30.
Prawdziwa opowieść 31.
Nauczyciel - uczeń
MATERIAŁY: niepotrzebne
CEL:
otwartość, budowanie zaufania, umiejętność słuchania, umiejętność przyjmowania różnych perspektyw
PRZEBIEG:
uczestnicy dobierają się w pary i dzielą na osoby A i B.
1) osoba A opowiada partnerowi jakieś prawdziwezdarzenie, które jej się przytrafiło
2) osoba B powtarza to, co zapamiętała, starając sięwychwycić najważniejsze elementy opowiadania
3) osoba A przybiera perspektywy różnych osób iprzedmiotów występujących w opowiadaniu, np.nieobecnej starej kobiety. Opowiada lub odgrywatę scenę z punktu widzenia tych osoób jeszcze raz
4) A i B rozmawiają o tym, co się zdarzyło
5) zmiana ról i powtórzenie ćwiczenia
WARIANTY:
osoby A i B odgrywają nawzajem swoje opowieści
CEL: rozwój społeczny, improwizacja, relaks
PRZEBIEG: 1) uczestnicy siadają w parach naprzeciwko siebie z zamkniętymi oczami
2) każda osoba przypomina sobie z czasów szkolnych„najgorszego nauczyciela". Stara się przypomniećsobie w najdrobniejszych szczegółach jego przywary i zachowania niszczące uczniów
3) partnerzy otwierają oczy i po kolei zwracają się dosiebie nawzajem, jakby mówili do tego nauczyciela;mówią mu wszystko, czego w rzeczywistości niepowiedzieli
4) omawiają to doświadczenie
5) powtarzają ćwiczenie, ale tym razem z „najlepszymnauczycielem"
6) robią rundkę w grupie ze zdaniem: odkryłem, że...,zauważyłem, że...
WARIANTY: - można przeprowadzić „burzę mózgów" na temat „dobrego" i „złego" nauczyciela - zamiast rozmowy można użyć psychodramy
134
135
ula.f