Instr 1.doc

(55 KB) Pobierz
INSTRUKCJA

INSTRUKCJA

BEZPIECZEŃSTWO l HIGIENA PRACY

DLA KIEROWCÓW POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

I.    Przepisy ogólne

1. Kierowca przed każdorazowym wyjazdem z miejsca postoju obowiązany jest sprawdzić, czy pojazd jest w stanie nie zagrażającym bez­pieczeństwu ruchu drogowego, a w pierwszym rzędzie czy: mechanizm kierowniczy, hamulce, instalacja i urządzenia elektryczne (oświetle­niowe i sygnalizacyjne) są pełnosprawne oraz czy spełnia warunki podane w rozporządzeniu o ruchu pojazdów na drogach publicznych.

2. Kierowca obowiązany jest do sprawowa­nia nadzoru pod względem bezpieczeństwa i hi­gieny pracy nad osobami, które są przewożone pojazdem samochodowym.

3. Jeżeli w czasie prowadzenia pojazdu na­stąpi wypadek najechania lub zderzenia, kie­rowca powinien niezwłocznie zatrzymać pojazd, '"-ustalić skutki wypadku, a jeżeli na skutek wy­padku • nastąpiło zranienie ludzi, natychmiast udzielić pierwszej pomocy.

 

II.    Uruchomienie samochodu

1. Uruchomienie silnika i samochodu może być dokonane przez kierowcę lub osobę do tego upoważnioną po uprzednim upewnieniu się czy nie grozi to niebezpieczeństwem kierowcy 1 "b innym osobom.

2. Przy uruchamianiu silnika za pomocą korby kierowca obowiązany jest:

        nie stosować dodatkowych dźwigni, rę­kojeści itp. do korby lub zaczepu

na wale korbowym;

        obejmować rękojeść korby całą dłonią, przy czym palec kciuk powinien

się znajdować równolegle przy palcu wska­zującym (nie powinien

obejmować kor­by);

        używać korby rozruchowej mającej rę­kojeść z lekko obracającą się

gładką tu­lejką;

—  przestrzegać, aby zaczepy na korbie roz­ruchowej i wale korbowym były właści­-

                     wego kształtu i wzajemnie dopasowane;

        sprawdzić, czy urządzenie zapłonowe jest ustawione w pozycji

         opóźnionego zapłonu, zgodnie "z zaleceniami instrukcji fa­brycznej dla 

        danego typu pojazdu; — ruch korby wykonywać z dolnego poło­żenia

        do górnego                       

        (poderwanie). Silnik  może  być   uruchomiony  tylko  przez osoby

        mające praktyczną umiejętność posługi­wania się korbą rozruchową.

3. Uruchamianie silników spalinowych w po­mieszczeniach zamkniętych nie mających spe­cjalnych przewodów odprowadzających gazy spalinowe jest zabronione. W przypadku wy­prowadzenia samochodu z garażu lub ze stacji obsługi, drzwi garażu lub stacji obsługi muszą być otwarte przed uruchomieniem silnika, a pojazd natychmiast po uruchomieniu wypro­wadzony na zewnątrz.

4. W przypadku konieczności uruchomienia silnika przez podanie dodatkowej dawki paliwa do gaźnika (podlewanie) uruchomienie silnika może nastąpić dopiero po założeniu na gaźnik filtru powietrza, który chroni jednocześnie przed wydostaniem się płomienia na zewnątrz w przypadku zapalenia się mieszanki w gaźniku.

Niedopuszczalne jest podle­wanie gaźnika paliwem w czasie pracy silnika.

III.    Materiały pędne — benzyna etylizowana

1.„Etylina" jest paliwem silnikowym za­wierającym dodatek czteroetylku ołowiu dla podwyższenia liczby oktanowej paliwa. „Ety­lina" jest środkiem trującym i niebezpiecznym dla zdrowia i życia ludzi stykających sit, .e wszystkimi jej produktami.

2.Zabrania się używania „etyliny" do my­cia części pojazdów samochodowych, podłóg, do prania odzieży, do maszynek do gotowania oraz do wszystkich innych celów nie związa­nych z napędem silników.

3.Niedozwolone jest zasysanie „etyliny" ustami przez wąż gumowy (przy przelewaniu jej z jednego naczynia do drugiego).

4.Wzbronione jest przedmuchiwanie usta­mi dysz gaźników samochodowych i przewo­dów zasilających silniki pracujące na „etyli­nie" przez zetknięcie ust z przedmuchiwanym przedmiotem.

5.Nie wolno wycierać nie osłoniętą ręką (palcami) wskaźników pomiarowych „etyliny" w zbiornikach i oleju w maskach olejowych silników — należy wycierać je szmatą.

6.Należy unikać wdychania par „etyliny", jak również spalin silników napędzanych ,,ety­liną".

7.Zabrania się zmywania rąk „etyliną", do­tykania gołymi rękami przedmiotów nią obla­nych lub pokrytych nalotem po odparowanej „etylinie".

8.Ubrania oblane „etyliną" należy natych­miast zmienić, wyprać w nafcie, a następnie mydłem w ciepłej wodzie.

9.Narzędzi nie oczyszczonych po „etylinie-'' nie wolno używać do innych robót.

10.Przewóz „etyliny" samochodami razem z produktami żywnościowymi, a tym bardziej z ludźmi, jest niedozwolony.

11.Zabrania się nalewania „etyliny" do zbior­ników samochodowych wiadrami, jak również przewożenia „etyliny" w naczyniach otwartych.

12.Samochody, w których zauważy się przenikanie gazów spalinowych do kabiny kierowcy, muszą być natychmiast wycofam z eksploatacji, aż do chwili usunięcia przyczyn nieszczelności.

          13.Każdy samochód, w którym użyto „ety­liny" jako materiału pędnego lub przewożąc. „etylinę", powinien być wyposażony co najmniej w jednolitrową bańkę czystej nafty do zmywania rąk.             

          14.Samochody, w których użyto „etyliny" jako materiału pędnego mogą być prowadzona tylko przez kierowców znających prze], o zachowaniu bezpieczeństwa przy przechowy­waniu, przelewaniu, przewożeniu i używaniu „etyliny".

15.Przy napełnianiu zbiorników pojazdów samochodowych „etyliną" kierowca pojazdu oraz obsługujący dystrybutor powinni stać „z wiatrem" nie „pod wiatr" w celu uniknięcia opryskania ubrania i skóry przez rozpyloną „etylinę".

16.Przy nalewaniu „etyliny" do zbiorników pojazdów samochodowych lub do innych na­czyń należy unikać ich oblewania. Ścianki tych naczyń oraz rozlany „etylinę" należy wytrzeć starannie szmatą zmoczoną w nafcie, a następ­nie szmatę spalić w bezpiecznym miejscu.

17.Kierowca, który miał styczność z „ety­liną", powinien przed posiłkiem umyć ręce w czystej nafcie, następnie, mydłem, po c i spłukać wodą.

18.Przy   napełnianiu   zbiornika   samochodu paliwem, silnik powinien być unieruchomiony. Między pojazdem pobierającym paliwo a pierw­szym   pojazdem   oczekującym    na   pobieranie powinien być  zachowany 'odstęp  co 

najmniej 10metrów.

19.Przy myciu części pojazdów samocho­dowych benzyną ekstrakcyjną niedopuszczal­ne jest używanie (do mycia) pędzli mających opaski metalowe z uwagi na -możliwość pow­stania iskry.

IV.    Przewożenie ładunku

1.W czasie załadunku samochodu-wywrot­ki za pomocą koparki lub innego urządzenia załadowującego większą ilość ładunku z wy­sokości — kierowcy zabrania się przebywania w kabinie.

2.Przy otwieraniu boków skrzyni ładun­kowej w celu rozładowania materiałów syp­kich przewożonych luzem bądź ładunków o kształcie cylindrycznym zabroniona jest obec­ność kierowcy bezpośrednio przy boku pojazdu samochodowego z uwagi na możliwość obsu­nięcia się ładunku.

3.Przed przystąpieniem do załadunku mate­riałów niebezpiecznych kierowca powinien dokładnie   zapoznać   się   z   wymaganiami   stawia­nymi dla transportu tego rodzaju materiałów.

4.Pojazdy samochodowe przeznaczone do przewozu płynów łatwopalnych (cysterny) po­winny mieć umocowany do podwozia łańcuch sięgający jezdni w celu odprowadzenia ładun­ków elektrycznych powstających w cysternie w czasie ruchu przewożonego płynu w cyster­nach. 

Przewody wydechowe samochodów - cystern powinny hyc wyprowadzone przed oś przednią pojazdu. Podczas rozładunku materiałów łat­wopalnych z samochodu-cysterny pojazd musi być dodatkowo uziemiony za pomocą iglicy wbitej w ziemię.

5.Przewóz butli z gazami powinien być dokonywany przy zachowaniu następujących warunków:

        butle zarówno napełnione, jak i puste powinny być przewożone z

założonym kołpakiem ochronnym oraz na króćcu zaworu butlowego powinna znajdować się ślepa nakrętka ochronna;

        przy przewozie butle powinny być uło­żone zaworami w jedną stronę;

        w przypadku przewożenia butli środ­kami transportu nie przystosowanymi

do tego celu należy pomiędzy butla­mi umieścić przekładki (np. listwy drew­niane z wycięciami lub pierścienie gu­mowe), albo zastosować inne skuteczne środki zabezpieczające butle przed zde­rzaniem .się, przetaczaniem lub spadnię­ciem.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin