Prawa_pacjenta_2011.pdf

(249 KB) Pobierz
©Kancelaria Sejmu
s. 1/37
Opracowano na pod-
stawie: Dz. U. z 2009
r. Nr 52, poz. 417,
Nr 76, poz. 641, z
2010 r. Nr 96, poz.
620, z 2011 r. Nr 112,
poz. 654, Nr 113, poz.
657 i 660.
USTAWA
z dnia 6 listopada 2008 r.
o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Ustawa określa:
1) prawa pacjenta;
2) zasady udostępniania dokumentacji medycznej;
3) obowiązki podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych związane z
prawami pacjenta;
4) tryb powoływania, odwoływania i kompetencje Rzecznika Praw Pacjenta;
5) postępowanie w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjen-
tów ;
<6) zasady i tryb ustalania odszkodowania i zadośćuczynienia w przypad-
ku zdarzeń medycznych.>
Dodany pkt 6 w art.
1 wchodzi w życie z
dn. 1.01.2012 r. (Dz.
U. z 2011 r. Nr 113,
poz. 660).
Art. 2.
Przestrzeganie praw pacjenta określonych w ustawie jest obowiązkiem organów
władzy publicznej właściwych w zakresie ochrony zdrowia, Narodowego Funduszu
Zdrowia, podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych, osób wykonujących
zawód medyczny oraz innych osób uczestniczących w udzielaniu świadczeń zdro-
wotnych.
Art. 3.
1. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
2011-07-20
910548211.001.png
©Kancelaria Sejmu
s. 2/37
1) opiekun faktyczny – osobę sprawującą, bez obowiązku ustawowego, stałą
opiekę nad pacjentem, który ze względu na wiek, stan zdrowia albo stan
psychiczny opieki takiej wymaga;
2) osoba bliska – małżonka, krewnego lub powinowatego do drugiego stopnia
w linii prostej, przedstawiciela ustawowego, osobę pozostającą we wspól-
nym pożyciu lub osobę wskazaną przez pacjenta;
3) osoba wykonująca zawód medyczny – osobę wykonującą zawód medyczny,
o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o dzia-
łalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654);
4) pacjent – osobę zwracającą się o udzielenie świadczeń zdrowotnych lub ko-
rzystającą ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmiot udzielają-
cy świadczeń zdrowotnych lub osobę wykonującą zawód medyczny;
5) podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych – podmiot wykonujący dzia-
łalność leczniczą, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15
kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
6) świadczenie zdrowotne – świadczenie zdrowotne, o którym mowa w art. 2
ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
7) (uchylony).
2. Ilekroć w ustawie jest mowa o lekarzu, rozumie się przez to także lekarza denty-
stę oraz felczera w zakresie wynikającym z przepisów o zawodzie felczera.
Art. 4.
1. W razie zawinionego naruszenia praw pacjenta sąd może przyznać poszkodowa-
nemu odpowiednią sumę tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną
krzywdę na podstawie art. 448 Kodeksu cywilnego.
2. W razie zawinionego naruszenia prawa pacjenta do umierania w spokoju i god-
ności sąd może, na żądanie małżonka, krewnych lub powinowatych do drugiego
stopnia w linii prostej lub przedstawiciela ustawowego, zasądzić odpowiednią
sumę pieniężną na wskazany przez nich cel społeczny na podstawie art. 448 Ko-
deksu cywilnego.
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do zawinionego naruszenia prawa pacjenta do:
1) przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie podmiotu leczniczego
wykonującego działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe
świadczenia zdrowotne;
2) informacji o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez
podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych;
3) dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia.
Art. 5.
Kierownik podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych lub upoważniony przez
niego lekarz może ograniczyć korzystanie z praw pacjenta w przypadku wystąpienia
zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów,
2011-07-20
©Kancelaria Sejmu
s. 3/37
a w przypadku praw, o których mowa w art. 33 ust. 1, także ze względu na możliwo-
ści organizacyjne podmiotu.
Rozdział 2
Prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych
Art. 6.
1. Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom
aktualnej wiedzy medycznej.
2. Pacjent ma prawo, w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowied-
nich świadczeń zdrowotnych, do przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach
medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń.
3. Pacjent ma prawo żądać, aby udzielający mu świadczeń zdrowotnych:
1) lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie;
2) pielęgniarka (położna) zasięgnęła opinii innej pielęgniarki (położnej).
4. Lekarz może odmówić zwołania konsylium lekarskiego lub zasięgnięcia opinii
innego lekarza, jeżeli uzna, że żądanie, o którym mowa w ust. 3, jest bezzasad-
ne.
5. Żądanie, o którym mowa w ust. 3, oraz odmowę, o której mowa w ust. 4, odno-
towuje się w dokumentacji medycznej.
6. Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się do pielęgniarki (położnej) w zakresie zasięgania
opinii innej pielęgniarki (położnej).
Art. 7.
1. Pacjent ma prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze
względu na zagrożenie zdrowia lub życia.
2. W przypadku porodu pacjentka ma prawo do uzyskania świadczeń zdrowotnych
związanych z porodem.
Art. 8.
Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością
przez podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych w warunkach odpowiadających
określonym w odrębnych przepisach wymaganiom fachowym i sanitarnym. Przy
udzielaniu świadczeń zdrowotnych osoby wykonujące zawód medyczny kierują się
zasadami etyki zawodowej określonymi przez właściwe samorządy zawodów me-
dycznych.
2011-07-20
©Kancelaria Sejmu
s. 4/37
Rozdział 3
Prawo pacjenta do informacji
Art. 9.
1. Pacjent ma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia.
2. Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, lub jego ustawowy przedstawi-
ciel mają prawo do uzyskania od lekarza przystępnej informacji o stanie zdrowia
pacjenta, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycz-
nych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania al-
bo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu.
3. Pacjent lub jego ustawowy przedstawiciel mają prawo do wyrażenia zgody na
udzielenie informacji wymienionych w ust. 2 innym osobom.
4. Pacjent ma prawo żądać, aby lekarz nie udzielił mu informacji, o której mowa w
ust. 2.
5. Po uzyskaniu informacji, o których mowa w ust. 2, pacjent ma prawo przedsta-
wić lekarzowi swoje zdanie w tym zakresie.
6. W przypadku określonym w art. 31 ust. 4 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o za-
wodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2008 r. Nr 136, poz. 857), pacjent
ma prawo żądać, aby lekarz udzielił mu informacji, o której mowa w ust. 2, w
pełnym zakresie.
7. Pacjent małoletni, który nie ukończył 16 lat, ma prawo do uzyskania od lekarza
informacji, o których mowa w ust. 2, w zakresie i formie potrzebnej do prawi-
dłowego przebiegu procesu diagnostycznego lub terapeutycznego.
8. Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, lub jego ustawowy przedstawi-
ciel mają prawo do uzyskania od pielęgniarki, położnej przystępnej informacji o
jego pielęgnacji i zabiegach pielęgniarskich.
Art. 10.
W przypadku, o którym mowa w art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o za-
wodach lekarza i lekarza dentysty, pacjent, jego przedstawiciel ustawowy lub opie-
kun faktyczny mają prawo do dostatecznie wczesnej informacji o zamiarze odstąpie-
nia przez lekarza od leczenia pacjenta i wskazania przez tego lekarza możliwości
uzyskania świadczenia zdrowotnego u innego lekarza lub podmiotu udzielającego
świadczeń zdrowotnych.
Art. 11.
1. Pacjent ma prawo do informacji o prawach pacjenta określonych w niniejszej
ustawie oraz w przepisach odrębnych, uwzględniającej ograniczenia tych praw
określone w tych przepisach. Podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych udo-
stępnia tę informację w formie pisemnej, poprzez umieszczenie jej w swoim lo-
kalu, w miejscu ogólnodostępnym.
2011-07-20
©Kancelaria Sejmu
s. 5/37
2. Przepisu ust. 1 zdanie drugie nie stosuje się do wykonywanych wyłącznie w
miejscu wezwania indywidualnych praktyk lekarskich, indywidualnych specjali-
stycznych praktyk lekarskich, indywidualnych praktyk pielęgniarek, położnych i
indywidualnych specjalistycznych praktyk pielęgniarek, położnych.
3. W przypadku pacjenta niemogącego się poruszać informację, o której mowa w
ust. 1, udostępnia się w sposób umożliwiający zapoznanie się z nią w pomiesz-
czeniu, w którym pacjent przebywa.
Art. 12.
Pacjent ma prawo do informacji o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych udzie-
lanych przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych, w tym o profilaktycznych
programach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, realizowanych
przez ten podmiot. Przepisy art. 11 ust. 1 zdanie drugie i ust. 3 stosuje się odpowied-
nio.
Rozdział 4
Prawo pacjenta do tajemnicy informacji z nim związanych
Art. 13.
Pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód me-
dyczny, w tym udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związa-
nych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego.
Art. 14.
1. W celu realizacji prawa, o którym mowa w art. 13, osoby wykonujące zawód
medyczny są obowiązane zachować w tajemnicy informacje związane z pacjen-
tem, w szczególności ze stanem zdrowia pacjenta.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, w przypadku gdy:
1) tak stanowią przepisy odrębnych ustaw;
2) zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub
zdrowia pacjenta lub innych osób;
3) pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy wyraża zgodę na ujawnienie ta-
jemnicy;
2011-07-20
Zgłoś jeśli naruszono regulamin