JBuilder Vademecum profesjonalisty.pdf

(2074 KB) Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
JBuilder. Vademecum
SPIS TRECI
profesjonalisty
Autorzy: Michael Landy, Saleem Siddiqui, Jeff Swisher
T³umaczenie: Adam Majczak (rozdz. 1 - 9, 30, 31), Tomasz
Miszkiel (rozdz. 17, 19, 20 - 24), Pawe³ Roczak
(rozdz. 25, 28, 29), Marcin Samodulski (rozdz. 10 - 16),
Krzysztof Wo³owski (rozdz. 18, 26, 27)
ISBN: 83-7361-139-8
Format: B5, stron: 856
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
JBuilder firmy Borland to ulubione rodowisko programistyczne wielu programistów
Javy, pozwalaj¹ce na efektywne tworzenie z³o¿onych aplikacji.
O technikach programowania w jêzyku Java i zwi¹zanych z nim specyficznych
zagadnieniach traktuje wiele ksi¹¿ek. Ta, któr¹ trzymasz w rêku, koncentruje siê
bardziej na opisie JBuildera — wbudowanych w niego mo¿liwoci, automatycznych
kreatorów i narzêdzi — ni¿ na samych kodach Javy. Opisuje wiele zaawansowanych
zagadnieñ, takich jak: testowanie modu³ów, refaktoring, Java Server Pages, Enterprise
JavaBeans, CORBA i dostêp do baz danych.
Opisano miêdzy innymi:
• rodowisko JBuilder, jego interfejs i mo¿liwoci dostosowania
do w³asnych potrzeb
• Kreatory JBuildera: Screen Designer i Menu Designer
• Modelowanie w rodowisku JBuildera, UML
• Testowanie modu³ów, debugowanie programów
• Refaktoring
• Przygotowanie aplikacji do wdro¿enia
• Korzystanie z AWT i Swing
• Tworzenie formatek i elementów graficznych
• Korzystanie z plików i relacyjnych baz danych, DataExpress
• Tworzenie aplikacji sieciowych i JSP, korzystanie ze Struts
• Korzystanie z XML w JBuilderze
• Pisanie aplikacji opartych na EJB
• Tworzenie i wdra¿anie oprogramowania z u¿yciem serwerów
WebLogic i WebSphere
• Tworzenie aplikacji WWW (webservices), protokó³ SOAP
• Pisanie midletów
• Zespo³owe tworzenie aplikacji
Jest to ksi¹¿ka dla rednio zaawansowanych programistów Javy. Dziêki praktycznemu
podejciu do omawianych tematów sprawi, ¿e w szybkim tempie poznasz niuanse
JBuildera i bêdziesz tworzy³ zaawansowane aplikacje efektywniej ni¿ do tej pory.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
277706725.001.png 277706725.002.png 277706725.003.png
 
Od Oak do J2EE — krótka historia Javy...............................................................................28
Pierwszy rzut oka na JBuildera..............................................................................................30
I co dalej?...............................................................................................................................31
Podsumowanie.......................................................................................................................32
!"#! $$
Zintegrowane 'rodowisko projektowe JBuildera ..................................................................33
Główne menu.........................................................................................................................35
Menu File.........................................................................................................................35
Menu Edit, Search i View................................................................................................35
Polecenia formatuj2ce z menu Edit .................................................................................36
Menu Project....................................................................................................................39
Menu narz5dzi — Tools ..................................................................................................48
Pozostałe menu................................................................................................................52
Listwa narz5dziowa — Toolbar.............................................................................................53
Cz5'; praktyczna ...................................................................................................................53
Projekt Welcome .............................................................................................................53
Projekt Hello World.........................................................................................................54
Podsumowanie.......................................................................................................................58
Tematy do przemy'le>.....................................................................................................59
$ % "&''#! (
Screen Designer .....................................................................................................................61
Uruchomienie edytora graficznego .................................................................................62
Implementacja metod obsługuj2cych zdarzenia ....................................................................67
Jak przebiega obsługa zdarzenia......................................................................................68
Stosowanie adaptera anonimowego.................................................................................69
Stosowanie adapterów standardowych............................................................................70
Zmiana ustawie> adaptera ...............................................................................................70
Menu Designer.......................................................................................................................71
Przyciski Menu Designera...............................................................................................72
Budowanie menu za pomoc2 Menu Designera ...............................................................72
Obsługa polece> z menu — implementacja ....................................................................73
Utworzenie menu kontekstowego ...................................................................................74
6
JBuilder. Vademecum profesjonalisty
Cz5'; praktyczna ...................................................................................................................75
Utworzenie szkieletu aplikacji.........................................................................................76
Podsumowanie.......................................................................................................................77
Tematy do przemy'le>.....................................................................................................77
!"!
#$
) *! +
Szybki przegl2d UML............................................................................................................81
Elementy j5zyka UML.....................................................................................................82
Diagram klas w UML......................................................................................................83
Pokazywanie pakietów na diagramach klas ....................................................................84
JBuilder a UML .....................................................................................................................86
Diagramy klas JBuildera .................................................................................................86
Diagram zaleBno'ci dla pakietu (Package Diagram) w 'rodowisku JBuilder.................88
Wskazówki.............................................................................................................................88
„Unika; zagnieBdBonych zaleBno'ci”..............................................................................89
„Rób tylko jedn2 rzecz, za to dobrze” .............................................................................90
„Hermetyzacja: pokaB operacje, a ukryj dane” ...............................................................91
„My'l na odpowiednim poziomie abstrakcji” .................................................................91
Cz5'; praktyczna ...................................................................................................................91
Modelowanie serwera......................................................................................................93
Modelowanie klienta .......................................................................................................95
Podsumowanie.......................................................................................................................96
Tematy do przemy'le>.....................................................................................................97
, - &.
Opcje testowe JBuildera ......................................................................................................100
Irodowisko testowe JUnit Testing Framework...................................................................102
Tworzymy test za pomoc2 JUnit ...................................................................................103
Uruchomienie testu za pomoc2 JUnit............................................................................104
Tworzenie testów i zbiorów testów, uruchamianie w 'rodowisku JBuildera......................105
Jak budowa; obiekty Test Case za pomoc2 JBuildera? ................................................106
Utworzenie obiektu Test Suite za pomoc2 JBuildera....................................................109
Funkcje pomocnicze dla testowania JDBC, JNDI i porównawczego .................................111
Wspomaganie porównywania........................................................................................112
Funkcje pomocnicze do testowania JDBC....................................................................114
Funkcje pomocnicze do testowania JNDI .....................................................................116
Cz5'; praktyczna .................................................................................................................117
Krok 1.: otwieramy projekt z przykładowymi testami..................................................117
Krok 2.: dodajemy do projektu kod testuj2cy Unit Test Case.......................................118
Krok 3.: dodajemy do projektu porównywanie — Comparison fixture........................119
Podsumowanie.....................................................................................................................122
Tematy do przemy'le>...................................................................................................122
( - &/'!01 $
Zintegrowany debuger .........................................................................................................123
Przyciski steruj2ce debugera .........................................................................................124
Zakładki diagnostyczne Debug Views ..........................................................................126
Sesja diagnostyczna i status...........................................................................................127
Podstawy debugowania........................................................................................................128
Kontrola bł5dów w czasie rzeczywistym ......................................................................128
Komunikaty o bł5dach kompilatora ..............................................................................129
Wstawianie punktów kontrolnych.................................................................................129
Spis treci
7
Wi5cej o opcjach debugera..................................................................................................132
Opcje dotycz2ce punktów kontrolnych .........................................................................133
Iledzenie klas ................................................................................................................134
Cz5'; praktyczna .................................................................................................................135
Krok 1.: otwarcie sesji diagnostycznej przykładowego projektu..................................136
Krok 2.: poprawiamy bł5dy składniowe........................................................................136
Krok 3.: poprawiamy bł5dy wyst5puj2ce podczas kompilacji ......................................137
Krok 4.: poprawiamy bł5dy wyst5puj2ce podczas działania,
wstawiamy punkty kontrolne, dokonujemy oceny i modyfikacji zmiennych............138
Podsumowanie.....................................................................................................................144
Tematy do przemy'le>...................................................................................................144
21 ),
Co to jest refaktoring?..........................................................................................................146
Proces Move Refactor..........................................................................................................146
Zmiana nazwy Rename Refactor.........................................................................................149
Zmiana nazwy pakietu...................................................................................................150
Zmiana nazwy klasy lub interfejsu................................................................................152
Zmiana nazwy metody...................................................................................................154
Zmiana nazwy pola lub nazwy zmiennej ......................................................................155
Zmiana nazwy własno'ci...............................................................................................156
Zmiana parametrów .............................................................................................................156
Wyodr5bnienie metody........................................................................................................157
Wprowadzenie zmiennej......................................................................................................158
Optymalizacja importu ........................................................................................................160
Obejmowanie obsług2 wyj2tków.........................................................................................162
Cz5'; praktyczna .................................................................................................................163
Krok 1.: otwieramy przykładowy projekt i przegl2damy kod.......................................163
Krok 2.: przenosimy klas5 moveExample.....................................................................163
Krok 3.: zmieniamy nazw5 klasy moveExample ..........................................................164
Krok 4.: zmiana nazwy zmiennej ..................................................................................165
Podsumowanie.....................................................................................................................166
Tematy do przemy'le>...................................................................................................166
+ 3&4 #! (
Dodawanie komentarzy .......................................................................................................168
Znaczniki Javadoc................................................................................................................168
Javadoc to nie tylko dokumentacja......................................................................................169
Dokumentacja niezgodna z kodem......................................................................................170
Automatyczne szablony Javadoc.........................................................................................171
Zastosowanie kreatora Javadoc Wizard...............................................................................171
Wskazówki...........................................................................................................................179
Skoncentrujmy si5 na zastosowaniu dokumentacji .......................................................179
Porady dotycz2ce stylu..................................................................................................180
Podsumowanie.....................................................................................................................182
Tematy do przemy'le>...................................................................................................182
3!'&5'16 +$
Pliki archiwalne Javy...........................................................................................................184
Plik manifestu ......................................................................................................................184
Archiwizator Javy................................................................................................................185
Przegl2danie archiwum..................................................................................................186
Uaktualnianie archiwum................................................................................................186
Rozpakowanie plików z archiwum................................................................................187
8
JBuilder. Vademecum profesjonalisty
Moduł Archive Builder JBuildera........................................................................................187
Szybkie przygotowanie dystrybucji...............................................................................193
Wskazówki...........................................................................................................................194
Piecz5towanie pakietów ................................................................................................195
Cz5'; praktyczna .................................................................................................................196
Podsumowanie.....................................................................................................................197
Tematy do przemy'le>...................................................................................................197
!% &$$
7 - 7
Podstawy AWT....................................................................................................................201
Aplikacje a aplety ................................................................................................................202
Podstawowy szkielet graficznego interfejsu uBytkownika (GUI).................................202
Prosty przykład..............................................................................................................203
UBycie kontenerów AWT ....................................................................................................204
Tworzenie kontenera .....................................................................................................206
Wspólne metody kontenerów........................................................................................207
UBycie komponentów AWT ................................................................................................208
Przycisk (Button)...........................................................................................................209
Płótno (Canvas) .............................................................................................................211
Pole wyboru (Checkbox)...............................................................................................213
Grupa pól wyboru (CheckboxGroup)............................................................................214
Lista rozwijana (Choice) ...............................................................................................214
Etykieta (Label).............................................................................................................215
Lista (List) .....................................................................................................................215
Pasek przewijania (Scrollbar)........................................................................................217
Pole tekstowe (TextField)..............................................................................................217
Wielowierszowe pole tekstowe (TextArea) ..................................................................218
Wspólne metody komponentów....................................................................................218
Oddzielanie interfejsu uBytkownika od implementacji .................................................218
Cz5'; praktyczna .................................................................................................................219
Tworzenie apletu za pomoc2 kreatora apletów (Applet Wizard)..................................219
Budowa interfejsu..........................................................................................................220
Obsługa wej'cia.............................................................................................................221
Podsumowanie.....................................................................................................................222
Tematy do przemy'le>...................................................................................................222
%1 $
Dlaczego Swing zamiast AWT?..........................................................................................223
Wskazówki dotycz2ce projektowania — architektura model-widok-kontroler ..................225
Uproszczona architektura MVC z semantyk2 typu „pobierz”.......................................225
Architektura MVC z semantyk2 typu „wy'lij”..............................................................226
MVC a Swing................................................................................................................228
Hierarchia komponentów Swing .........................................................................................228
UBycie komponentów Swing w JBuilderze.........................................................................232
Cz5'; praktyczna .................................................................................................................235
Tworzenie projektu i aplikacji.......................................................................................235
Budowa interfejsu uBytkownika na podstawie ramki JFrame i paneli JPanel...............236
Tworzenie pakietów i klas opisuj2cych dane — obiekty typu dataobject.....................239
Tworzenie klasy CommonOperations ...........................................................................242
Dowi2zanie interfejsu uBytkownika do klasy CommonOperations ..............................243
Podsumowanie.....................................................................................................................245
Tematy do przemy'le>...................................................................................................246
Zgłoś jeśli naruszono regulamin