SCENARIUSZ
Temat: Przestrzeń kształtuje umiejętności matematyczne.
Klasa III b
Czas trwania: 1 godz. lekcyjna.
Cel główny: konstruowanie figur przestrzennych, przekroje figur przestrzennych, budowanie wielościanów foremnych i wielokątów foremnych oraz wielokątów gwiaździstych, powtórzenie własności wielokątów i figur przestrzennych.
Cele operacyjne :
uczeń zna pojęcie figur płaskich i przestrzennych i dobrze nimi operuje, uczeń potrafi odczytywać, analizować i interpretować własności figur,
uczeń potrafi wykonać polecenia dotyczące wykonania poszczególnych poleceń na komputerze.
uczeń kształci pojęcie bryły obrotowe.
Metoda: praca z komputerem w grupach dwuosobowych.
Środki, pomoce: komputery, programy na stronach;
1) http://www.jolam.republika.pl/
2) http://dzamik13.republika.pl/
Uwaga: Scenariusz tej lekcji został opracowany w oparciu o wykorzystanie w/w stron.
Przebieg lekcji:
1) Uczniowie przechodzą na wspomnianą wyżej stronę(1).
KROK 1
Polecamy uczniom przejście :
I Analizowanie konstrukcji walca – model interaktywny
Walec na rysunku obok powstaje poprzez obrót prostokąta ABDC wokół osi AC. Używając myszki sprawdź właściwości tej bryły
Terminologia
odcinek BD nazywamy tworzącą l odcinek AB jest promieniem podstawy r , koło o środku A jest podstawą dolną
koło o środku C jest podstawą górną , odcinek AC jest wysokością walca h
Wzory
Pole powierzchni całkowitej: Pc = 2· r² + 2 r·h
Pole powierzchni bocznej: Pb = 2 r·h
Objętość walca: V = r²·h
KROK 2
II Konstrukcja walca – animacja
Punkt A porusza się po okręgu koła będącego rzutem podstawy walca na płaszczyznę ekranu, obrazuje ruch punktu A1 po okręgu podstawy walca ( animacja pokazuje powstanie walca poprzez obrót prostokąta oznaczonego szarym kolorem).
KROK 3
III Walec – przekrój poprzeczny
Po przecięciu płaszczyzną równoległą do podstawy walca, otrzymujemy przekrój poprzeczny, którego obrazem jest koło ośrodku w punkcie O.
Używając myszki porusz punkty C lub G aby sprawdzić zachowanie konstrukcji.
KROK 4
Polecamy uczniom przejście : IV Walec ...
delarmi