PROGRAM ZAJĘĆ WSPIERAJĄCYCH KREATYWNOŚĆ
Wstęp
Program zajęć wspierających kreatywność przeznaczony jest dla uczniów Specjalnej Szkoły Przysposobienia do Pracy. Głównym celem zajęć jest kształtowanie umiejętności życiowych rozumianych zgodnie z definicją WHO (1997r.) jako „umiejętności umożliwiające człowiekowi pozytywne zachowania przystosowawcze, dzięki którym może on skutecznie radzić sobie z zadaniami (wymaganiami) i wyzwaniami codziennego życia…”,natomiast Podstawa programowa dla uczniów ww szkoły wyznacza cele, treści, zadania.
. Zajęcia wspierające kreatywność są zintegrowane z innymi oddziaływaniami wspomagającymi rozwój i aktywność indywidualną i społeczną; respektują prawo ucznia do nabywania umiejętności we własnym tempie uwarunkowanym indywidualnymi możliwościami; są ujęte w indywidualnym programie edukacyjnym i wielospecjalistycznej ocenie funkcjonowania ucznia.
Cele edukacyjne
· Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia
· Przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia społecznego-nawiązywanie kontaktów towarzyskich, dbanie o przyjaciół i znajomych
· Osiągnięcie maksymalnej zaradności i niezależności życiowej
· Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za samodzielne wybory i decyzje
· Rozwijanie w uczniach postawy ciekawości, otwartości i poszanowania innych
· Kształtowanie kreatywności uczniów oraz ich uzdolnień i zainteresowań
Treści nauczania
· świadomość własnej tożsamości, akceptacji siebie jako osoby niepełnosprawnej
· ustalanie hierarchii potrzeb i podejmowania samodzielnych decyzji, poczucie obowiązku
· nawiązywania pozytywnych relacji z ludźmi (współdziałania i współpracy, rozwiązywania problemów i sytuacji konfliktowych, umiejętności odmawiania, nawiązywania i podtrzymywania przyjaźni, dbania o przyjaciół i znajomych)
Zadania
Sposoby realizacji-metody pracy
W pracy z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie należy pamiętać, że najlepsze efekty pracy przynoszą metody aktywne. W związku z tym podczas zajęć należy stosować następujące techniki pracy: rundka, krąg, dyskusja i rozmowa na forum grupy, praca w parach, zabawa, działania praktyczne, informacje zwrotne, zdania niedokończone, drama, wyjazdy, wycieczki, wyjścia.
Realizacja programu przebiega według następujących kierunków:
· Poznawanie siebie
· Dostrzeganie i rozwiązywanie problemów
· Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie
· Ćwiczenia twórczości-rozwijanie ruchowe, muzyczne, plastyczne
· Rozwijanie zaradności i przedsiębiorczości
Do każdego z kierunków wyznaczono cele i sposoby realizacji-wybrane ćwiczenia.
Planowane osiągnięcia uczniów
Współpraca z rodzicami
Formy jakie wybrano do współpracy to:
· zasięganie opinii rodziców, np. za pomocą ankiet na tematy dotyczące działalności szkoły i oczekiwań wobec niej,
· organizowanie lekcji otwartych, imprez szkolnych,
· zapraszanie rodziców na zebrania, zasięganie u nich informacji dotyczących dziecka (zachowanie w domu, zainteresowania, pozycja osoby dorosłej w rodzinie itp.)
· indywidualne kontakty rodziców z nauczycielami w celu zaprezentowana efektów zajęć
Ewaluacja programu
Program podlegać będzie ewaluacji zgodnie z przyjętymi metodami badań pedagogicznych, zaś efekty będą ujmowanie w formie wniosków i prezentowane na posiedzeniach zespołu nauczycieli celem naniesienia ewentualnych poprawek, bądź koniecznych zmian lub kontynuacji przedsięwzięć.
Umiejętności życiowe – realizowane podczas zajęć kreatywnych
Społeczne
Poznawcze
Emocjonalne, radzenie sobie
· skuteczne porozumiewanie się
· negocjowanie / odmawianie
· asertywność
· współpracowanie
· podejmowanie decyzji / rozwiązywanie problemów
· rozumienie skutków działania
· ustalenie alternatywnych rozwiązań
· krytyczne myślenie ( w tym analiza różnych wpływów np. mediów)
· radzenie sobie (kierowanie) stresem
· radzenie sobie (kierowanie) uczuciami
· samoświadomość wpływów, wartości, postaw i praw
· samokontrola
· stawianie sobie celów
Komunikowanie się
Analiza wartości klaryfikowanie
Podejmowanie decyzji
Radzenie sobie, kierowanie swoim życiem
· budowanie empatii
· aktywne słuchanie
· dawanie i przyjmowanie informacji zwrotnych
· komunikacja werbalna i niewerbalna
· asertywność, opieranie się presji
· negocjowanie, kierowanie konfliktami
· współpraca, praca w zespole
· budowanie relacji ze społecznością
· rozumienie różnych norm społecznych, mitów, odmienności kulturowej, etnicznej, zależnej od płci, stereotypów, dyskryminacji
· samoocena: co jest ważne? co wpływa na wartości, postawy i ich zmiany
· postępowanie w stosunku do stereotypów, dyskryminacji
· identyfikowanie praw, obowiązków i zasad sprawiedliwości społecznej i podejmowanie działań w tym zakresie
· krytyczne i twórcze myślenie
· rozwiązywanie problemów
· analizowanie i ocena ryzyka (dla siebie i innych)
· poszukiwanie alternatyw
· gromadzenie informacji
· ocenianie informacji (np. przekazywanych przez media)
· ocenianie konsekwencji działania
· samoświadomość i samokontrola
· identyfikowanie swoich mocnych i słabych stron
· radzenie sobie z presją
· gospodarowanie czasem
· radzenie sobie z emocjami
· pozytywne myślenie
· radzenie sobie z trudnymi sytuacjami (konflikty, przemoc, strata)
· szukanie pomocy
Kierunki realizacji
Cele
Sposób realizacji – wybrane ćwiczenia
Poznajemy siebie
§ stymulowanie procesów samopoznania
§ kształtowanie poczucia własnej wartości
§ umiejętność dostrzegania mocnych stron
§ ocena wyników działania, zdolności, wyglądu
Dostrzegamy problemy
§ pobudzenie ciekawości poznawczej
§ wrażliwość na różne sytuacje
Rozwiązujemy problemy
§ poznawanie sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych
§ tworzenie rozwiązań i dzielenie się nimi
Rozwijamy umiejętność współdziałanie w grupie
§ wdrażanie do współpracy
§ zachowanie wspierające
§ wspólne wykonywanie działań
§ empatia, tolerancja, życzliwość
majka75