Czasopisma polonistyczne.doc

(42 KB) Pobierz
Czasopisma polonistyczne

Czasopisma polonistyczne!

 

POLONISTYKA" - miesięcznik, czasopismo poświęcone metodyce nauczania literatury i języka polskiego, adresowane do nauczycieli polonistów szkół podstawowych, gimnazjów i liceów, odbierane także jako pismo literackie.

Zadaniem pisma jest podnoszenie i doskonalenie stopnia umiejętności zawodowych nauczycieli poprzez aktualizację wiedzy oraz dydaktyki nauczania. Zespół redakcyjny skupia najwybitniejszych badaczy i krytyków literatury, językoznawców, specjalistów w zakresie metodyki nauczania języka polskiego, wyróżniających się nauczycieli.

Czasopismo:

·         nawiązuje do najlepszych tradycji oraz osiągnięć dydaktyki przedmiotu, historia pisma sięga okresu międzywojennego (pismo "Polonista");

·         pełni rolę pisma inspirującego, które zapewnia nauczycielowi utrzymanie należytego poziomu i wspomaga własny rozwój intelektualny;

·         prezentuje nowoczesne metody nauczania, poświęcając wiele uwagi zagadnieniom dydaktycznym i historyczno - literackim;

·         podsuwa ciekawe tematy lekcji, nowatorskie interpretacje tekstów literackich, ciekawe rozwiązania metodyczne; monograficzny charakter numerów sprawia, iż poszczególne numery czasopisma nie ulegają dezaktualizacji;

·         ocenia i komentuje przebieg najważniejszych zjawisk w polskiej oświacie, np. dot. reformy strukturalnej i nowej matury;

·         zajmuje się reinterpretacją, badaniem i prostowaniem problemów, które były zakłamane w nauczaniu literatury;

·         zamieszcza gotowe scenariusze lekcji, ćwiczenia oraz praktyczne wskazówki metodyczne, które ułatwiają nauczycielom pracę dydaktyczną i chronią przed popełnianiem błędów merytorycznych. Pismo otwiera swe łamy dla nauczycielskich artykułów metodycznych, sprawdzonych w praktyce - projektów lekcji, nowych interpretacji kanonu lekturowego, felietonów, recenzji publikacji adresowanych do szkoły; realizuje założenie "pismo rzetelnie nauczycielskie";

·         dostarcza materiałów do prowadzenia zajęć pozalekcyjnych, np. scenariuszy uroczystości okolicznościowych lub wskazówek do prowadzenia kółek zainteresowań;

·         wspomaga szkolnych polonistów w uzyskiwaniu kolejnych stopni awansu zawodowego;

·         poleca nowości wydawnicze, zamieszcza wskazówki dotyczące nowych lektur i podręczników;

·         publikuje recenzje książek.

Czasopismo ukazuje się od 1948 roku. W roku ukazuje się 10 numerów.  Red naczelny B.Chrząstowska. Ponadto w skład komitetu redakcyjnego wchodzą min: Z. Uryga, Z. Budrewicz, M. Kwiatkowska-Ratajczak.

Czasopismo wydawane w Poznaniu przez Wydawnictwo Edupress  ( dokładnie nie wiem bo wydawnictwo ma swoja siedzibę w Warszawie ale redakcja Polonistyki jest w Poznaniu)

Nowa Polszczyzna. Dwumiesięcznik dla nauczycieli języka polskiego.

Nowoczesne pismo dydaktyczne adresowane do nauczycieli języka polskiego. Dwumiesięcznik redaguje dr hab. Zofia Agnieszka Kłakówna, współautorka koncepcji nauczania, programów i podręczników z serii To lubię!

W ciągu roku ukazuje się 5 numerów.

 

Cele czasopisma:

·         doskonalenie i inspirowanie nauczycieli do pracy samokształceniowej i własnego rozwoju;

·         pobudzanie do pogłębionej refleksji nad własną pracą dydaktyczną;

·         prezentowanie autorskich programów i projektów metodycznych;

·         informowanie o zmianach zachodzących w edukacji.

W każdym numerze można znaleźć:

·         pomysły na ciekawe lekcje

·         materiały dydaktyczne dla nauczycieli

·         porady językoznawcy

·         wskazówki psychologa

·         recenzje książek z różnych dziedzin

·         przegląd periodyków metodycznych i literackich

·         informacje o nowościach Wydawnictwa Edukacyjnego

Wszystkie materiały publikowane na łamach „Nowej Polszczyzny” porządkowane są w trzech głównych działach. W centrum uwagi sytuują się oczywiście kwestie szeroko pojmowanego warsztatu nauczyciela i polonistycznego rzemiosła (dział „w stronę praktyki” i w jego obrębie takie hasła, jak: „w zależności od celów”, „dylematy szkolnego polonisty”, „lekcje czytania”, „wychowanie językowe”, „formy i organizacja pracy”, „lektura dla szkoły podstawowej”, „lektura dla gimnazjum”, lektura dla liceum”…). Kontekstem dla nauczycielskiego warsztatu są materiały z drugiego działu, czyli fachowa wiedza z zakresu różnych dziedzin humanistyki („warsztatowe konteksty”, a w nim stałe „okienka”: „psycholog patrzy tak”, „porady językoznawcy”, „garderoba słów i znaczeń”, „nie dajmy się zwariować”, „pręgierz”… ). Na trzeci dział składają się recenzje, omówienia, sprawozdania, listy do redakcji…

 

Red. Naczelny: Zofia Agnieszka Kłakówna

Ponadto w skład redakcji wchodzą min: M Jędrychowska, Z. Uryga, B. Faron, H. Mrazek,  B. Chrząstowska.

Czasopismo wydawane w Krakowie przez Wydawnictwo Edukacyjne

 

Język polski w szkole podstawowej- kwartalnik

 

Informacje o czasopiśmie: Rocznik 1999/2000 zawiera materiały metodyczne dla nauczycieli języka polskiego w klasach IV-VI. Prezentuje nowe programy nauczania, planowanie pracy i propozycje scenariuszy zajęć w systemie blokowym. W roku szkolnym 2000/2001 zaplanowano kontynuację otwartej formuły czasopisma - prezentację alternatywnych programów nauczania i związanych z nimi scenariuszy zajęć oraz tematykę wychowawczej roli literatury i warsztaty pisarskie jako formę rozwijania twórczości dziecka.
Pismo powstało w miejsce ukazującego sie wcześniej dwumiesięcznika Język Polski w Szkole dla klas IV-VIII.

Częstotliwość ukazywania się: kwartalnik; 4 numery w roku

Redaktor naczelny:   prof. dr hab. Barbara Myrdzik

 

 

Język polski w gimnazjum- kwartalnik


Informacje o czasopiśmie: Zawiera materiały metodyczne dla nauczycieli gimnazjum, a w szczególności rozkłady materiału nauczania do programów MEN, scenariusze lekcji i zajęć (m. in. uwzględniających ścieżki edukacyjne), propozycje zastosowania metod aktywizyjących na lekcjach języka polskiego. Ponadto artykuły dotyczące programu nauczania, lektury i innych zagadnień polonistyki w gimnazjum. Każdy zeszyt poświęcony jest tematowi wiodącemu, np. 1 - problematyce dorastania, 2 - losowi człowieczemu, 3 - poszukiwaniu ideału i szczęścia, 4 - człowiekowi wobec zagadki świata.

Ukazuje sie od września 1999 r.

Częstotliwość ukazywania się: kwartalnik; 4 numery w roku

Redaktor naczelny:   prof. dr hab. Barbara Myrdzik

 

 

Język polski w szkole średniej- kwartalnik


Informacje o czasopiśmie: Zawiera materiały metodyczne dla nauczycieli języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych (rozwiązania metodyczne, artykuły teoretyczne, recenzje podręczników i książek pomocniczych), uwzględniające nowa filozofię kształcenia polonistycznego w liceach.
W roczniku 2000/2001 ukażą się artykuły i materiały metodyczne na temat tradycji literackiej i kulturalnej w zreformowanym liceum, roli metodyki nauczania w zreformowanej szkole średniej, nowych metod nauczania, rozwijania zainteresowań i twórczych działań uczniów w procesie kształcenia, teatru i dramatu w szkole, ewaluacji pracy uczniów i nauczycieli. Planowane są recenzja podręczników szkolnych i nowości wydawniczych z dydaktyki literatury i języka polskiego oraz opinie nauczycieli praktyków na temat kierunków zmian w edukacji, nowej matury, propozycji zmian w ocenianiu uczniów.

 

Częstotliwość ukazywania się: kwartalnik; 4 numery w roku

Redaktor naczelny:   prof. dr hab. Barbara Myrdzik

 

Czasopisma Język polski w szkole są wydawane w Kielcach przez Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin