3_psychologia.pdf

(517 KB) Pobierz
III
Stres i radzenie sobie z nim
Stres i radzenie sobie z nim
Wstęp
1. Koncepcje stresu w psychologii
2. Stres a organizm człowieka
2.1. Zapoczątkowanie reakcji stresowej
2.2. Stres a choroby
3. Radzenie sobie ze stresem
4. Szczegółowe aspekty związane ze stresem: stres przewlekły, pourazowy, zawodowy
4.1. Stresprzewlekły
4.2. Zespół stresu pourazowego
4.3. Streszawodowy
5. Zespół wypalenia zawodowego
1
Stres i radzenie sobie z nim
Wstęp
Stres jest jednym z najbardziej popularnych tematów w psychologii — świadczy o tym liczba
prac teoretycznych oraz badań poświęconych jego problematyce. Uczeni reprezentujący
liczne dyscypliny psychologiczne od lat badają stres i jego implikacje dla życia i zdrowia
człowieka. W ostatnim okresie obserwuje się dalszy wzrost zainteresowania tą
problematyką. Stresowi przypisuje się ważną rolę w powstawaniu wielu różnorodnych
zaburzeń funkcjonowania psychologicznego — jeśli ma on charakter przewlekły i intensywny
— przyczynia się do powstania nerwic, stanów depresyjnych oraz chorób
psychosomatycznych. Z drugiej strony, życie bez stresu nie jest możliwe. Jest on procesem
mobilizacji organizmu do walki, umożliwia przystosowanie się, opanowanie wymagań
rzeczywistości, jest szansą rozwoju człowieka. Aktualne koncepcje stresu główny nacisk
kładą nie na jego przyczyny, lecz na sposoby radzenia sobie z nim, które mogą być bardziej
lub mniej adaptacyjne.
W module zajmiemy się najbardziej znanymi w psychologii teoriami stresu, relacjami między
stresem a organizmem, sposobami radzenia sobie ze stresem, psychologicznymi
następstwami stresu, szczegółowymi aspektami związanymi z nim oraz zespołem wypalenia
zawodowego.
2
Stres i radzenie sobie z nim
1. Koncepcje stresu w psychologii
Za twórcę terminu stres uważa się powszechnie kanadyjskiego fizjologa i endokrynologa
Hansa Selyego (1907–1982), choć należy zauważyć, że używanie tego terminu nie zostało
zapoczątkowane jego pracami. Pojęcie stresu , zaczerpnięte z fizyki, funkcjonowało
wcześniej w języku potocznym, oznaczając napięcie nerwowe . W literaturze naukowej termin
stres wprowadził Walter Cannon (1871–1945), który w jednej ze swych prac poświęconych
endokrynologii użył terminu wielki stres emocjonalny , a w 1928 roku zwrócił uwagę lekarzy
na potrzebę zainteresowania się tym zjawiskiem (30). Cannon traktował stres jako reakcję
na zagrożenie , której funkcją jest stworzenie warunków przetrwania organizmu. Stres
według niego miał właściwości przystosowawcze, pomocnicze (15).
Najbardziej popularna koncepcja, autorstwa Selyego (26), ujmuje stres jako zespół
niespecyficznych zmian fizjologicznych powstających w organizmie na skutek działania
bodźców awersyjnych. Zmiany te zostały określone mianem ogólnego zespołu
adaptacyjnego ( General Adaptation Syndrom — GAS). Selye zauważył, że różnorodne
bodźce awersyjne wywoływały w organizmie zawsze te same zmiany. W obrębie ogólnego
zespołu adaptacyjnego wyodrębnił występujące po sobie fazy:
1. Stadium reakcji alarmowej — rozpoczyna się od fazy szoku, w której organizm
kontaktuje się ze szkodliwym bodźcem. Obok zmian specyficznych (np. oparzenie,
zranienie) występują również zmiany niespecyficzne (takie same, mimo różnych
czynników szkodliwych — spadek ciśnienia krwi, obniżenie ciepłoty ciała). Ze względu na
pojawienie się tych zmian następuje mobilizacja organizmu, w celu stawienia czoła
stresowi (wzrost ciśnienia krwi, podwyższenie temperatury).
2. Stadium odporności. W stadium tym organizm mobilizuje wszystkie dostępne siły do
walki ze stresorem, próbuje radzić sobie z nim. Jednocześnie (ze względu na ogólną
mobilizację) gorzej znosi inne bodźce, które w normalnym stanie nie mają dla niego
szkodliwego działania.
3. Stadium wyczerpania. Jeśli szkodliwe bodźce działają nadal, następuje rozregulowanie
funkcji organizmu i spadek zdolności obronnych. Organizm jest pobudzony, ale nie
zwalcza już stresora. W skrajnym przypadku może dojść do śmierci. Wyczerpanie
spowodowane jest zbyt długo działającym stresowym bodźcem lub zbyt częstym
pojawianiem się szkodliwego bodźca.
3
Stres i radzenie sobie z nim
Tak więc stres według Selyego jest reakcją na szkodliwe bodźce , opisaną głównie
w kategoriach fizjologicznych. W późniejszych pracach Selye uważał, że stres jest
niespecyficzną reakcją na wszelkie stawiane mu wymagania, co było rozszerzeniem
wcześniejszej koncepcji (26). Zasługą Selyego jest również wprowadzenie rozróżnienia
stresu na eustres i distres (przyrostek eu oznacza po grecku dobry, di — zły ). Aktywność
pod wpływem eustresu dodatnio wpływa na motywacje, jest konstruktywna, może prowadzić
do poprawy subiektywnej jakości życia. Distres ma charakter szkodliwy, osłabiający,
nadmierny. W praktyce wygląda to w ten sposób, że wraz ze wzrostem stresu (do pewnego
poziomu) poprawia się samopoczucie. Jeśli jednak stres rośnie nadal — osiąga on pewien
punkt maksymalny, po przekroczeniu którego staje się dla jednostki szkodliwy. Punkt
optymalnego poziomu stresu jest dla każdego człowieka inny, zależy między innymi od
wrodzonych czynników fizjologicznych i temperamentalnych (6). Tak więc natężenie stresu
(np. zawodowego) powodujące u jednej osoby dobre samopoczucie, wysoką produktywność
( eustres ), dla innej może być za wysokie, powodować dezorganizację i pogorszenie
funkcjonowania ( distres ).
Stres stricte psychologiczny zaczął budzić zainteresowanie badaczy po II wojnie światowej.
Zauważono wówczas pojawienie się wielu różnorodnych zaburzeń emocjonalnych u osób,
które brały udział w działaniach wojennych (tak zwany zespół zmęczenia walką). Zasadnicze
pytania, na które usiłowali odpowiedzieć naukowcy dotyczyły tego, w jakich warunkach
występuje pogorszenie funkcjonowania psychicznego człowieka oraz jacy ludzie są do tego
najbardziej predestynowani (opisywane zaburzenie nie występowały bowiem u wszystkich
osób, które brały udział w działaniach wojennych). Pod pojęciem stresu rozumiano
całokształt czynników, które wpływają na człowieka wykonującego trudne zadania, na
przykład zagrożenie życia, izolacja od bliskich, brak snu, pożywienia (23).
Z początkiem lat sześćdziesiątych XX w. zauważono, że zaburzenia podobne do tych, które
występowały u żołnierzy w czasie wojny i po jej zakończeniu, występują u wielu osób
w warunkach „pokojowego stresu” — wynikającego z życia codziennego. Reykowski (23)
podaje, że w pracach psychologicznych tego okresu terminem stres określano szczególny
rodzaj sytuacji bądź czynników działających na człowieka, które powodują napięcie
emocjonalne o znaku ujemnym. Warto przytoczyć również definicję Tadeusza
Tomaszewskiego , który ujmuje stres jako sytuację trudną , to jest taką, w której zachodzi
rozbieżność między zadaniami lub potrzebami człowieka a możliwościami zaspokojenia tych
potrzeb lub wykonania zadań (32).
4
Stres i radzenie sobie z nim
Odmienną teorię stresu zaproponowali w latach osiemdziesiątych XX w. George Everly
i Robert Rosenfeld (6). Wydaje się ona szczególnie istotna, gdyż stanowi przejście od
przedmiotowego do podmiotowego ujmowania stresu. Badacze ci definiują stres
następująco:
— stres jest reakcją na pewien bodziec;
— stres jest reakcją psychofizjologiczną, gdzie w grę wchodzą związki między ciałem
i psychiką. Oznacza to, że na stres reagujemy „całą osobą” (choć nie zawsze to
odczuwamy);
— stres obejmuje szeroki zbiór reakcji, które prowadzą do pobudzenia
psychofizjologicznego, a w ekstremalnych formach do zwolnienia, zahamowania czy
zatrzymania funkcji systemu (śmierci);
— bodziec wywołujący reakcję nazywa się stresorem i staje się nim w wyniku interpretacji
poznawczej , czyli przez znaczenie, jakie nadaje mu człowiek lub przez działanie
jakiegoś procesu, który jest stresogenny ze swej natury. Jeśli więc jednostka interpretuje
jakiś bodziec jako zagrażający, pojawia się stres. Ten sam bodziec może być odbierany
przez inną osobę jako obojętny — u osoby tej stres nie wystąpi. Z drugiej strony pewne
bodźce są stresowe same w sobie — jest to na przykład gorąco, zimno, hałas, ale też
(u niektórych osób) kofeina, nikotyna itp. Bodźce te nazywa się sympatykomimetycznymi
(te same bodźce dla różnych osób mogą być sympatykomimetyczne lub nie);
— u wielu osób chroniczne występowanie reakcji stresowej może prowadzić do dysfunkcji
lub uszkodzeń narządu końcowego, to jest narządu, w którym uwidoczniają się kliniczne
objawy stresu. Chorobę powstałą wówczas można nazwać psychosomatyczną (6).
Nowatorski charakter tej koncepcji polegał na zwróceniu uwagi na rolę jednostki
w przeżywaniu stresu, inaczej mówiąc na odpowiedzialności człowieka za swój stres .
Jest to zgodne z koncepcjami psychologii poznawczej oraz niezwykle popularnym obecnie
ujęciem poznawczo-behawioralnym. Zgodnie z nimi zachowanie człowieka jest procesem
uczenia się, którego efektem są nie tylko zewnętrzne zachowania, ale również (a nawet
przed wszystkim) określone struktury poznawcze. Struktury te, przebiegające świadomie
i/lub automatycznie, wpływają na reakcje emocjonalne i konkretne zachowania jednostki. Tak
więc funkcjonowanie, a także zdrowie psychiczne i równowaga wewnętrzna zależą od
sposobu myślenia człowieka (który jest dostępny m.in. przez analizę wewnętrznego
monologu, tego, co do siebie po cichu lub głośno mówi, jak tłumaczy sobie sytuacje), jego
interpretacji otaczającej rzeczywistości i siebie samego (5). Przykładowo: sytuacja
wystąpienia publicznego może być dla kogoś ogromnym stresem (osoba taka boi się
ośmieszenia, kompromitacji, odrzucenia). Dla kogoś innego, komu nie zależy tak bardzo na
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin