Doskonalenie szybkiego ataku oraz stworzenie i wykorzystanie przewagi liczebnej.doc

(208 KB) Pobierz

 

              Mgr  Krzysztof  Kamieniak

              Zespół Szkół Elektrycznych w Opolu

 

 

 

 

 

 

                                              Konspekt  zajęć piłki koszykowej .

 

        

Temat : Doskonalenie szybkiego ataku oraz stworzenie i wykorzystanie przewagi liczebnej

 

 

             Założenia zajęć wynikające z :

  

A.    Celów :

-          cel poznawczy : doskonalenie umiejętności  taktycznego stwarzania i wykorzystania przewagi liczebnej w ataku

-          cel kształcący : kształtowanie cech motorycznych : szybkości,skoczności, wytrzymałości oraz cech  wolicjonalnych  : nieustępliwości , waleczności , twardości w grze

-          cel wychowawczy : wyrobienie umiejętności współdziałania w grupie , odpowiedzialności za podjęte decyzje i bezpieczeństwo partnerów

 

B.     Warunków realizacji :

-          ilość ćwiczących : 12-16 osób

-          miejsce ćwiczeń : sala gimnastyczna

-          pomoce naukowe : piłki do koszykówki

-          czas zajęć : 90 min

 

C.     Metod pracy :

-          metoda zabawowa

-          metoda naśladowcza

-          metoda przekazywania wiedzy

-          metoda problemowa

 

D.    Form pracy :

-          całościowa

-          grupowa : grupy 2 i 3 osobowe

 

 

 

              Zadania zajęć :

a.       główne : doskonalenie rozegrania przewagi liczebnej w ataku  2:0 , 2:1 , 3:1 , 3:2 .

b.      inne : doskonalenie techniki podań i chwytów , kozłowania prawą i lewą ręką , rzutów z biegu i z miejsca , zbiórek z tablicy .

 

 

 

Część zajęć

 

Tok – układ działań

Tok działań - zadania

Organizacja uwagi

Część  wstępna 15 min. 

-czynności organizacyjno-porządkowe

-przygotowani obiektu i sprzętu

 

-rozgrzewka

 

 

 

 

 

 

 

-podział na pary

-sprawdzenie obiektu

-sprawdzenie przygotowania młodzieży do zajęć

-podanie zadań

 

- z piłkami

-ćwiczenia rozciągające wprowadzające  do zabaw z piłkami

-zabawa : kozłowanie piłki prawą i lewą ręką z wybijaniem jej przeciwnikowi poza teren zabawy

-kozłowanie dwoma piłkami

-rzuty w parach po 5 serii

 

-rozmowa pod kierunkiem prowadzącego

 

 

-korygowanie błędów i kontrola wykonania

 

 

 

 

 

-po 4 serie

 

 

Część główna

65 min.

-doskonalenie umiejętności taktycznych i technicznych

-podział na pary

 

 

 

-nauka ataku szybkiego siłami 2 zawodników

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-zakończenie ataków dwójkowych

 

 

-podział grupy na trójki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-nauka rozegrania ataku szybkiego siłami 3 zawodników

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-doskonalenie zbiórki piłki  z tablicy

 

 

 

 

-ćwiczenia uspokajające

 

-gra kontrolna

 

 

 

 

 

-doskonalenie orientacji przestrzennej

-podania i chwyty w parach

 

 

 

-atak szybki 2:0 bez kozłowania, raz z jednej raz z drugiej strony boiska ( rys. 1)

 

-atak szybki 2:1 po kozłowaniu

( rys. 2)

 

 

 

 

-atak szybki z wykorzystaniem 3 zawodnika nie biorącego udziału w ataku :

1. stojącego na środku boiska

( rys. 3 )

2. stojącego na skrzydle (rys.4)

 

-rzuty w seriach po 5 rzutów i 5 zbiórek ze zmianą pozycji po kozłowaniu i bez.

 

-c.d. doskonalenia orientacji przestrzennej

-podania w trójkach

 

a. podania ze zmianą miejsca (rys.5a)

b. podania :

1.      do jednego zawodnika 2 piłkami ( rys.5 )

2.      po obwodzie 2 piłkami ( rys. 6 )

 

-atak szybki 3:0 ze zmianami miejsc do końca akcji bez kozłowania ( rys. 7 )

 

 

 

 

 

 

 

-atak szybki 3:0 z pojedynczą zmianą miejsc z kozłowaniem (rys.8)

 

 

 

 

-atak 3:1 z pojedynczą zmianą miejsc ( rys. 9 )

 

 

 

 

-atak 3:2 z pojedynczą zmianą miejsc ( rys. 10)

 

 

-zbiórka piłki z tablicy poprzez ćwiczenie zwane ‘’ deską ‘’ , czyli złapanie piłki w powietrzu i odbicie jej o tablice

 

 

-rzuty osobiste w seriach , po 3 rzuty

-podział na dwie drużyny

 

 

 

 

-3 serie po 20 podań

 

 

-system ćwiczeń wahadłowy

 

 

-zawodnik, który będzie atakował w następnej kolejce staje się obrońcą

 

 

-jeżeli to konieczne udział prowadzącego

-kontrola wykonania

 

 

-przynajmniej 6 –7 serii

 

 

 

 

 

 

-po 20 podań

 

-po 20 razy

-poprawa błędów

 

 

 

 

-system ćwiczeń wahadłowy

-podający idzie( biegnie) na miejsce kolegi , któremu podał piłkę , za jego plecami

 

 

-zmiana tylko między środkowym ataku , a jednym ze skrzydłowych

 

 

-jeden z zawodników,który będzie atakował za moment, staje się obrońcą

 

-dwóch staje się obrońcami

 

 

-w dwóch rzędach po odbiciu bieg w prawą lub lewą stronę zawsze do linii bocznej

 

- 10 serii

 

-sędziowanie przez prowadzącego

 

Część końcowa

10 min.

 

 

 

 

-ćwiczenia oddechowe

 

 

 

-omówienie zajęć

 

-ćwiczenia korekcyjne według własnych potrzeb zawodników

-rzuty osobiste lub z miejsca

 

-pożegnanie

 

 

 

              Omówienie :

Atak szybki jest tylko jednym z wielu elementów gry i nauczania go , czy próba wprowadzania nie jest przypadkowa i powinna opierać się na gruntownych przygotowaniach uznanych powszechnie za podstawowe w koszykówce .

              Do nich zaliczamy :

-          widzenie obwodowe ,

-          reakcje proste i złożone ( min. elementy stresogenne ),

-          zastawienie przeciwnika i zebranie piłki z tablicy,

-          umiejętność wyjścia do podania ,

-          atut pierwszego podania ,

-          zasady poruszania się po boisku ( pasy ruchu i strefy ) ,

-          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin