Data 10/09/2003
KONSPEKT LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO KL IV ab
Prowadzący: Jacek Wilk
Temat lekcji: Uczymy się zabawy rzutnej „Pełna skrzynia” Doskonalenie zabawy bieżnej „Kto pierwszy do piłki”
Przybory: ringo, szarfy, pachołki, piłka lekarska, dwie części skrzyni, skakanki
Zadania szczegółowe ( cele operacyjne ) w zakresie:
Sprawności motorycznejUczeń:
· rozwinie koordynację ruchową
· poprawi szybkość, skoczność, siłę
UmiejętnościUczeń potrafi:
· wykorzystać poznane zabawy w trakcie spędzania wolnego czasu po zajęciach lekcyjnych
· wykonać serię ćwiczeń popularnie zwanych rozgrzewką
WiadomościUczeń:
· zna różnicę między zdolnościami motorycznymi takimi jak szybkość, skoczność, wytrzymałość
· wie jak wyłonić zwycięzcę w poszczególnych zabawach
Usamodzielniania uczniaUczeń:
· uczestniczy w organizacji zabaw
· pomaga nauczycielowi w wyłanianiu zwycięskiego zespołu
· dba o bezpieczeństwo w trakcie zabaw
CZĘŚCI LEKCJI
CZYNNOŚCI UCZNIÓW
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
METODY
docelowe
zadania
CZĘŚĆ WSTĘPNA
zapoznają się z zadaniami lekcji
- słuchają informacji nauczyciela.
- przygotowują się do świadomego i aktywnego udziału w lekcji.
- sprawdza gotowość ucznia do zajęć.- wyjaśnia wpływ zabaw na kształtowanie ogólnie pojętej sprawności.- przedstawia wpływ współdziałania w zespole na uzyskanie lepszego wyniku.
pogadanka
CZĘŚĆ GŁÓWNA A
pobudzają i przygotowują organizm do wysiłku
- wykonają marsz dookoła sali z wysokim unoszeniem kolan – przekładanie kółka ringo z ręki do ręki – dołem – w bok – w górę, krążenie RR w przód i w tył, krążenie na zmianę LR i PR.- wykonają przeskoki nad ringo w przód i w tył, przeskoki w bok. Ringo w PR wymach PN w przód w górę, przełożenie pod nogą do LR, wymach LN, przełożenie do PR.- wykonują w rozkroku – skrętoskłony w prawą i lewą stronę z dotknięciem ringo do podłogi. Pajac zgina się w pasie – ringo oburącz, szybki skłon do podłoża, szybki powrót do postawy. - ringo na głowie – kto usiądzie na podłodze tak, by ringo nie spadło, siad prosty – RR z tyłu oparte o podłoże, palce obciągnięte, uniesienie NN tak aby ringo nie spadło z nóg. - wykonują leżenie tyłem – w LR ringo wyprost RR do pionu, wymach PN do pionu, dotknięcie do ringo. RR w przód, odchylanie tułowia w tył z przekładaniem ringo.
- poleca ćwiczenia i koryguje poprawność ich wykonania- czuwa nad bezpieczeństwem podczas wykonywania zadań
zadaniowa ścisła
CZĘŚĆ GŁÓWNA B
doskonalą zabawę orientacyjno-porządkową "Zdobądź ringo"
- ustawiają się dookoła na zewnątrz koła.- powtarzają w czasie marszu różne ćwiczenia gimnastyczne.- chwytają ringo na sygnał nauczyciela.- odpadają z zabawy jeżeli nie pochwycą ringo.
- układa kółka ringo na obwodzie koła w odstępach 1m w ilości o jedno mniej od liczby ćwiczących.- określa zwycięzców zabawy.
zabawowa
doskonalą zabawę z mocowaniem "Wąż"
- ustawiają się w rzędzie trzymając partnera przed sobą mocno za biodra.- pierwszy jest "głową", ostatni "ogonem".- "głowa" goni "ogon".
- dzieli klasę na grupy w których odbywa się zabawa.- dba o bezpieczeństwo.- określa czas trwania zabawy.
doskonalą zabawę na czworakach „Zrzuć kręgiel”
- ustawieni po przeciwnych stronach boiska oznaczeni numerami.- wybiegają ze swoich zastępów starając się jak najszybciej strącić kręgiel.- powracają na swoje miejsce.
- dzieli grupę na zastępy według kolorów szarf.- ustawia grupy po przeciwległych stronach boiska w szeregu.- ustawia na środku boiska piłkę lekarską na której stoi kręgiel.- daje sygnał do startu.- określa zwycięzców.- podsumowuje zabawę
uczą się zabawy rzutnej „Pełna skrzynia”
- ustawiają się wokół skrzyni i bronią – zespół broniący.- ustawiają się wokół skrzyni szerszym kręgiem i starają się wrzucić jak największą ilość pachołków do skrzyni.- zamieniają się rolami na znak nauczyciela.
- dzieli na zastępy broniących i atakujących.- wytycza promień koła atakujących.- ustawia w polu zabawy dwie części skrzyni.- drużynie atakującej wręcza pachołki.- określa czas zabawy.- sędziuje i określa zwycięzców
doskonalą zabawę skoczną „Wyścigi skakanek"
- ustawiają się po przeciwnych stronach sali.- zamieniają się miejscami skacząc przez skakanki
- dzieli grupę na dwa zespoły.- daje sygnał do zabawy.- wskazuje zwycięski zespół.- przydziela punkty.
doskonalą zabawę ze śpiewem "Dyrygent"
- siedzą w siadzie klęcznym na obwodzie koła.- śpiewają obserwując ruchy dyrygenta.- starają się przerwać śpiew dokładnie na znak dyrygenta.- otrzymują punkty karne spóźniając się z reakcją na sygnał.
- pełni funkcję dyrygenta i proponuje zaśpiewanie znanej piosenki.- daje sygnał do rozpoczęcia zabawy przerywając ją w różnych momentach.- rozstrzyga wynik zabawy.
doskonalą indywidualne formy ruchu
- korzystają z dowolnych przyrządów i przyborów.- ćwiczą według własnej inwencji.
- zwraca uwagę na poprawność wykonywanych ćwiczeń. - nadzoruje bezpieczne wykonywanie ćwiczeń.
problemowa
CZĘŚĆ KOŃCOWA
...
kasperpl