1125806_Mickiewicz_Pani_Twardowska.pdf
(
241 KB
)
Pobierz
188420440 UNPDF
Scenariusz nr 40.
Adam Mickiewicz
Pani Twardowska
Temat: Zabawa w teatr, czyli przygotowujemy przedstawienie kukie
ï
kowe na podstawie
Pani Twardowskiej
Adama Mickiewicza.
Tok lekcji
Czynno
Ă
ci ucznia:
Czynno
Ă
ci
nauczyciela:
Potrzebne
materia
ï
y
Omówienie lekcji
Wprowa-
dzenie
– rozwi
È
zuje rebus
– prezentuje rozwi
È
zanie
– rozdaje kartki
z rebusem
karty
z rebusem –
dla ka
ĝ
dego
ucznia
(Za
ïÈ
cznik
nr 1)
Zaj
Ú
cia rozpoczynamy od rozwi
È
zania rebusu. Po
up
ï
ywie okre
Ă
lonego czasu ch
Ú
tny ucze
ñ
podaje roz-
wi
È
zanie – autora i tytu
ï
utworu, który b
Ú
dzie omawia-
ny na lekcji.
Realizacja
– w
ïÈ
cza p
ï
yt
Ú
z nagraniem
odtwa-
rzacz CD
p
ï
yta CD
Nauczyciel w
ïÈ
cza p
ï
yt
Ú
z wzorcow
È
recytacj
È
utwo-
ru, po wys
ï
uchaniu której dzieci czytaj
È
samodziel-
nie tekst po cichu, a pó
ě
niej wyja
Ă
niaj
È
wspólnie
z nauczycielem znaczenia wszystkich niezrozumia
ï
ych
(nieobja
Ă
nionych w przypisach) wyrazów. Nast
Ú
pnie
uczniowie okre
Ă
laj
È
czas i miejsce wydarze
ñ
, wypisu-
j
È
postacie, dziel
È
c je na prawdopodobne i niepraw-
dopodobne. Pó
ě
niej pracuj
È
w parach, redaguj
È
c na
brudno plan wydarze
ñ
. Najlepszy plan zostaje zapisa-
ny do zeszytów.
–
s
ï
ucha nagrania
–
czyta cicho ze zrozumieniem
–
podkre
Ă
la wyrazy, których
znaczenia nie rozumie
– wyja
Ă
nia znaczenia niezrozu-
mia
ï
ych wyrazów
– okre
Ă
la czas i miejsce wyda-
rze
ñ
–
wypisuje postacie wyst
Ú
pu-
j
È
ce w utworze, dziel
È
c je na
prawdopodobne i nieprawdo-
podobne
– redaguje plan wydarze
ñ
–
prezentuje zredagowany plan
•
– pomaga wyja
Ă
ni
Ê
znaczenia niejas-
nych s
ï
ów
– prowadzi ukierun-
kowan
È
analiz
Ú
utworu
•
•
–
podkre
Ă
la punkty planu,
w których przedstawione s
È
wydarzenia fantastyczne,
nieprawdopodobne
–
zapisuje temat lekcji
– podaje temat lekcji
– dzieli uczniów na
grupy, rozdaje zada-
nie dla grup
– udziela dodatko-
wych wyja
Ă
nie
ñ
,
koordynuje prac
Ú
grup
– przygotowuje miej-
sce do wyst
Ú
pu
– czuwa nad spraw-
nym przebiegiem
poszczególnych
prezentacji
– ocenia wyst
Ú
py po-
szczególnych grup
Dzieci podkre
Ă
laj
È
w nim punkty dotycz
È
ce wydarze
ñ
nieprawdopodobnych. Nauczyciel podaje temat lekcji,
dzieli uczniów na grupy, rozdaje potrzebne materia
ï
y.
Uczniowie przyst
Ú
puj
È
do realizacji zadania grupo-
wego: rysuj
È
postaci (narratora, pana Twardowskie-
go, Mefi stofelesa,
ĝ
o
ï
nierza, adwokata, szewca, pani
Twardowskiej, psa, zaj
È
ca), naklejaj
È
je na sztywny
brystol, koloruj
È
i mocuj
È
na kijkach, tworz
È
c postacie
do teatrzyku kukie
ï
kowego. Po wykonaniu kukie
ï
ek
zespo
ï
y
Ê
wicz
È
czytanie tekstu z podzia
ï
em na role,
a nast
Ú
pnie podchodz
È
do przygotowanej przez na-
uczyciela sceny, aby tam przeprowadzi
Ê
ca
ï
o
Ă
ciow
È
prób
Ú
. Po up
ï
ywie okre
Ă
lonego w instrukcji czasu gru-
py kolejno prezentuj
È
przygotowane przedstawienia,
a potem oceniaj
È
w
ï
asne wyst
Ú
py: wskazuj
È
najlep-
szych aktorów, wyliczaj
È
minusy i plusy poszczegól-
nych prezentacji. Uzasadniaj
È
swoje opinie. Nauczy-
ciel równie
ĝ
ocenia wyst
Ú
py grup.
zadanie
dla grup
(Za
ï
. nr 2)
–
wykonuje kukie
ï
k
Ú
– przygotowuje wspólnie
z rówie
Ă
nikami przedstawie-
nie kukie
ï
kowe
brystol,
klej, no
ĝ
ycz-
ki, kijki
zas
ï
ony,
stojaki po-
trzebne do
wykonania
sceny
•
– bierze udzia
ï
w przedstawie-
niu kukie
ï
kowym
– ocenia wyst
Ú
py rówie
Ă
ników,
uzasadniaj
È
c swoj
È
wypo-
wied
ě
Zako
ñ
-
czenie
–
czyta informacje na temat
cech gatunkowych ballady
– uzasadnia,
ĝ
e poznany utwór
jest ballad
È
, odwo
ï
uje si
Ú
do
tekstu
–
zapisuje tre
ĂÊ
zadania domo-
wego
Na zako
ñ
czenie uczniowie zapoznaj
È
si
Ú
z cechami
gatunkowymi ballady podanymi na stronie 246, a na-
st
Ú
pnie uzasadniaj
È
,
ĝ
e poznany utwór jest ballad
È
.
– udziela dodatko-
wych wyja
Ă
nie
ñ
– podaje tre
ĂÊ
zadania
domowego
Zadanie
domowe
Dla wszystkich: Przypomn
Ú
sobie
10 wskazówek dla recytatora
(zob. s. 213). Na tej podstawie przygotuj
Ú
recytacj
Ú
wybranego
fragmentu ballady
Pani Twardowska
.
Dla ch
Ú
tnych: Na podstawie zapisanego w klasie planu wydarze
ñ
narysuj
Ú
komiks. W dymki wpisz
Ú
wyrazy d
ě
wi
Ú
kona
Ă
ladow-
cze i najwa
ĝ
niejsze fragmenty dialogów. (Zobacz
10 wskazówek dla autora komiksu,
s. 158.)
•
•
Za
ïÈ
cznik nr 1
Rozwi
Èĝ
rebus:
p = m ter
e z
ro n a = z
lec
Ê
z
m = w
+ska
[wyrazy: adapter, miecz, kierownica, palec, ni
Ê
, twarz, dom]
[rozwi
È
zanie: Adam Mickiewicz
Pani Twardowska
]
Za
ïÈ
cznik nr 2
Zadanie
(czas na realizacj
Ú
45 minut)
Przygotujcie przedstawienie kukie
ï
kowe na podstawie poznanej balla-
dy Adama Mickiewicza.
W tym celu:
• podzielcie si
Ú
rolami (narrator, pan Twardowski, Me
fi
stofeles,
ĝ
o
ï
-
nierz – po zamianie zaj
È
c, adwokat – po zamianie pies, szewc, pani
Twardowska)
• wykonajcie kontury postaci (kontury nale
ĝ
y wyci
ÈÊ
, naklei
Ê
na kar-
ton, pokolorowa
Ê
, umocowa
Ê
na kijku)
• osoby, które nie b
Ú
d
È
czyta
Ê
tekstu, a jedynie porusza
Ê
kukie
ï
kami
(
ĝ
o
ï
nierz, adwokat, szewc, pani Twardowska), niech zaprojektuj
È
i wykonaj
È
elementy scenogra
fi
i, które wykorzystacie podczas pre-
zentacji
• prze
Ê
wiczcie czytanie tekstu z podzia
ï
em na role, a nast
Ú
pnie prze-
prowad
ě
cie prób
Ú
za przygotowan
È
kurtyn
È
.
Plik z chomika:
pawelczyk.jola
Inne pliki z tego folderu:
91_01_15.jpg
(71 KB)
Retoryczne środki stylistyczne.jpg
(62 KB)
Środki stylistyczne.jpg
(61 KB)
Układ rymów.jpg
(53 KB)
1125806_Galczynski_Rozmowa_z_aktorem.pdf
(141 KB)
Inne foldery tego chomika:
Charles Dickens - Opowieść wigilijna (słuchowisko)
Dokumenty
Dorian Gray avi polski lektor
Édith Piaf
Galeria
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin