CURRICULUM VITAE.docx

(14 KB) Pobierz

CURRICULUM VITAE(CV), to tekst urzędowy, jest to rodzaj życiorysu. CV to kwestionariusz,           w którym wpisujemy odpowiednie dane w formie równoważników zdań. Umieszczamy tu informacje tylko istotne dla przyszłego pracodawcy, dotyczące umiejętności i zdolności piszącego, dodatkowe kwalifikacje, hobby, zainteresowania. Nie ma obowiązującego wzoru pisania cv, jednak podaje się zawsze takie punkty, jak:

·         w nagłówku: imię i nazwisko;

·         cel pisania cv: stanowisko, o które ubiega się piszący;

·         dane osobowe: adres, telefon, data i miejsce urodzenia, stan cywilny, rodzinny;

·         wykształcenie: ważne by podać tu daty rozpoczęcia i ukończenia szkół w odwrotnym porządku chronologicznym, tzn. zaczynając od ukończonych ostatnio;

·         osiągnięcia: wyróżnienia, nagrody, publikacje;

·         umiejętności i kwalifikacje dodatkowe;

·         zdolności i zainteresowania;

·         hobby;

·         referencje.

 

ŻYCIORYS, tekst urzędowy wymagany w wielu instytucjach i zakładach. Przybiera formę tekstu pisanego całymi zdaniami. Pisząc życiorys, podaje się nie tylko informacje istotne dla przyszłego pracodawcy, jednak trzeba pamiętać o informacje prawdziwe. Pisany jest w pierwszej osobie, językiem pozbawionym emocji. Ze względu na wiek autora i jego ścieżkę życiową każdy życiorys jest inny. Elementy życiorysu:

·         Dane osobowe, takie jak: data i miejsce urodzenia, imiona rodziców, ich zawód, nazwisko rodowe matki, rodzeństwo, stan rodzinny, stan cywilny, rodzinny.

·         Wykształcenie: rodzaj szkół, miejscowość, studia wyższe (nazwa uczelni, wydział, kierunek), kursy, znajomość języków, stopnie naukowe, kwalifikacje, rozpoczęcie nauki.

·         Praca zawodowa: lata i miejsce pracy, zakłady pracy, stanowiska, pełnione funkcje.

·         Pozazawodowa działalność, wolontariat itp.

·         Inne: nagrody, wyróżnienia, odznaczenia, kary.

·         Zamiary na przyszłość.

 

LIST MOTYWACYJNY, to inaczej list przewodni, komentarz do informacji zawartych w cv, zawsze składany razem z nim. Jest to dokument wymagany w wielu instytucjach, pełni podobną funkcję, jak podanie o pracę. Różni się od podania tym, że autor listu nie prosi o zatrudnienie, ale przedstawia swoją ofertę pracy i zgłasza kandydaturę na stanowisko. Stara się pokazać z jak najlepszej strony. Takie elementy, jak dane o nadawcy, data, adres, są takie same jak w podaniu o pracę. Właściwy list motywacyjny składa się z trzech części:

·         I powód napisania listu – chęć kandydowania na określone stanowisko;

·         II przedstawienie kwalifikacji, umiejętności – przekonanie pracodawcy, że jest się odpowiednim kandydatem na dane stanowisko;

·         III wyrażenie nadziei, że adresat list będzie chciał umówić się na rozmowę kwalifikacyjną.

List motywacyjny powinien być potraktowany, jako tekst indywidualny, prywatny, dlatego używa się czasowników w 1. os. l. pojedynczejNależy go pisać stylem uprzejmym i nie powinien być dłuższy niż jedna strona A4.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin