Nauczenie gry Żywy kosz – inaczej.doc

(38 KB) Pobierz
KONSPEKT LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

KONSPEKT  LEKCJI  WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

 

WG TOKU LEKCYJNEGO Z GRĄ DRUŻYNOWĄ.

 

TEMAT LEKCJI: Nauczenie gry „Żywy kosz – inaczej”. Wyzwalanie aktywności psychomotorycznej przez zastosowanie nietypowych przyborów.

 

CELE LEKCJI:

Poznawczy:              - Zapoznanie z zasadami gry w „Żywy kosz”. Przypomnienie niektórych zasad gry w piłkę kosz.

Kształcący:               - Kształtowanie szybkości, skoczności, zręczności, siły, zwinności.

Wychowawczy:               - Współdziałanie w zespole podczas rywalizacji, kształtowanie postaw proekologicznych. Troska o sprawność.

METODY:

Realizacja zadań ruchowych: –    naśladowcza – ścisła,

-         zadaniowa – ścisła,

-         zabawowa – klasyczna,

-         bezpośredniej celowości ruchu,

-         problemowa.

Przekazywania wiedzy:              -     pokaz,

-         objaśnienie,

-         pogadanka.

Wychowawcze:                             -     wysuwanie sugestii,

-         wyrażanie aprobaty i dezaprobaty,

-         nagradzanie /ocena/.

 

Przybory typowe:               - szarfy, obręcze, piłeczki do tenisa stołowego, piłka koszowa, piłki siatkowe.

Przybory nietypowe: - gazety, butelki plastikowe, puszki po napojach, pojemniki po dezodorantach, wiadra plastikowe, woreczki plastikowe.

Miejsce ćwiczeń:                             - sala gimnastyczna lub boisko do piłki siatkowej.

Czas trwania:                             45 min.

Klasa:                                           V-VI

Liczba ćw:                             20.

 

 

 

 

 

 

Lp.

Tok Gry i Zabawy z mini grą sportową

Czas

Część I wstępna 8 min.

1.   Czynności porządkowo-wychowawcze. Zbiórka, raport, powitanie, sprawdzenie przygotowania do lekcji, podanie zadań lekcji.

2.   Zabawa ożywiająca „Wyścig z piłką” Z linii startu wybiegają pary z dwu rzędów przenosząc piłkę pomiędzy głowami, trzymają się rękoma za barki. Po obiegnięciu chorągiewki wracają, przekazując pikę za linią mety.

3.   Ćwiczenia kształtujące.

1.     P.w. Postawa zasadnicza, RR z przyborem w dół: - ćwiczenie oswajające z przyborem wg inwencji ucznia.

2.     P.w. Postawa zasadnicza, RR z przyborem z tyłu: - skłon głowy w przód, w tył, w bok – krążenia głowy.

3.     P.w. Rozkrok, RR wyprostowane z przyborem w górze: skłony T w L i P stronę.

4.     P.w. Postawa zasadnicza, RR z tyłu, przybór na wysokości bioder – bieg w miejscu, pięty dotykają przyboru.

5.     P.w. Klęk prosty, RR wyprostowane z przyborem w dole: 1/siad z L strony, przeniesienie RR z przyborem w P. stronę 2/ powrót, do p.w. (To samo w drugą stronę).

6.     P.w. Siad prosty podparty: podpór tyłem, powrót do p.w.

7.     P.w. Leżenie tyłem: RR wyprostowane z przyborem w górze: /nożyce pionowe, / nożyce poziome.

8.     P.w. Klęk na L kolanie, PN wyprostowana w bok, RR wyprostowane w górę: skłon T w P stronę (to samo w L stronę).

9.     P.w. Przysiad, przybór leży na udach: podskoki w przysiadzie.

P.w. Rozkrok, podrzucenie przyboru z wykonaniem różnorakich zadań:/ klaśnięcie w dłonie, klaśnięcie pod uniesioną nogą, krążenia RR w przód/.

 

 

 

2 min.

 

 

 

30”

 

 

30”

 

30”

 

30”

 

1 min.

 

 

 

8x2

 

30”

 

8x2

 

 

8x2

 

8x2

 

 

30”

Część II główna  30 min.

Zabawy i gry, ćwiczenia doskonalące elementy ruchowe gry drużynowej.

Zabawa rzutna. Ćwiczący wykonują rzuty kulami z gazet do celu stałego /ucznia stojącego tyłem do grupy, z rękami splecionymi w górze nad głową tworząc koło/.

a)     Rzuty do celu stałego.

b)    Rzuty do celu ruchomego.

Sztafeta rzucana. Na dany sygnał gracz stojący na mecie rzuca swą piłkę do czołowego gracza w rzędzie, ten zaś odrzuca ją ponownie podającemu, który ją jeszcze raz odrzuca czołowemu, a sam biegnie na koniec rzędu. Czołowy kozłując piłkę, biegnie na linię mety, gdzie odwraca się i rzuca ją jak poprzednio do stojącego na czele rzędu./Podania jedną ręką zza głowy, chwyt półgórny, rzut z kozłem, chwyt piłki jednorącz z dochwytem, kozłowanie p lewą i prawą ręką?.

 

 

 

 

 

 

2x

2x

 

 

 

 

 

 

2x1min

 

Gra drużynowa.

Żywy kosz – inaczej. W grze bierze udział dwie drużyny 5 osobowe. Jeden gracz z drużyny staje w obręczy ułożonej na środku końcowej linii boiska, stanowi „żywy kosz”. Nie może wyjść z obręczy, lecz może piłkę chwytać. Gra toczy się wg uproszczonych przepisów gry w p. koszykową.

 

 

 

 

4x4min.

 

Część III końcowa  7 min.

Ćwiczenie korektywne.

Ćwiczenia wyprostne w parach.

P.w. Stojąc tyłem do siebie, chwyt pod łokcie, 1 – wykrok jedną nogą wykonuje skłon kładąc na swoich plecach 2. 2 – Rozluźniona leży na plecach 1. Zamiana ról.

P.w. Leżenie tyłem. 1 – Ręce w górze, 2 chwyt w nadgarstkach i potrząsanie rozluźnionymi RR 1-ki.

P.w. Marsz po obwodzie koła, wznos RR w górę – wdech, opust bokiem – wydech.

Pozbieranie przyborów i piłek.

Omówienie lekcji, ocena aktywności, ogłoszenie wyników współzawodnictwa zespołowego i drużynowego.

Pożegnanie, okrzyk. Higiena osobista.

 

 

 

1 min.

 

1 min.

 

1 min.

1 min.

 

 

3 min.

 

 

Opracował na podstawie notatek własnych z zajęć na studiach podyplomowych na Politechnice Opolskiej Wydział Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii w Opolu, Opole 2000r. mgr Piotr Król

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin