DWUSTOPNIOWY PLAN WYNIKOWY Z JĘZYKA POLSKIEGO DLA KLASY V
NA ROK SZKOLNY 2003/2004
L. GODZ
TEMATY ZAJĘĆ
WYMAGANIA
PODSTAWOWE
PONADPODSTAWOWE
UWAGI
ŚCIEŻKI EDUKACYJ.
1
Co i jak będzie oceniane na lekcjach języka polskiego w klasie piątej?
-zna wymagania podstawowe
-orientuje się w układzie podręczników
-rozumie znaczenie symboli graficznych
-potrafi posługiwać się spisem treści i indeksem alfabetycznym
-zna wymagania podstawowe i ponadpodstawowe
-dostrzega swoiste cechy treściowe i wydawnicze
Zgodnie z programem nauczania „Oglądam świat”
E.czyt. i m. T.1, 3
Co pamiętamy z klasy czwartej?
Jeszcze nie czytałem, ale na pewno przeczytam. O lekturach w klasie piątej
-sporządza kalendarz lektur i terminy ich omawiania
-potrafi poprawnie zapisywać tytuły i nazwiska autorów
-zna zasady pisowni wielką i małą literą
Podręcznik do kształcenia językowego
E.cz. i m., T.2
„A pamiętasz? - czyli słoneczne wspomnienia
-dostrzega związek czasownika z przysłówkiem,
- tworzy formy czasu przeszłego,
- rozpoznaje wskazane formy czasownika
-poprawnie używa form czasu, osoby i liczby
-tworzy wskazane formy czasownika
Niezwykły zachód słońca - „Pocztówka z Meksyku” E. Nowosielskiej
-analizuje treść utworu
-wskazuje wyrażenia i zwroty opisujące słońce
-nazywa swoje uczucia
-wyszukuje i nazywa środki stylistycznego wyrazu
-dostrzega poetycką funkcję środków stylistycznych
-proponuje własne epitety i porównania obrazujące zachód słońca
2
Co by było, gdyby… - czyli jak wiele zależy od pogody
-tworzy związki rzeczownika z przymiotnikiem
-wyróżnia przymiotnik jako określenie rzeczownika
-tworzy przysłówki od przymiotnika
-dobiera czasowniki bliskoznaczne do podanych
-buduje spójną ustną wypowiedź
-poprawnie używa czasownika z przysłówkiem
-wyróżnia i wskazuje różnicę między komunikatem meteorologicznym prasowym a telewizyjnym
Praca domowa:
Spójrz przez okno - opisz pogodę
Jakie istotne problemy dla bezpieczeństwa zwierząt leśnych poruszone zostały w artykule „Niebezpieczne lato”
-czyta cicho ze zrozumieniem
-rozumie treść
-sporządza notatkę na podstawie artykułu
-wyszukuje informacje na określony temat
-wnioskuje na podstawie tekstu
-dostrzega związki ludzi z przyrodą
E.ekolog. T.1
Jesień wcale nie musi być smutna.
Początek jesieni w poetyckim ujęciu J.Tuwima „Strofy o późnym lecie”
-czyta głośno, poprawnie
-wyjaśnia niezrozumiałe wyrazy
-wyodrębnia kolejne obrazy składające się na obraz jesieni
-nazywa środki artystycznego wyrazu
-dostrzega plastyczność i muzyczność wiersza
-porównuje swoje obserwacje poczynione jesienią z obrazami w wierszu
Nie taki diabeł straszny.
Pisownia wyrazów z : „om”, „em”, „on”, „en”, „ę”, „ą”
-uzupełnia podane wyrazy „ą” lub „om” zgodnie z zasadami ortografii
-znajduje w słowniku hasła: „argument”, „reklama”
Ułóż hasła reklamujące pastę do zębów
-rozumie i wyjaśnia znaczenie słowa: „argument:, „reklama”
-tworzy związki wyrazowe z wyrazem „ząb”
-rozumie posługuje się pojęciem „reklama”
Słownik języka polskiego
Wrzesień - ortograficzny powrót do szkoły
Sprawdzenie stopnia przyswojenia zasad pisowni wyrazów ze szczególnym uwzględnieniem pisowni cząstki
„-by”, wielkiej litery, „ą”, „ę”, „em”, „en”, „om”, „on”
Okrutnie trudne wyrazy
-zna skalę ocen dyktanda dla klasy V
-układa błędnie napisane wyrazy w kolejności alfabetycznej
-potrafi korzystać ze „Słownika ortograficznego”
Ludzie listy piszą - list jako forma wypowiedzi pisemnej. Pisownia wielką literą
- posługuje się słowami: adresat, odbiorca, nadawca,
-poprawnie przenosi wyrazy
-zna stronę graficzną i elementy składowe listu
-poprawnie zapisuje nazwy geograficzne, zaimki w formie zwrotów grzecznościowych
-przekształca bezokolicznik w odpowiednią formę osobową
Napisz list do koleżanki lub kolegi z wakacji
pawelczyk.jola