KONSPEKT NR 3 23.11.2001
KONSPEKT LEKCJI GIER I ZABAW RUCHOWYCH
TEMAT: Nauka nowej gry ruchowej czerwono –czarni.
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE W ZAKRESIE:
MOTORYCZNOŚCI-
Rozwijanie koordynacji ruchowej przez odpowiedni dobór ćwiczeń i gier drużynowych, kształtowanie szybkości i celowości trafień
UMIEJĘTNOŚCI
- Nauka zasad nowej gry drużynowej czerwono-czarni. Podania i chwyty jednorącz i oburącz znad głowy.
WIADOMOŚCI
Gry drużynowe –gry sportowe- różnice
- DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE
- współdziałanie w drużynie, w grupie, samokontrola poprawności chwytu, rzutu
ZDROWIA
- ćwiczenia ogólnorozwojowe kształtujące prawidłową postawę
MIEJSCE ZAJĘĆ - sala gimnastyczna
KLASA - II gimnazjum
PŁEĆ - dziewczęta
PRZYBORY - szarfy, piłki do siatki, piłka lekarska
LICZBA ĆWICZĄCYCH -28
CZAS - 45 minut
TOK LEKCJI
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE
CZAS TRWANIA DOZOWANIE
METODY REALIZACJI ZADAŃ
UWAGI ORGANIZACYJNO – METODYCZNE
I. Ćwiczenia organizacyjno -porządkowe
1. Zbiórka
2. Sprawdzenie obecności
3. Sprawdzenie gotowości uczniów do zadań.
4. Podanie tematu głównych zadań lekcji.
5. Przedstawienie wartości, znaczenie gier i zabaw dla rozwoju psychomotorycznego dzieci.
2- minuty
pogadanka
Ustawienie uczniów w dwuszeregu
II. Zabawa lub gra ożywiająca
„Berek” berek stara się schwytać uciekających, którzy rozbiegli się po całym polu. Dotknięty staję się berkiem i otrzymuje szarfę.
„Koguciki” pary zakładają ręce do tyłu, stają na jednej nodze bokiem do siebie i zaczynają walkę, przepychając się wzajemnie barkami do stracenia równowagi przez przeciwnika i stanął na drugiej nodze
2 minut
3 minuty
Zabawowa klasyczna
Zabawowa- klasyczna
Boisko o wymiarach 15x30 kroków, jedna szarfa, luna gromadka, wśród niej berek
Liczba uczestników parzysta, ustawienie parami, naprzeciw siebie, dobierając się według siły i wysokości, w czasie walki dozwolone są uniki , zwody, odskakiwania
III. Ćwiczenia kształtujące
1. ćw. ramion
rozsypka na szerokość ramion. postawa w małym rozkroku, ramiona w przód, wymach w tył z łukiem do klaśnięcia nad głową.
2. ćw. nóg
marsz w miejscu, na sygnał przyklęk na nodze zakrocznej, siat rozkroczny.
3. ćw. tułowia w płaszczyźnie strzałkowej.
siat rozkroczny, skłon tułowia w przód, dotknięcie podłoża całymi dłońmi, skłon szybki, energiczny, wytrzymanie i dowolny wyprost tułowia.
4. ćw. tułowia st.
klęk podparty –wznos ramion w górę, w przód i przejście do skłonu japońskiego.
5. ćw. mięśni brzucha .
leżenie przodem –chwyt za stopy, krótkie wytrzymanie i przewrót bokiem do leżenia tyłem.
6. ćw. mięśni grzbietu.
przysiad podparty „koci grzbiet”, wznos bioder i opust bioder
7. Ćw. skoczności.
Postawa zwarta, podskoki zwarte obunóż, półobroty w lewą i prawą stronę.
10 minuty
10 razy
4 razy
6 razy
2 razy
Naśladowcza-ścisła
IV. Zabawa lub gra doskonaląca elementy danej gry drużynowej
„Powietrzny most”
dwie drużyny ustawiają się na obu liniach końcowych boiska piłki ręcznej. Kapitanowie posiadają po jednej piłce ręcznej. Na sygnał prowadzącego kapitanowie rzucają piłkę w stronę przeciwnego szeregu, rzuty ich są wysokie i możliwie celne. Po wyrzucie, każdy stojący za linia, stara się chwycić piłkę swego przeciwnika.
Piłka do przeciwnika- każdy z grających ma piłkę. Pośrodku jest ustawiona piłka lekarska, wszyscy rzucają do niej piłki starając się ją trafieniami przesunąć na stronę przeciwnika
5minuty
Zabawowa – klasyczna
Uczestników gry dzielimy na dwie grupy. Uczestnik gry który chwyci piłkę oburącz, zdobywa dla zespołu 1 punkt
Dwa szeregi w odległości 10-15m
Jeśli piłka przesunie się poza linię przeciwnika, zespół uzyskuje punkt.
V. Gra drużynowa
Czerwono –czarni zawody odbywają się między dwiema 9- osobowymi drużynami. Grający dla odróżnienia powinni być oznaczeni kolorowymi szarfami. W każdym polu staje dwóch graczy o równych siłach, z różnych drużyn. Grę rozpoczyna prowadzący na środku boiska rzutem między dwoje grających. Po przechwyceniu piłki, podaje do swych partnerów i do własnego bramkarza. Piłka musi przejść co najmniej trzy pola, dopiero można ją podać swemu bramkarzowi. Jeśli bramkarz złapał piłkę drużyna zdobywa punkt jeśli nie traci piłkę.
minut
2x10
Na boisku o wielkości koszykówki, rysujemy kwadraty o bokach ok.5 m. Na węższych bokach boiska wyznaczamy bramki o szerokości 3 m oraz pole bramkowe o wymiarach 5x2m. Na polu bramkowym przebywa tylko bramkarz.
VI. Ćwiczenia korektywne
Marsz połączony z rytmicznym wdechem i wydechem- wznos ramion w bok i opust w dół.
„koci grzbiet” klęk podparty –uwypuklenie tułowia
3-4 minuty
Metoda bezpośredniej celowości ruchu
Zadaniowo-ścisła
Uczniowie poruszają się po kole
VII. Zabawa uspokajająca
...
kasperpl