Rozdzial22.rtf

(514 KB) Pobierz
ROZDZIA£

 

ROZDZIAŁ

22 SYSTEMY INFORMACYJNE

Po zakończeniu lektury tego rozdziału Czytelnik powinien umieć:

 

1

wyjaśnić związki między danymi, informacjami i kontrolą;

 

2

opisać kryteria przydatności informacji;

3

wyjaśnić, dlaczego kierownicy na różnych szczeblach w organizacji mają
odmienne potrzeby informacyjne;

 

4

omówić, dlaczego potencjalni użytkownicy mogą przeciwstawiać się wpro-
wadzaniu systemów komputerowych, i wskazać niektóre sposoby przezwy-
ciężania takich oporów;

 

5

wyjaśnić zjawisko twórczego wykorzystywania komputerów przez ostatecz-
nych użytkowników;

 

6

opisać różnice między systemami wspomagania decyzji i systemami eksper-
ckimi a konwencjonalnymi systemami informowania kierownictwa;

 

7

zdefiniować tzw. infostradę krajową i omówić jej organizacyjne znaczenie.

 



 

588

System informowania
kierownictwa (SIK):
skomputeryzowany system
informacyjny
usprawniający planowanie,
podejmowanie decyzji

i kontrolę

Część VI

Kontrolowanie

 

Wszystkie funkcje kierownicze - planowanie, organizowanie, przewo-
dzenie i kontrolowanie - są zależne od ciągłego dopływu strumienia
informacji o tym, co się dzieje w organizacji i poza nią. Kierownicy mogą
śledzić postępy w osiąganiu celów i przekształcać plany w rzeczywistość
jedynie pod warunkiem uzyskiwania dokładnych i aktualnych informacji.
Jeżeli kierownicy nie zdołają nadążać za biegiem spraw, przewidywać
potencjalnych problemów, dostrzegać, kiedy jest potrzebna interwencja,
a następnie podejmować odpowiednich działań korygujących czy dostoso-
wawczych, to ich praca będzie bezowocna i kosztowna.

Systemy informacyjne umożliwiają kierownikom sprawowanie kontroli
nad przebiegiem spraw. Jeżeli Czytelnik będzie oglądać nowy samochód
w salonie Toyoty, zapewne zauważy, że do jego szyby przylepiono nalepkę
wydrukowaną przez komputer, zawierającą informację o cenie i o tym, że
obowiązujące warunki ochrony środowiska zostały spełnione. Dealer Toyo-
ty zapewne ma skomputeryzowany system umożliwiający mu udzielenie
informacji o tym, czy ma do dyspozycji samochód z dodatkowym wyposa-
żeniem, którego życzy sobie klient. Jeżeli Czytelnikowi potrzebny będzie
kredyt, komputer w banku umożliwi handlowcowi szybkie sprawdzenie
karty kredytowej klienta i sfinalizowanie sprzedaży. Od największej kor-
poracji do skromnego dealera samochodowego w małym miasteczku kom-
puter odgrywa podstawową rolę w sprawowaniu kontroli nad przebiegiem
interesów.

Kierownicy na wszystkich szczeblach przekonują się, że skomputeryzo-
wane systemy informacyjne dostarczają informacji potrzebnych do skutecz-
nego prowadzenia operacji. Takie systemy informowania kierownictwa (SIK)
szybko stają się niezbędne w planowaniu, podejmowaniu decyzji i kontroli.
Skuteczność systemu kontroli w dużym stopniu zależy od szybkości i do-
kładności informacji uzyskiwanych przez kierowników. Skoro zaś systemy
informacyjne odgrywają tak dużą rolę w zarządzaniu organizacjami, jest
sprawą szczególnie ważną, aby kierownicy rozumieli, jak takie systemy
należy projektować i wdrażać oraz jak je należy prowadzić.

INFORMACJA I KONTROLA

Posłużymy się przykładem producenta zamiennych części samochodo-
wych o rocznych obrotach wynoszących 10 mln USD, aby wskazać, jak
istotną rolę w skutecznej kontroli odgrywa informacja. Każdego roku 350
pracowników firmy realizuje zamówienia 20 tys. klientów. Zamówienia te
trzeba przetworzyć i zafakturować, części wykonać, zapakować i wysłać, co
w sumie stanowi około 400 tys. transakcji, nad którymi trzeba sprawować
kontrolę.

Jest to dopiero początek. Firma wystawia co roku 25 tys. czeków.
Połowę z nich stanowią wynagrodzenia. Pozostałe w większości są zapłatą

 



 

Rozdział 22                                           Systemy informacyjne                                                                                                                 589

planowanie strategiczne -
zob. rozdział 10, s. 263

Dane:

surowe, nie
przeanalizowane liczby
i fakty

Informacja:

dane uporządkowane lub
przeanalizowane

w znaczący sposób

za składane w roku 5 tys. zamówień zakupu. Koszty oblicza się na
podstawie 17 tys. kart pracy, 6 tys. zleceń roboczych i 20 tys. kwitów
materiałowych. Co roku firma przetwarza około miliona informacji związa-
nych z jej działalnością - a liczba ta nie obejmuje jeszcze wszystkich
informacji, związanych z kontrolą zapasów i jakości. Nie obejmuje też
analiz rynku i innych informacji zbieranych przez ludzi w organizacji
w procesie planowania strategicznego. W coraz większym stopniu traktuje
się informację jako kluczowy czynnik, ułatwiający kierownikom reagowanie
na to, co się dzieje w złożonym i burzliwym otoczeniu I.

Nic dziwnego, że coraz więcej kierowników traktuje samą informację
jako cenny zasób - taki, którym trzeba uważnie gospodarować i który
należy starannie chronić 2. Aby to zrozumieć, musimy bliżej się przyjrzeć
istocie informacji i różnym jej rodzajom.

ISTOTA INFORMACJI

Chociaż często posługujemy się zamiennie terminami dane oraz infor-
macje, to jednak istnieje między nimi pewna różnica. Dane są to
surowe, nie poddane analizie liczby i fakty dotyczące zjawisk lub wydarzeń,
na przykład liczba dyskietek komputerowych wyprodukowanych w ciągu
tygodnia albo zapas dyskietek w miejscowym sklepie.

Natomiast informacja jest wynikiem uporządkowania danych lub ich
przeanalizowania w jakiś znaczący sposób. Na przykład kierownik produk-
cji w firmie wytwarzającej dyskietki może porównać wielkość produkcji
w danym tygodniu z jej wielkością w' poprzednim tygodniu albo z planem,
aby sprawdzić i skontrolować wydajność. Podobnie, kierownik sklepu może
porównać swój zapas dyskietek z przeciętnym poziomem zapasów w bran-
ży, aby w taki sposób ocenić własną efektywność. Na uniwersytecie liczba
słuchaczy na wydziale historii stanowi dane. Struktura wybranych przez
nich przedmiotów w ciągu ostatnich czterech lat jest informacją.
Niezależnie od różnic w prowadzonych przez siebie operacjach i działa-
niach producent dyskietek, kierownik sklepu i władze uczelni oceniają
otrzymane informacje na podstawie czterech czynników: ich jakości, aktual-
ności, ilości i znaczenia dla potrzeb zarządzania (istotności).

JAKOŚĆ INFORMACJI. Im informacja jest dokładniejsza, tym ma wyższą
jakość i z tym większą pewnością kierownicy mogą na niej polegać przy
podejmowaniu decyzji. Ogólnie jednak biorąc, koszt uzyskania informacji
rośnie wraz ze wzrostem jej jakości. Jeżeli wyższa jakość informacji nie

I Ph.D. Olson, Choices for Innovation-Minded Corporations, "Journal of Business Strategy" II,
s t yczeń-1ut y 1990, nr I, s. 42-46.

2 P.L. Tom, Managing Information as a Corporate Resource, Scott Foresman, Glenview, Il1.
1987, s.4.

 



 

590

Część VI

Kontrolowanie

przyczynia się w istotnym stopniu do zdolności podejmowania przez kie-
rownika decyzji, to nie warto w związku z .tym ponosić dodatkowych
kosztów.

AKTUALNOŚĆ INFORMACJI. Aby kontrola była skuteczna, trzeba podej-
mować działania korygujące, zanim odchylenie od planu lub normy stanie
się zbyt duże. Tak więc informacje dostarczane przez system informacyjny
muszą trafiać do właściwej osoby we właściwym czasie, żeby można było
podjąć odpowiednie działania.

ILOŚĆ INFORMACJI. Kierownicy nie zdołają podjąć na czas trafnych
decyzji, jeżeli będzie im brakować informacji. Jednakże często są zasypywa-
ni nieistotnymi i bezużytecznymi informacjami. Jeżeli otrzymują więcej
informacji, niż są w stanie efektywnie wykorzystać, to mogą przeoczyć te,
które dotyczą poważnych problemów.

ISTOTNOŚĆ INFORMACJI. Podobnie, informacje otrzymywane przez kie-
rowników muszą mieć związek z ich zadaniami i zakresem odpowiedzial-
ności. Kierownik działu kadr zapewne nie musi znać poziomu zapasów,
a kierownikowi działu zaopatrzenia będą nieprzydatne informacje o zada-
niach pracowników sztabowych w innych działach.

SYSTEMY INFORMOWANIA
KIEROWNICTWA

Definiujemy system informowania kierownictwa jako sformalizowaną
metodę terminowego udostępniania kierownictwu dokładnych infor-
macji, potrzebnych w procesie podejmowania decyzji i umożliwiających
sprawne wykonywanie w organizacji funkcji planistycznych, kontrolnych
i operacyjnych. System dostarcza informacje dotyczące przeszłości, teraź-
niejszości i prognozowanej przyszłości oraz istotnych zdarzeń wewnątrz i na
zewnątrz organizacji.

W organizacjach zawsze istniały jakieś systemy informowania kierow-
nictwa, chociaż ich za takie nie uważano 3. W przeszłości zarówno struk -
tura, jak i wykorzystanie takich systemów miały w dużym stopniu charak-
ter nieformalny. Dopiero po pojawieniu się komputerów, z ich możliwoś-
ciami przetwarzania i przechowywania dużych ilości danych, projektowanie
systemów informowania kierownictwa stało się sformalizowanym procesem,
a także przedmiotem badań.

 

3 Nasze rozważania są częściowo oparte na: M.S. Scott Morton, J.F. Rockart, Implications of
Changes in Information Technology for Corporate Strategy, "Interfaces" 14, styczeń-luty 1984, nr I,
s.84-95.

 



 

Rozdział 22                                           Systemy informacyjne                                                                                                   591

Elektroniczne przetwarzanie
danych (EPD):
komputerowe
przetwarzanie danych

i zarządzanie informacjami,
w tym standaryzacja
sprawozdań dla
kierowników operacji

Skomputeryzowane systemy
informacyjne (SSI):

systemy informacyjne
wykraczające poza
elektroniczne przetwarzanie
danych i wspomagające
procesy planowania oraz
podejmowania decyzji

EPD

Kiedy zaczęto wprowadzać do organizacji komputery, wykorzystywano je
głównie do przetwarzania danych na potrzeby nielicznych funkcji - za-
zwyczaj księgowości i fakturowania. Ze względu na specjalistyczne umiejęt-
ności potrzebne do obsługi kosztownych, złożonych i niekiedy kapryśnych
urządzeń, komputery lokalizowano w działach elektronicznego przetwarza-
nia danych (EPD). W miarę zwiększania szybkości i łatwości przetwarzania
danych skomputeryzowano także inne rodzaje informacji dla kierow-
nictwa. Aby sobie radzić z wykonywaniem tych nowych zadań, działy EPD
opracowały znormalizowane sprawozdania na użytek kierownictwa opera-
cyjnego.

POJAWIENIE SIĘ SIK

Rozbudowa działów EPD skłoniła menedżerów do skupienia większej
uwagi na zaplanowaniu systemów informacyjnych w organizacji. Do-
prowadziło to do pojawienia się koncepcji skomputeryzowanych systemów
informacyjnych (881), później znanych pod nazwą skomputeryzowanych
systemów informowania kierownictwa albo po prostu SIK. Gdy funkcje
działów EPD zaczęły wykraczać poza rutynowe przetwarzanie wielkich
ilości znormalizowanych danych, zaczęto je nazywać działami SIK.

Armia Stanów Zjednoczonych wykorzystała SIK do pomocy w reduk -
cji sił zbrojnych po zakończeniu zimnej wojny. Na przykład w 1992 r.
z wojsk lądowych odeszło 170 tys. osób. Gdy zakończy się zmniejszanie
armii, niemal jedna trzecia personelu wojskowego z okresu Pustynnej Burzy
zostanie objęta redukcją. Aby złagodzić ten proces, armia wprowadziła
w życie najbardziej zaawansowany i wszechobejmujący program zatrud-
niania zwalnianych wojskowych, jaki kiedykolwiek dotychczas opracowano.
W ramach tego programu utworzono na całym świecie 55 ośrodków
pomocy w poszukiwaniu pracy, zatrudniono 286 specjalistów poradnictwa
zawodowego i utworzono komputerową bazę danych, połączoną z ponad
11 tys. amerykańskich pracodawców.

"Ośrodek pomocy w zatrudnianiu" (Job Assistance Centre, JAC),
będący siecią banków danych o miejscach pracy, został opracowany z wy-
korzystaniem najnowszych technologii. Ten zautomatyzowany, specjalnie
zaprojektowany system łączy usługi dla klientów, poradnictwo, programo-
wanie i administrację. Przyjazny dla użytkownika program ma nawet
automatycznego autora życiorysów, opracowanego specjalnie dla personelu
wojskowego 4.

4 s. Harvey, Army Centralized Outplacement, "Personnel Journal", maj 1994, s. 115-118.

 



 

592

Część VI

Kontrolowanie

System wspomagania
decyzji (SWD):

system komputerowy
dostępny dla
niespecjalistów,
usprawniający planowanie
i podejmowanie decyzji

SWD

System wspomagania decyzji (SWD) jest systemem komputerowym pracu-
jącym w trybie konwersacyjnym. Mają do niego łatwy dostęp i bez
trudności mogą się nim posługiwać ludzie nie będący informatykami,
którzy korzystają z niego przy podejmowaniu decyzji. Zastosowanie SWD
staje się coraz powszechniejsze, ponieważ najnowsze osiągnięcia w rozwoju
sprzętu i oprogramowania komputerowego umożliwiają kierownikom i wy-
znaczonym pracownikom bezpośredni (on-line) dostęp w czasie rzeczywis-
tym do baz danych w SIK. Powszechne zastosowanie mikrokomputerów
pozwala kierownikom tworzyć własne bazy danych i korzystać w miarę
potrzeb z elektronicznej ich obróbki, zamiast czekać na sprawozdania
przygotowywane przez dział EPD/SIK. Sprawozdania SIK są nadal po-
trzebne do sprawowania kontroli nad bieżącymi operacjami, ale SWD
umożliwia mniej ustrukturyzowane korzystanie z baz danych, odpowiednio
do szczególnych potrzeb decyzyjnych.

 

RÓŻNE INFORMACJE DLA RÓŻNYCH SZCZEBLI KIEROWNICTWA

G.Anthony Gory i M.S. Scott Morton wskazali, że system informacyjny
. organizacji musi dostarczać informacje kierownikom na trzech pozio-
mach odpowiedzialności: kontroli operacyjnej, kontroli kierowniczej i pla-
nowania strategicznego 5. Rozważymy te trzy kategorie w odniesieniu do
działalności prowadzonej na trzech różnych szczeblach hierarchii kierow-
niczej (pierwszej linii, średniego kierownictwa, naczelnego kierownictwa).
W projektowaniu SIK należy uwzględnić rozmaite potrzeby informacyjne

5 G.A. Gorry, M.S. Scott Morton, jw., s.55-70.

 



 

różnych szczebli kierownictwa. Na przykład, jak to wynika z tablicy 22-1,
źródła informacji do kontroli operacyjnej znajdują się głównie wewnątrz
organizacji, zaś do planowania strategicznego - przeważnie poza nią.

KIEROWNICY SZCZEBLA OPERACYJNEGO. SIK powinien dostarczać na
potrzeby kontroli operacyjnej bardzo dokładne i szczegółowe informacje,
codziennie lub co tydzień. Kierownik produkcji musi wiedzieć, czy straty
materiałowe nie są nadmierne, czy koszty nie zostały przekroczone albo czy
nie upłynął już czas pracy maszyny przeznaczony na wykonanie okreś-
lonego zadania. SIK powinien dostarczać w terminie dużą ilość szczegóło-
wych informacji uzyskiwanych w trakcie codziennych operacji.

KIEROWNICY ŚREDNIEGO SZCZEBLA. Kierownicy średniego szczebla, na
przykład dyrektorzy zakładów, troszczą się o bieżącą i przyszłą efektywność
swoich jednostek. Potrzebne im są zatem istotne informacje dotyczące tych
jednostek - o poważnych problemach z dostawcami, o nagłym spadku
sprzedaży albo o wzroście popytu na określoną grupę wyrobów. Tak więc
informacje potrzebne kierownikom średniego szczebla składają się z zagre-
gowanych danych pochodzących zarówno z wewnątrz organizacji, jak i ze
źródeł zewnętrznych. Przykładem informacji potrzebnych średniego szczebla
kierownikowi marketingu linii lotniczej jest miesięczny ruch pasażerów,
często określany jako "wskaźnik obciążenia". Informację taką można
porównywać ze wskaźnikiem obciążenia innych linii.

NACZELNE KIEROWNICTWO. SIK powinien dostarczać kierownikom na-
czelnego szczebla informacje służące do planowania strategicznego i do
sprawowania kontroli kierowniczej. W planowaniu strategicznym najwyższe
znaczenie mają informacje ze źródeł zewnętrznych o warunkach ekono-
micznych, osiągnięciach technicznych, działalności konkurentów 6. Ze wzglę-
du na to, że dane takie pochodzą ze źródeł zewnętrznych, trudniej je zebrać
i skomputeryzować niż informacje uzyskane wewnątrz organizacji. Na
przykład rektorzy i prorektorzy do spraw studentów bardzo się interesują
trendami dotyczącymi liczby absolwentów szkół średnich, którzy praw-
dopodobnie podejmą studia. Plany strategiczne i operacyjne uczelni często
są zależne od informacji dotyczących prognozowanej na przyszłość liczby
kandydatów na studia.

Przedmiotem ciągłego zainteresowania są też na przykład zmiany
o charakterze demograficznym kandydatów przyjmowanych na studia.
W miarę zmniejszania organizacji coraz więcej ludzi powraca do nauki.
Ogólnie biorąc, przesunięcie w stronę gospodarki opartej na informacji i na
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin