nie przepłacaj. poradnik konsumenta - jak negocjować najlepsze warunki full scan.pdf
(
6824 KB
)
Pobierz
Spis treci
Podziękowania
5
Rozdział 1: A więc w jaki sposób chcesz pomóc mi
w oszczędzeniu pieniędzy?
7
Część I: Podstawy sztuki negocjacji
15
Rozdział 2: Negocjacje — praktyczny przewodnik
17
Rozdział 3: Język negocjacji
35
Część II: Negocjacje w życiu prywatnym
47
Rozdział 4: Zakup nieruchomości
49
Rozdział 5: Sprzedaż nieruchomości
63
Rozdział 6: Rezerwowanie miejsc w hotelu i wakacji
79
Rozdział 7: Ślub — negocjacje
97
Rozdział 8: Zakup nowego samochodu
113
Rozdział 9: Zakup sprzętu RTV lub AGD
127
Rozdział 10: Jak skutecznie składać reklamacje
143
Część III: Negocjacje w pracy
153
Rozdział 11: Uzyskiwanie wyższej płacy
155
Rozdział 12: Jak zapewnić sobie wymarzoną równowagę
między życiem prywatnym a zawodowym
175
I na koniec…
191
Rozdział 13: To jeszcze nie wszystko…
193
Słowniczek
205
Negocjacje — praktyczny przewodnik
2
Negocjacje
— praktyczny przewodnik
WIC CZYM S TE NEGOCJACJE?
Dla mnie negocjacje to targowanie się w celu osiągnięcia porozumienia
— najlepiej takiego, które jest możliwe do przyjęcia przez obie (wszystkie)
strony. Im jesteś twardszy w negocjacjach, tym bardziej prawdopodobne,
że uda Ci się przechylić szalę na swoją korzyść.
Należy jednak wystrzegać się zbyt ostrej gry, gdyż Twój partner w nego-
cjacjach może po prostu wyjść z rozmów. W takim przypadku nie uda Ci się
utworzyć i rozwinąć żadnych relacji długofalowych. W jednorazowych
transakcjach handlowych może nie mieć to dla Ciebie większego znaczenia,
ale przecież nigdy nie wiadomo, czy nie będziesz musiał wrócić do tego
sklepu — tę kwestię pozostawiam więc pod Twoją rozwagę.
Jeżeli jednak możesz uzasadnić swoją ofertę i sprawić, by druga strona rów-
nież była zadowolona z osiągniętego kompromisu (niekoniecznie musi
być szczęśliwa!), to nie tylko uda Ci się uzyskać dobre warunki tej transakcji,
ale być może także zapewnić sobie otwartą drogę do jeszcze lepszych relacji
z tym kontrahentem w przyszłości. Ma to szczególne znaczenie w sklepach
lub hotelach, które odwiedzasz regularnie.
Negocjacje, w których wygrywają obie strony, są możliwe. Ty uzyskujesz
cenę, na której Ci zależy, a na przykład dyrektor hotelu sprzedaje wolne
miejsce noclegowe i zdobywa nowych klientów.
Często jednak ludzie wstydzą się samej myśli o negocjacjach.
17
Nie przepacaj. Poradnik konsumenta
MIT NR 1: „NEGOCJACJE TO WSTYDLIWA SPRAWA”
W wielu krajach
niepodejmowanie
negocjacji jest uważane za wyraz braku
uprzejmości! Na bazarach całego świata targowanie się jest oczekiwane
i przynosi jego uczestnikom wiele przyjemności. Pamiętam, jak pewnego
razu w Turcji zostałem zaproszony do sklepu, pokazano mi rozliczne ubra-
nia, posadzono w fotelu i poczęstowano filiżanką herbaty. Dwóch sprze-
dawców, grających złego i dobrego glinę, z zapałem wciskało na kalkulatorze
przeróżne cyfry, aż w końcu przekonali mnie do zakupu pięknych kurtek dla
mnie i dla mojej żony, za cenę o niemal połowę niższą od wywoławczej.
Obie strony były zadowolone z rezultatów, a ja spędziłem bardzo przy-
jemną godzinę (zbliżała się już północ!).
Również w świecie wielkiego biznesu negocjacje są standardem, a nie wyjąt-
kiem. Pamiętaj, że firma, od której kupujesz produkty, musiała najpierw
wynegocjować kontrakty ze swoimi dostawcami. Musisz uświadomić sobie,
iż przykładowo, gdy kupujesz filiżankę kawy, to kawa ta przeszła przez
przynajmniej kilka cykli negocjacji, zanim trafiła z krzaczka do filiżanki.
Właściciel plantacji kawy sprzedaje swój produkt lokalnym hurtownikom,
którzy gromadzą go w jednym miejscu, zanim przekażą do oczyszczania.
Ziarna kawy często sprzedawane są w formie aukcji, a dopiero potem prze-
wożone do firmy, która zajmuje się wypalaniem kawy. Następnie kawa jest
pakowana, eksportowana i rozsyłana do sklepów. W międzyczasie cena to-
waru ulega znacznej zmianie (w zależności od tego, gdzie kupujemy kawę,
właściciel plantacji otrzymuje od jednego do dziesięciu procent końcowej
ceny sprzedaży). Dlaczego proces negocjacji miałby kończyć się w tym mo-
mencie? Nie sugeruję przy tym, że powinieneś targować się o cenę cappuc-
cino w kawiarni. Chodzi jedynie o sposób myślenia. Tak samo jest z wieloma
innymi produktami.
No dobrze, wiesz już, że nie powinieneś wstydzić się negocjować. Kolejnym
problemem jest to, iż wielu ludzi uważa, że prowadzenie negocjacji jest
trudne.
18
Negocjacje — praktyczny przewodnik
MIT NR 2: „NEGOCJACJE S TRUDNE”
Nawet łapanie piłki wymaga treningu. Zarówno łapanie piłki, jak i nego-
cjacje stają się łatwiejsze, gdy ćwiczysz i uczysz się na własnych doświad-
czeniach. Jeżeli negocjacje wejdą Ci w krew i staną się dla Ciebie czynnością
zwyczajową, będziesz je prowadził nawet bez zastanawiania się nad tym.
Okazje do negocjowania pojawiają się niemal każdego dnia, tak więc nie
powinniśmy mieć żadnego problemu z automatyzacją tego procesu.
No wanie, czy negocjacje to proces?
Tak. Oto on:
Pi etapów negocjacji
W różnych kursach negocjacji znajdziemy różne wersje tego procesu, często
z dodaniem jednego lub dwóch elementów, ale dla mnie negocjacje zawsze
sprowadzają się do procesu pięcioetapowego.
Bez względu na to, czy mówimy o negocjacjach w biznesie, czy też w życiu
prywatnym, powyższy proces działa wyjątkowo skutecznie, ale wiąże się
także z pewnymi umiejętnościami, które można wypracować: umiejętno-
ściami komunikowania się z ludźmi. Tym zajmiemy się jednak dopiero
w kolejnym rozdziale.
19
Plik z chomika:
mocnyonion
Inne pliki z tego folderu:
inteligencja społeczna. nowa nauka sukcesu cała książka.pdf
(5928 KB)
po prostu excel 2003 pl pełna wersja.pdf
(62637 KB)
bios. leksykon kieszonkowy. wydanie iii cała książka.pdf
(4035 KB)
marketing-spolecznosciowy.-tajniki-skutecznej-promocji-w-social-media helion.pdf
(9825 KB)
linux.-komendy-i-polecenia.-praktyczne-przyklady full version.pdf
(6497 KB)
Inne foldery tego chomika:
ADIOBOOK
ADIOBOOK 2
Aleksander Dumas
Alfred Szklarski
Alistair MacLean
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin