Konspekt z gimnastyki.
Temat: Kształtowanie sprawności motorycznej na torze przeszkód.
Czas 45 min. Ilość ćwiczących: 18 Miejsce: sala gimnastyczna
Data: 29.09.2004
1. MOTORYKA - kształtowanie zwinności, zręczności, skoczności, siły.
2. UMIEJĘTNOŚCI - doskonalenie przewrotu w przód i w tył.
3. PRZEKAZ WIADOMOŚCI – wpływ wysiłku na układ oddechowy.
4. DZIAŁANIE WYCHOWAWCZE - świadome uczestnictwo w doskonaleniu swoich umiejętności.
5. ŚCIEŻKA EDUKACYJNA – EZ aktywność fizyczna w różnych okresach życia.
Przybory: pachołki, pisaki, kartki, materace, piłki lekarskie, płotki.
Tok
Treść
Uwagi
Część I
Zabawa ożywiająca
Ćwiczenia kształtujące
Zbiórka, raport, przywitanie, podanie tematu lekcji.
5 minut dla każdego ucznia Berek w parach.
1. A i B w postawie tyłem do siebie, ramiona w górze, ręce splecione; B opierając barki na łopatkach A unosi go do góry i wykonuje skłon w przód, zmiana ról.
2. A i B postawa tyłem do siebie, łokcie splecione – przysiady i powroty do Pw.
3. A postawa na lewej nodze, PN uniesiona w przód; B trzyma A za stopę i unosi ją do góry.
4. A i B siad prosty twarzą do siebie nogi wyprostowane, stopy na wysokości kolan partnera; krążenia stóp dookoła nóg kolegi.
5. A siad skulony plecami do drabinki RR trzymają szczebel na wysokości głowy, wypchnięcie bioder w przód. B przechodzi pod plecami A, zmiana.
6. A siad skulony twarzą do drabinki, wychodzenie i schodzenie z drabinki; B siedzi na barkach A.
7. A zwis tyłem na drabince; B – wchodzi pomiędzy A i drabinkę – prostując nogi unosi barki A swoimi barkami.
8. A i B twarzą do siebie w postawie zasadniczej, ręce podane partnerowi; włożenie A LN z zewnątrz między RR, B jak A tylko PN, przeniesienie RR nad głową z wykonaniem półobrotu, wyjęcie NN ze środka.
9. A klęk prosty podparty, B przeskok nad i przejście pod A, zmiana.
10. W trzech grupach (każda przy jednej ławeczce) siad prosty z boku ławeczki gimnastycznej - przenoszenie ławeczki nad głową w bok, w przód i w tył.
11. Z postawy stojąc na ławeczce, zeskok do rozkroku i wyskok.
Sprawdzenie przygotowania uczniów do lekcji.
Co daje nam motoryka w życiu codziennym? - motywacja do ćwiczeń.
Ćwiczący w parach trzymają się za ręce.
Ćwiczenia ze współćwiczącym.
Ćwiczący unoszący kolegę trzyma swoje dłonie na dłoniach współpartnera.
Zwracamy uwagę na prawidłowy chwyt ławeczki (jedna ręka nachwytem, druga podchwytem).
Bhp
Ułożenie toru przeszkód przez uczniów według informacji podanych przez nauczyciela na kartkach.
Postawienie zadań uczniom do wykonania:
1. Wykonaj bieg slalomem między pachołkami (ustawienie pachołków i ich liczba wg. inwencji uczniów).
2. Przejdź (dowolnym sposobem) pod i nad „płotkiem”.
3. Wykonaj przewrót w tył.
4. Przejdź po drabinkach bez pomocy nóg.
5. Rzuć piłką lekarską w tył przez głowę (staraj się rzucić ją jak najwyżej).
6. Przejdź (dowolnym sposobem) po ławeczce umieszczonej pomiędzy drabinkami i kozłem, zeskocz do przysiadu i wykonaj dowolny przewrót w przód.
7. Przejdź między czterema częściami skrzyni ustawionymi na ławeczkach.
8. Odbij się od odskoczni i przeskocz „płotek” (dowolnym sposobem).
9. Przejdź na czworakach po dwóch ławeczkach ustawionych równolegle do siebie.
10. Wejdź na ławeczkę ustawioną ukośnie ( opartą o drabinki) za pomocą liny i zejdź po drabince.
5 minut dla każdego ucznia
Uprzątnięcie toru przeszkód.
Uczniowie samodzielnie ustalają kolejność poszczególnych stacji.
Nauczyciel doradza i kontroluje prawidłowe (bezpieczne) ustawianie przyrządów na sali.
Ćwiczenia staramy wykonywać szybko, zwracając uwagę na poprawność i na indywidualne możliwości.
Uczniowie wybierają ćwiczenia i kolejność zmian.
Uspokojenie organizmu.
Czynności organizacyjne i dydaktyczno – wychowawcze.
Uczniowie ściągają obuwie i skarpetki.
Na kartce, którą otrzymali mają pisakami trzymanymi stopami napisać swoje imię i wystawić sobie ocenę za lekcję.
Ćwiczący po ubraniu obuwia siadają w luźnej grupie.
Omówienie lekcji, pożegnanie.
Nauczyciel rozdaje w tym czasie każdemu uczniowi kartkę i pisak.
Korekta, samoocena.
Przekazanie informacji dotyczących wpływu wysiłku na układ oddechowy.
Ocena zaangażowania uczniów, weryfikacja samooceny dokonanej przez wystawienie sobie oceny na kartce.
kasperpl