1125806_Mickiewicz_Pani_Twardowska.pdf

(241 KB) Pobierz
188420440 UNPDF
Scenariusz nr 40. Adam Mickiewicz Pani Twardowska
Temat: Zabawa w teatr, czyli przygotowujemy przedstawienie kukie ï kowe na podstawie Pani Twardowskiej
Adama Mickiewicza.
Tok lekcji
Czynno Ă ci ucznia:
Czynno Ă ci
nauczyciela:
Potrzebne
materia ï y
Omówienie lekcji
Wprowa-
dzenie
– rozwi È zuje rebus
– prezentuje rozwi È zanie
– rozdaje kartki
z rebusem
karty
z rebusem –
dla ka ĝ dego
ucznia
(Za ïÈ cznik
nr 1)
Zaj Ú cia rozpoczynamy od rozwi È zania rebusu. Po
up ï ywie okre Ă lonego czasu ch Ú tny ucze ñ podaje roz-
wi È zanie – autora i tytu ï utworu, który b Ú dzie omawia-
ny na lekcji.
Realizacja
– w ïÈ cza p ï yt Ú
z nagraniem
odtwa-
rzacz CD
p ï yta CD
Nauczyciel w ïÈ cza p ï yt Ú z wzorcow È recytacj È utwo-
ru, po wys ï uchaniu której dzieci czytaj È samodziel-
nie tekst po cichu, a pó ě niej wyja Ă niaj È wspólnie
z nauczycielem znaczenia wszystkich niezrozumia ï ych
(nieobja Ă nionych w przypisach) wyrazów. Nast Ú pnie
uczniowie okre Ă laj È czas i miejsce wydarze ñ , wypisu-
j È postacie, dziel È c je na prawdopodobne i niepraw-
dopodobne. Pó ě niej pracuj È w parach, redaguj È c na
brudno plan wydarze ñ . Najlepszy plan zostaje zapisa-
ny do zeszytów.
s ï ucha nagrania
czyta cicho ze zrozumieniem
podkre Ă la wyrazy, których
znaczenia nie rozumie
– wyja Ă nia znaczenia niezrozu-
mia ï ych wyrazów
– okre Ă la czas i miejsce wyda-
rze ñ
wypisuje postacie wyst Ú pu-
j È ce w utworze, dziel È c je na
prawdopodobne i nieprawdo-
podobne
– redaguje plan wydarze ñ
prezentuje zredagowany plan
– pomaga wyja Ă ni Ê
znaczenia niejas-
nych s ï ów
– prowadzi ukierun-
kowan È analiz Ú
utworu
188420440.007.png
podkre Ă la punkty planu,
w których przedstawione s È
wydarzenia fantastyczne,
nieprawdopodobne
zapisuje temat lekcji
– podaje temat lekcji
– dzieli uczniów na
grupy, rozdaje zada-
nie dla grup
– udziela dodatko-
wych wyja Ă nie ñ ,
koordynuje prac Ú
grup
– przygotowuje miej-
sce do wyst Ú pu
– czuwa nad spraw-
nym przebiegiem
poszczególnych
prezentacji
– ocenia wyst Ú py po-
szczególnych grup
Dzieci podkre Ă laj È w nim punkty dotycz È ce wydarze ñ
nieprawdopodobnych. Nauczyciel podaje temat lekcji,
dzieli uczniów na grupy, rozdaje potrzebne materia ï y.
Uczniowie przyst Ú puj È do realizacji zadania grupo-
wego: rysuj È postaci (narratora, pana Twardowskie-
go, Mefi stofelesa, ĝ o ï nierza, adwokata, szewca, pani
Twardowskiej, psa, zaj È ca), naklejaj È je na sztywny
brystol, koloruj È i mocuj È na kijkach, tworz È c postacie
do teatrzyku kukie ï kowego. Po wykonaniu kukie ï ek
zespo ï y Ê wicz È czytanie tekstu z podzia ï em na role,
a nast Ú pnie podchodz È do przygotowanej przez na-
uczyciela sceny, aby tam przeprowadzi Ê ca ï o Ă ciow È
prób Ú . Po up ï ywie okre Ă lonego w instrukcji czasu gru-
py kolejno prezentuj È przygotowane przedstawienia,
a potem oceniaj È w ï asne wyst Ú py: wskazuj È najlep-
szych aktorów, wyliczaj È minusy i plusy poszczegól-
nych prezentacji. Uzasadniaj È swoje opinie. Nauczy-
ciel równie ĝ ocenia wyst Ú py grup.
zadanie
dla grup
(Za ï . nr 2)
wykonuje kukie ï k Ú
– przygotowuje wspólnie
z rówie Ă nikami przedstawie-
nie kukie ï kowe
brystol,
klej, no ĝ ycz-
ki, kijki
zas ï ony,
stojaki po-
trzebne do
wykonania
sceny
– bierze udzia ï w przedstawie-
niu kukie ï kowym
– ocenia wyst Ú py rówie Ă ników,
uzasadniaj È c swoj È wypo-
wied ě
Zako ñ -
czenie
czyta informacje na temat
cech gatunkowych ballady
– uzasadnia, ĝ e poznany utwór
jest ballad È , odwo ï uje si Ú do
tekstu
zapisuje tre ĂÊ zadania domo-
wego
Na zako ñ czenie uczniowie zapoznaj È si Ú z cechami
gatunkowymi ballady podanymi na stronie 246, a na-
st Ú pnie uzasadniaj È , ĝ e poznany utwór jest ballad È .
– udziela dodatko-
wych wyja Ă nie ñ
– podaje tre ĂÊ zadania
domowego
Zadanie
domowe
Dla wszystkich: Przypomn Ú sobie 10 wskazówek dla recytatora (zob. s. 213). Na tej podstawie przygotuj Ú recytacj Ú wybranego
fragmentu ballady Pani Twardowska .
Dla ch Ú tnych: Na podstawie zapisanego w klasie planu wydarze ñ narysuj Ú komiks. W dymki wpisz Ú wyrazy d ě wi Ú kona Ă ladow-
cze i najwa ĝ niejsze fragmenty dialogów. (Zobacz 10 wskazówek dla autora komiksu, s. 158.)
188420440.008.png
Za ïÈ cznik nr 1
Rozwi Èĝ rebus:
p = m ter
e z
ro n a = z
lec Ê
z
m = w
+ska
[wyrazy: adapter, miecz, kierownica, palec, ni Ê , twarz, dom]
[rozwi È zanie: Adam Mickiewicz Pani Twardowska ]
Za ïÈ cznik nr 2
Zadanie (czas na realizacj Ú 45 minut)
Przygotujcie przedstawienie kukie ï kowe na podstawie poznanej balla-
dy Adama Mickiewicza.
W tym celu:
• podzielcie si Ú rolami (narrator, pan Twardowski, Me stofeles, ĝ o ï -
nierz – po zamianie zaj È c, adwokat – po zamianie pies, szewc, pani
Twardowska)
• wykonajcie kontury postaci (kontury nale ĝ y wyci ÈÊ , naklei Ê na kar-
ton, pokolorowa Ê , umocowa Ê na kijku)
• osoby, które nie b Ú d È czyta Ê tekstu, a jedynie porusza Ê kukie ï kami
( ĝ o ï nierz, adwokat, szewc, pani Twardowska), niech zaprojektuj È
i wykonaj È elementy scenogra i, które wykorzystacie podczas pre-
zentacji
• prze Ê wiczcie czytanie tekstu z podzia ï em na role, a nast Ú pnie prze-
prowad ě cie prób Ú za przygotowan È kurtyn È .
188420440.009.png 188420440.010.png 188420440.001.png 188420440.002.png 188420440.003.png 188420440.004.png 188420440.005.png 188420440.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin