PEDAGOGIKA.docx

(21 KB) Pobierz

PEDAGOGIKA

Średniowiecze

 

Czyli okres pomiędzy starożytnością a renesansem, trwał w Europie ponad dziesięć stuleci. Za początek średniowiecza przyjmuje się umownie upadek Cesarstwa Zachodniorzymskiego (476 r.n. e.). W Polsce natomiast średniowiecze trwało od X do XV wieku. Rozpoczęło się wraz z przyjęciem chrztu przez Mieszka I, czyli w 966 roku.

 

Klasztory i szkoły klasztorne

 

- Oświata w epoce średniowiecza należy do kościoła, który kształtuje chrześcijańską kulturę umysłową, szerzą i pielęgnują ją klasztory i szkoły średnie;

- Kościół propagował życie ascetyczne dla celów polityki kościelnej, w ten sposób kościół zmierzał do zapanowania nad całym światem;

-„ życie ascetyczne” – etyka chrześcijańska, która ma na celu odwrócenie się i pogardę w stosunku do świata doczesnego, oraz wyrzeczenie się dóbr materialnych w imię wiecznego zbawienia;

- zaostrzenie się ascezy pomnażało bogactwa kościelne, zwiększało siłę i wpływy polityczne kościoła;

- za pierwszy klasztor katolicki uważa się zgromadzenie mężczyzn założone ok. 529 r. na Monte Casino przez św. Benedykta z Nursji

- na czele zgromadzenia stał opat, który był ojcem wspólnoty klasztornej i stróżem reguły

- życie mnichów wypełniała modlitwa i praca

- zakonnicy prowadzili nie tylko działalność religijną, ale szerzyli kulturę rolną, uprawili rzemiosła, budowali drogi, zakładali szpitale, a z czasem coraz bardziej rozwijali oświatę ( przepisywanie ksiąg stało się przysłowiową „benedyktyńską pracą”)

- do Polski pierwsi benedyktyni dotarli w X w klasztor w Trzemesznie

- z czasem powstały nowe zgromadzenia: zakon kluniacki, cystersów, kartuzów, augustiański

- wysokim poziomem nauczania szczyciły się klasztory w Irlandii i Szkocji, św. Patryk bohater narodowy nazwany apostołem Irlandii;

-szkoły klasztorne dbały o przysposobienie chłopców do stanu duchowego

- szkoły trywialne przy kościołach parafialnych- realizowały niższy stopień kształcenia: gramatykę łacińską, retorykę ( objaśnianie ewangelii i czynności kancelaryjne, redagowanie pism i dokumentów) dialektykę

- szkoły katedralne-realizowały wyższy stopień kształcenia; arytmetykę i astronomię, geometrię, muzykę

- obok Origines, encyklopedycznym podręcznikiem szkolnym było dzieło Flawiusza Aureliusza Kasjodora „Kształcenie w naukach boskich i świeckich”

- polityka oświatowa Karola Wielkiego przyczyniła się do podnoszenia poziomu szkół,

jego panowanie nazywa  się „renesansem karolińskim”

nakazał on kształcić nie tylko wszystkich najbliższych, ale polecił duchowieństwu zakładanie szkół w miastach i na wsiach i zobowiązał każdego ojca do posyłania swojego syna do szkoły

- działalność oświatową Karola Wielkiego szerzyli jego następcy

- Pod wpływem odnawiających się studiów nad Arystotelesem rozwinęła się scholastyka- filozofia i metoda argumentacji , takim przedstawicielem scholastyki był św. Tomasz z Akwinu

 

 

Powstawanie uniwersytetów

 

- Do powstawania uniwersytetów przyczyniło się ożywienie umysłowe oraz rozwój badań i dociekań naukowych niezależnych od kościoła ;

- niektórzy filozofowie skupiają wokół siebie słuchaczy  i prowadzą wykłady

- takim wykładowcą był m.in. Piotr Abelard, który był przedstawicielem nominalizmu - myślenie filozoficzne, które odrzucało istnienie przedmiotów abstrakcyjnych

- zaczynają się badania przyrodnicze i medyczne, ożywia się zainteresowanie naukami prawniczymi i spory o przewagę władzy kościelnej nad świecka

- wszystko to daje początek uniwersytetom średniowiecznym

- od początku XII w do 1300 roku istnieją już 23 uniwersytety m.in. Oxford, Cambridge, zdecydowana większość w Italii i Półwyspie Iberyjskim

- pierwsze uniwersytety powstawały albo jako cechy studentów- migrujący studenci doprowadzali do powstawania uczelni w innych miastach, albo jako cechy profesorów

- w uniwersytetach średniowiecznych istniały trzy fakultety: prawny, medyczny, teologiczny

 

 

Wychowanie w „domu obcym”

 

Oprócz wychowania kościelnego odbiegało wychowanie rycerskie i mieszczańskie

 

Wychowanie rycerskie

- wych. rycerskie miało na celu wyrabianie odwagi, siły fizycznej i umiejętności wojskowych

- wychowanie to dotyczyło synów szlachetnie urodzonych, odbywało się na dworach książęcych i przebiegało w trzech etapach: pazia, giermka, aż do pasowania na rycerza

- ideałem rycerza było postępowanie wg. Dewizy: Bogu-duszę, życie-królowi, serce- damom, sobie-sławę ziemską

-

Wychowanie mieszczańskie

- wychowanie do konkretnej pracy produkcyjnej odnalazło realizację w wychowaniu cechowym

- odbywało się w domu mistrza cechowego, pod okiem którego młodzież mieszczańska uczyła się kunsztów i rzemiosł

- przez stopnie terminatora i czeladnika dochodziło się do mistrza

- miasta organizowały szkółki miejskie, w których uczono się minimum umiejętności przydatnych do różnorodnej działalności gospodarczej. Szkoły nadzorował proboszcz miejscowej parafii.

 

 

 

Oświata w Polsce średniowiecznej

 

 

- pierwsze szkoły powstają od XI w przy katedrach biskupich ( Kraków, Gniezno ), później przy kolegiatach,

- w okresie kolonizacji miast na prawie niemieckim z inicjatywą oświatową występowało przybywające do Polski mieszczaństwo niemieckie, co groziło zgermanizowaniu urzędów miejskich i życia kościelnego

- wyższy kler polski przeciwdziałał temu np. arcybiskup gnieźnieński Pełka wydał zarządzenie o nie zatrudnianiu  w szkolnictwie Niemców, którzy nie znają j. polskiego

- szkoły parafialne uczyły podstaw czytania i pisania w j. łacińskim oraz elementarnych rachunków

- pierwszych studentów na uniwersytetach zachodnioeuropejskich spotykamy w XIII w , studiują medycynę, filozofię i prawo

- Król Kazimierz Wielki otwiera Uniwersytet Krakowski o wydziałach: filozoficznym, prawnym i medycznym, a wydział teologiczny został otwarty dopiero kiedy  rządy przejął Władysław Jagiełło

- W szkole krakowskiej w latach 1491-1495 kształcił się Mikołaj Kopernik 

 

 

 

 

 

RENESANS

 

Renesans trwał we Włoszech od XIV w. do XVI w., a w krajach północnej Europy od końca XV w. do końca XVI w. (w Polsce od XVI w. do lat trzydziestych XVII w.).

Termin „renesans” (zapożyczenie z franc. renaissance) jest równoznaczny z terminem „odrodzenie” (tłumaczenie z łac. renovare – odradzać, odnawiać). Określa się nim epokę w dziejach kultury europejskiej; czasy burzliwego rozwoju sztuki, nauki, odkryć geograficznych, a także kultu starożytności, której dzieła są niedościgłym wzorcem dla artystów, pisarzy, poetów. Odrodzenie w Polsce przypada na czasy panowania rodu Jagiellonów. Wraz z żoną króla Zygmunta Starego - Boną Sforzą. Przychodzi do Polski kultura z Włoch. Nastąpił rozkwit malarstwa, architektury, sztuki kulinarnej. Polska stała się azylem tolerancji religijnej, powstały dzieła Reja i Kochanowskiego, Akademia Krakowska stała się jednym z ważniejszych ośrodków naukowych Europy.

 

 

 

ANDRZEJ FRYCZ MODRZEWSKI

 

Sekretarz króla Zygmunta Augusta publicysta i pisarz polityczny, reformator, teolog

jeden z najpotężniejszych umysłów Europy. Zwolennik poglądów Erazma z Rotterdamu

-Modrzewski należał do najbardziej postępowych i najwybitniejszych ludzi epoki naszego humanizmu. Chciał nie tylko reformować Kościół, chciał – i to przede wszystkim- reformować stosunki społeczne , ustrojowe i kulturalne.

W całokształcie swojego projektu reformy Rzeczypospolitej nie pominął również spraw wychowania i szkolnictwa.

-chciał naprawić ustrój, stosunki społeczne, kulturę, oświatę, a także Kościół co opisuje w traktacie O poprawie Rzeczypospolitej ksiąg pięć

- wysoko podniósł godność stanu nauczycielskiego

- Cenił szkołę, bo widział potrzebę i pożytek kształcenia młodzieży w naukach

-twierdził  że szkoły powinny być chlubą Rzeczypospolitej

-uważał  że beneficja kościelne i dochody klasztorów to stały i realny strumień funduszów na cele oświatowe

 

MODRZEWSKI POSTULOWAŁ m.in. za:

              Równością obywateli wobec prawa, sprawiedliwe sady.

              Aby państwo mogło właściwie funkcjonować koniczne jest dobre wychowanie i wykształcenie młodzieży - to podstawa.

              Bardzo ważna jest rola wychowawcza rodziców. Od najmłodszych lat powinni oni wpajać dziecku właściwy system wartości, uniemożliwić dziecku kontakt ze złymi ludźmi, przyzwyczają do umiaru w jedzeniu i piciu, a także do niewygód cielesnych. Powinni kształtować w nich skromność, ogładę, sprawiedliwość, uprzejmość. Nie powinno sie zezwalać dzieciom na lenistwo. Należy je dużo chwalić. Rodzice powinni Stanowic wzór dla dzieci.

              Wychowanie dworskie jest źródłem rozpusty, fałszywych przyjaźni zawieranych wyłącznie dla korzyści, głupoty, zawiści i nieszczerości, układów, ludzie cnotliwi uważani są tam za głupków. Żyje sie tak w zbytkach i przepychu, co sprzyja nabieraniu złych nawyków i wyobrażeń o świecie.

              Nauczyciele powinni być wykształceni, moralni i mięć naturalne predyspozycje do wykonywania swego zawodu.

    

Szymon Marycjusz:

-uczeń a później profesor Akademi Krakowskiej

-1551r ogłasza dzieło pt. „O szkołach czyli akademiach”

-wielkie znaczenie wykształcenia dla życia publicznego

-gorsza kondycja Akademi Krakowskiej

   

Sebastian Petrycy:

- rektor  ariańskiej Akademii Rakowskiej

- autorem podręcznika etyki (Prima ethices ełemenia, 1635)

-napisał traktat O wolność sumienia

- postulował on badania przyrody przez doświadczenia, eksperymenty

Zgłoś jeśli naruszono regulamin