Scenariusz zajęcia twórczego dla dzieci 3.doc

(32 KB) Pobierz
Scenariusz zajęcia twórczego dla dzieci 3-4 letnich z zakresu edukacji regionalnej

Scenariusz zajęcia twórczego dla dzieci 3-4 letnich z zakresu edukacji regionalnej.

Opracowanie:

Temat: „Łask – moja mała Ojczyzna” - zabawy twórcze zainspirowane przedstawieniem teatralnym i muzyką.

Cele ogólne:

·         stosowanie wiadomości i umiejętności z zakresu wiedzy o swoim mieście rodzinnym,

·         rozwijanie twórczej aktywności dziecka.

Cele operacyjne:
Dziecko:

·         udziela prawidłowej odpowiedzi na pytania związane z rodzinnym miastem,

·         maluje wodę wszystkimi palcami na papierze pakowym,

·         spontanicznie pokazuje za pomocą ruchu środowisko związane z wodą w trakcie słuchania muzyki.

Formy organizacyjne:

·         praca z całą grupą,

·         indywidualna.

Metody:

·         czynne:
- zadania stawiane dziecku do wykonania,
- kierowanie własną działalnością dziecka,
- zadania inspirujące

·         percepcyjne:
- uprzystępnienie sztuki,
- obserwacja i pokaz

·         słowne:
- żywe słowo,
- rozmowa, zagadki,
- opowiadanie twórcze uruchamiające wyobraźnię dziecka,

·         pedagogika zabawy i elementy „Kinezjologii Edukacyjnej” wg Dennisona.

Środki dydaktyczne:
Teatrzyk kukiełkowy, tekst legendy o Łasku, miska z wodą, nagrania: P. Czajkowskiego, G. Bizeta, E. Griega, M. Rimskiego - Korsakowa, wiersze „Woda”, szklanki z wodą, papier pakowy, farby plakatowe, miseczki, magnetofon, koperty z zagadkami.

1. Powitanie „Iskierka”

2. „Legenda o Łasku” – teatrzyk kukiełkowy /wg pomysłu nauczycielki/.

4. Omówienie treści w formie zagadek

5. Ekspresja ruchowa „W oceanie” przy muzyce

6. Burza mózgów „Jaka jest woda?”, „Do czego jest potrzebna woda?”
- wiersz „Woda”

Posłuchaj, jeśli chcesz.
Ważną wiadomość mam!
Ona dla Ciebie jest,
Bo ja ją dobrze znam.

Cudowną wodę często pij
Jak kryształ taką czystą.
Pomoże ona zawsze Ci.
Kłopoty wszystkie prysną.

Gdy główka boli Cię,
Ząb, ręka czy kolano
Pół szklanki wody pij
Gdy z łóżka wstaniesz rano.

Cudowną wodę ….

- wypicie szklanki wody

7. Ekspresja ruchowa „Woda”
- wyrażanie swojego nastroju za pomocą wody

8. Analogia personalna „ Jesteś wodą”

„Jesteś wodą”

Usiądźcie wygodnie, zamknijcie oczy, rozluźnijcie mięśnie, nie myślcie o niczym, zamieniamy się wszyscy... w wodę.

Wyobraźcie sobie wspaniałe, wysokie góry. W górach tych między pięknymi, zielonymi polankami znajduje się maleńki, przejrzysty strumyczek, wypływający z wnętrza pobliskiej góry. Płynie delikatnie po wystających kamieniach, wijąc się między nimi jak połyskliwy wąż, podskakuje po brązowo-czarnych grudkach ziemi, wesoło rozbija się o większe kamienie. Szuka przyjaciół. Wy jesteście bardzo żywą, hałaśliwą wodą, wesoło zbiegającą w dół po stromych ścianach gór. W miarę jak płyniecie, jest Was coraz więcej i więcej. Inne strumyki dołączają do Was swoje wody. Już jesteście olbrzymią, grzmiącą i dudniącą rzeką, która powoli wypływa z gór na cudownie zielone pola i łąki.
Płyniecie teraz szerokim korytem: dostojnie, potężniej. Jest Wam inaczej niż było w górach, niesiecie ze sobą odłamki drewna, siana, gałęzie, listowie.
Dźwigacie na sobie małe i większe łódki, żaglówki z białymi żaglami, a także ciężkie statki i okręty. Jesteście bardzo silni. Po drodze podpływają do Was inne wody i łączycie się z nimi w coraz to większą i silniejsza wodę. Jest Was bardzo dużo. Jako woda jesteście spokojni, ale potraficie być groźni. Potraficie zagarnąć wszystko dokoła, co spotkacie na swojej drodze. Wówczas ludzie mówią, że to była powódź.
A teraz zaczynacie się czuć inaczej niż poprzednio.
Jesteście wodą , którą wtłoczono w rury wodociągowe.
Jest Wam teraz ciasno i ciemno. Pędzicie spokojnie po zakamarkach większych i mniejszych rur, rozciągacie się lub tłoczycie, aby wypłynąć z odkręconego kranu w mieszkaniu do miseczki, szklanki, zlewu.
Ze zlewu z powrotem większymi rurami wypłyniecie wprost do rzeki lub do ziemi w ogrodzie. Lubicie tak płynąć bo wiecie, że za chwilę ujrzycie znów światło, słońce, ludzi.

Wasz świat, świat wody, jest bogaty i piękny.
Wy jako woda znajdujecie się w różnym czasie, w różnych miejscach i w strumyku, i w rzece, i w rurach, i w szklance. Za każdym razem czujecie się inaczej, co innego widzicie, ale nadal jesteście tą samą wodą. Inny jest tylko świat, który Was otacza.

9. Działalność plastyczna – malowanie wszystkimi palcami farbami na papierze pakowym

10. Wystawa prac

11. Ewaluacja „Minki” – w formie zabawy pantomimicznej.

12. Pożegnanie dzieci – wspólne mycie rąk, dokładne ich osuszanie.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin