karta oceny i instrukcja.doc

(171 KB) Pobierz

INSTRUKCJA DO KART

OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM

I DO OCENY SKALI OSOBOWEJ

DLA

UPOŚLEDZONYCH UMYSŁOWO

W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM

 

 

 

KARTA OSOBOWEJ OCENY

DLA

UPOŚLEDZONYCH UMYSŁOWO

W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM

Karty te zostały opracowane przez mgr M. Kaczmarek –wicedyrektora Szkoły Podstawowej nr 5 w Gostyniu oraz H. Lenarczyk – pedagoga tejże szkoły – po wnikliwej konsultacji z p. mgr H. Żygadło – Starszym Wizytatorem do spraw Kształcenia specjalnego przy Kuratorium w Lesznie.

Zaprezentowano je i zaproponowano do wykorzystania w swojej pracy uczestnikom Zespołu samokształceniowego nauczycieli pracujących z dziećmi specjalnej troski, który działa przy Szkole Podstawowej nr 5 im. ks. F. Olejniczaka

w Gostyniu i skupia nauczycieli z ponad 30 szkół podlegających Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Gostyniu.

INSTRUKCJA DO KART

OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM

I DO OCENY SKALI OSOBOWEJ

DLA

UPOŚLEDZONYCH UMYSŁOWO

W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM

Karty mają służyć do oceny postępu w rozwoju społecznego oraz do oceny skali osobowej upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym. Pozwolą one na odczytanie stopnia realizacji i opanowania celu Programu Wychowania i Nauczania Dzieci i Młodzieży Upośledzonych Umysłowo w Stopniu Umiarkowanym i Znacznym.

Celem edukacji osób upośledzonych w stopniu umiarkowanym jest ich wszechstronny rozwój na miarę indywidualnych możliwości oraz przygotowanie do codziennego życia tak, aby były zaradne, umiały sterować własnym zachowaniem i mogły uczestniczyć w życiu społecznym.

ZAŁOŻENIA : Karta do oceny postępu w rozwoju społecznym zmierza do wizualnego przedstawienia postępu w czterech działach dotyczących rozwoju społecznego:

1. Obsługiwanie się

2. Komunikowanie się

3. Uspołecznienie

4. Zajęcia

Wypełnienie Karty zgodnie z załączoną legendą pozwoli nie tylko przedstawić aktualny stan funkcjonowania, ale może służyć także do porównania ocen dokonanych wcześniej. Powtórne oceny mogą wskazywać, czy wychowanie i trening okazały się efektywne, czy następuje postęp.

KONSTRUKCJA : W Karcie poszczególne umiejętności i sprawności – zadania zostały ułożone w porządku coraz to dojrzalszego stopnia rozwoju, co ułatwia bezpośrednio ustalić aktualny poziom osiągnięć. Punkty od A do G wskazują zbliżone sekwencje rozwoju w ramach poszczególnych części w każdym dziale.

SPOSÓB OCENIANIA : Mówiąc ogólnie, dana umiejętność może być odnotowana, gdy zostało ustalone przy pomocy obserwacji, że badany jest kompetentny w zakresie danej umiejętności.

Ocenę odnotowujemy według ustalonej skali zawartej na końcu Karty oceny postępu w rozwoju społecznym – Legenda.

STAN DZIAŁÓW :

Dział 1. Obsługiwanie się i dział 3. Uspołecznienie obejmują czynności ujawniające się w sytuacjach “naturalnych”, można określać na podstawie wiarygodnych informacji. Wiele podobnych zadań znajduje się w działach 2. Komunikowanie się i 4. Zajęcia, a kilka z nich musimy prawie zawsze oceniać za pomocą pytań. Są to przypadki, gdy dane czynności mogą być ujawnione, choć faktycznie nie były zaobserwowane. Zadania takie posiadają wprowadzające, pierwsze słowo Potrafi.

Powtórnych ocen należy dokonywać, co semestr.

Ocena dokonywana za pomocą Karty obserwacji, to pierwszy krok w zindywidualizowanym programie rehabilitacyjnym – pozwala na rozpoznanie specyficznych braków i możliwości. Chociaż bezpośrednio ujawnia nierozwinięte umiejętności i na nie kieruje specjalną uwagę, to pozwalając dokonać oceny, prowadzi również do otrzymania szeregu wskazań na później. Czasem jest rzeczą konieczną ustalić, czy dane dziecko w zakresie życia społecznego jest “w normie”, powyżej normy” czy “poniżej normy” w porównaniu ze średnimi wynikami dzieci podobnie upośledzonymi umysłowo i o podobnym wieku.

 

 

KARTA OBSERWACJI

dla

UPOŚLEDZONYCH UMYSŁOWO

W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM

 

 

PRZEWIDYWANE WIADOMOŚCI, UMIEJĘTNOŚCI

I SPRAWNOŚCI

 

SEMESTR

I

SEMESTR

II

OBSŁUGIWANIE SIEBIE

 

 

 

1. ZACHOWENIE SIĘ PRZY STOLE

 

 

 

1. Używa łyżki przy jedzeniu bez pomocy innych

A

 

 

2. Pije trzymając szklankę jedną ręką, nie rozlewa.

A

 

 

3. Używa bez trudności widelca ( pokarm może być

pokrojony i przygotowany )

B

 

 

4. Samo, bez pomocy potrafi pić.

B

 

 

5. Obsługuje się przy stole i je bez większej pomocy.

C

 

 

6. Używa noża stołowego do posmarowania chleba

masłem, marmoladą lub konfiturami.

D

 

 

7. Używa noża stołowego do krojenia, bez większych

trudności.

E

 

 

8. Używa noża i widelca poprawnie i bez trudności.

F

 

 

9. Nalewa płyny ( np. kawę, kakao ).

F

 

 

10. Używa noża by obrać owoce albo pokroić chleb.

G

 

 

 

 

 

 

2. SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA

 

 

 

1. Wchodzi po schodach obydwiema nogami na każdy

stopień.

A

 

 

2. Schodzi po schodach obydwiema nogami na każdy

stopień.

A

 

 

3. Jeździ na “Zabawkach kołowych, np. rower na

trzech kółkach (adaptacja ).

B

 

 

4. Normalnie wchodzi po schodach bez trzymania się

poręczy.

C

 

 

5. Normalnie schodzi po schodach bez trzymania się

poręczy.

C

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin