poprawna pisownia.doc

(34 KB) Pobierz
Magdalena Kozikowska, II ZEW z JA

                                                                                                                             

 

Poprawna pisownia wraz z uzasadnieniem.

 

1.      (tym) czynnościom [-ą- || -om-] - piszemy końcówkę om na końcu rzeczowników użytych w celowniku liczby mnogiej;

2.      (zapobiec) trudnościom [-ą- || -om] - piszemy końcówkę om na końcu rzeczowników użytych w celowniku liczby mnogiej;

3.      (innym) placówkom [-ą- || -om-] - piszemy końcówkę om na końcu rzeczowników użytych w celowniku liczby mnogiej;

4.      (pomaga) osobom [-ą- || -om-] - piszemy końcówkę om na końcu rzeczowników użytych w celowniku liczby mnogiej;

5.      (tym) zmysłom [ -ą- || -om-] - piszemy końcówkę om na końcu rzeczowników użytych w celowniku liczby mnogiej;

6.      to (dziecko) [-e- || -o-]zapisujemy przy pomocy zaimka rzeczowego, gdyż ma taką samą końcówkę jak rzeczownik tego samego rodzaju. Co więcej, wyraz dziecko ma formę narzędnika nijakiego;

7.      pojedynczy [-ń- || -n-] w odmianie pisanej języka polskiego poprawna jest jedynie forma pojedynczy. W ustnej odmianie języka dopuszczalna jest również druga forma pojedyńczy;

8.      objęcie [-i- || -j-] - jest to wyjątek, gdyż: poza połączeniami cj, sj, zj piszę się j po początkowych cząstkach: nad-, ob-, pod-, przed-, w;.

9.      (w wieku) poniemowlęcym [razem czy osobno?] - przymiotniki, w których człony można by połączyć za pomocą spójnika i, przymiotniki złożone z więcej niż dwu członów oraz przymiotników złożonych oznaczających strony świata pośrednie między kierunkami umieszczamy łącznik. Natomiast wszystkie inne przymiotniki złożone piszę się bez łącznika;

10.  (przedmiotem) nielubianym [razem czy osobno?] - partykułę nie z imiesłowami przymiotnikowymi czynnymi i biernymi piszemy zawsze łącznie, bez względu na znaczenie;

11.  (powolne) tempo [-ę- || -em-] - połączenia om, on, em, en piszemy w wyrazach zapożyczonych przed spółgłoskami zwartymi i zwarto- szczelinowymi p, b, t, d, c, ć, dź, k, g;

12.  wskutek, naskutek [razem czy osobno?] - łącznie pisze się niektóre wyrażenia przyimkowe, mianowicie te, które łączna pisownia jest ustalona dłuższą tradycją.

13.  przypadków [-t- || -d-] -

14.  zdarza się [-ż- || -rz-] - jest to wyraz z rz niewymiennym.

15.  opóźnienie [-u- || -ó-] - obecność tej litery świadczy o tym, że w okresie staropolskim oznaczało o długie;

16.  (zręczności) niemałej [razem czy osobno?] - nie z przymiotnikami w stopniu równym pisze się razem;

17.  (w szkole) ponadgimnazjalnej [razem czy osobno?] łącznie piszemy przyimki złożone z samych przyimków;

18.  (osoba) niesłysząca [razem czy osobno?]- partykułę nie z imiesłowami przymiotnikowymi piszemy razem;

19.  tą metodę, tą dojrzałość [-ą- || -ę-] - jest to forma poprawna, gdyż jest  formą narzędnika rodzaju żeńskiego;

20.  przekonuje, przekonywa, przekonywuje- poprawna forma to przekonywa oraz przekonuje;

21.  metajęzykowy, metapoznawczy [razem czy osobno?] - przymiotniki, w których człony można by połączyć za pomocą spójnika i, przymiotniki złożone z więcej niż dwu członów oraz przymiotników złożonych oznaczających strony świata pośrednie między kierunkami umieszczamy łącznik. Natomiast wszystkie inne przymiotniki złożone piszę się bez łącznika;

22.  w szkole podstawowej [z wielskiej litery, czy małej?] - piszemy z małych liter ponieważ nie jest to oficjalna nazwa szkoły, urzędu, organizacji;

23.  (dzieci) powinni [czy inaczej?] – jest to błędna pisownia, gdyż właściwa brzmi: powinny. Co więcej, wyraz dzieci jest wyrazem niemęskoosobowym, więc drugi człon musi być w tej samej formie;

24.  (skala) czterostopniowa [razem czy osobno?] przymiotniki, w których człony można by połączyć za pomocą spójnika i, przymiotniki złożone z więcej niż dwu członów oraz przymiotników złożonych oznaczających strony świata pośrednie między kierunkami umieszczamy łącznik. Natomiast wszystkie inne przymiotniki złożone piszę się bez łącznika;

25.  poradni [jedno czy dwa „i”?] zakończenie -i piszemy w wyrazach zakończonych na: -nia, -unia, -arnia, -alnia, -elnia, -ownia, np. pralni, babuni.

 

 

Bibliografia:

  1. Gajewska, B. (2003): Pisz poprawnie. Bielsko- Biała: Park.
  2. Słowniczek ortograficzny z zasadami pisowni, red. Ciupa, J. 2000 Słupsk, Klasa.
  3. Słowniczek ortograficzny z zasadami pisowni, red. Stopniewicz, I. 1958 Warszawa, PZWS.
  4. Słownik poprawnej polszczyzny, red. Pankowski, Cz. 1980 Warszawa, PWN.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin