Analiza wiersza Tadeusza Różewicza.doc

(45 KB) Pobierz
Analiza wiersza Tadeusza Różewicza
Katarzyna Hada ,gr. A

 

Analiza wiersza Tadeusza Różewicza

Szkic do erotyku współczesnego

 

 

Szkic do erotyku współczesnego

 

A przecież biel

najlepiej opisać szarością

ptaka kamieniem

słoneczniki

w grudniu

 

dawne erotyki

bywały opisami ciała

opisywały to i owo

na przykład rzęsy

 

a przecież czerwień

powinno opisywać się

szarością słońce deszczem

maki w listopadzie

usta nocą

 

najplastyczniejszym

opisem chleba

jest opis głodu

jest w nim

 

wilgotny porowaty ośrodek

ciepłe wnętrze

słoneczniki w nocy

piersi brzuch uda Kybele

 

źródlanym

przeźroczystym opisem

wody

jest opis pragnienia

popiołu

pustyni

wywołuje fatamorgany

obłoki i drzewa wchodzą

w lustro wody

 

Brak głód

nieobecność

ciała

jest opisem miłości

jest erotykiem współczesnym

 

Lato 1863r., z tomiku „Twarz”

 

   Utwór Tadeusza Różewicza pt. „Szkic do erotyku współczesnego” jest wierszem białym i wolnym. Układ wersyfikacyjny jest tu nieregularny: poszczególne  wersy nie rymują się i mają różną liczbę sylab. Jedynym wyrazistym elementem kompozycyjnym jest budowa stroficzna. Każda ze strof oprócz drugiej jest kolejną refleksją próbą Prawdopodobnie  regularność wersyfikacyjna i rymowa i tak nie odegrałaby istotnej roli. Może nawet przeszkadzałaby w dobrym odbiorze utworu, odwracając uwagę od tego, co w  nim zdecydowanie najważniejsze – treści refleksyjno-filozoficznej.  Brak rymów  i znaków interpunkcyjnych pozwala na sporą dozę swobody w odbiorze, ale dowolnie intonowanie i akcentowanie poszczególnych wersów  nie ma wpływu na właściwą percepcję wiersza.

  Tytuł wiersza – Szkic do erotyku współczesnego sugeruje, że  wiersz jest szkicem - wstępnym planem do napisania wiersza – erotyku. Po przeczytaniu całego utworu wnioskuję jednak, że ten szkic ma charakter także trochę  malarski, ponieważ  te wstępne refleksje podmiotu lirycznego są ujęte jakby w obrazach. W  zwrotkach wiersza pojawiają się  kolory : biel, czerwień, szarość i „przeźroczysty opis”. Szkic jest zatem nie tylko  próbą opisu, ale poniekąd także próbą zilustrowania i podkreślenia pewnych  refleksji i  wywołania określonych skojarzeń między innymi przez zastosowanie  tych barw.

Wygląda na to, że  kluczowym słowem w wierszu  jest opis, a dokładniej, o czym przekonujemy się w ostatniej strofie, opis miłości. Próba tego opisu w specyficzny, bo nie bezpośredni sposób przewija się  przez cały wiersz i stanowi główny jego  rys. Mimo, że tematykę utworu stanowi opis miłości, to w żadnej strofie oprócz ostatniej próba tego opisu nie została podjęta wyraźnie i wprost.  Dopiero w siódmej zwrotce pojawia się słowo miłość , a także  kwintesencja refleksji  -  „wniosek właściwy”, zawierający odpowiedź na pytanie, co ten opis miłości w erotyku współczesnym powinien zawierać. Strofy od pierwszej do szóstej stanowią przykłady podstawienia różnych pojęć  pod wyprowadzony wzór opisu . I właśnie ten szablon opisu jest główną konstantą utworu. Natomiast obiekty opisów mimo że nie towarzyszą im metafory są narzędziami obrazowania i  oddziaływania na odbiorcę.

   W pierwszej zwrotce wiersza pojawia się zaskakujące, bezpośrednie sformułowanie :

 

A przecież biel

najlepiej opisać szarością

ptaka kamieniem

słoneczniki

w grudniu

 

  Dlaczego barwa bieli  powinna być opisana szarością, ptak kamieniem, a słoneczniki w grudniu? Przedstawionym  sposobem ukazania całej wartości i piękna danego pojęcia nie jest tu wymienienie i zaprezentowanie najlepszych jego cech,  ani efektownych skojarzeń. W jaki jednak sposób można ukazać piękno i wartość przedmiotu czy nawet uczucia, skoro tak wiele już zostało powiedziane o jego zaletach i zachwycających walorach?  Jak można dobrze zareklamować biel, ukazać piękno i istotę tej barwy? Zaskakującą, ale jakże trafną sugestią opisu bieli jest  w wierszu przywołanie barwy szarości, przy której biel prezentuje się atrakcyjniej, bardziej odziaływuje na zmysł estetyczny odbiorcy. W kolejnym wersie opis ptaka, jest skonstruowany na tej samej zasadzie, co w opisie bieli. Sugerowanym opisem  ptaka jest kamień, bo ptak jako istota żywa zawsze będzie prezentować się atrakcyjniej .

   Podmiot  sugerując, że słoneczniki najlepiej opisać w grudniu, prowokuje  spostrzeżenie, że słoneczniki są tak naprawdę zachwycające dla współczesnego, zabieganego człowieka przede wszystkim wtedy, kiedy nie można ich zobaczyć w ogrodzie – zimą. To  dopiero tęsknota za rośliną może uzmysłowić jej piękno. Jaki związek mają te opisy z tematyką wiersza? Sugestie dotyczące sposobu opisania bieli, ptaka i słoneczników są wbrew pozorom powiązane z tematyką wiersza, ale ich rolę można odczytać dopiero po przeanalizowaniu wiersza jako całości.

  Druga zwrotka wiersza to refleksja na temat dawnych erotyków :

 

dawne erotyki

bywały opisami ciała

 

Podmiot mówiący neguje tę konwencję erotyku, co ujawnia w trzeciej strofie :

 

A przecież czerwień

Powinno opisywać się

Szarością słońce deszczem

 

Zaskakujące jest to przejście od refleksji na temat erotyków do opisu czerwieni . Pojawia się powrót do stylu opisywania rozpoczętego w pierwszej zwrotce. Barwę czerwieni  zdaniem podmiotu powinno się opisać szarością. Tak jak w przypadku opisywania bieli, czerwień wypada korzystniej na tle szarości. Kolejnymi przedmiotami opisu są w tej strofie słońce, maki  i usta. Sugerowanym  opisem słońca jest deszcz, zapewne dlatego, że tylko w deszczową pogodę pojawia się prawdziwa tęsknota za słońcem, wywołująca marzenie o jego blasku. Kolejny obiekt opisu -  maki,  powinno opisywać się w listopadzie, bo wtedy nie można ich nigdzie zerwać skutkiem czego znów pojawia się tęsknota za nimi. Natomiast usta opisane nocą wywołają inne i przede wszystkim bogatsze wyobrażenia, niż wtedy, gdy oglądane są przy świetle dziennym.

    W trzeciej strofie pojawia się sposób opis chleba :

 

najplastyczniejszym

opisem chleba

jest opis głodu

 

To dopiero głód może spowodować, że człowiek współczesny  naprawdę doceni  wartość chleba, przypomni i uzmysłowi sobie jego zapach i smak. Co w tym opisie głodu powinno się pojawić?

 

wilgotny porowaty ośrodek

ciepłe wnętrze

słoneczniki w nocy

 

Jest to chleb postrzegany w ten sam sposób, jak wcześniej poddane opisom maki. W jakim celu jednak podmiot przywołuje w tej samej strofie słoneczniki oglądane w nocy? Otóż tylko głód jest w stanie wywołać w człowieku tak wyrazisty obraz chleba i piękno „ciepłego wnętrza”  i  „wilgotnego porowatego ośrodka”. Mając chleb na co dzień, człowiek przestaje  zauważać i doceniać jego wartość , tak jak nie dostrzega piękna słoneczników latem.

Ostatni wers tej strofy jest zagadkowy:

 

piersi brzuch uda Kybele

 

Kybele to imię postaci mitologicznej - frygijskiej bogini płodności  i urodzaju, zwana w mitologii greckiej i rzymskiej Matką Bogów. Trudno zweryfikować, czy  rzeczywiście chodzi tu o głód miłości  i jego podobieństwo do głodu chleba i czy jest to zestawienie na tej samej zasadzie, co „słoneczniki w grudniu”? Możliwe, że Kybele jest równocześnie nawiązaniem do głodu chleba przez fakt, iż jest boginią urodzaju.

   Szósta strofa zawiera  propozycję „przeźroczystego” opisu wody , a jest nim:

 

(...)opis pragnienia

popiołu

pustyni

wywołuje fatamorgany

 

Popiół, pustynia i fatamorgana, słowa skojarzeniowo przeciwne wodzie, mogą najdobitniej zilustrować pragnienie, a tym sposobem uzmysłowić piękno i wartość wody, wywołując w wyobraźni fatamorganę, w której :

 

obłoki i drzewa wchodzą                                                                                                                                       w lustro wody

 

Jednak nie tylko walory przedmiotów, zjawisk, roślin i kolorów mogą być przedstawione w ten specyficzny sposób. Miłość również można podstawić pod ten sam wzór opisu, co ujaw- nione jest  w siódmej, ostatniej strofie wiersza:

 

Brak głód

nieobecność

ciała

jest opisem miłości

jest erotykiem współczesnym

 

Ujawnia się tu różnica zasygnalizowana w drugiej strofie wiersza, czyli opozycja między współczesnymi a dawnymi erotykami, które:

 

opisywały to i owo

na przykład rzęsy

 

a erotykami współczesnymi, w których opisem miłości nie powinien być opis ciała, tzn. tym samym, radości życia, która płynie z miłości, bezpośrednim oddziaływaniem na zmysły.  Natomiast „nieobecność ciała” wywołująca tęsknotę za uczuciami i erotyzmem.. Prawdopodobnie podmiot sugeruje również przez to, że o miłości zostało już powiedziane wszystko, także w poezji. Dlatego więc przesyceni tysiącami sposobów opiewania miłości, nie jesteśmy w stanie pisać erotyków takich jak tworzono dawniej, żeby zrobić wrażenie reagować żywo na powielanie tych samych schematów opisów uczuć, bo wydają się nam banalne.

   Cały wiersz wywołuje wrażenie filozoficznej refleksji, w której podmiot nakreśla pewną prawdę o współczesnym człowieku. Wnioski dotyczą sposobu postrzegania przez współczesnych ludzi nie tylko szarej codzienności, przedmiotów i roślin, ale także miłości. W dobie bujnego rozwoju techniki, a tym samym ucieczki człowieka od natury, powszechne staje się znudzenie codziennym życiem i niedostrzeganie piękna zjawisk i rzeczy. Sposób patrzenia zabieganego człowieka na rzeczywistość, na otaczający świat  przekłada się także na widzenie uczuć. W rezultacie trudno jest wywołać wyraziste wrażenie przedstawiając coś w  konwencjonalny sposób. Aby przemówić do wyobraźni człowieka trzeba uciec się do „chwytu” sugerowanego w wierszu przez podmiot mówiący: należy uwydatnić wartość opisywanego obiektu przez porównanie go z czymś skrajnie innym albo unaocznienie jego braku, aby ukazać jego wartość.

W utworze znakomicie została zrealizowana funkcja impresywna.   Narzędziem realizowania tej funkcji  są właśnie analizowane wyżej  porównania, wzory na opis, które pozornie nie mają ze sobą nic wspólnego.  Brzmią one paradoksalnie, ale bardziej paradoksalna jest prawda o człowieku, która  poprzez nie została ukazana.

Podmiot mówiący w wierszu  nie ujawnia swojej tożsamości jest zdystansowanym doradcą, ukryty za swoim „szkicem-ofertą”. W swoim „szkicu” nie tylko podaje przepis na odpowiadający  współczesności erotyk, ale także wyjaśnia swój wniosek na ten temat pokazując jak w ogóle wygląda sposób postrzegania świata przez dzisiejszego człowieka.

  Uważam, że składniowa kompozycja wiersza i sposób obrazowania ubogi w środki stylistyczne bardzo pasują do treści. Nie tylko dlatego, że jest to z założenia dopiero szkic i może mieć luźną formę kompozycyjną, ale przede wszystkim dlatego, że w tytule pojawia się określenie – współczesny. Przecież dawniejsze erotyki w odróżnieniu od współczesnych  musiały posiadać wyłącznie sylabiczną lub sylabotoniczną kompozycję wersyfikacyjną. To ograniczało dowolność odbioru. Posłużenie się wierszem białym i wolnym jest świadomą ucieczką od konwencji, aby dopasowane było do niego niekonwencjonalne ujęcie tematyki. Dawne erotyki zawierały subtelne obrazy, były kunsztownie zmetaforyzowane w trudnej i eleganckiej formie sonetu Barokowe gry miłosne, dworskie komplementy były precyzyjnie konstruowane w koncept.  Ukazuje to również fakt, że obecnemu rozumieniu, przeżywaniu i postrzeganiu miłości towarzyszy ucieczka od konwencji, czyli też nudy. Ten „chwyt” wywoływania głodu czy tęsknoty wykorzystany w wierszu typowy jest przecież dla dzisiejszych sposobów reklamowania produktów. Jeżeli erotyk ma być reklamą miłości to „Szkic do erotyku współczesnego” jest reklamą na miarę naszych czasów...

  

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin