń krawędzi możemy przejść do rysowania docelowego szkicu. Wybieramy w tym celu opcję rysowania szkicu:


Rys. 14

i rozpoczynamy jego tworzenie. Zaczniemy od narysowania najdłuższej linii pionowej.


Rys. 15

Kolejnym etapem będzie zastosowanie jednej z podstawowych technik szkicowania specjalnego. Za pomocą narzędzia linii można wykonywać łuki styczne do odcinków. Podczas wykonywania szkicu będziemy mieli okazję przetestować tę funkcję Inventora. Aby narysować łuk, zawieszamy linię w punkcie zakończenia poprzedniej linii pionowej, a następnie, nie puszczając przycisku myszy, przeciągamy nią w kierunku kolejnego punktu charakterystycznego.


Rys. 16

Stosując tę metodę do utworzenia każdego łuku, który mamy uzyskać w szkicu, na pewno dojdziemy do wprawy w posługiwaniu się tym narzędziem.

Szkice można również wykonywać, wpisując z klawiatury odpowiednie współrzędne punktów. Z menu View wybieramy Toolbar->Precise input. Pojawi się wtedy nowy pasek narzędzi, dzięki któremu można wykonywać rysunki z wykorzystaniem współrzędnych wprowadzanych bezpośrednio z klawiatury.


Rys. 17

Ponieważ jednak uważam rysowanie elementów za pomocą współrzędnych za marnowanie czasu, na tym zakończę dzisiejszą lekcję. Jednocześnie zapraszam na następną, podczas której będziemy mogli pobawić się więzami geometrycznymi w szkicach.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin