Uta Ranke-Heinemann - Nie i Amen.pdf

(1124 KB) Pobierz
Bez tytułu1
Uta Ranke-Heinemann – Nie i Amen.
Człowiek zostaje przez Kościół przywołany do wierzenia, a nie do myślenia. Tym sposobem
człowiek przez całe swoje życie ćwiczy się w chrześcijańskiej gimnastyce mówienia - "TAK" i
"AMEN". W religii, która błogosławi wierzących, nigdy zaś wątpiących, ci, którzy pytają, pozostają
bez błogosławieństwa, a pytający w oczach niejednego wierzącego stają się podejrzani. Tymczasem
pytanie jest chrześcijańską cnotą, choć rzadko jest cechą chrześcijan.
Kościół nie jest zainteresowany rozumem i oświeceniem ludzi. Każda odmiana oświecenia wydaje
mu się raczej podejrzana, częstokroć nawet godna potępienia. Kościół mówi tylko o zranieniu
uczuć religijnych. Na takie zranienia zwraca niezwykle bacznie uwagę i z tego powodu zwraca się
także nierzadko do sądów. Niestety, nazbyt rzadko zwraca uwagę na zranienie religijnego rozumu.
Religijny rozum przez literę prawa w ogóle nie jest chroniony. Z tego powodu człowiek, który
łaknie prawdy - mając na myśli nie tylko prawdy przepisane przez kościelnych hierarchów -
skazany jest na samego siebie.
Gdybyśmy relację o zwiastowaniu mogli potraktować jako opis wydarzenia o charakterze
historycznym, należałoby Marii przyznać więcej teologicznego rozumu niż rozwijanej przez dwa
tysiące lat katolickiej teologii dziewiczego poczęcia, to znaczy klekocząco-bocianiej teorii
ginekologicznej (gynaekologischer Klapperstorchtheologie). Maria już wtedy swoim pytaniem
jasno wyrażała to, o czym większość teologów w międzyczasie się dowiedziała, ale czego biskupi
katoliccy do dzisiaj nie pojęli, a Jan Paweł II - tym bardziej nie: że według poglądów Marii Boże
synostwo Jezusa i naturalne synostwo Jezusa nie wykluczają się. Dla Marii jedno bez drugiego jest
raczej niemożliwe.
Judaizmowi myśl o narodzeniu się z dziewicy była całkowicie obca, nie oczekiwał też tego w
odniesieniu do spodziewanego mesjasza. Na odwrót, jego nadzieje koncentrowały się na mesjaszu,
który byłby człowiekiem narodzonym z człowieka. Dostępna od 1827 roku wiedza dotycząca
fizjologii kobiety sprawiłaby, iż nauka o biologicznym dziewiczym poczęciu przysporzyłaby
Kościołowi wielu nierozwiązywalnych problemów teologicznych, gdyby przyjął ją do wiadomości.
Ale Kościół znalazł sposób, żeby sobie pomóc: jeśli chodzi o dziewicze poczęcie aktualna jest dlań
nadal biologia arystotelesowska.
Za pomocą relacji o cudach Ewangeliści chcieli wywyższyć Jezusa, uczynić go wielkim i
imponującym. Chcieli pokazać, że Jego boskość daje znać o sobie w każdym jego poczynaniu;
udało im się jednak tylko przesłonić licznymi małymi cudeńkami jeden wielki prawdziwy cud, na
którym Jezusowi samemu zależało najbardziej: cud Bożej miłości. Za pomocą historii o cudach nie
otwarto wrót ku Jezusowi, lecz je zatrzaśnięto.
Od tłumacza
Niniejsza książka winna zainteresować wszystkich, którzy do wiary podchodzą w sposób
zracjonalizowany, pogłębiony. Przede wszystkim ludzie głęboko wierzący, nauczyciele, nauczyciele
religii, katecheci, teologowie, humaniści różnych specjalności - oto adresaci tego dzieła. Książka ta
nie jest przeznaczona dla ludzi małej wiary - zgorszą się. Zajmuje się ona odwiecznym problemem
z pogranicza teologii i filozofii, wreszcie religii - zajmuje się stosunkiem wiary do rozumu.
Autorka, profesor teologii, absolwentka teologii ewangelickiej, która przeszła na katolicyzm, a
więc obznajomiona z tajnikami zarówno teologii ewangelickiej, jak i rzymsko-katolickiej, jest
córką byłego prezydenta Republiki Federalnej Niemiec i - co znacznie ważniejsze dla treści książki
- uczennicą Rudolfa Bultmanna. Autorka pragnie pomóc ludziom wierzącym, krytycznie i
racjonalnie stawiającym Nowemu Testamentowi i jego Autorom wysokie wymagania. Dla ludzi
wielkiej i głębokiej wiary książka jest prowokacją intelektualną w najlepszym rozumieniu tego
słowa: zmusza do samodzielnych przemyśleń, weryfikacji poglądów tradycyjnych, często wykładni
powierzchownych, niejednokrotnie po prostu fałszywych. Na treść książki kładzie się brzemieniem
spór między Karlem Jaspersem i Rudolfem Bultmannem dotyczący demitologizacji Biblii. (Por.
K.Jaspers i R.Bultmann, Die Frage der Entmythologiesierung, Piper Verlag, München 1954).
Autorka już we Wstępie sygnalizuje swoje wielopłaszczyznowe "NIE", co nie wyklucza
pogłębionej wiary, w moim przekonaniu pozakonfesjonalnej, ale chrześcijańskiej (co nie może
budzić wątpliwości), nie mieszczącej się jednak w żadnej ortodoksji, jeżeli dałoby się to pojęcie
dzisiaj w ogóle precyzyjnie zdefiniować. Pozakonfesjonalność jest coraz bardziej znamienna dla
Zachodu. Czy dla Polski także? Czy takie są trendy kulturowo-religijne?
Poglądy Autorki mieszczą się w tym nurcie refleksji religijnej, którą rozwinął już S?ren
Kierkegaard w Okruchach filozoficznych pisząc: „Nawet gdyby równocześnie żyjące (z Jezusem -
tłum.) pokolenie nie pozostawiło w spadku niczego innego poza słowami: «Wierzyliśmy, że tego to
a tego roku ten Bóg ukazał się nam w postaci poniżonego sługi, żył wśród nas i nauczał, a następnie
zmarł» - to wystarczyłoby w zupełności, by wierzyć" ( Okruchy filozoficzne. Chwila, przełożył
Karol Toeplitz, PWN, Warszawa 1988, s.127). Autorka do tego dodaje, rzecz jasna, że przedmiotem
wiary chrześcijańskiej jest sine qua non zmartwychwstanie, czego w tekście duńskiego teologa nie
ma, choć jest w kontekście.
Zastąpienie więzi instytucjonalnej personalną - w dobie wszechogarniającego kryzysu kultury
- jest znamieniem czasu. Ale nie jest ta książka atakiem na chrześcijaństwo, jest to obrona
chrystianizmu, próba powrotu do jego najpierwszych źródeł, jedna z licznych dzisiaj, odcedzająca
dodatki historii, nieporozumienia, wypaczenia, narośle, wreszcie fałszerstwa. Krytyczny umysł
chrześcijanina znajdzie w książce rezultat - wcale nie bezkontrowersyjny - wieloletnich i
pogłębionych studiów. Możemy się z autorką tu i ówdzie nie zgadzać, ale nie można przejść nad tą
książką do porządku dziennego. Wynik pracy Uty Ranke-Heinemann w zamyśle Autorki - i
zapewne nie tylko Jej - pozwala nawet skrajnemu racjonaliście zamknąć ją po przeczytaniu i - co
znacznie ważniejsze - przemyśleniu, by z większym niż poprzednio przeświadczeniem powiedzieć
chrystianizmowi „TAK". Autorka z naukową rzetelnością traktuje źródła, które analizuje.
Nieprzejednana dążność do prawdy i szczerość wypowiedzi nakazują Jej wywody traktować z całą
powagą. Czasami Autorka w sposób bezpardonowy traktuje stare czy współczesne wypowiedzi
odmienne od wyników, do których sama dochodzi. Bez ogródek konfrontuje niekoherencje autorów
Nowego Testamentu, czy interpretatorów Pisma; stara się nie przechodzić do porządku dziennego
nad żadną z analizowanych sprzeczności. Pod tym względem nie uznaje żadnych świętości. Mamy
więc do czynienia z chłodną, naukową, teologiczną i filozoficzną analizą, ale niekiedy jej
wypowiedzi przyjmują postać nadzwyczaj ostrą; nie oszczędza nikogo i niczego, totalne absurdy po
prostu referuje, bez własnego komentarza, pozostawiając ich osąd Czytelnikowi; aż nazbyt często
dostaje się w tym przypadku nie tylko autorom Nowego Testamentu, ale i teologom (niezależnie od
tego, jakiej są konfesji), którzy za wszelką cenę usiłują zatuszować czy zreinterpretować
sprzeczności, które wydobywa próba zsynchronizowania tekstów Starego i Nowego Testamentu.
Autorka stawia częstokroć bardzo trudne, wynikające z chrześcijańskich przesłanek pytania, za
których postawienie w minionych czasach musiałaby zginąć na stosie lub zostać
ekskomunikowana; lepiej wszak, że pochodzą one z tej właśnie płaszczyzny, dezawuując niejedną
bezsensowną wypowiedź. Broni tym samym stezauryzowanych wartości chrześcijańskich,
uodparnia je przed atakami pochodzącymi z zewnątrz. Czasami sprowadza cudze poglądy ad
absurdum, innym razem ironizuje tak, że w zderzeniu z logiką Jej wywodu, logiką opartą na faktach
- z poglądów odmiennych nie pozostaje przysłowiowy kamień na kamieniu; polskiego Czytelnika
taki sposób eksplikowania własnych myśli może niekiedy razić, na Zachodzie jest on na porządku
dziennym. Ale nie wylewajmy dziecka z kąpielą. Intencje Autorki są szczere; idzie jej o to, by z
całym wewnętrznym przekonaniem Czytelnik mógł wszelkim bezsensom, aż nazbyt często
odwołującym się do fałszywej (jak się nierzadko okazuje) tradycji, powiedzieć „NIE", a swój
fenomen wiary „zakończyć" słowem „AMEN", wynikającym z najgłębszego przeświadczenia.
Zrozumiałe są wysokie racjonalne progi stawiane wszelkim twierdzeniom, zwłaszcza na
przełomie obecnego tysiąclecia. Autor niniejszego przekładu od blisko 40 lat zajmuje się
problematyką z pogranicza filozofii i teologii i pozwala sobie wyrazić niewielką wątpliwość, czy
absolutyzacja kryterium rozumu stosowana przez Utę Ranke-Heinemann zawsze i wszędzie jest
metodologicznie uzasadniona. Dotyczy to szczególnie pewnych określonych elementów wiary,
która już z samej definicji zawiera pierwiastki (empirycznie) nieweryfikowalne; w przeciwnym
razie, dowodliwość tych wypowiedzi gwarantowałaby pewność; mówiąc językiem Karla Jaspersa:
jeżeli udowodnię cokolwiek, nie wierzę, lecz wiem, na przykład udowodniony Bóg przestaje być
„obiektem" wiary stając się obiektem wiedzy.
Z faktu, że jakieś wypowiedzi nie są weryfikowalne, nie wynika, że muszą być bezsensowne;
dotyczy to zresztą nie tylko takich spraw, jak komentowanej tu dziedziny, ale także nauk
empirycznych (np. ciało absolutnie czarne, gaz doskonały itp.).
Wysoko należy cenić sobie fakt, że Autorka oczyszcza chrystianizm nie tylko z elementów
nieracjonalnych, ale i bezsensownych. Jeżeli w I Liście Pawła do Koryntian czytamy (a
autentyczności tego Listu Autorka nie kwestionuje, w odróżnieniu od innych przypisywanych
apostołowi): „…aby się wiara wasza opierała nie na mądrości ludzkiej, lecz na mocy Bożej…" -
jest oczywiste, że w grę wchodzi element niedowodliwy, który można przyjąć (lub nie). Na
marginesie: wymagać od jakiejkolwiek religii totalnego zracjonalizowania wszystkich jej
wypowiedzi i twierdzeń - oznacza przekreślić ją jako religię.
Wątpliwość budzi posługiwanie się nieomal wszędzie porządkiem, który B.Pascal nazywał
„porządkiem rozumu", a który nie tylko według francuskiego myśliciela, dopełniał „porządek
serca" i stanowił z nim całość. Każdy człowiek potrzebuje dla samookreślenia własnej osoby
pewnego marginesu tajemnicy; dlaczego nie miałby nim być chrystianizm, tak czy inaczej pojęty?
Autorka - jestem o tym przekonany - napisała tę książkę z tych właśnie pozycji, choć mam
świadomość, że jest to chrystianizm niekonwencjonalny.
Powyższa wątpliwość w żadnej mierze nie ma na celu zdeprecjonowania ogromu rzetelnej
pracy Autorki, zasługującej na szacunek. Przejście ze sfery rozumu do obszaru wiary, do sfery
„niepewności i ryzyka" (Peter Wust), dokonuje się u ludzi racjonalnych na drodze „skoku" (por.
S.Kierkegaard, K.Jaspers i w ogóle egzystencjalizm religijny). Uta Ranke-Heinemann „oczyszcza
belkę", z której to odbicie do skoku się dokonuje; Autorka zadała sobie trud udokumentowania
różnicy i (albo) ciągłości idei religijnych warunkujących kształt świata chrześcijańskiego i, co
ważniejsze, idei chrystianizmu, których syntezę zawiera - tak myślę - Posłowie Autorki do
amerykańskiego, niemieckiego i polskiego wydania: „Bóg nie jest Bogiem martwych, lecz żywych"
(Mk 12, 27), a Jego najwyższym przykazaniem jest - jakże nazbyt często w historii świata
chrześcijańskiego zapominany przez teologów, kościoły i osoby wierzące - nakaz miłości i
miłosierdzia czynionego tu i teraz, formułowany przez „Syna Człowieczego" (jak Jezus sam siebie
nazywał) w Nowym Testamencie wielokrotnie, począwszy od Kazania na Górze. Stąd,
uwzględniając te dwie syntetyczne myśli-dyrektywy, mogła Autorka książki po jej napisaniu
powiedzieć zarówno: „Nie i Amen", jak też „Tak i Amen".
Reasumując. Wywody Uty Ranke-Heinemann cechuje znamienne przesunięcie akcentów.
Nieprzypadkowo na samym wstępie Autorka mówi o tym, że w ocenie niektórych myślicieli, Jej
nauczyciel, Rudolf Bultmann, jakoś inaczej rozumiał zmartwychwstanie, niż głosi się w głównych
nurtach tradycyjnego chrześcijaństwa. I tak w „Nie i Amen" akcent położony zostaje nie na nadzieję
czy oczekiwanie szczęśliwego życia pośmiertnego, lecz na praktyczne znaczenie drogi życiowej
Jezusa „tu i teraz", na ziemi. Nieprzypadkowo też w posłowiu Autorka cytuje fragment Ewangelii
apostoła Marka, mówiący o tym, że Bóg nie jest Bogiem umarłych, lecz żywych. Sposób
interpretacji przez Utę Ranke-Heinemann nauczania i przykładu życia Jezusa można by określić
mianem etyczno-religijnego geocentryzmu.
Myśl Jezusa dotyczy przede wszystkim ziemskiej drogi człowieka, jego zachowań wobec
innych ludzi i wobec siebie, dotyczy tego, jak należy postępować oraz tego, co postrzegamy i
oceniamy i za co człowiek zostaje rozliczony już na ziemi, za co też rozlicza innych ludzi. Życie
pośmiertne, perspektywa daleka i nieweryfikowalna empirycznie jest tu czymś ważnym, ale jednak
drugoplanowym. O tym, że ten sposób myślenia i eksplikowania wywołuje daleko idące
konsekwencje teologiczno-filozoficzne nie trzeba nikogo przekonywać.
Przedmowa
Kiedy byłam dzieckiem, w chrześcijaństwie w gruncie rzeczy interesowało mnie jedno jedynie
zagadnienie: czy po śmierci istnieje życie? Niekiedy leżałam długo przed zaśnięciem i
wyobrażałam sobie, że leżę w trumnie, pochowana na wieki, na wieki wieków, a dziecięce pytanie i
dziecięcy lęk spływały na mnie, jak ciężar i ciemność nocy.
Mniej więcej pół roku przed zakończeniem wojny, a więc w 1944 roku, kiedy nasz dom,
szkoła i całe miasto Essen zostało w znacznym stopniu zniszczone przez bomby i również w
Winterberdze, dokąd w międzyczasie rzuciły nas losy wojny, nie było już dla mnie nauki szkolnej -
moja matka pojechała ze mną do profesora Rudolfa Bultmanna (1884-1976), u którego sama
studiowała teologię i zdała swój egzamin państwowy, aby go zapytać, czy nie mogłabym u niego
zamieszkać i w Marburgu dalej uczęszczać do szkoły. Ukończyłam wtedy właśnie 17 lat; profesor
odpowiedział wtedy przyjaźnie: „cieszymy się [to znaczy on, jego żona i córki] z powodu przybycia
małej Uty". Tym sposobem pozostałam tam do zakończenia działań wojennych.
Wtedy to - zagłuszane przez nocne naloty bombowe i towarzyszące temu tragedie - podniosły
się wewnątrz kościoła ewangelickiego pierwsze głosy przeciwko R.Bultmannowi, temu tak później
sławnemu teologowi, do czego przyczyniła się jego Demitologizacja Nowego Testamentu. Pewnego
dnia nadszedł do mnie list od mojego księdza Friedricha Graebera, najlepszego przyjaciela mojego
ojca, który mnie konfirmował. „Droga Uto, profesor Bultmann nie wierzy w zmartwychwstanie.
Nie ulegaj jego wpływowi."
Przy (wówczas najskromniejszym) obiedzie zapytałam: „Panie profesorze, czy to prawda, że
nie wierzy Pan w zmartwychwstanie?" Odparł: „Uto, tego jeszcze nie zrozumiesz." Uśmiechnął się
przy tym jak człowiek zmęczony, którego nieustannie pytają o to samo, tak że wywnioskowałam:
„On wprawdzie wierzy w zmartwychwstanie, ale zapewne jakoś inaczej niż inni." Nie pytałam
dalej, przesuwając wyjaśnienie tego problemu na później. W danej chwili byłam zajęta przede
wszystkim tym, by się należycie przygotować, gdyż Rudolf Bultmann w każdy wtorek i piątek po
południu na górze w swojej pracowni tłumaczył ze mną przez całe dwie godziny Platona, to znaczy:
ja tłumaczyłam, a on wyjaśniał mi zawiłości i bogactwo myśli Platona.
Znacznie później, po tym gdy idąc w ślady mej matki studiowałam teologię ewangelicką - i
gdy właśnie wcale nie idąc w ślady rodziców - w 1953 roku przeszłam na katolicyzm, raz jeszcze w
liście zapytałam profesora o jego wiarę w zmartwychwstanie po śmierci. Ale o tym w rozdziale
omawiającym święto Wielkanocy.
Problem życia po śmierci oraz wspomnienie Rudolfa Bultmanna, uczonego przepełnionego
chęcią niesienia pomocy, pełnego pobożności oświeconego umysłu, towarzyszyły mi przez całe
moje życie. Wspomnienie R.Bultmanna nie odstępowało mnie, kiedy we mnie narastały
wątpliwości. Jednocześnie jednak Jego przykład nauczył mnie, że również sceptyk może być
chrześcijaninem. I jeżeli w tej książce niejednokrotnie mówi się „NIE" tradycyjnie pojmowanemu
światu wiary, nie zostaje przez to zarazem wykluczona - po ujawnieniu przez człowieka różnych
wątpliwości - możliwość wypowiedzenia: „AMEN";.
Wprowadzenie
Człowiek jest istotą ufną, łatwowierną. Tym samym stanowi on idealną bazę dla religii.
Nie nasuwa to wątpliwości dopóki człowiek ma do czynienia z samym Bogiem, gdyż człowiek
może ufać, że Bóg go nie zawiedzie, nie wywiedzie w pole. Ale człowiek w znacznie mniejszym
stopniu ma do czynienia z Bogiem niż z jego przedstawicielami. To właśnie oni człowiekowi wiele
opowiadają, zapewniając jednocześnie, że to, co głoszą, jest pomocne w osiągnięciu przezeń
szczęścia wiecznego, zbawienia. I oto bez dalszego stawiania pytań ufnie akceptuje on to, w co
według ich postępowania trzeba wierzyć i jak postępować; i jest to zrozumiałe, gdyż jeśli napotyka
się na autorytet, który wychodzi człowiekowi naprzeciw mocą boskiego nakazu, wszelka
wątpliwość wydaje się zbędna.
Chrześcijanin w swym życiu z prawdą Bożą ma do czynienia tylko pośrednio, gdyż „tego,
co Bóg objawił, naucza Kościół katolicki", powiada katechizm. Albo, jak głosi jedna z katolickich
pieśni kościelnych: „Wierzę Boże z ufnością w to, co Twój Kościół naucza, czy spisane to jest, czy
nie, gdyż Ty mu to objaśniłeś." Chrześcijanin otrzymuje więc prawdę, jeśli w ogóle do niej dociera,
tylko z drugiej ręki. Ale prawda, która przechodzi przez obce ręce, jest ocenzurowaną prawdą. I
także Bóg, którego człowiek spotyka na końcu kościelnego łańcucha rozdzielczego (Verteilerkette)
jest ocenzurowanym Bogiem. Prawda, albo to, co z niej pozostało, zmarniała, a to za sprawą
teologicznej ograniczoności pasterzy - ponadto została ona zredukowana do mmasy czegoś
niezrozumiałego, nie dającego się zrozumieć, a tym samym została sprowadzona do pseudowiary
albo do zabobonu.
Człowiek zostaje przez Kościół przywołany do wierzenia, a nie do myślenia. Tym
sposobem człowiek przez całe swoje życie ćwiczy się w chrześcijańskiej gimnastyce mówienia -
„TAK" - i - „AMEN". W religii, która błogosławi wierzących, nigdy zaś wątpiących, ci którzy
pytają, pozostają bez błogosławieństwa, a pytający w oczach niejednego wierzącego stają się
podejrzani. Tymczasem pytanie jest chrześcijańską cnotą, choć rzadko jest cechą chrześcijan.
Bywa, że człowiek nie zadowala się już tym, co do czego inni żądają odeń, by w nie
uwierzył, że nie chce już dalej słuchać ich bajek, nie chce już uznawać je za prawdziwe, gdyż jego
serce i rozum cierpią.
Ale do kogo ma się zwrócić? Kościół nie jest zainteresowany rozumem i oświeceniem
ludzi. Każda odmiana oświecenia wydaje mu się raczej podejrzana, częstokroć nawet godna
potępienia. Kościół mówi tylko o zranieniu uczuć religijnych. Na takie zranienia zwraca niezwykle
bacznie uwagę i z tego powodu zwraca się także nierzadko do sądów. Niestety, nazbyt rzadko
zwraca uwagę na zranienie religijnego rozumu. Religijny rozum przez literę prawa w ogóle nie jest
chroniony. Z tego powodu człowiek, który łaknie prawdy - mając na myśli nie tylko prawdy
przepisane przez kościelnych hierarchów - skazany jest na samego siebie.
Właśnie temu poszukującemu umysłowi mają być pomocne poniższe rozważania.
Niektórzy ludzie powiedzą, że tym samym zaszkodzi się wierze. Ale rozum nie może wierze
zaszkodzić, raczej znacznie częściej wiara szkodziła rozumowi. Ściślej problem rozważając, należy
stwierdzić, że właśnie pragnienie wierzenia bez przynoszenia ujmy rozumowi jest aktem
niekłamanej pobożności.
Jeżeli człowiek pragnie pozyskać bezpośrednią, właściwą i większą prawdę wychodząc
poza wielosłowie i puste kazania - może się zdarzyć, że otworzy się przed nim wyłaniająca się z
ciemności nowa, piękna i kojąca prawda o miłosierdziu Bożym, która dotąd ukryta była pod
wieloma kościelnymi bajkami, a która jest przecież jedyną prawdą, a zarazem jedyną nadzieją.
Tę prawdę napotykamy w osobie Jezusa. Niewiele wiemy o Jezusie. Nie wiemy, kiedy i
gdzie się urodził, nie wiemy, kiedy zmarł. Jest człowiekiem pozbawionym biografii. Nie wiemy,
jaki okres obejmuje Jego publiczna działalność kaznodziejska i gdzie dokładnie miała ona miejsce.
Na dobrą sprawę nie wiemy wiele ponad to, że się urodził, że istnieli ludzie, którzy w czasie jego
działalności duszpasterskiej towarzyszyli mu jako uczniowie i uczennice, i że na krzyżu, rzymskiej
szubienicy, jako wichrzyciel został stracony, kończąc marnie.
Wiemy niewiele o Jezusie. Ale jeśli pójdziemy jego śladami, odczujemy, że poszukiwał
Boga i że Go odnalazł, że pragnął tego Boga objawić jako bliskiego każdemu pojedynczemu
człowiekowi i że pragnął każdego pojedynczego człowieka uczynić osobą bliską temu Bogu i
każdemu bliźniemu. Kto pragnie to wiedzieć, wie też, że głos Jezusa jest ciągle jeszcze żywym
głosem, a Jego prawda jest wciąż żywą prawdą i to, że Jego Bóg jest Bogiem wciąż żywym i
bliskim człowiekowi.
Ten Jezus nie leży pochowany tylko w Jerozolimie, lecz także pod górą pośledniości
(Kitsch) i baśni kościelnej frazeologii. Zadanie polega na tym, by zaginionego i nieobecnego
odnaleźć ponownie.
Rozdział I.
Bożonarodzeniowa bajka Łukasza
Boże Narodzenie, święto narodzin Jezusa, jest czymś w rodzaju wrót do
chrześcijańskiego świata. Są to piękne i bogate wrota, swego rodzaju czarodziejskie wrota. Za tymi
wrotami znajduje się coś tajemniczego, coś z bajki z Tysiąca i jednej nocy. Również i tu wszystko
Zgłoś jeśli naruszono regulamin