hałas metody ograniczania.doc

(104 KB) Pobierz

Hałas w środowisku pracy (cz. 3)

Metody ograniczania zagrożenia hałasem w środowisku pracy



Metody ograniczania zagrożenia hałasem można podzielić na administracyjno-prawne i techniczne. Metody administracyjno-prawne obejmują wszelkie uregulowania prawne, to jest uchwały Rady Ministrów, ustawy sejmowe, rozporządzenia, zarządzenia oraz pozostałe przepisy i normy techniczne, mające na celu ograniczenie zagrożenia hałasem.
Do metod administracyjno-prawnych należy zaliczyć także takie działania, jak:

·         stosowanie przerw i ograniczanie czasu pracy na hałaśliwych stanowiskach,

·         badania lekarskie obejmujące kontrolę słuchu wszystkich nowo przyjmowanych pracowników oraz okresowe badania kontrolne wszystkich pracowników narażonych na hałas przekraczający dopuszczalne wartości,

·         przenoszenie pracowników wrażliwych na działanie hałasu oraz tych, u których stwierdzono schorzenia (zwłaszcza upośledzenie słuchu) do pracy w warunkach mniej uciążliwych.

Metody i środki techniczne ograniczania hałasu to:

·         minimalizacja emisji hałasu ze źródła,

·         zmniejszanie transmisji hałasu, tj. ograniczanie energii wibroakustycznej na drogach jej przenoszenia,

·         redukcja imisji (tj. oddziaływania) hałasu na określone obszary hal produkcyjnych oraz na stanowiska pracy,

·         aktywna redukcja hałasu, polegająca na kompensowaniu hałasu sygnałem generowanym przez dodatkowe źródła.

Ograniczanie emisji hałasu u źródła jego powstawania jest najbardziej efektywnym sposobem redukcji hałasu w miejscu pracy. Ograniczanie emisji hałasu u źródła może być realizowane przez:

·         Wybór i stosowanie procesów technologicznych o małej emisji hałasu (np.: zastąpienie procesu kucia walcowaniem lub wytłaczaniem, zastąpienie nitowania skręcaniem, stosowanie obróbki chemicznej zamiast mechanicznej itp.).

·         Wybór i stosowanie maszyn (zarówno typów, jak i egzemplarzy) o małej emisji hałasu. Maszyny i urządzenia używane w zakładach pracy powinny być oznaczone znakiem CE. Zgodnie z obowiązującymi przepisami producenci maszyn i urządzeń zobowiązani są do podania w dokumentacji technicznej maszyny poziomu ciśnienia akustycznego emisji hałasu lub/i poziomu mocy akustycznej (badania potwierdzone przez jednostkę notyfikowaną w odpowiednim zakresie). Na podstawie tych danych pracodawca może wybrać maszynę cichszą. Na przykład zastosować inny rodzaj dysz w urządzeniach wykorzystujących sprężone powietrze, zastosować łożyska cichobieżne, wyłożyć wewnętrzne powierzchnie obudów materiałem dźwiękochłonnym, zastosować na obudowy blachę perforowaną zamiast pełnej, która może drgać, usztywnić konstrukcję maszyny, unikać w rurociągach i instalacjach wentylacyjnych gwałtownych zmian przekroju lub kierunku strumienia.

·         Odpowiednią konserwację maszyny. Na przykład wymieniać zużyte części, dbać o właściwe smarowanie, wyważanie itp. Redukcja hałasu u źródła jego powstawania powinna być, o ile to możliwe, planowana na etapie projektowania, gdyż późniejsze zmiany mogą naruszyć wymagania procesu wykonawczego i zmusić do zwiększenia nakładów finansowych.

Ograniczanie hałasu na drodze jego transmisji jest możliwe przez:

A. Stosowanie ochron zbiorowych, tj.:

·         Urządzeń ograniczających hałas - do urządzeń tych należą obudowy dźwiękochłonno-izolacyjne, tłumiki akustyczne, ekrany akustyczne i przemysłowe kabiny dźwiękoizolacyjne. Obudowy dźwiękochłonno-izolacyjne stosuje się do całkowitego odizolowania hałaśliwej maszyny od reszty środowiska pracy lub do osłonięcia najbardziej hałaśliwych części maszyn. Mogą być to obudowy ciężkie (murowane) lub lekkie (wykonane najczęściej z dwóch warstw blachy i materiału tłumiącego między nimi). Skuteczność obudów pełnych sięga 25 Db a częściowych dochodzi do 5 dB. Tłumiki akustyczne wykorzystuje się do tłumienia hałasów w przewodach, w których odbywa się przepływ powietrza lub gazu (wentylacja, wloty i wyloty sprężarek, turbin, silników spalinowych). Ekrany akustyczne służą do tłumienia zarówno hałasu docierającego na dane stanowisko pracy, jak i hałasu emitowanego z określonej maszyny. Aby ekran spełniał swoją rolę, musi mieć duże rozmiary i być umieszczony jak najbliżej stanowiska pracy bądź hałaśliwej maszyny. Przemysłowe kabiny dźwiękoizolacyjne są wykorzystywane jako pomieszczenia sterownicze dla określonych, zautomatyzowanych procesów. Pozwalają one na odizolowanie stanowiska pracy od hałaśliwych maszyn i procesów technologicznych.

·         Materiałów pochłaniających dźwięk - wyłożenie przeszkód odbijających dźwięk, w tym ścian i sufitów, materiałami dźwiękochłonnymi pozwala na zwiększenie chłonności akustycznej pomieszczenia i eliminację hałasu odbitego od przeszkód. Metoda ta pozwala na obniżenie hałasu o 3 do 7 dB, lecz tylko w pomieszczeniach, których początkowa chłonność była niewielka.

·         Środków ograniczających transmisję dźwięku przenoszonego drogą powietrzną i przez materiały. Na przykład zastosowanie ścian, stropów, okien i drzwi o podwyższonej izolacyjności akustycznej, wibroizolacje ograniczające przenoszenie się dźwięków przez materiały.

B. Zastosowanie środków organizacyjnych, polegających na:

·         odpowiednim usytuowaniu źródeł hałasu względem siebie i względem ścian pomieszczenia – zaleca się, aby odległość między maszynami wynosiła nie mniej niż 2 - 3 metry; ponadto maszyny powinny znajdować się jak najdalej od ścian i innych powierzchni odbijających,

·         oddzieleniu obszarów, w których wykonywane są prace o małej emisji hałasu, od obszarów, w których wykonywane są prace o dużej emisji hałasu. Na przykład pomieszczenia pracy koncepcyjnej, laboratoria i biura powinny być oddzielone od budynków i pomieszczeń, w których odbywają się procesy produkcyjne powodujące hałas.

Ograniczanie emisji hałasu jest możliwe przez:

·         stosowanie odpowiednich rozwiązań technicznych. Na przykład zdalnego sterowania i automatyzacji na stanowiskach pracy,

·         wprowadzenie rozwiązań organizacyjnych, polegających między innymi na:

·         odsunięciu człowieka od hałaśliwych procesów,

·         grupowaniu źródeł dźwięku w zależności od poziomu ciśnienia akustycznego emitowanego sygnału; dzięki grupowaniu źródeł hałasu w różnych pomieszczeniach pracownicy obsługujący cichsze urządzenie (znajdujące się w jednym pomieszczeniu) nie są narażeni na hałas docierający z urządzeń głośniejszych (znajdujących się w innym pomieszczeniu),

·         zastosowanie indywidualnych ochron słuchu.

Ochronniki słuchu

Na stanowiskach pracy, na których mimo zastosowania rozwiązań technicznych i organizacyjnych, poziom hałasu przekracza wartości dopuszczalne, pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom środki ochrony indywidualnej słuchu, dobrane do wielkości charakteryzujących hałas i do cech indywidualnych pracowników, oraz ich stosowanie. Środki ochrony indywidualnej słuchu, czyli ochronniki słuchu, dzieli się na nauszniki przeciwhałasowe i wkładki przeciwhałasowe.
Nauszniki przeciwhałasowe to ochronniki słuchu składające się z dwóch tłumiących czasz dociskanych do głowy i całkowicie zakrywających małżowiny uszne. Nauszniki przeciwhałasowe mogą być niezależne (wtedy czasze połączone są specjalną sprężyną noszą na szczycie lub z tyłu głowy bądź pod brodą) albo mogą być mocowane do hełmów ochronnych (wtedy każda z czasz zaopatrzona jest w rodzaj specjalnego mocowania do hełmu). Nauszniki przeciwhałasowe występują w 3 rozmiarach – małym, średnim i dużym. Ochronniki słuchu jako środki ochrony indywidualnej przed hałasem muszą spełniać określone wymagania.
Podstawą prawną jest rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 31 marca 2003 roku w sprawie zasadniczych wymagań dla środków ochrony indywidualnej (Dz. U. nr 80, poz. 725) [13]. Przede wszystkim muszą one posiadać oznakowanie CE i deklarację zgodności WE. Badanie typu WE jest procedurą, w toku której jednostka notyfikowana stwierdza, że ochronnik spełnia określone wymagania dyrektywy 89/686/WE wprowadzonej do prawa polskiego wyżej wymienionym rozporządzeniem, między innymi wymagania odpowiednich norm zharmonizowanych. W normach tych określono nie tylko minimalne wartości tłumienia hałasu, ale również takie parametry, jak wytrzymałość mechaniczna, dopuszczalna masa ochronnika, zakres siły docisku sprężyn i inne.
Dobór ochronników słuchu powinien odbywać się zgodnie z następującym schematem postępowania:

  1. Wybór ochronników oznakowanych symbolem CE. Tylko ochronniki oznakowane tym symbolem mogą być uznane za pełnoprawne ochrony indywidualne.
  2. Dobór ochronników do parametrów hałasu. Przeprowadza się go na podstawie pomiarów wielkości
    i rodzaju hałasu na danym stanowisku pracy. Ochronnik słuchu powinien być dobrany w taki sposób, aby wielkości hałasu pod ochronnikiem nie przekraczały wartości dopuszczalnych. Najdokładniejszą metodą doboru ochronnika jest metoda pasm oktawowych. Wymaga ona pomiarów poziomu ciśnienia hałasu w pasmach oktawowych oraz znajomości tłumienia (i jego odchylenia standardowego) w tych pasmach.
    Dwie mniej dokładne metody doboru - HML i SNR – wymagają pomiarów poziomów ciśnienia dźwięku w dB A i C oraz znajomości parametrów HML lub SNR ochronnika. Wszystkie wspomniane wyżej parametry producent zobowiązany jest podać w instrukcji użytkowania. Przy doborze ochronników słuchu zaleca się, aby poziom dźwięku A pod nim był o 5 - 10 dB mniejszy od wartości dopuszczalnej, lecz nie więcej niż 15 dB. Zbyt duże tłumienie hałasu może powodować u pracownika poczucie izolacji od otoczenia i w konsekwencji przerwy w jego noszeniu.
  3. Dobór ochronników pod kątem innych czynników środowiska pracy. Niekiedy istnieje potrzeba doboru ochronników słuchu pod kątem innych czynników środowiska pracy lub specyficznych zadań, jakie muszą wykonywać pracownicy. Należy tu wymienić wysoką lub niską temperaturę otoczenia (na przykład pracownicy leśni), środowiska o dużej wilgotności, konieczność porozumiewania się w warunkach hałasu ciągłego (można zastosować ochronniki z elektronicznymi systemami łączności), konieczność porozumiewania się w warunkach sporadycznego hałasu impulsowego (wówczas sprawdzają się ochronniki z regulowanym tłumieniem).
  4. Dobór ochronników pod kątem kompatybilności z innymi środkami ochrony indywidualnej. Niekiedy oprócz ochronników słuchu pracownik używa dodatkowych środków ochrony indywidualnej. Należy wtedy tak dobrać ochronniki słuchu, aby wszystkie stosowane środki ochrony indywidualnej spełniały swoje zadania.
    Jeśli pracownik zakłada hełm, należy dopasować do niego nauszniki nahełmowe. Innym przykładem może być równoczesne stosowanie ochronników słuchu i ochron oczu. Elementy ochrony oczu (na przykład opaska utrzymująca gogle na głowie pracownika) mogą powodować, że czasze nauszników nie będą przylegały ściśle do głowy, przez co zmniejszy się ich skuteczność. W takim przypadku należy skorzystać z wkładek przeciwhałasowych.
  5. Dobór ochronnika do cech indywidualnych pracownika. Wymiary ochronnika słuchu powinny być dopasowane do użytkownika. Niekiedy mogą istnieć przeciwwskazania medyczne do stosowania określonego ochronnika (na przykład choroby skóry małżowiny usznej lub stany zapalne przewodu słuchowego zewnętrznego). Należy również dążyć do minimalizacji uczucia dyskomfortu, jakie może powodować ochronnik. Ma to zapobiec przerwom w jego stosowaniu. Z tego względu zaleca się, aby pracownik mógł wybrać najbardziej odpowiadający mu ochronnik z kilku wyselekcjonowanych w poprzednich etapach. Ochronniki słuchu powinny być stosowane zgodnie z instrukcją użytkowania dostarczoną przez producenta. Źle noszony ochronnik może nie zapewnić dostatecznej ochrony przed hałasem. Uwaga ta dotyczy w szczególności sposobu prawidłowego umieszczania wkładek przeciwhałasowych w przewodach słuchowych zewnętrznych. Zasadniczym problemem przy stosowaniu ochronników słuchu jest ich niekontrolowane zdejmowanie przez użytkowników. Podstawowym warunkiem skutecznej ochrony narządu słuchu przez ochronniki jest ich nieprzerwane stosowanie przez cały czas narażenia na hałas. Należy podkreślić, że nawet krótkie przerwy w stosowaniu ochronników słuchu podczas przebywania w hałasie niweczą cały trud zabezpieczenia narządu słuchu. Na przykład, jeżeli ciągłe stosowanie danego ochronnika zapewnia ochronę w granicach 30 dB, to godzinna przerwa w jego stosowaniu zmniejsza efektywną ochronę słuchu do około 9 dB.

Profilaktyczna ochrona zdrowia

Zgodnie z artykułem 229 kodeksu pracy zatrudnieni podlegają wstępnym, kontrolnym i okresowym badaniom lekarskim. Pracodawca nie może dopuścić do pracy osoby bez aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku. Paragraf 6 tego artykułu mówi, że koszty tych badań oraz inne koszty profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami, niezbędnej z uwagi na warunki pracy, ponosi pracodawca. Paragraf 3 mówi, że okresowe i kontrolne badania lekarskie przeprowadza się w miarę możliwości w godzinach pracy. Za czas niewykonywania pracy w związku z przeprowadzanymi badaniami osoba zatrudniona zachowuje prawo do wynagrodzenia, a w razie przejazdu na te badania do innej miejscowości przysługują mu należności na pokrycie kosztów przejazdu według zasad obowiązujących przy podróżach służbowych.
Zakres wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich, częstotliwość wykonywania badań okresowych oraz zakres profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami został określony w rozporządzaniu Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 roku w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w kodeksie pracy [8].
W rozporządzeniu tym określono również:

·         tryb wydawania i przechowywania orzeczeń lekarskich,

·         tryb postępowania przy wydawaniu orzeczeń o braku przeciwwskazań lub o przeciwwskazaniach zdrowotnych do pracy na określonym stanowisku,

·         wzory zaświadczeń, na których wydawane są orzeczenia,

·         jacy lekarze mogą wykonywać badania profilaktyczne,

·         co powinna zawierać dokumentacja medyczna z badań profilaktycznych,

·         tryb przeprowadzania kontroli badań profilaktycznych.

Badania profilaktyczne wykonywane są na podstawie skierowania wydanego przez pracodawcę, które powinno zawierać określenie rodzaju badania profilaktycznego, stanowisko, na którym jest lub ma być zatrudniony pracownik, oraz informacje o występowaniu na tym stanowisku czynników szkodliwych lub uciążliwych (wraz z danymi pomiarowymi). Zakres i częstotliwość badań profilaktycznych określono w załączniku do wyżej wymienionego rozporządzenia. Podano w nim, że:

A. dla hałasu:

·         badania wstępne powinny obejmować:

o        badania lekarskie - ogólne i otolaryngologiczne

o        badania pomocnicze - audiometryczne tonalne oraz inne badania w zależności od wskazań;

·         badania okresowe powinny obejmować:

o        badania lekarskie - ogólne i otolaryngologiczne,

o        badania pomocnicze - audiometryczne tonalne;

·         badania ogólne powinny być wykonywane co 4 lata;

·         badania otolaryngologiczne i audiometryczne powinny być wykonywane przez pierwsze trzy lata pracy w hałasie - co rok, następnie co 3 lata;

·         ostatnie badania okresowe powinny obejmować:

o        badania lekarskie - ogólne i otolaryngologiczne,

o        badania pomocnicze - audiometryczne tonalne;

·         w razie ujawnienia w okresowym badaniu audiometrycznym ubytków słuchu charakteryzujących się znaczną dynamiką rozwoju, częstotliwość badań audiometrycznych należy zwiększyć, skracając przerwę między kolejnymi testami do 1 roku lub 6 miesięcy;

·         w razie narażenia na hałas impulsowy albo hałas, którego równoważny poziom dźwięku przekracza często lub stale 110 dB A, badania audiometryczne należy przeprowadzać nie rzadziej niż raz w roku;

B. dla ultradźwięków o małej częstotliwości:

·         badania wstępne powinny obejmować:

o        badania lekarskie - ogólne i otolaryngologiczne,

o        badania pomocnicze - audiometryczne tonalne;

·         badania okresowe powinny obejmować:

o        badania lekarskie - ogólne i otolaryngologiczne,

o        badania pomocnicze - audiometryczne tonalne;

·         badania powinny być wykonywane co 2 lata;

·         ostatnie badania okresowe powinny obejmować:

o        badania lekarskie - ogólne i otolaryngologiczne,

o        badania pomocnicze - audiometryczne tonalne.

Obustronny trwały ubytek słuchu typu ślimakowego spowodowany hałasem, wyrażony podwyższeniem progu słyszenia o co najmniej 45 dB w uchu lepiej słyszącym, obliczony jako średnia arytmetyczna dla częstotliwości 1, 2 i 3 kHz, jest chorobą zawodową ujętą w wykazie chorób zawodowych stanowiącym załącznik do rozporządzenia rady ministrów z dnia 30 lipca 2002 roku [11]. W rozporządzaniu tym (zgodnie z artykułem 237 kodeksu pracy) przedstawiono zasady zgłaszania podejrzenia, rozpoznawania i stwierdzania chorób zawodowych.

Odpowiednie działania profilaktyczne i techniczne mają duże znaczenie w walce ze skutkami zdrowotnymi narażenia na hałas. Autorzy opracowania wyrażają nadzieję, że pomoże ono czytelnikowi wystrzegać się niebezpieczeństw związanych z hałasem zarówno w pracy, jak i poza nią.

PIŚMIENNICTWO

  1. Engel Z.: Ochrona środowiska przed drganiami i hałasem. Warszawa, Wyd. Nauk. PWN 2001.
  2. Hałas infradźwiękowy – Procedura pomiarowa. Podstawy i Metody Oceny Środowiska Pracy (PIMOŚP), nr 2(28), 2001.
  3. Hałas ultradźwiękowy – Procedura pomiarowa. Podstawy i Metody Oceny Środowiska Pracy (PIMOŚP), nr 2(28), 2001.
  4. Hałas. Warszawa, CIOP 2002. Seria: Bezpieczeństwo i Ochrona Człowieka w Środowisku Pracy, t. 8.
  5. Augustyńska D. (red), Zawieska W. M. (red): Ochrona przed hałasem i drganiami w środowisku pracy. Warszawa, CIOP 1999.
  6. Zawieska W., M.: Ocena ryzyka zawodowego. Tom 1 - Podstawy metodyczne. CIOP-PIB, Warszawa, 2004.
  7. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 kwietnia 1996 roku w sprawie wykazu prac wzbronionych kobietom. Dz. U. nr 114, poz. 545 ze zm. Dz. U. 2002, nr 127, poz. 1092.
  8. Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 roku w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy. Dz. U. nr 69, poz. 332 ze zm.: Dz. U. 1997, nr 60, poz. 375, Dz. U. 2001, nr 37, poz. 451.
  9. Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 20 kwietnia 2005 roku w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. Dz. U. nr 73, poz. 648.
  10. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 roku w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. [Tekst jednolity] Dz. U. 2003, nr 169, poz. 1650.
  11. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 lipca 2002 roku w sprawie wykazu chorób zawodowych, szczegółowych zasad postępowania w sprawach zgłaszania podejrzenia, rozpoznawania i stwierdzenia chorób zawodowych oraz podmiotów właściwych w tych sprawach. Dz. U. nr 132, poz. 1115.
  12. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 listopada 2002 roku w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. Dz. U. nr 217, poz. 1833.
  13. Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 31 marca 2003 roku w sprawie zasadniczych wymagań dla środków ochrony indywidualnej. Dz. U. nr 80, poz. 725.
  14. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 2004 roku w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac. Dz. U. nr 200, poz. 2047.
  15. PN-ISO 1999: 2000 Akustyka – Wyznaczanie ekspozycji zawodowej na hałas i szacowanie uszkodzenia słuchu wywołanego hałasem.
  16. PN-ISO 9612: 2004 Akustyka – Zasady pomiaru i oceny ekspozycji na hałas w środowisku pracy.
  17. PN-N-011321: 1986. Hałas ultradźwiękowy. Dopuszczalne wartości poziomu ciśnienia akustycznego na stanowiskach pracy i ogólne wymagania dotyczące wykonywania pomiarów.
  18. PN-N-01307: 1994 Hałas. Dopuszczalne wartości hałasu w środowisku pracy. Wymagania dotyczące wykonywania pomiarów.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin