W DŻUNGLI
Czas trwania: około 5-10 minut.
Przeznaczona dla: dzieci od 6 lat. Zabawa stwarza miły nastrój oraz stymuluje zapamiętywanie i zdolność reakcji. Dla grup liczących do 25 osób.
Opis zabawy
Wszyscy uczestnicy tworzą krąg, „dżunglę". Ustala się, które zwierzęta i rośliny znajdują się w dżungli: małpy, słonie, palmy, nosorożce. Tarzany..., a następnie trzech uczestników zabawy stojących obok siebie maje przedstawić. Na przykład „palmę" może zobrazować środkowy uczestnik unosząc ramiona w górę i załamując nieco dłonie. Dwaj pozostali owiną się wokół niego pogrubiając pień. „Nosorożec" staje na wszystkich czterech nogach; współuczestnicy tworzą przy pomocy pięści duży róg. Zabawę rozpoczyna „badacz przyrody", który zajmuje pozycję na środku kręgu i wskazując jedną z osób wymienia nazwę „mieszkańca dżungli". Natychmiast wskazany i jego sąsiedzi muszą we właściwy sposób przedstawić tego „mieszkańca dżungli". Gdy to się uda, „badacz przyrody" zwraca się do innego uczestnika z kolejną propozycją. Jeżeli nie — trzeba zamienić role: „badacz przyrody" zostaje częścią „dżungli", speszony nieco „mieszkaniec dżungli" zamienia się w „badacza przyrody".
Inna możliwość
Dodatkowo w odtwarzaniu „mieszkańców dżungli" można ustalić, że „aktorzy" będą wydawać typowe dźwięki (np. znany okrzyk Tarzana).
Pomoce
Przed rozpoczęciem właściwej zabawy uczestnicy powinni mieć okazję przećwiczenia odtwarzania poszczególnych „mieszkańców dżungli". Jeżeli gra wyda się zbyt łatwa, można wybrać następnych „mieszkańców". Z młodszymi dziećmi prowadzący zabawę może przejąć rolę „badacza przyrody", opowiedzieć jakąś historię i włączyć w nią poszczególnych „mieszkańców dżungli". Wtedy nie byłoby zamiany ról.
Wskazówki pedagogiczne
Zabawa rozwija pomysłowość (przy wynajdywaniu „mieszkańców dżungli"), zapamiętywanie i szybkość reakcji. Liczebność i rodzaj „mieszkańców dżungli" należy dostosować do zdolności uczestników: zabawa nie może być ani za łatwa, ani za trudna, żeby zawsze można było zamieniać role. Prowadzący włącza się całkowicie do gry. Gdy atmosfera jest pozytywna, zabawa może bardzo odprężyć grupę.
piokles