Agresja.doc

(69 KB) Pobierz
AGRESJA

AGRESJA

 

Rodzaje agresji

 

(Z. Skorny , „Problemy samopoznania i samorozwoju”)

 

W literaturze naukowej spotyka się subiektywne i obiektywne określenie agresji :

·         w ujęciu obiektywnym mianem agresywnych określa się zachowania występujące w formie ataku skierowanego przeciw określonym osobom lub przedmiotom , wyrządzające szkody moralne lub materialne , będące wskutek tego przedmiotem dezaprobaty społecznej ;

·         zgodnie z ujęciem subiektywnym istotną cechą agresywnego zachowania się jest jego swoista motywacja , przejawiająca się chęcią szkodzenia lub niszczenia , wyrządzenia komuś krzywdy , spowodowania szkody lub zadania bólu ; istotnym składnikiem agresji jest występujące u agresora uczucie gniewu , złości lub nienawiści .

 

Szkody materialne polegają na uszkodzeniu ciała , zniszczeniu przedmiotów martwych , dewastacji środowiska naturalnego . Szkody moralne to zadany komuś ból , wytworzenie poczucia zagrożenia lub poczucia mniejszej wartości , wywołanie przykrych przeżyć emocjonalnych , ograniczających zdolność sprawnego działania .

 

(Z. Skorny , „Proces socjalizacji dzieci i młodzieży” , t.7 z serii „Biblioteka Psychologiczna”)

 

Rodzaje agresji są różne w zależności od przyjętego kryterium podziału :

1.       podział agresji ze względu na objawy :

·         a. fizyczna ;

·         a. słowna (ironia , satyra , oszczerstwo , nieuzasadnione pretensje , plotkowanie itp.) ;

2.       podział agresji ze względu na mechanizmy jej powstawania :

a)       psychologiczne :

·         a. frustracyjna ;

·         a. naśladowcza ;

·         a. instrumentalna ;

b)       fizjologiczne :

·         a. patologiczna .

 

Agresja frustracyjna

 

Frustracja (łac. frustratio – zawód , udaremnienie) to przykry stan emocjonalny , pojawiający się wówczas , gdy jednostka usiłując zaspokoić jakąś potrzebę , natrafia na przeszkody nie do pokonania . Mogą to być przeszkody związane z otoczeniem lub przeszkody wewnętrzne . Frustracja to stan niezaspokojenia potrzeby lub potrzeb , jednakże człowiek znajduje się w takich okolicznościach , że może coś robić , żeby te potrzeby zaspokoić .

 

Deprywacja (łac. deprivatio – pozbawienie) to stan , w którym człowiek odczuwa brak zaspokojenia jakiejś potrzeby , zarówno biologicznej , jak i sensorycznej , emocjonalnej , kulturowej czy społecznej . Deprywacja to stan niezaspokojenia potrzeby lub potrzeb zasadniczo dłuższy , jednakże człowiek nie może niczego robić w kierunku ich zaspokojenia (np. gdy przebywa w więzieniu , może wystąpić deprywacja seksualna , kulturalna itp.) .

 

Istnieją różne koncepcje na temat pojawiania się agresji w wyniku frustracji :

1.       J. Dollard  -  „pojawienie się agresji zawsze każe domyślać się frustracji” ; „każda frustracja zawsze prowadzi do jednej z form agresji” ;

2.       N. E. Miller  -  „frustracja pobudza do szeregu różnych reakcji ; jednym z ich rodzajów są niektóre formy agresji” ;

3.       R. R. Sears  -  następstwem frustracji bywa nie tylko agresja , ale też fiksacja , regresja lub substytucja ;

4.       S. Rosenzweig  -  reakcjami na frustracje mogą być :

·         agresywne reakcje frustracyjne :

-          reakcje ekstrapunitywne  -  przejawiają się w agresji skierowanej na zewnątrz na określone osoby i przedmioty , manifestują się w wybuchach gniewu , wrogości , przypisywaniu innym winy za własne niepowodzenia ;

-          reakcje intrapunitywne  -  przyjmują formę agresji skierowanej na własną osobę , poczucia winy , niezadowolenia z siebie , potępiania własnych czynów ;

·         nieagresywne reakcje frustracyjne :

-          reakcje impunitywne  -  nie towarzyszy im żadna forma agresji , pozwalają na rozładowanie w sposób nieagresywny stanów napięcia emocjonalnego wywołanego doznaną frustracją ;

w procesie rozwoju społecznego dziecka zmniejsza się liczba reakcji ekstrapunitywnych i intrapunitywnych , natomiast zwiększają się reakcje impunitywne .

Agresja frustracyjna może pojawić się w wyniku dłuższej frustracji . Występuje tu motywacja , przyjmująca formę poczucia krzywdy , uczucia gniewu , chęci szkodzenia lub wyrządzenia komuś przykrości . Agresja frustracyjna jest aktem świadomym .

 

Wg J. Dollarda istnieją trzy czynniki wyznaczające intensywność pobudzenia do agresji :

·         rodzaj zablokowanej potrzeby ;

·         zakres blokady potrzeby ;

·         ilość doznanych uprzednio frustracji .

 

W powstawaniu agresywnego zachowania się dzieci i młodzieży szczególnie ważną rolę pełni blokada (badania A.Bandury , R.H.Waltersa , Z.Skornego) :

·         potrzeby afiliacji , spowodowana oziębłością uczuciową rodziców , brakiem z ich strony objawów serdeczności i życzliwości , nadmierną surowością oraz stosowaniem licznych kar fizycznych (postawa odrzucenia i unikania) ;

·         potrzeby uznania społecznego , spowodowana zbyt częstym upominaniem , wytykaniem różnych wad i braków , stawianiem za przykład dobrze uczących się lub wzorowo zachowujących się kolegów (postawa nadmiernych wymagań) ;

·         potrzeby samodzielności , wywołana zbyt licznymi zakazami i nakazami pochodzącymi od dorosłych , nadmiernym ograniczaniem samodzielności .

ale też blokada potrzeby miłości , bezpieczeństwa , sprawiedliwości , akceptacji , czułości , przyjaźni , swobody , intymności , życzliwości , a u dzieci  -  wspólnego spędzania wolnego czasu z rodzicami .

 

Agresja naśladowcza

Agresywne zachowanie się bywa także następstwem oddziaływania określonych modeli zachowania się . Występuje wówczas proces modelowania , który U. Bronfenbrenner określa jako „wykonanie przez podmiot działania podobnego symbolicznie lub konkretnie do tego , które uprzednio wykonał model” .

Wystąpienie tego rodzaju agresji stanowi wynik mimowolnego naśladownictwa modeli agresywnego zachowania się ,   z którymi dana osoba styka się w swym otoczeniu . Modelem bywa zachowanie się rodziców , innych domowników ,   sąsiadów , kolegów , przechodniów na ulicy , postaci eksponowanych za pomocą filmu lub telewizji itp. Modele wpływają na zachowanie przede wszystkim wtedy , gdy są nimi osoby znaczące . W tej sytuacji zostaje uruchomiony mechanizm identyfikacji , powodujący wystąpienie dążenia do upodobnienia się do ubioru , sposobu mówienia lub zachowania się modela .

Pod wpływem oddziaływania wzorów agresywnego zachowania się agresja może wystąpić u osób , które uprzednio nie były narażone na frustrację . U. Bronfenbrenner twierdzi , że „zachowanie agresywne , a nawet okrucieństwo , można wywołać u osoby , która nie ma najmniejszych podstaw , by czuć się skrzywdzona , a po prostu miała okazję obserwować zachowanie agresywne tylko i wyłącznie w roli widza” . Brak jest wtedy natomiast motywacji typowej dla agresji frustracyjnej . Dany osobnik nie uświadamia sobie , że zachowuje się agresywnie , ani też nie zdaje sobie sprawy ze związku między własnym zachowaniem się a oddziaływaniem określonych wzorów .

 

Agresja instrumentalna

Motywem agresji instrumentalnej są określone cele działania . Agresja odgrywa rolę instrumentu , narzędzia umożliwiającego osiągnięcie celu . Realizacja celu działania dokonuje się za pośrednictwem właściwej strategii postępowania , kształtującej się pod wpływem dotychczasowych doświadczeń życiowych . W rezultacie warunkowania i wzmacniania utrwalają się czynności przynoszące danemu osobnikowi określone korzyści . W miarę nabywania nowych doświadczeń następuje różnicowanie reakcji agresywnych (unikanie sytuacji , w których realizacja celu jest niemożliwa) .

Wystąpienie agresji instrumentalnej zależy od ukształtowanych u danej osoby postaw oraz związanej z nimi hierarchii wartości .

 

Agresja patologiczna

Przyczyn tego rodzaju agresji należy szukać w procesach chorobowych zachodzących w układzie nerwowym . Powodują one powstanie zaburzeń w zachowaniu się , przyjmujących formę zachowań agresywnych jako swoistych symptomów niektórych chorób nerwowych i psychicznych (np. schizofrenii) oraz zaburzeń osobowości (np. psychopatii) . Wskutek uruchomienia odpowiednich mechanizmów fizjologicznych osoba chora zachowuje się agresywnie mimo braku wpływu frustracji , modeli agresywnego zachowania się lub celów działania realizowanych za pośrednictwem agresji .

 

Rodzaje agresji wg Janusza Reykowskiego

Dalsze rodzaje agresji wyróżnione zostały przez Janusza Reykowskiego w oparciu o jego własną teorię osobowości . Oprócz w/w wyróżnił on następujące rodzaje agresji :

 

1.       agresja z sieci wartości :

a)       agresja , która służy do potwierdzenia , a szczególnie do podwyższenia poczucia własnej wartości  -  są dwa sposoby podwyższania własnej wartości ; ten rodzaj agresji pokrywa się , zawiera się w agresji frustracyjnej ;

b)       agresja , która wynika z określonego systemu i hierarchii wartości  -  dany człowiek ma taką hierarchię wartości , na której szczycie jest wartość nazwana „niszczeniem innych” (np. sataniści)  ;

c)       agresja , która jest odpowiedzią na niszczenie czegoś wartościowego (np. dzieł sztuki) przez jakąś jednostkę  -  jest ona następstwem oburzenia zrodzonego pod wpływem takich niszczycielskich czynów ; ten rodzaj agresji wielu ludziom wydaje się zjawiskiem pozytywnym ;

 

2.       agresja związana ze stymulacją układu nerwowego człowieka  -  każdy człowiek potrzebuje specyficznego poziomu pobudzenia układu nerwowego ; negatywny jest zarówno zbyt duży dopływ bodźców do układu nerwowego , jak i zbyt mały , który powoduje uczucie nudy , monotonii ; jeżeli człowiek znajduje się przez dłuższy czas w takich warunkach życiowych , że do jego układu nerwowego dopływa zbyt mało bodźców , może  -  często bezwiednie  -  zacząć zachowywać się agresywnie ; ażeby doszło do wystąpienia takiego rodzaju agresji , muszą być spełnione następujące warunki :

·         występuje słaba stymulacja układu nerwowego (zbyt mało lub zbyt dużo bodźców) ;

·         monotonia życia ;

·         jednostka jest uboga w zainteresowania , nie wie , jak zająć siebie w wolnym czasie , ujawnia raczej niską inteligencję ;

 

3.       agresja poznawcza  -  występuje jako skutek rozbudzonej potrzeby poznawczej w danej sytuacji (np. dziecko przejawiające agresję wobec małych zwierzątek w celu penetracji , poznania) ;

 

4.       agresja jako potwierdzenie własnej tożsamości  -  zaspokaja ona potrzebę własnej tożsamości ; występuje szczególnie u chłopców i mężczyzn , dla których męskość utożsamia się z byciem agresywnym ; wiąże się to albo z takim modelem ojca , albo z brakiem ojca , ale też ze wzorcem „silnego mężczyzny” zaczerpniętym z filmów ;

 

5.       agresja na bazie potrzeby kontroli nad otoczeniem  -  o ile człowiek ma świadomość , że ma niezaspokojoną potrzebę kontroli nad otoczeniem , zwłaszcza przez dłuższy czas , albo poczucie (subiektywne , irracjonalne) , że ta potrzeba może nie być zaspokojona w najbliższym czasie , że ktoś zagraża zaspokojeniu tej potrzeby itp. , to wówczas taki człowiek może zareagować agresją ; im większą człowiek ma wiedzę i większe umiejętności , tym większą ma kontrolę nad otoczeniem ; potrzeba kontroli nad otoczeniem należy do podstawowych potrzeb psychicznych człowieka i w różny sposób stara się ją zaspokoić ; jeśli ta potrzeba jest zagrożona , to może wystąpić agresja jako sposób na zapobieżenie niezaspokojenia lub jako zaspoko...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin