Rozdzial12.rtf

(6278 KB) Pobierz

 

 

CZĘŚĆ III

ROZDZIAŁ 12
ROZDZIAŁ 13
ROZDZIAŁ 14
ROZDZIAŁ 15

ORGANIZOWANIE

PROJEKTOWANIE ORGANIZACJI JEJ STRUKTURA

WŁADZA I AUTORYTET

GOSPODAROWANIE ZASOBAMI LUDZKIMI

KIEROWANIE ZMIANAMI ORGANIZACYJNYMI I INNOWACJĄ

 



 

Część IV tej książki poświęciliśmy procesowi organizowania. Wszyst-
kie jej rozdziały dotyczą sposobów, jakimi menedżerowie przekształ-
cają stosunki międzyludzkie w struktury organizacyjne, aby popro-
wadzić pracowników w przyszłość. W rozdziale 12 zajmujemy się
projektowaniem organizacji i jej struktrurą. Następne rozdziały doty-
czą warunków skuteczności rozwiązań organizacyjnych z punktu
widzenia celów organizacji. W rozdziale 13 omawiamy podstawowe
zasady działania ludzi w strukturze organizacyjnej. Zasady te doty-
czą autorytetu i władzy. W rozdziale 14 rozpatrujemy proces przygo-
towania ludzi do sprawnej i skutecznej pracy w ramach struktury
organizacyjnej. Proces ten nosi nazwę gospodarowania zasobami
ludzkimi. W rozdziale 15 rozważamy stojące przed menedżerami
zadanie zapewnienia strukturze organizacyjnej zarówno stabilności,
jak i dostatecznej elastyczności, aby można było wytwarzać nowe
wyroby i usługi. Jest to zadanie związane z kierowaniem zmianami
organizacyjnymi i innowacją.

 



 

ROZDZIAŁ

12

PROJEKTOWANIE ORGANIZACJI
I JEJ STRUKTURA

Po zakończeniu lektury tego rozdziału Czytelnik powinien umieć:

 

1

wyjaśnić cel decyzji dotyczących projektu organizacji;

 

2

opisać logiczne związki między podziałem pracy, departamentalizacją,

hierarchią i koordynacją;

3

prześledzić ewolucję poglądów na czynniki, które projektanci organizacji
muszą uwzględniać w swoich decyzjach;

4

opisać zmniejszanie organizacji w kategoriach czterech podstawowych
elementów budowy organizacji;

5

wyjaśnić ogólne korzyści płynące ze struktur organizacyjnych oraz korzyści
i koszty związane z poszczególnymi rodzajami struktur;

6

omówić przyczyny istnienia organizacji nieformalnych;

7

wskazać kluczowe założenia odróżniające korporację wirtualną od struktur
tradycyjnych.

 



 

306

Część IV

Organizowanie

Projektowanie organizacji:
ustalenie struktury
organizacyjnej
najodpowiedniejszej przy
danej strategii, zasobach
ludzkich, technologii

i zadaniach organizacji
Struktura organizacyjna:
układ określający sposób,
w jaki dzieli się działania
organizacji, grupuje je

i koordynuje

PROJEKT ORGANIZACJI

I STRUKTURA ORGANIZACYJNA .

Organizacja jest układem wielu wzajemnie się. przenikających, jednocześ-
nych stosunków, dzięki którym ludzie pod kierownictwem swoich mene-
dżerów dążą do osiągania wspólnych celów. cele te są wynikami procesu
decyzyjnego, który przedstawiliśmy jako planowanie (część In). Cele ustalane
przez menedżerów w wyniku planowania są zazwyczaj ambitne, dalekosiężne
i otwarte. Menedżerowie pragną zapewnić swoim organizacjom długi okres
istnienia. Członkom organizacji potrzebne są trwałe, zrozumiałe ramy, w któ-
rych mogą współpracować w dążeniu do wspólnych celów. Kierowniczy pro-
ces organizowania obejmuje, podejmowanie decyzji o tworzeniu takich właśnie
ram, aby organizacja mogła istnieć od chwili obecnej do dalekiej przyszłości.
W procesie organizowania menedżerowie muszą uwzględniać dwa ro-
dzaje czynników. Po pierwsze, muszą określić cele organizacji, plany strate-
giczne prowadzące do ich osiągania (zob. rozdział 10) oraz zdolność
organizacji do realizacji takich planów strategicznych (zob. rozdział 11).
Jednocześnie menedżerowie muszą brać pod uwagę to, co w otoczeniu
organizacji dzieje się obecnie i co się może wydarzyć w przyszłości (zob.
rozdziały 3, 4 i 5). Na styku tych dwóch zbiorów czynników - planów
i otoczenia - menedżerowie podejmują decyzje, aby dostosować cele, plany
strategiczne i zdolności do czynników występujących w otoczeniu. Ten
ważny pierwszy krok w organizowaniu, logicznie wynikający z planowania,
jest procesem projektowania organizacji. Szczególny układ stosunków, two-
rzony w tym procesie przez menedżerów, nosi nazwę struktury organizacyj-
nej. Struktura organizacyjna stanowi opracowane przez menedżerów ramy
odniesienia przy podziale i koordynowaniu działań członków organizacji.
Strategie i warunki otoczenia różnych organizacji są różne. Istnieje wiele
możliwych struktur organizacyjnych. Centralnym tematem tego rozdziału
jest podejmowanie decyzji o strukturze organizacyjnej .

CZTERY PODSTAWOWE ELEMENTY
BUDOWANIA ORGANIZACJI

Organizowanie jest nieustannym procesem kierowniczym. Zmianie mogą
skuteczność i sprawność - bowiem ulegać strategie i warunki otoczenia, a skuteczność i sprawność
zob. rozdział l, s. 24 organizacji nie zawsze bywają zgodne z zamierzeniami menedżerów. Przy
tworzeniu nowej organizacji, przy poprawianiu istniejącej albo przy wpro-
wadzaniu radykalnych zmian do występującego w niej układu stosunków
menedżerowie, podejmując decyzje, wykonują cztery podstawowe kroki.

 

1 Dzielą całą pracę na zadania, które mogą być logicznie i dogodnie wyko-
nywane przez poszczególne osoby i grupy. Nosi to nazwę podziału pracy.

 



 

Podział pracy:

rozkładanie złożonego
zadania na części,

w wyniku czego
poszczególne osoby
ponoszą odpowiedzialność
za ograniczony zbiór
czynności, a nie za całość
zadania

2

Łączą zadania w sposób logiczny i sprawny. Grupowanie pracow-
ników i zadań zazwyczaj określa się jako departamentalizację.
Określają, kto podlega komu w organizacji. Takie ustalanie zależności
prowadzi do utworzenia hierarchii organizacyjnej .

Wprowadzają mechanizmy integrowania działalności poszczególnych
działów w zwartą całość i sprawdzają skuteczność tej integracji. Proces
ten nosi nazwę koordynowania.

3

4

Możemy te cztery kroki organizowania pracy traktować jako cztery klocki,
z których buduje się organizację. Są one widoczne nawet w Twoim ulubio-
nym barze szybkiej obsługi:

 

pracę dzieli się na przykład między tych, którzy smażą hamburgery,
i tych, którzy smażą frytki;

możemy traktować pracowników obsługujących klientów jako pracują-
cych w jednym dziale, zaś tych, którzy przygotowują potrawy, jako
pracujących w drugim;

niektórzy ludzie otrzymują polecenia i porady od innych ludzi, na
przykład praktykanci zajmują niższe miejsce w hierarchii niż zastępca
kierownika;

kucharze i osoby wydające przy okienku potrawy klientom podjeż-
dżającym w samochodach koordynują zamówienia za pomocą wy-
druków komputerowych i radiotelefonów.

 

 

 

Przyjrzyjmy się bliżej tym czterem krokom.

PODZIAŁ PRACY

Bogactwo narodów Adama Smitha rozpoczyna się od słynnego opisu
specjalizacji pracy w fabryce szpilek. Smith pisał: "Jeden robotnik
wyciąga drut, drugi go prostuje, trzeci tnie, czwarty zaostrza, piąty szlifuje
koniec, aby osadzić główkę". Dziesięciu ludzi, pracując w ten sposób,
produkowało 48 000 szpilek w ciągu jednego dnia. Jeśliby jednak, jak pisał
Adam Smith, "każda z tych osób pracowała samodzielnie i oddzielnie",
w najlepszym razie wytwarzałaby dwadzieścia szpilek dziennie. Jak zauwa-
Żył Smith, wielką zaletą podziału pracy na małe, proste, odrębne operacje,
w których poszczególni robotnicy mogli się specjalizować, był geometryczny
wzrost łącznej wydajności 1. (Termin podział pracy wskazuje, że można
dzielić wszystkie zadania organizacyjne, od produkcji do zarządzania.)

W jaki sposób podział pracy zwiększa wydajność? Odpowiedź polega
na tym, że żaden człowiek z osobna nie jest ani fizycznie, ani psychicznie
zdolny do wykonywania wszystkich operacji, z jakich składa się większość

1 A. Smith, Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, PWN, Warszawa 1954, s. 8l.

Rozdział 12

Projektowanie organizacji i jej struktura

307

 



 

308

Część IV

Organizowanie

Departamentalizaja:
grupowanie podobnych
i logicznie powiązanych
czynności w działy

złożonych zadań - nawet jeżeli założymy, że jeden człowiek byłby zdolny
opanować wszystkie potrzebne umiejętności. Natomiast dzięki podziałowi
pracy powstają zadania uproszczone, których się można stosunkowo szyb-
ko nauczyć i wykonać. Podział pracy przyczynia się zatem do rozwoju
specjalizacji, gdyż każdy staje się specjalistą w wykonywaniu określonego
zadania. Ponieważ zaś podział prowadzi do dużej rozmaitości zadań, ludzie
mogą je sobie wybierać lub mogą być przydzielani do zadań, odpowiadają-
cych ich uzdolnieniom i zainteresowaniom. Wiele osób uważa, że pojawie-
nie się cywilizacji można przypisać rozwojowi specjalizacji, która zapewniła
ludzkości środki na rozwijanie sztuki, nauki i oświaty.

Specjalizacja zadań ma także złe strony. Jeżeli zadania dzieli się na
drobne, oddzielne cząstki i jeżeli pracownik odpowiada za jedną tylko taką
cząstkę, to łatwo może dojść do alienacji - braku poczucia kontroli nad
swoim środowiskiem. Karol Marks uważał, że korzenie takiej alienacji
tkwią w klasowej strukturze społecznej. Jak Czytelnik zapewne wie z włas-
nego doświadczenia, ubocznym produktem powtarzalnych wyspecjalizowa-
nych zadań, nie dających osobistego zadowolenia, może być znużenie.
Z badań wynika, że częsta nieobecność w pracy może się wiązać z tymi
ujemnymi skutkami specjalizacji. W rozdziale 13 omówimy dwa sposoby
przezwyciężania alienacji w miejscu pracy, a mianowicie metody rozszerza-
nia pracy i wzbogacania pracy.

Jedną z firm przodujących w dążeniu do przezwyciężenia alienacji
i znużenia w wyniku wykonywania prac montażowych jest szwedzki kon-
cern Volvo, który zrezygnował z tradycyjnych linii montażowych i opraco-
wał nowe, bardziej elastyczne metody, w dużym stopniu oparte na pracy
zespołowej. Volvo zdobyło międzynarodowe uznanie za swoją nową, huma-
nistyczną filozofię, że położenie nacisku na jakość życia zawodowego i za
twórcze dostosowanie technologii do podwyższania wydajności pracy
i zwiększania zadowolenia pracowników.

DEPARTAMENTALIZACJA

Aby znać złożoną pajęczynę formalnych układów wzajemnych w orga-
nizacji, menedżerowie zazwyczaj rysują schemat organizacyjny, aby
przedstawić, w jaki sposób dokonano podziału pracy. W schemacie or-
ganizacyjnym poszczególne prostokąty symbolizują logiczne zgrupowanie
zadań, które nazywamy działami. Na przykład jeżeli w banku kilka osób
współpracuje przy podejmowaniu decyzji o udzielaniu pożyczek małym
przedsiębiorstwom i obsłudze tych pożyczek, dyrektor banku może ich
zgrupować w dziale kredytowania małych firm.

Departamentalizacja jest zatem wynikiem decyzji menedżerów o tym,
jakie rodzaje czynności - po ich podziale na zadania - można łączyć
w podobne grupy. Jak łatwo można sobie wyobrazić, w organizacjach jest
wiele różnorodnych zadań i działów. Są one odmienne w różnych or-
ganizacjach.

 



Rozpiętość kierowania:

liczba osób i działów
bezpośrednio podległych
jednemu kierownikowi

 

Linie podporządkowania:
powiązania określające,
kto komu podlega

w organizacji; linie
podporządkowania są
istotnym elementem
każdego schematu
organizacyjnego

 

Hierarchia:

układ wielu szczebli

w strukturze
organizacyjnej, na którego
szczycie znajduje się
najwyższy rangą menedżer
(lub menedżerowie)
odpowiedzialny za operacje
całej organizacji; na
kolejnych szczeblach
znajdują się kierownicy
niższYch stopni

 

 

 

HIERARCHIA

309

Projektowanie organizacji i jej struktura

Rozdział 12

O d początków industrializacji menedżerowie zastanawiali się nad tym, ilu
ludzi i ile działów może skutecznie nadzorować jeden człowiek. Pytanie
to dotyczy rozpiętości kierowania. Rozpiętość kierowania oznacza liczbę
osób oraz działów bezpośrednio podległych jednemu kierownikowi. Po
dokonaniu podziału pracy, utworzeniu działów i wyborze rozpiętości kiero-
wania menedżerowie mogą ustalić linie podporządkowania - zaplanować,
kto komu będzie podlegać. Te linie podporządkowania są ważnym elemen-
tem c każdego schematu organizacyjnego .

Wynikiem tych działań jest wieloszczeblowy układ, który nosi nazwę
hierarchii. Na szczycie hierarchii organizacyjnej znajduje się menedżer (lub
menedżerowie) najwyższego szczebla, odpowiedzialny za operacje całej
organizacji. Zazwyczaj menedżerów "takich określa się jako dyrektorów
naczelnych, dyrektorów generalnych lub prezesów. Inni kierownicy niższych
stopni znajdują się na niższych szczeblach hierarchii.

Wybór odpowiedniej rozpiętości kierowania w hierarchii organizacyjnej
jest ważny z dwóch powodów. Po pierwsze, rozpiętość ma wpływ na to, co
się dzieje w danym dziale. Zbyt duża rozpiętość oznacza, że kierownik jest
przeciążony, a pracownicy w zbyt małym stopniu uzyskują od niego wska-
zówki i podlegają jego kontroli. W takiej sytuacji kierownik może być zmu-
szony do tolerowania poważnych błędów lub do ich niedostrzegania. Może
to też ograniczać działania pracowników. W dziale, w którym kilkunastu
lub więcej pracowników stara się zwrócić na siebie uwagę kierownika, mogą
się pojawiać frustracje i błędy. Natomiast zbyt mała rozpiętość kierowania
prowadzi do niesprawności, ponieważ kierownicy są nie wykorzystani.

Po drugie, rozpiętość wpływa na szybkość podejmowania decyzji
w sytuacjach, w które z konieczności są zaangażowane różne szczeble
hierarchii. Mała rozpiętość kierowania prowadzi do struktur wysmukłych,
w których istnieje wiele szczebli pośrednich między kierownikami najwyż-
szego a najniższego szczebla. W organizacjach takich wydłużone linie
podporządkowania opóźniają podejmowanie decyzji, co jest niekorzystne
w warunkach szybko zmieniającego się otoczenia. Duża rozpiętość kierowa-
nia prowadzi do struktur płaskich, z mniejszą liczbą pośrednich szczebli
między szczytem a dołem hierarchii. Na rysunku 12-1 przedstawiono
wysmukłe i płaskie struktury organizacyjne.

W ostatnich latach wyraźnie występuje tendencja do tworzenia bardziej
płaskich hierarchii organizacyjnych. Omówimy te tendencje szerzej w tym
rozdziale jako część zjawiska znanego pod nazwą zmniejszania organizacji
(downsizing).

W początkach XX w. wielu teoretyków starało się określić maksymal-
ną liczbę pracowników, jaką może nadzorować jeden kierownik. Wielu
z nich doszło do wniosku, że wielkość ta wynosi sześć. Dzisiaj myśl, że
kierownik niezależnie od okoliczności może nadzorować pracę zaledwie
sześciu ludzi, wydaje się dziwna, jednakże należy rozpatrywać poglądy tych

 



 

teoretyków, uwzględniając historyczne warunki, w jakich żyli i pracowali2.
Kiedy pojawiły się wielkie organizacje, nie miały do dyspozycji zbyt wielu
precedensów.

ZMIANY W HIERARCHII TOWARZYSZĄ DĄŻENIU DO WYSOKIEJ JAKOŚCI

 

 

Dążenie do wysokiej jakości może wywrzeć ogromny wpływ na strukturę

 

organizacyjną. W części wynika to stąd, że jednym z elementów

 

skutecznych programów jakości jest tworzenie samodzielnych zespołów robo­-

­

czych do zwiększania efektywności. W zakładach naprawczych Northern

 

 

2 Jednakże niektórzy z tych autorów brali pod uwagę czynniki sytuacyjne. Na przykład w pierwszych
latach XX w. F.R. Mason zwracał uwagę na zmienne, od których zależy rozpiętość kierowania ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin