Poznajemy zwierzęta domowe i ich młode.doc

(57 KB) Pobierz

Joanna Budzyńska

PWiP II, gr. B

Konspekt zajęć

 

Placówka: Przedszkole nr 1 im. Krasnala Hałabały w Gryfinie

Grupa: 3-latki

Nauczyciel prowadzący:

 

Temat bloku: W gospodarstwie domowym.

Temat dnia aktywności: Poznajemy zwierzęta domowe i ich młode.

Temat do dziennika: Wypowiedzi na temat dorosłych zwierząt domowych i ich młodych na podstawie ilustracji oraz własnego doświadczenia – dobieranie w pary. Zabawa dydaktyczna pt. „Dzieci, mama was woła”. Kolorowanie rysunków dorosłych i młodych zwierząt występujących w gospodarstwie domowym. Zabawa ruchowa pt. „Pieski aportują”, „Zaganianie świnki”.

 

Cele ogólne:

- rozpoznawanie dorosłych zwierząt i ich młodych występujących w gospodarstwie domowym.

Cele operacyjne:

dziecko:

- podaje nazwy zwierząt dorosłych i odpowiadających im młodych występujących w gospodarstwie domowym;

- łączy w pary dorosłe zwierzęta z ich młodymi.

 

Metody:

- metody oparte na słowie: dyskusja;

- metody oparte na obserwacji: metoda pokazu;

- metody oparte na działalności praktycznej uczniów: metoda zajęć praktycznych

(wg Cz. Kupisiewicza).

 

Środki dydaktyczne:

- dmuchana piłka;

- obrazki zwierząt dorosłych i młodych znajdujących się w gospodarstwie domowym (duże);

- obrazki młodych zwierząt znajdujących się w gospodarstwie domowym (małe);

- kredki;

- małe piłeczki.

 

Formy organizacyjne: indywidualna, zbiorowa.

 

Czas trwania: 60 min.

 

Literatura:

- K. Wlaźnik, Wychowanie fizyczne w przedszkolu, Warszawa 1972.

 

 

 

 

 

 

Szczegółowy przebieg zajęć:

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

 

CZYNNOŚCI

UCZNIÓW

 

ŚRODKI

DYDAKTYCZNE

1.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci w kole na dywanie, przywitanie się);

- zapoznanie dzieci z zabawą;

- nauczyciel turla piłkę do dzieci.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci na dywanie);

- prośba o wybranie przez dzieci bajki;

- czytanie wybranej przez dzieci bajki;

 

- zadawanie pytań do obrazków znajdujących się w książce oraz do tekstu czytanej bajki.

3.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci w kole na dywanie);

- zapoznanie dzieci (przy pomocy ilustracji) z nazwami zwierząt dorosłych i ich młodych występujących w gospodarstwie domowym:

gęś – gąska;

kaczka – kaczątko;

koń – źrebię;

kot – kotek;

koza – kózka, koźlątko;

krowa – cielę;

kura – pisklę;

owca – jagnię;

pies – szczenię;

świnia – prosię.

- pomieszanie wszystkich obrazków zwierząt dorosłych i młodych znajdujących się w gospodarstwie domowym;

- zapoznanie dzieci z ich zadaniem;

- wyznaczanie dzieci do wykonania zadania.

 

4.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci na dywanie, rozdanie dzieciom po jednym małym obrazku młodych zwierząt występujących w gospodarstwie domowym);

- zapoznanie dzieci z zabawą dydaktyczną pt. „Dzieci, mama was woła”;

- odsunięcie się na pewną odległość od dzieci oraz wywoływanie ich słowami: „Dzieci moje, chodźcie do mamy!”, a także poprzez pokazywanie obrazków dorosłych zwierząt.

5.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci przy stolikach; rozdanie dzieciom kartek z ilustracjami zwierząt domowych do pokolorowania oraz kredek);

- zapoznanie dzieci z ich zadaniem.

6.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci na dywanie, rozdanie połowie dzieci małych piłeczek);

- zapoznanie dzieci z zabawą ruchową pt. „Pieski aportują”.

 

 

 

 

 

7.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci w kole na dywanie w siadzie klęcznym, w odpowiednich odstępach od siebie);

- zapoznanie dzieci z zabawą ruchową pt. „Zaganianie świnki”.

 

- dzieci siadają w kole na dywanie, witają się z nauczycielem;

 

 

- dziecko, które złapie piłkę, mówi swoje imię, a następnie turla piłkę do wybranej osoby w kręgu. Osoba ta natomiast powtarza te imię jeszcze raz, mówiąc przy tym coś o tej osobie (podając np. jakiś element ubioru danej osoby), a także mówi własne imię i podaje piłkę kolejnej osobie w kręgu, itd.

 

- dzieci siadają na dywanie;

 

- dzieci wybierają bajkę do przeczytania;

- dzieci uważnie słuchają bajki czytanej przez nauczyciela;

- dzieci odpowiadają na stawiane przez nauczyciela pytania.

 

 

- dzieci siadają w kole na dywanie;

 

- dzieci przy pomocy nauczyciela podają nazwy zwierząt dorosłych i odpowiadających im młodych występujących w gospodarstwie domowym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- wyznaczone dzieci łączą w parę jedno dorosłe zwierzę z jego młodym.

 

- dzieci siadają na dywanie oraz losują po jednym obrazku;

 

 

 

 

 

 

- dzieci, które posiadają obrazki młodych zwierząt odpowiadających dorosłemu, pokazanemu przez nauczyciela, po jego słowach natychmiast biegną do „mamy”.

 

- dzieci siadają przy stolikach;

 

 

 

 

- dzieci kolorują ilustracje zwierząt domowych.

 

- dzieci stają na dywanie;

 

 

 

- dzieci stoją parami obok siebie; jedno z piłeczką w ręce jest gospodarzem, który toczy piłkę przed siebie, a dzieci-pieski biegną za nią, zatrzymują piłkę w biegu i przynoszą ją z powrotem (zamiana ról).

 

- dzieci siadają w kole na dywanie w siadzie klęcznym, w odpowiednich odstępach od siebie;

 

- piłka-świnka chce wydostać się z podwórka. Dzieci uderzeniami pięści podają sobie piłkę na obwodzie koła po podłodze pilnując, aby świnka nie uciekła z podwórka (świnka idzie w jedną i w drugą stronę, czyli dzieci wykonują popychanie prawą i lewą ręką).

 

 

 

 

 

 

- dmuchana piłka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- książka z bajkami dla dzieci (znajduje się w sali).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- obrazki zwierząt dorosłych i młodych znajdujących się w gospodarstwie domowym (duże).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- obrazki zwierząt dorosłych (duże) i młodych (małe) znajdujących się w gospodarstwie domowym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- ilustracje zwierząt dorosłych i młodych znajdujących się w gospodarstwie domowym (duże).

 

 

 

 

- małe piłeczki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- dmuchana piłka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

……………………………………………………

ocena konspektu i podpis nauczyciela prowadzącego

- 4 -

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin