INSTRUKCJA BHP
OBOWIĄZUJĄCA W SKLEPACH SPOŻYWCZYCH
Każda placówka handlowa wraz z otoczeniem podlega bezwarunkowo zabiegom mycia i dezynfekcji wg następujących wytycznych:
1. Urządzenia, naczynia, sprzęt i narzędzia pracy należy myć każdorazowo po zakończeniu
pracy w następujący sposób :
a) każdy aparat i urządzenie należy rozmontować do mycia tak, aby wszystkie części mogły
być dokładnie oczyszczone,
b) do mycia należy stosować miękkie szczoteczki lub zmywaki plastikowe,
c) temperatura wody do mycia winna być nie niższa niż 40O C. Wodę zmiękczamy sodą
lub detergentem Miraks, Ludwik itp. Następnym etapem mycia jest płukanie naczyń
gorącą bieżącą wodą,
d) myte uprzednio naczynia należy poddać wyparzeniu przez zanurzenie ich w wodzie o
temp. co najmniej 85O C na okres 5 minut,
e) naczynia oraz narzędzia pracy po umyciu należy przechowywać w odpowiednim miejscu.
2. Myciu i dezynfekcji podlegają również zlewozmywaki, klamki drzwiowe , drzwi ,podłogi
lamperie lub glazury na ścianach. Ponadto należy sukcesywnie przynajmniej jeden raz
dziennie trzepać wycieraczki, usuwać wszystkie odpadki i stłuczki z pomieszczeń zakładu i
terenu otaczającego. Zamiatać i spłukiwać wodą (za pomocą węży gumowych) podwórka,
myć i chlorować muszle klozetowe, zbiorniki na odpadki i śmiecie, studzienki ściekowe itp.
3. Wszystkie umywalki jeżeli brak jest suszarek do rąk muszą być zaopatrzone w papier,
ściereczki lub papier w rolce, mydło oraz środek dezynfekcyjny do rąk (sterynol lub
chloromina).W toalecie musi być zawsze papier toaletowy.
4. Przynajmniej jeden raz w tygodniu należy obowiązkowo dokonać mycia okien, kloszy i
żarówek, odkurzać ściany i sufity. Ponadto należy dokonywać przeglądu aparatury i
sprzętu celem dokonania naprawy lub wymiany zużytych przedmiotów.
5. Szafki na odzież osobistą i ochronną również muszą być sprzątane, myte i dezynfekowane
w terminie jak wyżej.
6. Kloce do mięsa należy po dokładnym wyskrobaniu skrobakiem i szczotką drucianą
posypać (po zakończeniu pracy) solą i przykryć papierem.
7. Noże, topory itp. po dokładnym wyszorowaniu w gorącej wodzie i osuszeniu ułożyć w
odpowiednim miejscu.
8. Personel sklepu winien nosić zawsze czystą odzież ochronną.
jagi23