wykład 11.pdf
(
327 KB
)
Pobierz
2761521 UNPDF
11Podstawowemodelebiologiipopulacyjnej.
Zokre±leniem”modelmatematyczny”zetkn¦li±mysi¦ju»natymkursie.Je±liograni-
czy¢si¦dou»yciasłowa”model”waspekciebada«naukowychtosłownikoweznaczenie
tegosłowajestdwojakie.Zjednejstronymodelemnazywasi¦hipotetyczn¡konstrukcj¦
my±low¡,b¦d¡c¡uproszczonymobrazembadanegofragmenturzeczywisto±cistwo-
rzon¡wcelurozwi¡zaniajakiego±problemubadawczego.Wtymsensiemo»nau»y¢
okre±leniamodelteoretyczny.Zdrugiejstronymodeltoukładprzedmiotówfizycznych
(zdarze«,faktówitp.)dostateczniepodobnydoukładubadanego,aleprostszyiłatwiej
dost¦pnybadaniomnp.mapa,makieta,schemat.Wobuznaczeniachtworz¡cmodel
zmniejszasi¦stopie«zło»ono±cirozpatrywanychzjawiskwstopniuumo»liwiaj¡cymich
poznanie(badanie)lubzmian¦(projektowanie).Modeleułatwiaj¡zrozumieniezjawisk
przeszłychorazumo»liwiaj¡przewidywaniezjawiskprzyszłych.Zewzgl¦dunauniwer-
salno±¢j¦zykamatematykiszczególneznaczeniedlawspółczesnejnaukimaj¡modele
matematyczne,czyliopisyobiektówwj¦zykumatematykiilogikiformalnej.Trudno
sobiewyobrazi¢rozwójfizyki,chemii,nauktechnicznychiekonomiibezmodelima-
tematycznychWbiologiitatendencjajestszczególniewidocznawci¡guostatniego
półwiecza.Przejawemtegojestpojawieniesi¦dyscyplinyzpograniczadwóchdzie-
dzinzwanejmatematyczn¡biologi¡lubbiomatematyk¡.Dyscyplinybiologiiwktórych
szczególnieintensywniewykorzystujesi¦modelematematycznetobiologiapopula-
cyjna,ekologia,genetyka,fizjologia,biotechnologiaibiologiamedyczna.
11.1Cotojestmodelmatematyczny
Spróbujmysprecyzowa¢poj¦ciemodelumatematycznego.Przezmodelmatema-
tycznyrozumiesi¦naogółpar¦zło»on¡zokre±lonegofragmenturzeczywisto±ci(układu
rzeczywistego)czylitegoczegodanymodeldotyczyorazzpewnej±ci±lezdefiniowanej
strukturymatematycznejnp.układurówna«,grafu,funkcjiitp.Musiprzytymby¢
jasnosprecyzowanektóreelementyukładurzeczywistegoiwjakisposóbodpowiadaj¡
poszczególnymelementomstrukturymatematycznejtzn.trzebaokre±li¢
•
zbiórparametrów,którychwarto±cib¦d¡wyznaczanenapodstawieeksperymen-
tówlubobserwacji
•
zbiórzmiennych(niewiadomych),którychwarto±cis¡wyznaczoneprzezmodel
np.jakorozwi¡zanierównania.
Warto±citychostatnichsłu»¡doporównaniaprzewidywa«modeluzwynikamiobser-
wacjilubeksperymentów.
Podstawowyproblemprzykonstruowaniumodelumatematycznegopoleganawyod-
r¦bnieniuzbardzozło»onegoukładurzeczywistegotylkotychelementów,którewydaj¡
1
si¦istotne.Dlaprzykładuje±lichcemywyja±ni¢,dlaczegosamicesłoni»yj¡cewokre±lo-
nychwarunkachmaj¡±redniotyleatylepotomkówtookre±laj¡c±redniezu»ycieenergii
napodtrzymanieprocesów»yciowychnadob¦najpewniejmo»emypomin¡¢wydatki
energetycznezwi¡zaneztym,»esło«zwyklemachaogonemabyodgoni¢muchy.
Niektóremodelemaj¡nacelupoparcielubwykluczeniejakiej±hipotezy,której
weryfikacjaeksperymentalnajestbardzotrudnalubniemo»liwa.Wzale»no±ciodcelu
jakiprzy±wiecatwórcommodelumatematycznegomo»eonnp.
1.opisywa¢przebiegwczasiepewnychprocesównapodstawieznajomo±cidanych
pocz¡tkowychiparametrówcharakteryzuj¡cychkonkretnyproces(np.zmienne
wczasiezag¦szczeniapopulacjilubst¦»eniaproduktówreakcjichemicznych),
2.okre±la¢prawdopodobie«stwazdarze«np.cz¦sto±ciwyst¦powaniaokre±lonych
wzorcówzachowa«osobnikówwpopulacjilubcz¦sto±cimutacjigenetycznych,
3.okre±la¢ilejestmo»liwychró»nychstrukturzło»onychzelementówookre±lonych
cechachnp.istotnieró»nychkonformacjimolekułzło»onychzatomówoznanych
własno±ciachchemicznych.
4.słu»y¢,poprzezu»yciepoj¦¢matematycznych,doprecyzyjnegoopisuró»nych
cechmorfologicznych,kształtównp.brzeguli±ci,schematurozmieszczenianasion
wkoszykukwiatowymitp.
Powy»szalistaniepretendujedouj¦ciawszystkichmo»liwychaspektówzastosowa«
matematyki.
Przebiegczasumo»nareprezentowa¢dyskretniezapomoc¡zbioruliczbnatural-
nychodpowiadaj¡cychwybranymmomentomczasulubwsposóbci¡głyzapomoc¡
zbioruliczbrzeczywistych.Obatypymodelispotykamycz¦stowekologii,genetyce
populacyjnejczyfizjologii.Modeletemog¡by¢deterministycznelublosowe(stocha-
styczne)wzale»no±ciodtegoczyokre±laj¡stanyjakiego±układuwczasieczyte»
prawdopodobie«stwa,»edanyukładznajdziesi¦wdanymstanie.
Gdymodeljestdobrzesprecyzowanystanowiprzedmiotbada«matematycznych.
Dedukcyjniedowodzisi¦twierdzeniacharakteryzuj¡cejegowłasno±ci,wszczególno±ci
stwierdzi¢trzebaczyniejestwewn¦trzniesprzeczny,czynaprzykładzbiórrozwi¡za«
u»ytegorównanianiejestpusty.Niezwyklewa»neprzymodelowaniumatematycznym
jestwykorzystaniekomputerówabyprzypomocyodpowiednichalgorytmówznajdowa¢
przybli»onerozwi¡zaniaiodpowiedniojewizualizowa¢.Takieprzybli»onerozwi¡zanie
nazywasi¦rozwi¡zaniemnumerycznym.
Wartododa¢,»epróczmodelimatematycznychbudujesi¦tak»ebfmodelesymula-
cyjnelubkomputerowe,którenies¡reprezentowaneprzezjak¡±okre±lon¡jedn¡struk-
tur¦matematyczn¡.Modelemjestwtedyzło»onyalgorytm(programkomputerowy
2
),któregoelementynajcz¦±ciejjednakskonstruowanes¡woparciuomodelematema-
tyczne.Teoretycznaanalizatakiegoalgorytmumo»eby¢bardzotrudnaajegorealizacja
komputerowamasymulowa¢przebiegprocesurzeczywistego.Cz¦stotrudnooddzieli¢
gdzieko«czysi¦modelmatematycznyagdziezaczynamodelsymulacyjny.Wyodr¦bnia
si¦ostatnionawetdziedzin¦obejmuj¡c¡tegotypubadaniazwan¡obliczenianaukowe
(ang.scientificcomputing).
11.2Weryfikacjamodelu
Wa»nymzagadnieniemjesttzw.weryfikacjamodelutzn.porównanietegocoon
przewidujezrzeczywisto±ci¡.Takwestiajestowieletrudniejszawprzypadkubiologii
ni»naprzykładwfizycezewzgl¦dunanieporównywalniewi¦kszystopie«zło»ono±ci
układówbiologicznychiichnaturaln¡zmienno±¢.Wszystkiekawałkisolikuchennej
maj¡t¦sam¡struktur¦wzbli»onychwarunkachtemperaturyici±nienia,niemanato-
miastdwóchidentycznychosobnikówtegosamegogatunku.Ztegopowodunienale»y
liczy¢nato,»enapodstawiemodelumatematycznegomo»naprzewidzie¢przebieg
zdarze«zdokładno±ci¡porównywaln¡zt¡,któr¡osi¡gasi¦wfizyce.Wbiologiimo»na
by¢zadowolonymnawetgdymodelmatematycznyprzewidujetylkocz¦±¢spo±ródcech
układurzeczywistegonp.pewnecechyjako±ciowetypuwzrost,spadek,okresowo±¢ale
jestniedokładnypodwzgl¦demilo±ciowym.AlbertowiEinsteinowiprzypisujesi¦na-
st¦puj¡cestwierdzenie;
Modelwinienby¢takprostyjaktotylkomo»liwealenieprostszy.
Niemaiby¢niemo»eidealnegomodeludanegofragmenturzeczywisto±ci.Modelesi¦
poprawialubnawetodrzuca.Wedługrygorystycznychzasadmetodologicznychpocho-
dz¡cychodsłynnegofilozofaKarlaPoppera(1902-1994)pozaproponowaniumodelu
powinnosi¦skupi¢uwag¦nazaprojektowaniutakiegoeksperymentu,któryobaliłby
przewidywaniadanegomodelu.Wi¡»esi¦toztakzwan¡zasad¡falsyfikowalno-
±ci[44],którawuproszczeniumówi¡cgłosi,»eka»dymodellubteorianaukowaw
obr¦bienaukprzyrodniczych,winnyby¢taksformułowaneabycho¢byteoretycznie
mo»liwebyłoichobalenie,czylifalsyfikacja.Ilebyniewykonanoeksperymentówdaj¡-
cychwynikizgodnezprzewidywaniamimodelu(teorii)niedajetoniezawodnejgwa-
rancji»emodeljestpoprawny.Wystarczyjednakbycho¢razwynikieksperymentu
byłyrozbie»nezprzewidywaniamibymodelpodda¢modyfikacjomlubzgołaodrzuci¢.
Przyjrzyjmysi¦temubli»ejzpunktuwidzenialogiki.Wdu»ymuproszczeniuschemat
rozumowaniajestnast¦puj¡cy.Oznaczmyprzez
M
zdanie(zło»one),którestanowisfor-
mułowaniedanegomodelu.Ztegodedukcyjniewyprowadzamywniosek
P
,którymówi,
»eje±lispełnionejest
M
topowinnozaj±¢
P
.Sprawdzamyzapomoc¡eksperymentu
lubobserwacji,»ewrzeczywisto±ci
P
niezachodzizatemnamocytautologii7.
((
M
)
P
)
^¬
P
)
)¬
M
3
odrzucamy
M
czylibadanymodel.Wa»nejestto,»eodrzuceniemodelujestoparteo
prawologiki,niemanatomiastogólnychprawlogikiktórepozwalałybyprzyj¡¢dany
modelgdy»jakdobrzewiemyzpierwszegowykładuniejestnaogółprawdziwe
zdanie
((
M
)
P
)
^
P
)
)
M.
(11.1)
Je±libowiemprawd¡jest
P
costwierdzamyempirycznietozdanie(11.1)jestprawdziwe
tylkowtedygdy
M
jestprawd¡ategowła±nieaprioriniewiemy.Je±lipowielupróbach
przeprowadzonychwró»nycho±rodkachnaukowychnieudajesi¦modeluobali¢todany
modeljestuznawanywspołeczno±cispecjalistówzdanejdziedzinyjakopoprawny...
domomentua»nieulegniepolepszeniudokładno±¢metodpomiarowychb¡d¹kto±
niewymy±limodeluwyja±niaj¡cegozarazemowielewi¦cejni»poprzedni.Nagruncie
fizykidobrymprzykłademjestwspomnianaju»wcze±niejteoriagrawitacjiNewtona,
któranieuwzgl¦dniaefektuzakrzywieniaczasoprzestrzeniprzezrozmieszczonewniej
ciała.Przewidywaniaogólnejteoriiwzgl¦dno±ciEinsteinauwzgl¦dniaj¡cejtenefekt
pozwoliłynaprzykładwyja±ni¢odchyleniawruchuplanetyMerkury,lubodchylenia
biegupromieni±wietlnychprzychodz¡cychzodległychgwiazdiprzechodz¡cychblisko
Sło«ca.EfektytebyłyniezrozumiałenagruncieklasycznejteoriiNewtonaawcze±niej
wXIXw.zewzgl¦dunaniedokładno±¢pomiarówwogóletychefektówniedostrzegano.
Zainteresowanychszerszymkontekstempowy»szychrozwa»a«odsyłamdoksi¡»ki[5].
Trzebatuwspomnie¢,mówi¡coweryfikacjimodeli,ometodachstatystycznych,
szerokostosowanychwbiologii,którepozwalaj¡napodstawiestopniazgodno±cipo-
mi¦dzyprzewidywaniamimodeluiwynikamieksperymentu,przyj¡¢lubodrzuci¢mo-
del(hipotez¦)zpewnymprawdopodobie«stwem,którejestmiar¡poprawno±cimodelu.
Nakoniecogólnychrozwa»a«dodajmy,»ematematyczneuj¦ciedanegozagadnienia
wpostacimodelupozwalalepiejjezrozumie¢isprecyzowa¢problemimatoswoj¡
warto±¢nawetwtedygdyniemaszansnaweryfikacj¦ilo±ciow¡takiegomodelu.Po
prostuprzyjmujemypewnezało»eniaoczynnikachmaj¡cychdominuj¡cywpływna
przebiegjakiego±zjawiska,woparciuotokonstruujemymodelidedukcyjniezapomoc¡
metodmatematycznychwyprowadzamytezyb¦d¡cekonsekwencj¡przyj¦tychzało»e«.
Konsekwencjemog¡by¢absurdalnezprzyrodniczegopunktuwidzeniaast¡dwniosek,
»eprzyj¦tezało»eniabyłybł¦dne.
11.3Czasci¡gły,czasdyskretny
Zajmiemysi¦najpierwpodstawowymimodelamiopisuj¡cymiwzrostliczebno±cipopu-
lacji.Jakju»wspomnianokonstruujesi¦modelezczasemdyskretnymlubmodele
zczasemci¡głym.Rozpatrzmynast¦puj¡c¡uproszczon¡sytuacj¦.
Je±li
•
interesujenasstanpopulacjitylkowwyró»nionychmomentachczasu(np.coroku
4
podkoniecsezonul¦gowego)
t
0
,t
1
,t
2
,...,t
k
...
wrównychodst¦pachczasowych
t
tzn.dladowolnego
k
1
t
k
+1
−
t
k
=
t
,
•
pomijamydlauproszczeniastruktur¦populacjinp.struktur¦wiekow¡,płciow¡
etc.
tooznaczaj¡cprzez
N
k
stanpopulacjiwmomencie
t
k
(umownieb¦dziemymówi¢k-tym
sezonie)iprzez
N
0
stanpocz¡tkowyotrzymujemyzale»no±¢postaci
N
k
+1
=
N
k
+
F
(
N
k
)
.
zwan¡równaniemró»nicowymlubinaczejrównaniemrekurencyjnym.Funkcja
F
=
F
(
N
)opisujeprzyrostpopulacjiuwzgl¦dniaj¡crozmaiteczynniki.Wnajprost-
szymprzypadkus¡to±mier¢,narodziny,imigracja,emigracja.Mo»natak»euwzgl¦d-
nia¢inneczynnikiodpowiadaj¡ceró»nymsytuacjomekologicznymjaknp.efektprze-
g¦szczenia.Oznaczmyprzez
R
b
współczynnikiemrozrodczo±ci(reprodukcji)okre±lony
jakoliczbapotomkówwydanychwci¡gusezonuprzypadaj¡cych±rednionajednego
osobnikaaprzez
R
d
współczynnik±miertelno±ci,któryokre±laliczb¦osobników,które
nieprze»yłyjednegosezonuprzypadaj¡c¡.Wtedy
R
b
N
k
okre±lacałepotomstwopo
k-tymsezoniea
R
d
N
k
ubytekliczebno±cizwi¡zanyze±miertelno±ci¡wtrakciek-tego
sezonu.Przez
R
oznaczymywspółczynnikwzrostupopulacjipercapita(czylinajed-
negoosobnika)b¦d¡cyró»nic¡pomi¦dzy
R
b
i±miertelno±ci¡
R
d
.Wpodstawowym
modeluliniowymopisuj¡cymzmianyliczebno±cipopulacjimamyzatem
F
(
N
)=
RN
=(
R
b
−
R
d
)
N
awi¦c
N
k
+1
=(1+
R
)
N
k
.
(11.2)
Parametrymodelu,którychwarto±ciustalasi¦empirycznieto
R
b
,R
d
,N
0
.
Poszuku-
jemyci¡gu
{
N
k
}
1
k
=0
spełniaj¡cegorównanie(11.2).Oczywi±cierozwi¡zaniemwtym
przypadkupouwzgl¦dnieniuwarunkupocz¡tkowego
N
0
jestci¡ggeometryczny
N
k
=
N
0
(1+
R
)
k
.
Wida¢,»eje±li1+
R>
1toliczebno±¢populacjiro±nienieograniczeniedoniesko«-
czono±ci,aje±li0
<
1+
R<
1toliczebno±¢populacjispadado0.Poprzekształceniu
11.2widzimy,»ewspółczynnikwzrostupopulacjimo»nawyrazi¢zapomoc¡stanów
populacjijako
R
=
N
k
+1
−
N
k
N
k
.
(11.3)
dlaka»dego
k
1
.
5
Plik z chomika:
biologia
Inne pliki z tego folderu:
wykład 10.pdf
(237 KB)
podstawy matematyki finansowej.pdf
(117 KB)
wykład 11.pdf
(327 KB)
wykład 9.pdf
(228 KB)
w3relacjezbiorynieskonczone_E.pdf
(236 KB)
Inne foldery tego chomika:
Anatomia
Biologia komórki
Botanika
Chemia
Chemia organiczna
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin