KONSPEKT LEKCJI NR 7– gry i zabawy ruchowe
Temat: Gry i Zabawy z mocowaniem i elementami karate
Zadania szczegółowe w zakresie:
a) motoryczności (rozwijanie gibkości, zwinności, siły )
b) umiejętności (podstawowe kopnięcia, bloki, uderzenia rękami stosowane w technice karate)
c) wiadomości (podstawowe nazewnictwo występujące w karate - jęz. japoński)
d) działań wychowawczych (etykieta DO - JO, wyrabianie szacunku dla nauczyciela i współćwiczących)
e) zdrowotnym (wpływ ćwiczeń bez obuwia na hartowanie organizmu i ich rola w zapobieganiu płaskostopiu)
Miejsce ćwiczeń: mała sala gimnastyczna
Klasa: 6 – ta, chłopcy
Przybory, przyrządy: materace, drabinki, szarfy, laska gimnastyczna, skrzynia
Czas lekcji: 45 min.
Liczba ćwiczących: 20
Czas, dozowa -nie
Metody realizacji zadań ruchowych
Uwagi organizacyjno - metodyczne
Ćw. organizacyjno porządkowe
1. Zbiórka, sprawdzenie obecności
2. Sprawdzenie gotowości do zajęć
3. Podanie tematu, celów lekcji
4. Umotywowanie uczniów, zachęcenie do aktywnego udziału w zajęciach , wprowadzenie do karate
3-4 min.
Ustawienie w półkolu
Zabawa ożywiająca
"Lisek" każdy z uczniów otrzymuje jedną szarfę. Jeden uczeń ma za zadanie dotąd uderzać szarfą wybranego przez siebie ucznia dopóki temu nie uda się uderzyć kolejnej osoby, przy czym nie wolno "oddawać".
3 - 4
min
zabawowo klasyczna
nie wolno uderzać w głowę i szyję
Ćw. kształtujące
5 X
3 X
8 X
6 X
14 - 18 min.
naśladow - czo ścisła
W ćw. numer 5, uczniowie unoszą współćwiczącego tylko na wysokość
~ 50 cm (praca dwugłowego ramienia)
Zabawy z mocowaniem
1. W parach ćwiczący trzymają się za nadgarstki i równocześnie przepychają się lub przyciągają partnera
2. W klęku jednonóż mocowanie się na rękę
3. W parach ćwiczący w pw. podpór przodem starają się trafiać w dłoń partnera
4. W parach, ćwiczący w podporze tyłem starają się trafić stopą w stopę partnera
5. Stojąc w rozkroku bokiem do siebie ćwiczący łączą boczna część stopy i podając sobie ręce próbują wytrącić partnera z równowagi.
1,5 min.
zadaniowo ściśła
We wszystkich ćwiczenia ćwiczący powinni się dobierać wagowo i wzrostowo
Ćwiczenia z elementami karate
I stacja - pierwszy ćwiczący atak ręką na "jodan" (twarz), a drugi blok "jodan uke" i "seiken chudan tsuki"
II stacja - Pierwszy ćwiczący atakuje ręką na głowę, drugi wykonuje blok ręką "jodan uke", następnie obracając się w prawo wykonuje dźwignię na staw łokciowy i uderza atakującego w brzuch, "uraken" na twarz i "tetsei" na krocze
III stacja - Pierwszy ćwiczący wykonuje atak nogą "mae geri" na "chudan", a drugi blok "shotei kontra mae geri", następnie "tate tsuki" na głowę i podcięcie "soto geri"
2 min.
X 3
obwodowo stacyjna
wszystkie ćwiczenia wykonywane są treningowo i bez użycia dużej siły.
Ćwiczący zmienia atakującego i ćwiczącego po każdym wykonaniu ćwiczenia.
Zabawa uspokajająca
W salce gimnastycznej na wysokości około 3,5 m nauczyciel przed zajęciami zawiesza dwie szarfy. Uczniowie działają w dwóch grupach. Zadaniem uczniów jest zdjęcie szarfy, przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych na sali przyborów i przyrządów.
3- 5
metoda problem -owa
Pod szarfami powinny być ułożone materace.
Każdy sposób prowadzący do zdjęcia szarfy jest prawidłowy. Na sali powinny znajdować się laski gimnastyczne , materace, kozioł oraz inne przybory i przedmioty mogące ułatwić zadanie.
Ćw. organizacyjno porządkowe – końcowe
Podsumowanie lekcji:
a) wyróżnienie najaktywniejszych uczniów, najlepszych grup
b) uporządkowanie przyrządów i przyborów
c) Pozytywny wpływ ćwiczeń z mocowaniem na rozwój motoryczny organizmu.
2-4 min.
Zbiórka w siadzie skrzyżnym.
kasperpl