możliwości rea;lizacji transdyscyplinarnego modelu wspomagania małego dziecka z niepełnosprawnością wzrokową.pdf

(83 KB) Pobierz
Microsoft Word - 07 ROZDZIAL IV.doc
318
El Ň bieta ŁOBACZ-KLOOSTERMAN
Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
MO ņ LIWO ĺ CI REALIZACJI TRANSDYSCYPLINARNEGO MODELU
WSPOMAGANIA ROZWOJU MAŁEGO DZIECKA
Z NIEPEŁNOSPRAWNO ĺ CI ġ WZROKOW ġ
Wzrok jest dominujĢcym zmysłem, który dostarcza około 80% informacji
o otoczeniu. Ponadto informacje wzrokowe sĢ najbardziej skomplikowane z tych
docierajĢcych do mózgu i nie mogĢ byę w sposób prosty zastĢpione przez
pozostałe sensory, np. słuch czy dotyk. W Ļwietle tych danych wydaje siħ
oczywiste, Ňe brak moŇliwoĻci widzenia lub jego powaŇne ograniczenie
w znaczĢcy sposób wpływa na całoĻę rozwoju małego dziecka. Rolħ kluczowĢ
odgrywa przy tym wiek, w którym nastĢpiła utrata widzenia. 1
Kiedy rodzice małego dziecka dowiadujĢ siħ, Ňe nie bħdzie ono widzieę, lub
bħdzie widzieę bardzo słabo oraz, co zdarza siħ coraz czħĻciej, Ňe przejawia inne
powaŇne uszkodzenia, reagujĢ na te informacje głħbokim kryzysem
emocjonalnym. Niestety koniecznoĻę przystosowania siħ do tej kraıcowo trudnej
sytuacji wymaga duŇo czasu, wysiłku, zmagania i na ogół nie jest moŇliwe do
osiĢgniħcia bez pomocy z zewnĢtrz. Jak wykazały liczne badania - akceptacja
faktu inwalidztwa dziecka moŇliwa jest dopiero po przejĻciu okresu „Ňałoby” po
utracie dziecka pełnosprawnego. Tymczasem rozwój niewidomego niemowlħcia,
zwłaszcza jeĻli posiada ono równieŇ dodatkowe niepełnosprawnoĻci, jest powaŇnie
zagroŇony. Bez celowego, dokładnie zaplanowanego wspomagania dziecko nie
znajdzie dróg kompensacji i adaptacji do ograniczeı wynikajĢcych z niepełnej
sprawnoĻci. 2
Pojawia siħ zatem potrzeba zewnħtrznego wsparcia emocjonalnego
w stosunku do rodziców oraz pomocy w poznawaniu i interpretowaniu
rzeczywistoĻci oraz w interakcji z otoczeniem w stosunku do małego niewidomego
i słabo widzĢcego dziecka. Jest to zadaniem specjalistów wczesnej interwencji.
Profesjonalna pomoc udzielana przez nich dziecku niepełnosprawnemu i jego
rodzinie jest okreĻlana mianem wczesnej interwencji.
Opiera siħ ona na nastħpujĢcych zasadach:
V jak najwczeĻniejsze rozpoczħcie interwencji, która oznacza pomoc
zarówno dziecku, jak i dla jego rodzinie. Najkorzystniejszy moment
rozpoczħcia interwencji to pierwsze półrocze Ňycia dziecka;
V pełna, wielospecjalistyczna i wielostopniowa diagnoza zarówno medyczna
(w tym okulistyczna), jak i ogólnorozwojowa dziecka oraz stała jej
weryfikacja jest podstawĢ do zaplanowania długotrwałego procesu
wieloprofilowego usprawniania, terapii i rehabilitacji dziecka;
V indywidualny program wspomagania rozwoju dziecka, oparty o wiedzħ
z zakresu psychologii rozwojowej, zaburzeı rozwoju dziecka niewidomego
i dziecka z osłabionym widzeniem oraz wiedzħ z dziedziny neurofizjologii
i patologii rozwoju ruchowego, tyflopedagogiki i surdopedagogiki,
1 T. Majewski: Tyflopsychologia rozwojowa (Psychologia dzieci niewidomych i słabowidz Ģ cych) . Zeszyty
Tyflologiczne 20, Wydawnictwo Polskiego ZwiĢzku Niewidomych, Warszawa, 2002, s.15.
2 M. Orkan-Łħcka: Dlaczego wczesna interwencja. www.tecza.org [12.10.2007].
280465665.007.png 280465665.008.png
319
przygotowany jest przez zespół specjalistów i wdraŇany przy pełnej
akceptacji i aktywnym współudziale rodziców;
V prowadzenie wczesnej rewalidacji odbywa siħ w sposób regularny, zgodnie
z indywidualnym programem wspomagania rozwoju i dostosowane jest do
zmieniajĢcych siħ potrzeb i moŇliwoĻci dziecka;
V po rozpoznaniu potrzeb i moŇliwoĻci rodziny proponowane sĢ róŇne formy
pomocy rodzinie dziecka: terapia rodziny, udział w grupie wsparcia, pomoc
socjalna, wakacyjne turnusy rodzinne;
V partnerski współudział rodziców i specjalistów w procesie terapii
i rehabilitacji. 3
Z powyŇszych załoŇeı wynika, iŇ wspomaganie rozwoju małego dziecka
z niepełnosprawnoĻciĢ wzrokowĢ powinno obejmowaę wszystkie sfery jego
funkcjonowania. Istotne sĢ rehabilitacja i usprawnianie ruchowe, usprawnianie
widzenia w przypadku dzieci słabo widzĢcych, nauka orientacji przestrzennej
i terapia mowy. Szczególnie waŇne jest to w sytuacji, kiedy wspomaganiem
rozwoju obejmowane jest dziecko ze złoŇonĢ niepełnosprawnoĻciĢ. Praktyka
natomiast pokazuje, Ňe takich dzieci jest coraz wiħcej. W tej perspektywie istotna
jest współpraca zarówno wszystkich specjalistów (psychologa, tyflopedagoga,
nauczyciela orientacji przestrzennej, rehabilitanta ruchu i terapeuty integracji
sensorycznej, logopedy oraz terapeuty widzenia), jak teŇ rodziców i opiekunów,
którzy powinni byę partnerami dziecka w całym procesie leczenia, wychowania
i rehabilitacji.
IstniejĢ 3 podstawowe modele współpracy specjalistów w zakresie pomocy
małemu niepełnosprawnemu dziecku i jego rodzinie. SĢ to modele:
1. multidyscyplinarny,
2. interdyscyplinarny,
3. transdyscyplinarny. 4
W zespole multidyscyplinarnym specjaliĻci pracujĢ z dzieckiem indywidualnie,
skupiajĢc uwagħ jedynie na swoim obszarze i bħdĢc odpowiedzialnymi za jeden
wyizolowany aspekt rozwoju dziecka (np. logopeda za rozwój komunikacji i jħzyka,
terapeuta widzenia za usprawnianie funkcji wzrokowych dziecka). JednoczeĻnie
terapeuci rzadko komunikujĢ siħ z innymi specjalistami, pracujĢcymi z tym
dzieckiem.
W modelu interdyscyplinarnym specjaliĻci równieŇ realizujĢ swój program
indywidualnie, odpowiadajĢc przy tym za swojĢ dziedzinħ, ale regularnie
komunikujĢ siħ ze sobĢ.
Model transdyscyplinarny moŇe to byę realizowane dziħki holistycznemu
spojrzeniu na codzienne funkcjonowanie małego niewidomego czy słabo
widzĢcego dziecka i jego rodziny. W tym przypadku odpowiedzialnoĻę za
wspomaganie rozwoju dziecka i realizacjħ programu jest dzielona przez wszystkich
członków zespołu niezaleŇnie od ich specjalizacji. Transdyscyplinarny zespół,
w oĻrodku czy teŇ w ramach wizyt domowych, diagnozuje rozwój dziecka,
sprawuje opiekħ nad jego realizacjĢ oraz na bieŇĢco udziela wsparcia oraz
informacji rodzicom. Współpraca miħdzy profesjonalistami jest wymagana na
3 Ibidem.
4 M. Smith, N. Levack: Best Practices for VI Teachers Serving Students with Visual and Multiple
Impairments. A Resource Guide. Texas School for The Blind nad Visually Impaired, Austin, TX 1997,
s. 13.
280465665.009.png 280465665.010.png
320
kaŇdym z etapów wczesnej interwencji: diagnozy, tworzenia i realizowania
indywidualnego programu wspomagania rozwoju małego niewidomego dziecka,
ewaluacji i modyfikacji programu oraz przy ciĢgłej i bliskiej współpracy z rodzicami.
W pracy członków transdyscyplinarnego zespołu poszczególne metody
wspierania rozwoju i edukacji dzieci, stosowane przez specjalistów, sĢ
dostarczane w całoĻciowej terapii, tak aby umiejħtnoĻci ęwiczone przez dziecko
były mu przydatne i wykorzystywane przez nie na co dzieı.
Nauczyciele i terapeuci sĢ coraz bardziej przekonani o skutecznoĻci działania
zespołowego w zakresie pracy z małym niepełnosprawnym dzieckiem i jego
rodzinĢ w naturalnym kontekĻcie. Szczególnie waŇne jest to w stosunku do małych
dzieci oraz do dzieci z niepełnosprawnoĻciĢ złoŇonĢ.
Wielu rodziców małych niewidomych i słabo widzĢcych dzieci uwaŇa, Ňe im
wiħcej czasu dziecko spħdza na terapii i im wiħcej róŇnych rodzajów terapii
dziecko otrzymuje, tym jego rozwój bħdzie postħpował szybciej i spodziewaę siħ
moŇna lepszych rezultatów. SpecjaliĻci wczesnej interwencji muszĢ wiħc
przekonaę rodziców, Ňe w tym wypadku iloĻę nie przekłada siħ na jakoĻę. Poza tym
ęwiczenie wyizolowanych umiejħtnoĻci, bez kontekstu sytuacyjnego oraz bez
pełnej znaczenia interakcji z bliskĢ osobĢ nie sĢ efektywne. 5 Najlepsze wyniki
osiĢga siħ, gdy praca nad specyficznymi umiejħtnoĻciami małego
niepełnosprawnego wzrokowo dziecka wpleciona jest w codzienne, rutynowe
aktywnoĻci, np. mycie, wycieranie, przewijanie, karmienie, ubieranie, spacer,
zabawħ. Dziħki temu dziecko moŇe łatwiej zgeneralizowaę nabyte umiejħtnoĻci.
Dodatkowo, kiedy specyficzne potrzeby dziecka w ciĢgu rutyny dnia codziennego
sĢ podstawĢ programu wspomagania jego rozwoju, pojawia siħ znacznie wiħcej
moŇliwoĻci ęwiczenia poszczególnych umiejħtnoĻci, niŇ miałoby to miejsce przy
wyspecjalizowanej, wyizolowanej terapii. 6
RolĢ specjalistów jest zatem wspólne z rodzicami przyjrzenie siħ Ňyciu
dziecka i rodziny i takie dostosowanie indywidualnego programu wspomagania
rozwoju dziecka, aby mogło ono byę prowadzone w domu przez rodziców.
Punktem wyjĻcia do nawiĢzania współpracy rodziców ze terapeutami
wczesnej interwencji jest diagnoza stanu i sytuacji dziecka i jego rodziny. Wymaga
ona oczywiĻcie wczeĻniejszego wykrycia zaburzeı w rozwoju i postawienia
diagnozy medycznej.
Transdyscyplinarny model współpracy specjalistów wydaje siħ na tym etapie
najlepszym rozwiĢzaniem. Diagnoza, majĢca na celu ukazanie funkcjonowania
dziecka na co dzieı, powinna byę przeprowadzona w jego domu rodzinnym.
Zespół profesjonalistów ma moŇliwoĻę zaobserwowaę wtedy wiele elementów
Ňycia dziecka i rodziny, które w istotny sposób bħdĢ wpływały na ustalenie
i realizacjħ programu wspomagania rozwoju dziecka (np. dostosowanie otoczenia
do jego potrzeb i moŇliwoĻci, przedmioty, którymi dziecko siħ bawi, sposób
komunikacji miħdzy dzieckiem i resztĢ rodziny). Sytuacja ta pozwala równieŇ na
takie zaprojektowanie przebiegu diagnozy, by dziecko mogło bawię siħ z rodzicem
– czyli znanĢ i dajĢcĢ poczucie bezpieczeıstwa osobĢ - w znanym sobie otoczeniu
z wykorzystaniem zarówno swoich, jak i nowych, dostarczonych przez terapeutów
5 M. Orkan-Łħcka: Mama, tata, dziecko, czyli o tym, jak uczy ę małe niewidome dziecko w warunkach
domowych . Materiały Tyflologiczne, Wydawnictwo Polskiego ZwiĢzku Niewidomych, Warszawa, 2003,
s. 30.
6 M. Smith, N. Levack: op. cit., s. 22.
280465665.001.png 280465665.002.png
321
zabawek. RolĢ profesjonalistów jest obserwacja spontanicznej, samorzutnej
aktywnoĻci małego niepełnosprawnego dziecka, jego interakcji z opiekunem oraz
zaaranŇowanie takiej sytuacji, by uzyskaę dodatkowe informacje o dziecku. W tym
samym czasie kaŇdy z terapeutów ma moŇliwoĻę oceny poziomu rozwoju dziecka
w zakresie swojej dyscypliny (np. psycholog sprawdza rozwój poznawczy
i społeczno-emocjonalny, logopeda komunikacjħ, a fizjoterapeuta rozwój ruchowy).
Unika siħ dziħki temu sytuacji, kiedy rodzice z małym dzieckiem wħdrujĢ od
gabinetu do gabinetu, opowiadajĢc na nowo bolesnĢ historiħ przebiegu ciĢŇy,
porodu i pierwszych lat Ňycia dziecka. W stosunku do małego niepełnosprawnego
dziecka zapobiega siħ przeciĢŇeniu jego kilkoma wizytami nastħpujĢcymi zaraz po
sobie, podczas których obca osoba w nieznanym otoczeniu stara siħ (w najlepszej
wierze) sprowokowaę go do maksymalnej aktywnoĻci, aby w ten sposób uzyskaę
jak najwiħcej informacji o jego moŇliwoĻciach i potrzebach.
SpecjaliĻci pracujĢcy z dzieckiem i jego rodzinĢ powinni wiħc ĻciĻle
współpracowaę ze sobĢ, scalajĢc uzyskane w trakcie diagnozy informacje. BħdĢ
one podstawĢ stworzenia indywidualnego programu wspomagania rozwoju
dziecka. Nastħpnie, bazujĢc na okreĻlonych przez siebie mocnych stronach
i potrzebach dziecka oraz rodziny w zakresie obserwowanych przez siebie funkcji
majĢ za zadanie zintegrowanie planowanego oddziaływania w jeden spójny,
całoĻciowy program. Istotne jest przy tym, aby nie narzucaę rodzicom zbyt duŇej
iloĻci ęwiczeı, gdyŇ powoduje to u nich zazwyczaj poczucie przeciĢŇenia
i rezygnacjħ ze wszystkich zaleconych aktywnoĻci. Co wiħcej, skonstruowany na
podstawie wielospecjalistycznej diagnozy program oddziaływaı terapeutyczno-
rewalidacyjnych powinien byę tak zaplanowany, aby rodzice mogli go wpleĻę
w codzienne, naturalne sytuacje, takie jak czynnoĻci pielħgnacyjne i toaletowe,
karmienie, spacer, aktywnoĻę własnĢ dziecka i zabawħ z nim rodziców
i rodzeıstwa
Badania wykazały, Ňe wspomaganie rozwoju dziecka, oferowane w oderwaniu
od innych dyscyplin, jest mniej efektywne niŇ to prowadzone we współpracy. Dzieci
i ich rodziny wiħcej korzystajĢ, gdy specjaliĻci ĻciĻle współpracujĢ ze sobĢ oraz
z rodzicami. 7
Stała współpraca specjalistów z rodzicami musi opieraę siħ na prawie
rodziców do:
V otrzymywania stałych i rzetelnych informacji od specjalistów,
przekazywanych w atmosferze zrozumienia i empatii;
V traktowania ich z szacunkiem, respektowania ich decyzji, spostrzeŇeı
i pomysłów dotyczĢcych dziecka; ochrony ich prywatnego Ňycia;
V kontaktu z osobami, które potrafiĢ zauwaŇyę i cieszyę siħ wraz z rodzicami
z najmniejszych nawet postħpów i osiĢgniħę dziecka, które zwracajĢ
uwagħ i koncentrujĢ siħ na mocnych stronach dziecka i które w sposób
widoczny czerpiĢ przyjemnoĻę z kontaktów z dzieckiem. 8
Rodzice sĢ zatem istotnĢ czħĻciĢ zespołu wczesnej interwencji. MogĢ
i powinni byę na wiele sposóbów włĢczani w ustalanie, realizacjħ i ocenħ
indywidualnego programu wspierania rozwoju ich dziecka. MogĢ to byę:
7 M. Smith, N. Levack: op. cit., s.12.
8 M. Orkan-Łħcka: Dlaczego …, op. cit.
280465665.003.png 280465665.004.png
322
1. współtworzenie wielosapektowej diagnozy funkcjonowania dziecka
w warunkach domowych;
2. tworzenie obrazu funkcjonowania rodziny na co dzieı, jej potrzeb
i moŇliwoĻci w zakresie pracy z dzieckiem;
3. wyznaczanie celów wspomagania rozwoju ich małego niepełnosprawnego
dziecka;
4. realizacja załoŇonego programu wspomagania rozwoju małego dziecka
z niepełnosprawnoĻciĢ w warunkach domowych,
5. ocena realizacji załoŇonych celów, modyfikacja programu i kontynuowanie
pracy z dzieckiem 9 .
NaleŇy jeszcze raz podkreĻlię, Ňe to na rodzicach spoczywa odpowiedzialnoĻę
za ich małe niepełnosprawne dziecko i oni pełniĢ wiodĢcĢ rolħ we wspomaganiu
rozwoju ich dziecka, poniewaŇ jedynie oni majĢ szansħ wykorzystywaę naturalne
sytuacje dnia codziennego, podczas których dziecko uczy siħ najwiħcej. Co wiħcej,
dom rodzinny jest tym jedynym miejscem, które moŇe zapewnię dziecku poczucie
bezpieczeıstwa, bez którego nie jest moŇliwy pełny rozwój.
SpecjaliĻci natomiast mogĢ podpowiadaę, jak organizowaę otoczenie oraz jak
prowokowaę sytuacje i zdarzenia dajĢce moŇliwoĻę uczenia siħ. 10 MoŇe to
nastĢpię podczas wizyt domowych lub wizyt rodziny w oĻrodku lub poradni
wczesnej interwencji. RównieŇ w tym przypadku prawdziwe jest stwierdzenie, Ňe
najskuteczniejszĢ formĢ pomocy rodzinie małego niewidomego dziecka ze złoŇonĢ
niepełnosprawnoĻciĢ przez terapeutów sĢ oddziaływania prowadzone w trakcie
regularnych wizyt w domu rodzinnym, a wiħc w otoczeniu, w którym cała rodzina
czuje siħ dobrze, bezpiecznie i swobodnie. MogĢ one byę wspomagane wizytami
rodziny w instytucji prowadzĢcej wczesnĢ interwencjħ. Bardzo cenne sĢ równieŇ
konsultacje zespołu rehabilitacyjnego w domu dziecka i w obecnoĻci jego
rodziców.
Niestety, z powodów organizacyjnych nie zawsze jest moŇliwe takie
zorganizowanie procesu wczesnej interwencji, by rodzice mogli otrzymywaę pomoc
w miejscu ich zamieszkania. PodstawowĢ przeszkodĢ w objħciu wszystkich dzieci
wizytami domowymi jest zbyt duŇa odległoĻę od punktu wczesnej interwencji do
domu dziecka (np. poradnia wczesnej interwencji prowadzona przez
Stowarzyszenie „Tħcza” w Warszawie obejmuje swojĢ działalnoĻciĢ całĢ północno-
zachodniĢ Polskħ). Ponadto pomoc oferowana przez istniejĢce w Polsce placówki
róŇni siħ w zakresie czħstotliwoĻci wizyt domowych, na które mogĢ liczyę rodzice –
od dwóch w ciĢgu tygodnia do jednej na miesiĢc. Jest to uzaleŇnione od kilku
czynników, m.in. od: moŇliwoĻci, jakimi dysponuje dana placówka, wieku dziecka,
stopnia zagroŇenia rozwoju, wystħpowania dodatkowych schorzeı, a takŇe od
miejsca zamieszkania oraz moŇliwoĻci i motywacji rodziny. 11
Co wiħcej, rodzice niejednokrotnie uskarŇajĢ siħ na całkowity brak przepływu
informacji pomiħdzy wieloma specjalistami zajmujĢcymi siħ ich dzieęmi.
SprzecznoĻę interesów poszczególnych specjalistów i całkowity brak współpracy
pomiħdzy nimi sĢ niezwykle czħste, w efekcie czego rodzice pozostajĢ sami
9 Ibidem.
10 M. Orkan-Łħcka: Mama …, op. cit., s. 34.
11 E. Łobacz: Mi ħ dzy teori Ģ a praktyk Ģ wczesnej rehabilitacji dzieci z uszkodzonym narz Ģ dem wzroku.
[W:] Cz. Kossakowski, A. Krauze, S. Przybyliıski (red.): Pomiħdzy teoriĢ a praktykĢ. Dyskursy
pedagogiki specjalnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmiısko Mazurskiego, Olsztyn, 2006, a. 109.
280465665.005.png 280465665.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin