Pedagogika - wszystkie notatki.doc

(333 KB) Pobierz

WYKŁADY

 

POJĘCIE PEDAGOGIKI

 

Pedagogika (gr. paidós – ‘dziecko, chłopiec’, paidagōgos – ‘niewolnik opiekujący się dziećmi swego pana i odprowadzający je do szkoły’, agogós – ‘kierownik, przewodnik’ ß ágein) – nauka zajmująca się wychowaniem dzieci i młodzieży.

 

 

Pedagog – nauczyciel, wychowawca; teoretyk nauczania, wychowania.

 

Pedagogia – zespół środków i metod nauczania, wychowania.

 

Hebagogika – wychowanie młodzieży.

 

Andragogika – oświata i wychowanie dorosłych.

 

Gerantogogika – oświata wieku starszego.

 

 

Początki pedagogiki – niemiecki uczony Herbert, prof. hab. (XIX w.), opracował podwaliny tej dziedziny, oderwał ją od filozofii i oparł ją na gruncie nauki.

 

 

Działy:

·         pedagogika ogólna

·         pedagogika społeczna

·         pedagogika zawodowa

·         pedagogika dorosłych

·         pedagogika specjalna

o       oligofrenopedagogika – dot. upośledzonych

o       resocjalizacja – dot. niedostosowań społ.

o       surdopedagogika – dot. dzieci głuchych

o       teflopedagogika – dot. dzieci niewidomych

·         pedagogika przedszkolna

·         pedagogika wczesnoszkolna

·         pedagogika szkoły średniej

·         pedagogika szkoły wyższej

·         pedagogika czasu wolnego

·         pedagogika medialna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRZEDMIOT PEDAGOGIKI

 

Wychowanie – zespół działań służących kształtowaniu osobowości człowieka oraz wspomaganiu rozwoju tej osobowości.

·         Są to działania rodziców, wychowawców, środowiska.

·         Jest to oddziaływanie fizyczne, umysłowe, etyczne, moralne.

 

Pedagogika – nauka o wychowaniu, kształceniu i samokształceniu osobowości człowieka w ciągu całego życia.

 

1.      Wychowanie i kształcenie

o       działanie dośrodkowe i ośrodkowe (w sposób pośredni lub bezpośredni) na człowieka

 

2.     

Samokształcenie, samodoskonalenie, samowychowanie, samoocena człowieka

o       działania odśrodkowe

 

kształcenie obejmuje uczenie umiejętności



 

znaczenie poznawcze

 

o      



kształcenie samorzutne (w toku wychowania i nauczania)

o       wynika z samej osobowości

 

3.      Nauczanie – działalność społeczna

o       rola nauczyciela

 

 

 

WYRÓŻNIKI W PROCESIE SAMOKSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA

 

·         PODMIOTOWOŚĆ

o       nauczyciel – uczeń

o       wychowawca – wychowanek

 

·         PARTNERSTWO

o       nauczyciel – uczeń

o       wychowawca – wychowanek

o       nauczyciel – rodzic

 

·         DIALOG jako metoda wychowania, kształcenia i samokształcenia

 

·         POSTAWA TWÓRCZA I TWÓRCZA AKTYWNOŚĆ

o       nauczyciel – uczniowie

o       wychowawca – wychowankowie

 

·         SAMODZIELNOŚĆ POZNAWCZA

o       dotyczy uczniów i nauczycieli

 

·         DEMOKRACJA – kształtowanie układu demokratycznego w placówkach wychowawczych i oświatowych

 

·         TOLERANCJA w odmiennościach kulturowych i religijnych

 

Edukacja – wychowywanie, wydobywanie sił drzemiących w człowieku przez działanie stymulacyjne i formy kreacji (przez przeżywanie).

 

 

 

 

POSTĘPOWANIE BADAWCZE





BADANIA                                          rozpoznanie uzdolnień lub braków ucznia



 



              obserwacja zachowań

 

 



              obserwacja wytworów

 

 



              analiza wytworów

 

 

Proces badawczy:

·         określenie przedmiotu i celu badań

·         sformułowanie problemów badawczych

·         sformułowanie hipotezy

·         dokonanie wyboru terenu badań

·         pobór próby

·         opracowanie technik badawczych

o       dostosowane do badanych osób (wiek, wykształcenie itp.)

·         badania pilotażowe à weryfikacja podstawowej, wyjściowej wiedzy

o       dają obraz badanego środowiska

·         opracowanie wersji zagadnienia:

-          hipoteza robocza

-          opracowanie narzędzi badawczych

·         korekta

 

 

Badania powinny trwać jak najkrócej.

 

Badania muszą być dynamiczne i powinny zawrzeć się w jednej czasoprzestrzeni.

 

 

 

 

 

 

Metody badawcze:

·         obserwacja

·         test socjometryczny

·         analiza rysunków

·         analiza  dokumentów

·         ankieta

·         kwestionariusz

·         eksperyment pedagogiczny

 

Formy badawcze:

·         badania o charakterze historycznym

·         badania sprawozdawcze

·         badania eksperymentalne

·         badania ewaluacyjne i wdrożeniowe

·         badania monograficzne

 

Poziomy zjawisk:

·         psychologiczny – bezpośredni kontakt między jednostkami

·         psychospołeczny – kontakt w małej grupie

·         socjologiczny – poziom zdepersonifikowanego kontaktu zbiorowego

 

Rodzaje zaburzeń, jakich obecność lub brak możemy stwierdzić u ucznia:

·         zaburzenia percepcji wzrokowej

·         zaburzenia percepcji słuchowej

·         zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej

·         zaburzenia zachowania

o       samoocena

o       koncentracja uwagi

o       motywacja

·         wolne tempo pracy i mała sprawność motoryczna

·         tworzenie pojęć

 

 

 

Obserwacja

 

Obserwacja – jedna z podstawowych metod badawczych stosowanych w nauce. Polega na systematycznym, planowym kierowaniu badaniami, poprzez ogląd przedmiotów i zjawisk, opisywanie zaobserwowanych stanów i zmian. Celem obserwacji jest zebranie materiału (danych) do dalszych badań naukowych za pomocą metod analitycznych i uogólniających – syntetyzujących.

 

Obserwacja – osobliwy sposób postrzegania, gromadzenia i interpretowania poznawanych danych w naturalnym ich przebiegu i pozostający w bezpośrednim zasięgu widzenia i słyszenia obserwatora.

 

 

 

 

Warunki poprawnej obserwacji:

·         celowość – jasno uświadomiony cel kieruje obserwatora w jego poczynaniach badawczych

·         planowość – w planie uwzględnia się:

o       czas obserwacji

o       sposoby obserwowania i rejestrowania

o       warunki obserwacji

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin