INSTRUKCJA
BEZPIECZEŃSTWO l HIGIENA PRACY
1. Kierowca przed każdorazowym wyjazdem z miejsca postoju obowiązany jest sprawdzić, czy pojazd jest w stanie nie zagrażającym bezpieczeństwu ruchu drogowego, a w pierwszym rzędzie czy: mechanizm kierowniczy, hamulce, instalacja i urządzenia elektryczne (oświetleniowe i sygnalizacyjne) są pełnosprawne oraz czy spełnia warunki podane w rozporządzeniu o ruchu pojazdów na drogach publicznych.
2. Kierowca obowiązany jest do sprawowania nadzoru pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy nad osobami, które są przewożone pojazdem samochodowym.
3. Jeżeli w czasie prowadzenia pojazdu nastąpi wypadek najechania lub zderzenia, kierowca powinien niezwłocznie zatrzymać pojazd, '"-ustalić skutki wypadku, a jeżeli na skutek wypadku • nastąpiło zranienie ludzi, natychmiast udzielić pierwszej pomocy.
1. Uruchomienie silnika i samochodu może być dokonane przez kierowcę lub osobę do tego upoważnioną po uprzednim upewnieniu się czy nie grozi to niebezpieczeństwem kierowcy 1 "b innym osobom.
2. Przy uruchamianiu silnika za pomocą korby kierowca obowiązany jest:
— — nie stosować dodatkowych dźwigni, rękojeści itp. do korby lub zaczepu
na wale korbowym;
— — obejmować rękojeść korby całą dłonią, przy czym palec kciuk powinien
się znajdować równolegle przy palcu wskazującym (nie powinien
obejmować korby);
— — używać korby rozruchowej mającej rękojeść z lekko obracającą się
gładką tulejką;
— przestrzegać, aby zaczepy na korbie rozruchowej i wale korbowym były właści-
wego kształtu i wzajemnie dopasowane;
— — sprawdzić, czy urządzenie zapłonowe jest ustawione w pozycji
opóźnionego zapłonu, zgodnie "z zaleceniami instrukcji fabrycznej dla
danego typu pojazdu; — ruch korby wykonywać z dolnego położenia
do górnego
(poderwanie). Silnik może być uruchomiony tylko przez osoby
mające praktyczną umiejętność posługiwania się korbą rozruchową.
3. Uruchamianie silników spalinowych w pomieszczeniach zamkniętych nie mających specjalnych przewodów odprowadzających gazy spalinowe jest zabronione. W przypadku wyprowadzenia samochodu z garażu lub ze stacji obsługi, drzwi garażu lub stacji obsługi muszą być otwarte przed uruchomieniem silnika, a pojazd natychmiast po uruchomieniu wyprowadzony na zewnątrz.
4. W przypadku konieczności uruchomienia silnika przez podanie dodatkowej dawki paliwa do gaźnika (podlewanie) uruchomienie silnika może nastąpić dopiero po założeniu na gaźnik filtru powietrza, który chroni jednocześnie przed wydostaniem się płomienia na zewnątrz w przypadku zapalenia się mieszanki w gaźniku.
Niedopuszczalne jest podlewanie gaźnika paliwem w czasie pracy silnika.
1.„Etylina" jest paliwem silnikowym zawierającym dodatek czteroetylku ołowiu dla podwyższenia liczby oktanowej paliwa. „Etylina" jest środkiem trującym i niebezpiecznym dla zdrowia i życia ludzi stykających sit, .e wszystkimi jej produktami.
2.Zabrania się używania „etyliny" do mycia części pojazdów samochodowych, podłóg, do prania odzieży, do maszynek do gotowania oraz do wszystkich innych celów nie związanych z napędem silników.
3.Niedozwolone jest zasysanie „etyliny" ustami przez wąż gumowy (przy przelewaniu jej z jednego naczynia do drugiego).
4.Wzbronione jest przedmuchiwanie ustami dysz gaźników samochodowych i przewodów zasilających silniki pracujące na „etylinie" przez zetknięcie ust z przedmuchiwanym przedmiotem.
5.Nie wolno wycierać nie osłoniętą ręką (palcami) wskaźników pomiarowych „etyliny" w zbiornikach i oleju w maskach olejowych silników — należy wycierać je szmatą.
6.Należy unikać wdychania par „etyliny", jak również spalin silników napędzanych ,,etyliną".
7.Zabrania się zmywania rąk „etyliną", dotykania gołymi rękami przedmiotów nią oblanych lub pokrytych nalotem po odparowanej „etylinie".
8.Ubrania oblane „etyliną" należy natychmiast zmienić, wyprać w nafcie, a następnie mydłem w ciepłej wodzie.
9.Narzędzi nie oczyszczonych po „etylinie-'' nie wolno używać do innych robót.
10.Przewóz „etyliny" samochodami razem z produktami żywnościowymi, a tym bardziej z ludźmi, jest niedozwolony.
11.Zabrania się nalewania „etyliny" do zbiorników samochodowych wiadrami, jak również przewożenia „etyliny" w naczyniach otwartych.
12.Samochody, w których zauważy się przenikanie gazów spalinowych do kabiny kierowcy, muszą być natychmiast wycofam z eksploatacji, aż do chwili usunięcia przyczyn nieszczelności.
13.Każdy samochód, w którym użyto „etyliny" jako materiału pędnego lub przewożąc. „etylinę", powinien być wyposażony co najmniej w jednolitrową bańkę czystej nafty do zmywania rąk.
14.Samochody, w których użyto „etyliny" jako materiału pędnego mogą być prowadzona tylko przez kierowców znających prze], o zachowaniu bezpieczeństwa przy przechowywaniu, przelewaniu, przewożeniu i używaniu „etyliny".
15.Przy napełnianiu zbiorników pojazdów samochodowych „etyliną" kierowca pojazdu oraz obsługujący dystrybutor powinni stać „z wiatrem" nie „pod wiatr" w celu uniknięcia opryskania ubrania i skóry przez rozpyloną „etylinę".
16.Przy nalewaniu „etyliny" do zbiorników pojazdów samochodowych lub do innych naczyń należy unikać ich oblewania. Ścianki tych naczyń oraz rozlany „etylinę" należy wytrzeć starannie szmatą zmoczoną w nafcie, a następnie szmatę spalić w bezpiecznym miejscu.
17.Kierowca, który miał styczność z „etyliną", powinien przed posiłkiem umyć ręce w czystej nafcie, następnie, mydłem, po c i spłukać wodą.
18.Przy napełnianiu zbiornika samochodu paliwem, silnik powinien być unieruchomiony. Między pojazdem pobierającym paliwo a pierwszym pojazdem oczekującym na pobieranie powinien być zachowany 'odstęp co
najmniej 10metrów.
19.Przy myciu części pojazdów samochodowych benzyną ekstrakcyjną niedopuszczalne jest używanie (do mycia) pędzli mających opaski metalowe z uwagi na -możliwość powstania iskry.
1.W czasie załadunku samochodu-wywrotki za pomocą koparki lub innego urządzenia załadowującego większą ilość ładunku z wysokości — kierowcy zabrania się przebywania w kabinie.
2.Przy otwieraniu boków skrzyni ładunkowej w celu rozładowania materiałów sypkich przewożonych luzem bądź ładunków o kształcie cylindrycznym zabroniona jest obecność kierowcy bezpośrednio przy boku pojazdu samochodowego z uwagi na możliwość obsunięcia się ładunku.
3.Przed przystąpieniem do załadunku materiałów niebezpiecznych kierowca powinien dokładnie zapoznać się z wymaganiami stawianymi dla transportu tego rodzaju materiałów.
4.Pojazdy samochodowe przeznaczone do przewozu płynów łatwopalnych (cysterny) powinny mieć umocowany do podwozia łańcuch sięgający jezdni w celu odprowadzenia ładunków elektrycznych powstających w cysternie w czasie ruchu przewożonego płynu w cysternach.
Przewody wydechowe samochodów - cystern powinny hyc wyprowadzone przed oś przednią pojazdu. Podczas rozładunku materiałów łatwopalnych z samochodu-cysterny pojazd musi być dodatkowo uziemiony za pomocą iglicy wbitej w ziemię.
5.Przewóz butli z gazami powinien być dokonywany przy zachowaniu następujących warunków:
— — butle zarówno napełnione, jak i puste powinny być przewożone z
założonym kołpakiem ochronnym oraz na króćcu zaworu butlowego powinna znajdować się ślepa nakrętka ochronna;
— — przy przewozie butle powinny być ułożone zaworami w jedną stronę;
— — w przypadku przewożenia butli środkami transportu nie przystosowanymi
do tego celu należy pomiędzy butlami umieścić przekładki (np. listwy drewniane z wycięciami lub pierścienie gumowe), albo zastosować inne skuteczne środki zabezpieczające butle przed zderzaniem .się, przetaczaniem lub spadnięciem.
jagi23