Dokument zabezpieczenia stanowiska pracy przed wybuchem
Jak powinien wyglądać dokument zabezpieczenia przed wybuchem stanowisk pracy, który ma być przekazany do korzystania pracownikom zatrudnionym na tych stanowiskach?
Przepisy nie określają szczegółowej formy dokumentu zabezpieczenia stanowiska pracy przed wybuchem. Rozporządzenie w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników zatrudnionych na stanowiskach pracy, na których może wystąpić atmosfera wybuchowa określa, co taki dokument powinien zawierać.
Kierując się zatem wymaganiami zawartymi w wymienionym rozporządzeniu należy uznać, że taki dokument powinien zawierać co najmniej:
· informacje wstępne - opis wydziału/działu, zakresu i sposobu wykonywania pracy na stanowisku;
· informacje o identyfikacji atmosfer wybuchowych (miejsca występowania, ilość, własności fizykochemiczne),
· identyfikację źródeł zapłonu
· ocenę ryzyka wystąpienia wybuchu;
· informacje o podjętych zastosowanych środkach organizacyjnych i technicznych zapobiegających wystąpieniu zagrożeń wybuchem z uwzględnieniem elementów zapobiegania wybuchom, pożarom i minimalizowania ich negatywnych skutków
· wykaz miejsc pracy zagrożonych wybuchem wraz z ich klasyfikacją;
· deklarację, że stanowiska pracy i narzędzia pracy, a także urządzenia zabezpieczające i alarmujące, są zaprojektowane, używane i konserwowane z uwzględnieniem przepisów prawa, Polskich Norm oraz zasad bezpieczeństwa.
Podstawa prawna§ 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 29 maja 2003 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników zatrudnionych na stanowiskach pracy, na których może wystąpić atmosfera wybuchowa (Dz.U. z 2003 r. nr 107, poz. 1004)
Autor: Jan Pióro specjalista z zakresu prawa pracybiegły sądowy w dziedzinie bhpprzy Sądzie Okręgowym w Warszawie
pchelka254