DATA - 21.05.2003 r.
KONSPEKT LEKCJI Z GIER SPORTOWYCH
DYSCYPLINA: Piłka nożna
TEMAT: Gry i zabawy doskonalące podstawowe elementy techniki piłki nożnej.
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE W ZAKRESIE:
MOTORYCZNOŚCI
- kształtowanie koordynacji ruchowej, szybkości reakcji, wyobraźni przestrzennej;
UMIEJĘTNOŚCI
- doskonalenie przyjęcia, prowadzenia i uderzenia piłki oraz dryblingu i wyjścia na pozycję;
WIADOMOŚCI
- zasady postępowania indywidualnego i grupowego w czasie zajęć ruchowych;
DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
- kultura uczestnictwa w różnych formach aktywności ruchowej.
MIEJSCE ZAJĘĆ - sala gimnastyczna
KLASA - IVa, IVb, Ivc
LICZBA ĆWICZĄCYCH - 24, 20, 24
PŁEĆ - chłopcy i dziewczęta
CZAS - 45 minut
PRZYBORY - piłki nożne, stojaki, szarfy
PROWADZĄCY - Jolanta Hadam
Metody realizacji zadań ruchowych : pogadanka, zabawowa-klasyczna, naśladowcza-
ścisła,
Formy prowadzenia zajęć : frontalna, indywidualna, w zespołach
TOK LEKCJI.
ZADANIA
SZCZEGÓŁOWE.
CZAS
ORGANIZACYJNO METODYCZNE
CZĘŚĆ WSTĘPNO-PRZYGOTOWAWCZA ( ok.10 min.)
1. Czynności. organizacyjno-
porządkowe
1.Zbiórka,raport i powitanie.
2.Sprawdzenie gotowości do zajęć.
3.Podanie i omówienie tematu.
2 min.
Ustawienie uczniów w
dwuszeregu.
2. Zabawa ożywiająca
„Berek” –jeden z ćwiczących stara się schwytać kogoś z uciekających; gdy uda mu się kogoś dotknąć wówczas staje się on nowym berkiem.
„Berek żołnierz” –wszyscy ćwiczący w posiadaniu piłki; prowadząc piłkę nogą starają się trafić nią w piłkę przeciwnika, jednocześnie uważają, aby w ich piłkę nie trafił zawodnik z przeciwnej drużyny; trafiony zawodnik czeka, aż go wybawi partner z drużyny uderzając swoją piłką w jego.
3 min.
Berek oznaczony szarfą.
Podział grupy na dwie drużyny. Drużyna, której zawodnik został trafiony otrzymuje punkt karny. Wygrywa zespół z mniejszą ilością punktów karnych.
CZĘŚĆ GŁÓWNA ( ok.30 min.)
3. Zabawa kopna kształtująca tzw. „czucie piłki”.
4. Gra kopna doskonaląca prowadzenie piłki prawą i lewą nogą.
5. Gra 1x1 –doskonaląca drybling.
6. Gra kopna doskonaląca uderzenia i przyjęcia piłki.
7. Gra doskonaląca prowadzenie i odbiór piłki.
8. Mini-gra doskonaląca krycie i wyjście na wolną pozycję.
„Żonglerz” –ćwiczący w parach, jeden z pary uderza piłkę stopą po wcześniejszym odbiciu od podłoża, drugi głośno liczy ilość odbić partnera.
„Sztafeta wahadłowa po kopercie” –ćwiczący prowadzą piłkę po trasie koperty; następnie podają ją partnerowi z przeciwnego rzędu, który wraca tą samą trasą. Wygrywa zespół szybszy i dokładniejszy.
„Piłka na linii” –ćwiczący dobrani są parami; na sygnał poszczególne pary rozpoczynają grę 1x1. Punkt zdobywa zawodnik, który ustawi piłkę podeszwą na linii bocznej.
„Strzelcy” –zawodnicy obu drużyn oddają strzały zza linii środkowej w kierunku linii końcowej bronionej przez przeciwników. Punkt zdobywa się wówczas, gdy strzał został oddany do wysokości głowy i piłka przeszła swoim obwodem linie końcową.
„Blokada dryblingu” –każda drużyna wyznacza ‘obrońcę’; pozostali są w posiadaniu piłek, które prowadzą po własnym polu. Obydwie drużyny jednocześnie wysyłają obrońców na pole gry przeciwników, mają oni wybić jak największą liczbę piłek przeciwnikom z ich pola gry. Zawodnik, który utracił piłkę jest eliminowany z gry. Zwycięża zespół, który straci mniej piłek.
„Gra do jednej bramki” –drużyny na dwóch połowach sali. Gra w składach 5(6)-osobowych atakując i broniąc tej samej bramki ustawionej na środku pola gry. Strzały do bramki można wykonywać z obu jej stron.
4 min.
5 min.(2x)
5 min.
5 min.(3x)
10 min. (2x5)
Uczniowie ćwiczą na zmianę. Każdy z nich zapamiętuje swój rekord.
Podział na dwie drużyny. Dowolna technika prowadzenia piłki z uwzględnieniem prawej i lewej nogi.
Ocena prowadzenia piłki, gry ciałem, zwodów. Uczniowie poruszają się na szerokości sali.
Boisko podzielone na dwie połowy. Zawodnicy uderzają i przyjmują piłkę dowolną techniką. Każda drużyna posiada 6 piłek.
Podział na 4 drużyny.
Bramki ze stojaków –szerokość 2m. Zwycięzcy i pokonani grają drugi mecz między sobą.
CZĘŚĆ KOŃCOWA (5 min.)
9. Zabawa uspokajająca
„Celowanie do piłki lekarskiej” –każda drużyna stara się trafić piłką w piłkę lekarską.
3 min
Piłka lekarska ustawiona w środku pola zabawy.
10. Czynności organizacyjno –porządkowe.
1.Zebranie przyborów.
2.Wyróżnienie najlepszych. Wyjaśnienie różnicy między rzutem wolnym pośrednim a bezpośrednim.
3.Pożegnanie.
Uczniowie siedzą na ławce.
kasperpl