Scenariusz lekcji matematyki z wykorzystaniem
techniki komputerowej
objętości i pól powierzchni figur przestrzennych .
Informacje ogólne:
· temat jest realizowany w klasie III gimnazjum jako lekcja powtórzeniowa i utrwalająca do działu FIGURY PRZESTRZENNE;
· czas trwania – 1 godzina lekcyjna.
Środki dydaktyczne:
· program komputerowy „Matematyka z komputerem” Andrzej Korn, dział „Bryły w przestrzeni”;
· zestawy wyrażeń arytmetycznych przygotowane samodzielnie przez nauczyciela;
· karty pracy dla ucznia przygotowane przez nauczyciela ( w oparciu o program komputerowy);
· karty odpowiedzi do zadań zamkniętych przygotowane przez nauczyciela ( w oparciu o program komputerowy);
· zbiór zdań do podręcznika z matematyki dla klasy trzeciej gimnazjum „Krok po kroku”.
Cele operacyjne:
· uczeń utrwala wiadomości o figurach przestrzennych;
· doskonali umiejętności w zakresie:
- identyfikowania figur przestrzennych;
- ilustrowania figur przestrzennych;
- rozróżnienia własności figur przestrzennych;
· uczeń utrwala wiadomości o objętości figur przestrzennych;
- rysowania rzutów figur przestrzennych;
- wyboru sposobu obliczenia brakujących wielkości;
- stosowania tw. Pitagorasa do obliczania brakujących wielkości;
- stosowania funkcji trygonometrycznych do obliczania brakujących wielkości;
- stosowania odpowiednich wzorów do obliczania objętości figur przestrzennych;
· uczeń utrwala wiadomości o polach powierzchni figur przestrzennych;
- stosowania odpowiednich wzorów do obliczania pola powierzchni figur
przestrzennych;
· uczeń doskonali umiejętność czytania tekstu ze zrozumieniem;
· uczeń doskonali umiejętność pracy w grupie;
· uczeń doskonali umiejętność komunikacji, m.in. typu „uczeń – uczeń”.
Metody:
· ćwiczenia praktyczne
· elementy dyskusji
Formy pracy:
· praca grupowa;
· praca jednostkowa
Przygotowanie ucznia do lekcji:
· uczeń potrafi posługiwać się prostym programem komputerowym;
· uczeń rozróżnia figury przestrzenne i zna ich własności;
· uczeń zna wzory na obliczanie objętości i pola powierzchni figur przestrzennych.
1
Przebieg lekcji :
Czynności uczniów
Materiały
Uwagi
Zakończenie wcześniejszej lekcji
- 5 minut –
5 minut
Obliczanie wartości liczbowych wylosowanych wyrażeń arytmetycznych.
Wprowadzenie do lekcji proponuję zacząć na lekcji wcześniejszej zadaniem dodatkowej pracy domowej : obliczanie wartości wyrażenia arytmetycznego, której celem będzie na lekcji dzisiejszej przyporządkowanie uczniów do danych stanowisk komputerowych. Uczniowie losują jedno z wyrażeń przygotowanych wcześniej przez nauczyciela, a wartość wyrażenia określać będzie numer komputera w pracowni, przy którym będzie dziś pracował uczeń.
Zestawy wyrażeń arytmetycznych – załącznik nr 1
Moim zamiarem jest losowy podział klasy na grupy. Ponieważ w pracowni mam 11 stanowisk komputerowych przygotowałam 11 zestawów wyrażeń arytmetycznych.
Faza organizacyjna
- 5 minut -
Prezentacja sposobu rozwiązania zadań z pracy domowej.
Podział klasy na grupy według przyporządkowania określonego powyżej.
Czynności porządkowo – organizacyjne:
· sprawdzenie listy obecności;
· sprawdzenie pracy domowej;
· podział klasy na grupy.
Podanie tematu lekcji: „Powtórzenie i utrwalenie umiejętności obliczania objętości i pól powierzchni figur przestrzennych .
Przypomnienie i omówienie zasad pracy z programem komputerowym „Matematyka z komputerem” Andrzej Korn , dział „Bryły w przestrzeni”
Rozdanie kart pracy dla uczniów.
Karty pracy dla ucznia – załącznik nr 2
W kartach pracy umieściłam zadania z części „Ćwiczenia” programu komputerowego. Chciałam, aby uczeń zaprezentował rozwiązanie zadań również w zeszycie.
Faza właściwa
– 15 minut -
Praca z wykorzystaniem programu komputerowego: ćwiczenie umiejętności obliczania objętości figur przestrzennych. Porównywanie wyników otrzymanych przez uczniów z wynikami prezentowanymi w programie komputerowym - praca w grupach 2 – 3 osobowych.
Dbałość o poprawną, samodzielną pracę uczniów w grupach. Ewentualna pomoc przy rozwiązywaniu zadań.
Program komputerowy „Matematyka z komputerem” Andrzej Korn , dział „Bryły w przestrzeni”
Uczeń może sprawdzić poprawność swojego rozwiązania zadania , bo program komputerowy pokazuje prawidłowy sposób rozwiązania prezentowanego zadania.
Ewaluacja częściowa
– 20 minut -
Ciąg dalszy pracy z programem komputerowym : rozwiązywanie zadań z części sprawdzającej oferowanej przez program komputerowy ( 11 zadań zamkniętych z jedną odpowiedzią poprawną) - ciąg dalszy ćwiczenia umiejętności obliczania objętości i obliczania pól powierzchni figur przestrzennych. Praca w grupach 2 – 3 osobowych.
Rozdanie kart odpowiedzi do części sprawdzającej dla poszczególnych grup.
Dbałość o poprawną, samodzielną pracę uczniów w grupach.
Program komputerowy, karty odpowiedzi do zadań zamkniętych – załącznik nr 3
Program zawiera opcję informowania ucznia o ilości dobrze rozwiązanych zadań, a następnie daje możliwość skorygowania wyboru złych odpowiedzi.
Faza podsumowująca
Ocena własnych umiejętności i metody prowadzenia zajęć.
Zamknięcie programów komputerowych.
Ocena pracy uczniów w grupach.
Przewiduję krótkie wypowiedzi uczniów na temat przydatności takiego programu komputerowego do nauki matematyki.
Zapisanie pracy domowej.
Uporządkowanie pracowni.
Zadanie pracy domowej: zadanie 780 str. 145 oraz zadanie 788 str. 146 zbiór zadań .
Oblicz wartość następującego wyrażenia :
Zad.1.
Wynikiem obrotu trójkąta równobocznego o boku a=6 cm dookoła wysokości jest stożek. Oblicz jego objętość.
delarmi