CURRICULUM VITAE(CV), to tekst urzędowy, jest to rodzaj życiorysu. CV to kwestionariusz, w którym wpisujemy odpowiednie dane w formie równoważników zdań. Umieszczamy tu informacje tylko istotne dla przyszłego pracodawcy, dotyczące umiejętności i zdolności piszącego, dodatkowe kwalifikacje, hobby, zainteresowania. Nie ma obowiązującego wzoru pisania cv, jednak podaje się zawsze takie punkty, jak:
· w nagłówku: imię i nazwisko;
· cel pisania cv: stanowisko, o które ubiega się piszący;
· dane osobowe: adres, telefon, data i miejsce urodzenia, stan cywilny, rodzinny;
· wykształcenie: ważne by podać tu daty rozpoczęcia i ukończenia szkół w odwrotnym porządku chronologicznym, tzn. zaczynając od ukończonych ostatnio;
· osiągnięcia: wyróżnienia, nagrody, publikacje;
· umiejętności i kwalifikacje dodatkowe;
· zdolności i zainteresowania;
· hobby;
· referencje.
ŻYCIORYS, tekst urzędowy wymagany w wielu instytucjach i zakładach. Przybiera formę tekstu pisanego całymi zdaniami. Pisząc życiorys, podaje się nie tylko informacje istotne dla przyszłego pracodawcy, jednak trzeba pamiętać o informacje prawdziwe. Pisany jest w pierwszej osobie, językiem pozbawionym emocji. Ze względu na wiek autora i jego ścieżkę życiową każdy życiorys jest inny. Elementy życiorysu:
· Dane osobowe, takie jak: data i miejsce urodzenia, imiona rodziców, ich zawód, nazwisko rodowe matki, rodzeństwo, stan rodzinny, stan cywilny, rodzinny.
· Wykształcenie: rodzaj szkół, miejscowość, studia wyższe (nazwa uczelni, wydział, kierunek), kursy, znajomość języków, stopnie naukowe, kwalifikacje, rozpoczęcie nauki.
· Praca zawodowa: lata i miejsce pracy, zakłady pracy, stanowiska, pełnione funkcje.
· Pozazawodowa działalność, wolontariat itp.
· Inne: nagrody, wyróżnienia, odznaczenia, kary.
· Zamiary na przyszłość.
LIST MOTYWACYJNY, to inaczej list przewodni, komentarz do informacji zawartych w cv, zawsze składany razem z nim. Jest to dokument wymagany w wielu instytucjach, pełni podobną funkcję, jak podanie o pracę. Różni się od podania tym, że autor listu nie prosi o zatrudnienie, ale przedstawia swoją ofertę pracy i zgłasza kandydaturę na stanowisko. Stara się pokazać z jak najlepszej strony. Takie elementy, jak dane o nadawcy, data, adres, są takie same jak w podaniu o pracę. Właściwy list motywacyjny składa się z trzech części:
· I powód napisania listu – chęć kandydowania na określone stanowisko;
· II przedstawienie kwalifikacji, umiejętności – przekonanie pracodawcy, że jest się odpowiednim kandydatem na dane stanowisko;
· III wyrażenie nadziei, że adresat list będzie chciał umówić się na rozmowę kwalifikacyjną.
List motywacyjny powinien być potraktowany, jako tekst indywidualny, prywatny, dlatego używa się czasowników w 1. os. l. pojedynczej. Należy go pisać stylem uprzejmym i nie powinien być dłuższy niż jedna strona A4.
Kaacha91