NOWE PRAWO z 30 marca 10 (nr 62).pdf

(637 KB) Pobierz
Nowe Prawo Przepisy_062.qxd
nr 62 (2693) 30 marca 2010
przepis PRAKTYKA
nowe prawo
PRZEPISY
SPIS TREŚCI
OBYWATEL PROCEDURY Zapewnienie bezpieczeństwa
Osoby uczestniczące w imprezie masowej zostaną
dokładnie sprawdzone przez służby porządkowe
Decyzja po pół roku wyłączy odsetki
od zaległości podatkowych
» strona E2
Dokument DPT potwierdzi
przemieszczenie towarów
» strona E2
Służby porządkowe lub informacyj-
ne będą uprawnione do wezwania
osoby uczestniczącej w imprezie
masowej do okazania zawartości
bagażu czy sprawdzenia jej odzieży.
W przypadku stwierdzenia przed-
miotów, których wnoszenie jest za-
kazane, służby te mogą m.in. od-
mówić wpuszczenia na imprezę.
Rada Ministrów podczas posiedzenia
23 marca 2010 r. wydała rozporządze-
nie w sprawie wymogów, jakie powin-
ni spełniać kierownik do spraw bez-
pieczeństwa, służby porządkowe
i służby informacyjne.
Jak podkreślono, szkolenia będą
przeprowadzane przez placówki
oświatowe przygotowujące do wyko-
nywania zadań pracownika ochrony
osób i mienia, a także szkoły wyższe
posiadające kierunek bezpieczeństwo
wewnętrzne.
Odebranie zakazanych rzeczy
Jeżeli np. służby porządkowe
u kontrolowanej osoby znajdą broń,
narkotyki, napoje alkoholowe, piro-
techniczne lub inne niebezpieczne
przedmioty, służby – po odebraniu
zakazanych rzeczy i sporządzeniu
notatki – przekażą ją policji.
Zużycie energii na własne
potrzeby z akcyzą
» strona E2
Załącznik do rozporządzenia
W załączniku nr 1 do rozporządzenia
wprowadzono dodatkowy temat doty-
czący wybranych zagadnień z zakre-
su kryminologii i kryminalistyki. Roz-
szerzenie szkolenia o te elementy jest
podyktowane zagrożeniami, jakie wy-
stępują na imprezach masowych –
narkotyki czy dopalacze.
Ponadto w rozporządzeniu doprecy-
zowano zakres szkolenia dla każdego
z rodzajów służb porządkowych,
uwzględniając – nieistniejące obecnie
– służby informacyjne.
Określono szczegółowe warunki
i sposoby działania służb porządko-
wych, jakie powinny być spełnione
podczas sprawdzania uprawnień osób
chcących uczestniczyć w imprezie
masowej, technikę ich legitymowania
oraz przeglądania zawartości bagaży
i odzieży.
Sprawozdania za pierwszy kwartał 2010 r.
sporządzane według nowych zasad
» strona E2
uczestniczącej w imprezie masowej
do okazania zawartości bagażu czy
sprawdzenia jej odzieży.
W przypadku stwierdzenia przed-
miotów, których wnoszenie na impre-
zę jest zakazane, służby te mogą od-
mówić wpuszczenia na imprezę lub
zażądać usunięcia z imprezy.
Gdy u kontrolowanej osoby znajdą
broń, narkotyki, napoje alkoholowe,
pirotechniczne lub inne niebezpiecz-
ne przedmioty, służby – po odebraniu
zakazanych rzeczy i sporządzeniu no-
tatki – przekażą ją policji.
Nowe przepisy uregulują zasady
przemieszczania towarów
z preferencyjną taryfą celną
» strona E2
Określenie wymogów
W rozporządzeniu określono wymo-
gi, jakie spełniać powinny służby po-
rządkowe organizatora imprezy ma-
sowej. W stosunku do obecnie obowią-
zującego rozporządzenia z 2 lipca
2002 r. (rozporządzenie w sprawie wy-
mogów, jakie powinny spełniać służ-
by porządkowe organizatora imprezy
masowej w zakresie wyszkolenia i wy-
posażenia, oraz szczegółowych wa-
runków i sposobów ich działania)
wprowadzono zmiany dotyczące szko-
leń, jakie powinni odbyć członkowie
tych służb oraz kierownik ds. bezpie-
czeństwa. Zakres i tematyka szkoleń,
o których mowa w rozporządzeniu,
zostały dostosowane do przepisów
ustawy o bezpieczeństwie imprez ma-
sowych z 20 marca 2009 r. – poinfor-
mowano w komunikacie po posiedze-
niu Rady Ministrów.
Deklarację CIT-8 za 2009 rok
trzeba złożyć
do końca marca
Ekspert GP » strona E3
Krzysztof Tomaszewski
Zebranie przedstawicieli
może być organem spółdzielni
mieszkaniowej
Podstawa
Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie
wymogów, jakie powinni spełniać kierow-
nik do spraw bezpieczeństwa, służby
porządkowe i służby informacyjne.
Wydane podczas posiedzenia rządu
23 marca 2010 r.
Ekspert GP » strony E4–E5
Osoby zakłócające imprezę
Zdefiniowano ponadto sposoby za-
chowania służb wobec osób zakłóca-
jących przebieg imprezy. Zgodnie
z przepisami rozporządzenia, służby
porządkowe lub informacyjne będą
uprawnione do wezwania osoby
Rosną jednorazowe
odszkodowania
Ekspert GP » strona E6
Prawo – strona E8
Nie zawsze można przywrócić
rentę rodzinną
» strona E7
PRZEDSIĘBIORCA USŁUGI Turystyka i wypoczynek
Każdy będzie mógł otworzyć biuro podróży
Starosta przyzna pomoc
finansową rodzinie zastępczej
na podstawie ustawy
» strona E7
Aby założyć biuro podróży, nie
trzeba będzie mieć wykształcenia
kierunkowego. Przewiduje to nowe-
lizacja ustawy o usługach tury-
stycznych. Dotąd prawo wymagało
ukończenia studiów wyższych na
kierunku turystyki i rekreacji, pra-
wa, ekonomii lub zarządzania
i marketingu oraz rocznej praktyki.
Duże zmiany czekają organizatorów
usług turystycznych w kraju. Będą
mieli wybór – albo zabezpieczyć inte-
resy klientów w tradycyjny sposób,
czyli zawrzeć umowę ubezpieczenia
lub gwarancji, albo pobrać wynagro-
dzenie dopiero po powrocie turystów
z imprezy.
Alternatywą jest także rachunek po-
wierniczy. Klienci biur podróży, które
wybiorą tę formę zabezpieczenia, bę-
dą wnosić wpłaty na rachunek przed
rozpoczęciem wycieczki. Biuro pobie-
rze wynagrodzenie z takiego fundu-
szu dopiero po prawidłowym wykona-
niu umowy.
W nowelizacji ograniczono swobodę
świadczenia usług turystycznych
przez przedsiębiorców nieposiadają-
cych siedziby na terytorium państwa
członkowskiego Unii Europejskiej
i państwa członkowskiego Europej-
skiego Porozumienia o Wolnym Han-
dlu. Zawieranie w Polsce w imieniu ta-
kich przedsiębiorców umów z klien-
tami będzie dopuszczalne jedynie, je-
żeli prowadzą oni na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej działalność
gospodarczą w formie oddziału. Ma to
wyeliminować możliwość oferowania
usług turystycznych za pośrednic-
twem agentów turystycznych.
w ciągu 30 dni nie ustosunkuje się na
piśmie do zarzutów niezadowolonego
klienta, będzie się domniemywać, że
uznał reklamację za uzasadnioną.
Więcej zwolnionych z obowiązku
składania dokumentów
» strona E7
Ewidencja pośredników
W myśl nowelizacji klienci biur podró-
ży będą mieli dostęp do wykazu przed-
siębiorców, co do których podjęto pro-
cedurę wykreślenia z centralnej ewi-
dencji organizatorów turystyki i po-
średników turystycznych. Kolejną
nowością jest wprowadzenie do ko-
deksu wykroczeń sankcji dla pilota
i przewodnika, jeżeli świadczy usługi,
nie mając wymaganych prawem kwa-
lifikacji.
Unijne firmy na polskim rynku
» strona E8
Odszkodowanie w terminie 30 dni
» strona E9
Reklamacje
Przyjęta nowelizacja doprecyzowuje
również prawa niezadowolonych tu-
rystów. Będą mogli składać reklama-
cje w ciągu 30 dni po powrocie z urlo-
pu, niezależnie od tego, czy zgłasza-
li zastrzeżenia w trakcie trwania im-
prezy.
W przypadku odmowy uwzględnie-
nia reklamacji organizator turystyki
będzie obowiązany szczegółowo uza-
sadnić na piśmie jej przyczyny. Jeżeli
Skazani prawomocnym wyrokiem
za przestępstwo umyślne
nie zostaną posłami
Katarzyna Wójcik-Adamska
» strona E8
Podstawa
Ustawa z 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy
o usługach turystycznych oraz o zmianie
ustawy – Kodeks wykroczeń. Ustawa czeka
na rozpatrzenie przez Senat.
Zwiększy się kontrola sądów rejestrowych
nad przedwojennymi spółkami
» strona E8
Prawo – strona E8
269876964.021.png 269876964.022.png 269876964.023.png
E 2
Nowe prawo – Przepisy
30 marca 2010 nr 62 (2693) www.gazetaprawna.pl
Podatki
PODATNIK PROCEDURY Kontrola skarbowa
Decyzja po pół roku wyłączy
odsetki od zaległości podatkowych Podmiot posiadający koncesję
na produkcję energii elektrycznej
będzie opodatkowany w zakresie
zużycia energii na potrzeby
własne.
Zmiany w przepisach akcyzowych
wynikają z przyjętego przez rząd
projektu ustawy o zmianie ustawy
o podatku akcyzowym oraz niektó-
rych innych ustaw. Projekt zakłada
uchylenie dotychczas obowiązującej
w przepisach akcyzowych tzw. Dy-
rektywy horyzontalnej 92/12/EWG
i zastąpienie jej nową Dyrektywą
2008/118/WE.
Do najważniejszych projektowanych
rozwiązań należy opodatkowanie zu-
życia nabywanej na własne potrzeby
energii elektrycznej przez podmioty
posiadające koncesje na wytwarzanie
energii elektrycznej. Obecnie zużycie
energii na własne potrzeby wytwórcy
PODATNIK AKCYZA Opodatkowanie energii elektrycznej
Zużycie energii na własne potrzeby z akcyzą
Podatnik kontrolowany przez
organy kontroli skarbowej, który
nie otrzyma decyzji w terminie
sześciu miesięcy od dnia wszczę-
cia postępowania, nie zapłaci
odsetek za zwłokę.
Podatnik, w stosunku do którego pro-
wadzona jest kontrola skarbowa, bę-
dzie chroniony przed skutkami prze-
wlekłości postępowania. W przypad-
ku nadmiernego wydłużania postę-
powania kontrolnego nie będą
naliczane odsetki za zwłokę od zale-
głości podatkowych. Nowelizacja
ustawy o kontroli skarbowej w tym
zakresie została przyjęta przez Senat
i trafi do podpisu prezydenta.
Zgodnie z przyjętą zmianą odsetki
za zwłokę nie będą naliczane za okres
od dnia wszczęcia postępowania kon-
trolnego do dnia doręczenia decyzji
wydanej w I instancji, jeżeli decyzja
nie została doręczona w terminie
sześciu miesięcy od dnia wszczęcia
postępowania kontrolnego. Oznacza
to, że w przypadku kontroli trwają-
cej pół roku i niezakończonej w tym
okresie wydaniem decyzji nie będą
naliczane odsetki od dnia wszczęcia
postępowania.
Przepis ten nie będzie miał zastoso-
wania w sytuacji, gdy do opóźnienia
w wydaniu decyzji przyczyni się stro-
na lub jej przedstawiciel lub opóźnie-
nie powstanie z przyczyn niezależ-
nych od organu. Ma to przeciwdzia-
łać celowemu przedłużaniu postępo-
wania kontrolnego przez podatników
w celu uniknięcia naliczenia odsetek
od zaległości podatkowych. W rezul-
tacie umożliwienie nienaliczania od-
setek za zwłokę podatnikom kontro-
lowanym przez organy kontroli skar-
bowej w przypadku przedłużania się
prowadzonego postępowania zwolni
z zapłaty odsetek podatników, którzy
nie ponoszą odpowiedzialności za wy-
dłużone okresy kontroli. Zmiana po-
winna się również przyczynić do
zwiększenia szybkości postępowań
prowadzonych przez organy kontro-
li skarbowej.
Zgodnie z obecnym przepisem art.
31 ust. 1 ustawy o kontroli skarbo-
wej przewlekłość postępowania
kontrolnego nie powoduje nienali-
czania odsetek od zaległości podat-
kowych z powodu wyłączenia odpo-
wiedniego stosowania art. 54 Ordy-
nacji podatkowej. Zmiany przyjęte
do ustawy o kontroli skarbowej
wprowadzają analogiczne rozwią-
zania w zakresie nienaliczania od-
setek, jak te funkcjonujące na grun-
cie Ordynacji, z tą różnicą, że
w przypadku postępowania podat-
kowego termin na doręczenie decy-
zji wynosi trzy miesiące. Noweliza-
cja doprowadzi zatem do ujednoli-
cenia przepisów regulujących pra-
wa podatników w przypadku
prowadzenia postępowań przez or-
gany podatkowe i organy kontroli
skarbowej w zakresie naliczania od-
setek od zaległości podatkowych.
nie jest opodatkowane, co potwierdza-
ją również sądy administracyjne
w ostatnich wyrokach.
Artykuł 9 ustawy o podatku akcy-
zowym określa, w jakich sytuacjach
energia elektryczna jest opodatkowa-
na, jednak ustawodawca nie przewi-
dział w tym przepisie przypadku zu-
życia energii na potrzeby własne wy-
twórcy. Zgodnie z tym artykułem
opodatkowane akcyzą są podmioty
zużywające energię na własne po-
trzeby, a także posiadające koncesję
na przesyłanie, dystrybucję i obrót tą
energią. Po wprowadzeniu zmian
przewidzianych w projekcie energia
elektryczna nabywana na potrzeby
własne przez podmioty, które posia-
dają koncesje na jej wytwarzanie,
również będzie objęta akcyzą.
Inna zmiana ma na celu wyelimino-
wanie podwójnego opodatkowania
akcyzą energii elektrycznej, w sytu-
acji gdy energia elektryczna, od któ-
rej akcyza została zapłacona w nale-
żytej wysokości, stanie się ponownie
przedmiotem czynności podlegającej
opodatkowaniu. Chodzi o sytuację,
w której podmiot będący podatnikiem
sprzedaje lub zużywa energię elek-
tryczną, od której wcześniej został za-
płacony podatek. W dotychczaso-
wych przepisach zasada jednokrotne-
go opodatkowania akcyzą nie miała
zastosowania do energii elektrycznej.
Nowelizacja wejdzie w życie 1 wrze-
śnia 2010 r.
Eliza Polakowska
Podstawa
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku
akcyzowym oraz niektórych innych ustaw.
Przyjęty przez rząd 23 marca 2010 r.
JEDNOSTKI SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH RAPORTY Operacje finansowe
Sprawozdania za pierwszy kwartał 2010 r.
sporządzane według nowych zasad
Jedno rozporządzenie określa
wzory sprawozdań w zakresie ope-
racji finansowych dla wszystkich
jednostek sektora finansów pu-
blicznych.
Sprawozdania dotyczące długu pu-
blicznego, poręczeń oraz gwarancji,
należności, wybranych aktywów fi-
nansowych, a także danych uzupełnia-
jących w zakresie niektórych tytułów
dłużnych za I kwartał 2010 r. muszą
być sporządzone według wzorów za-
wartych w nowych przepisach. Okre-
śla je rozporządzenie ministra finan-
sów z 4 marca 2010 r. w sprawie spra-
wozdań jednostek sektora finansów
publicznych w zakresie operacji finan-
sowych, które weszło w życie 19 mar-
ca 2010 r. Zastąpiło ono dwa rozporzą-
dzenia: z 26 czerwca 2006 r. w spra-
wie sprawozdań jednostek sektora fi-
nansów publicznych w zakresie ope-
racji finansowych oraz z 27 czerwca
2006 r. w sprawie sprawozdawczości
budżetowej.
Nowe rozporządzenie adresowane
jest do wszystkich jednostek sektora
finansów publicznych. Sporządzenie
sprawozdań zgodnie z rozporządze-
niem ma na celu obliczenie relacji
długu publicznego oraz długu
Skarbu Państwa do produktu krajo-
wego brutto. Pozwoli też dostarczać
dane niezbędne do notyfikacji dla
Eurostatu oraz dla innych międzyna-
rodowych instytucji, takich jak Mię-
dzynarodowy Fundusz Walutowy.
Sprawozdania Rb-Z, Rb-UZ, Rb-N,
Rb-UN oraz Rb-ZN są sprawozda-
niami wykorzystywanymi dla celów
statystycznych. Podstawą ich sporzą-
dzenia są: ewidencja księgowa jed-
nostki, sprawozdania lub inne wiary-
godne dokumenty poświadczające
istnienie danego zobowiązania lub
należności.
Magdalena Majkowska
Podstawa
Ustawa z 5 marca 2010 r. o zmianie ustawy
o kontroli skarbowej. Przyjęta przez Senat
i skierowana do podpisu prezydenta.
Agnieszka Pokojska
PODATNIK PRAWO CELNE Formularze
Dokument DPT potwierdzi
przemieszczenie towarów
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra finansów z 4 mar-
ca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek
sektora finansów publicznych w zakresie
operacji finansowej (Dz.U. nr 43, poz. 247).
PODATNIK PRAWO CELNE Procedury
Nowe przepisy uregulują zasady przemieszczania
towarów z preferencyjną taryfą celną
Minister finansów określił nowy
wzór formularza stosowanego
w sprawach celnych.
Przemieszczanie na terytorium kra-
ju towarów w ramach uprzywilejo-
wanego traktowania taryfowego ze
względu na ich końcowe przezna-
czenie odbywa się na podstawie Do-
kumentu Przekazania Towaru
(DPT). Minister finansów określił je-
go wzór w rozporządzeniu z 10 mar-
ca 2010 r.
Dokument DPT składa się z czte-
rech części: karty A przeznaczonej
dla nadawcy, karty B przeznaczonej
dla adresata, karty C – dla urzędu
kontrolnego adresata, i karty D – dla
urzędu kontrolnego nadawcy. W do-
kumencie należy zamieścić dane ad-
resata i nadawcy, numer pozwolenia
adresata i nadawcy, a co najważniej-
sze szczegółowy opis towaru pozwa-
lający na jego identyfikację oraz
wskazać klasyfikację towaru według
Nomenklatury Scalonej.
W dokumencie należy wpisać dane
dotyczące ilości towaru wyrażone
w jednostkach miary używanych we
wspólnej taryfie celnej oraz wartość
towarów wynikającą z dokumentów
handlowych. Do sprawdzenia zgod-
ności tych danych ze stanem fak-
tycznym zobowiązany jest adresat.
Urząd kontrolny adresata po po-
twierdzeniu każdej karty dokumen-
tu odpowiednią kartę przesyła adre-
satowi i nadawcy oraz do urzędu
kontrolnego nadawcy. Po otrzyma-
niu towaru adresat musi w doku-
mencie umieścić informację o tym,
ile towaru faktycznie otrzymał, gdyż
po potwierdzeniu odbioru towarów
i odnotowaniu tego w swojej ewiden-
cji bierze on odpowiedzialność za
dokonanie przemieszczenia towa-
rów.
Rozporządzenie wejdzie w życie
6 kwietnia 2010 r.
Organy celne oraz podmioty doko-
nujące operacji przemieszczania
towarów w ramach uprzywilejowa-
nego traktowania taryfowego
będą stosować nowe regulacje.
Sposób postępowania w trakcie do-
konywania przemieszczania towa-
rów w procedurze uprzywilejowane-
go traktowania taryfowego ze wzglę-
du na ich końcowe przeznaczenie
określony został w rozporządzeniu
ministra finansów z 10 marca
2010 r. Przemieszczenie odbywa się,
gdy nadawca i adresat posiadają po-
zwolenie i przestrzegają określonych
przez prawo wymogów. Przemiesz-
czenie takie odbywa się na podsta-
wie Dokumentu Przekazania Towa-
ru zwanego dokumentem DPT.
Karty A, B, C i D dokumentu
przeznaczone są kolejno: dla na-
bywcy, adresata, urzędu kontrolne-
go wskazanego w pozwoleniu adre-
sata oraz urzędu kontrolnego wska-
zanego w pozwoleniu nadawcy.
Przemieszczenie towarów objętych
różnymi kodami Nomenklatury
Scalonej odbywa się na podstawie
odrębnych dokumentów DPT.
Przemieszczenie może się odbyć
także bez tego dokumentu, jeżeli
urząd kontrolny jest ten sam dla
nadawcy i adresata.
Przed dokonaniem przemieszcze-
nia towarów adresat dostarcza
nadawcy kopię pozwolenia wraz
z informacją o towarze, nadawca
natomiast zobowiązany jest do
sprawdzenia, czy towary odpowia-
dają opisowi zawartemu w pozwole-
niu adresata. Urząd kontrolny
wskazany w pozwoleniu adresata
potwierdza każdą kartę dokumen-
tu DPT. Po potwierdzeniu przyjęcia
przemieszczonych towarów w do-
kumencie DPT i odnotowaniu tego
w swojej ewidencji adresat staje się
odpowiedzialny za przemieszczane
towary. Jeżeli urząd kontroli był ten
sam dla nabywcy i adresata, adresat
staje się odpowiedzialny z chwilą
objęcia towarów i odnotowania te-
go w swojej ewidencji. Rozporzą-
dzenie wejdzie w życie 6 kwietnia
2010 r.
Paulina Bąk
Paulina Bąk
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra finansów z 10
marca 2010 r. w sprawie postępowania
w trakcie dokonywania przemieszczania
towarów na terytorium kraju w ramach
uprzywilejowanego traktowania taryfowe-
go towarów ze względu na ich końcowe
przeznaczenie (Dz.U. nr 44, poz. 254).
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra finansów z 10
marca 2010 r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie wzorów formularzy stosowanych
w sprawach celnych (Dz.U. nr 44, poz. 256).
Tygodnik Prawa
Gospodarczego
Jak zabezpieczyć wierzytelności zastawem rejestrowym
Dziś
30 marca 2010 r.
Jak uniknąć ryzyka, nabywając spółkę
269876964.024.png 269876964.001.png
 
30 marca 2010 nr 62 (2693) www.gazetaprawna.pl
Nowe prawo – Przepisy
E 3
Ekspert GP
PODATKI OSOBY PRAWNE Rozliczenia
Deklarację CIT-8 za 2009 rok
Podmioty, dla których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym,
do końca marca składają deklarację CIT-8 za 2009 rok. Do zeznania dołączają
m.in. informacje o dochodach wolnych od podatku. Później składają dodatkowe
dokumenty związane ze sprawozdaniem finansowym.
Sankcje za niezłożenie zeznania
Niezłożenie lub niezło-
żenie w terminie dekla-
racji rocznej CIT mimo
ujawnienia przedmiotu
lub podstawy opodatko-
wania podlega karze za
wykroczenie skarbowe.
Karą za wykroczenia
skarbowe jest kara
grzywny określona kwo-
towo. Kara grzywny wy-
mierzona jest w grani-
cach od jednej dziesiątej
do dwudziestokrotnej
wysokości minimalnego
wynagrodzenia
Karę grzywny można na-
łożyć mandatem kar-
nym w granicach nie-
przekraczających po-
dwójnej wysokości mini-
malnego wynagrodzenia
Przemysław Molik
przemyslaw.molik@infor.pl
rytorialnie według miejsca
wykonywania działalności –
czyli urząd skarbowy do opo-
datkowania osób zagranicz-
nych.
z podatku dochodowego od
osób prawnych,
Dokumenty związane ze
sprawozdaniem finansowym
należy złożyć w urzędzie
skarbowym w terminie 10 dni
od daty zatwierdzenia spra-
wozdania finansowego. Spół-
ki kapitałowe powinny za-
twierdzić sprawozdanie fi-
nansowe w ciągu 6 miesięcy
po upływie każdego roku ob-
rotowego.
Zgodnie z przepisami o ra-
chunkowości kierownik jed-
nostki zapewnia sporządze-
nie rocznego sprawozdania
finansowego nie później niż
w ciągu trzech miesięcy od
dnia bilansowego i przedsta-
wia je właściwym organom,
zgodnie z obowiązującymi
jednostkę przepisami prawa,
postanowieniami statutu lub
umowy. Roczne sprawozda-
nie finansowe jednostki pod-
lega co do zasady zatwierdze-
niu przez organ zatwierdza-
jący, nie później niż
sześć miesięcy od dnia bilan-
sowego. Przed zatwierdze-
niem roczne sprawozdanie fi-
nansowe jednostek podlega
badaniu zgodnie z ustawowy-
mi zasadami.
Podatnicy, którzy uzyskali
od właściwego organu podat-
kowego decyzję o uznaniu
prawidłowości wyboru i sto-
sowania metody ustalania ce-
ny transakcyjnej między pod-
miotami powiązanymi, dołą-
czają do zeznania sprawozda-
nie o realizacji uznanej
metody ustalania ceny trans-
akcyjnej.
SSE-R – informacja o rozli-
czeniu podatku dochodowe-
go od dochodów osiąganych
z tytułu prowadzonej dzia-
łalności gospodarczej na te-
renie specjalnej strefy eko-
nomicznej na podstawie ze-
zwolenia.
Obowiązek złożenia zezna-
nia rocznego dotyczy wszyst-
kich podatników podlegają-
cych obowiązkowi podatko-
wemu na podstawie ustawy
o CIT, tj. osób prawnych
(spółki kapitałowe, spółdziel-
nie, fundacje, banki, uczelnie
wyższe), spółek kapitało-
wych w organizacji (z chwi-
lą zawarcia umowy spółki
z o.o., z chwilą zawiązania
spółki akcyjnej), jednostek
organizacyjnych niemają-
cych osobowości prawnej
(wspólnoty mieszkaniowe,
niepubliczne szkoły i pla-
cówki oświatowe) oraz po-
datkowych grup kapitało-
wych (co najmniej dwie spół-
ki kapitałowe pozostające
w związku kapitałowym).
Obowiązek ten dotyczy za-
równo podatników objętych
nieograniczonym obowiąz-
kiem podatkowym (podmio-
ty mające siedzibę lub zarząd
na terytorium Polski), jak
i podatników objętych ogra-
niczonym obowiązkiem po-
datkowym (podmioty niema-
jące w Polsce siedziby ani za-
rządu, ale osiągające na tery-
torium Polski dochody).
Wzory deklaracji
Wzory zeznań rocznych skła-
danych przez podatników
CIT określa rozporządzenie
ministra finansów z 18 grud-
nia 2006 r. w sprawie określe-
nia wzorów deklaracji, zezna-
nia, oświadczenia oraz infor-
ków i zawiadomi o tym wła-
ściwego naczelnika urzędu
skarbowego. Wtedy rokiem
podatkowym jest okres ko-
lejnych dwunastu miesięcy
kalendarzowych.
W przypadku gdy podmiot
podjął po raz pierwszy działal-
ność, pierwszy rok podatkowy
trwa od dnia rozpoczęcia dzia-
łalności do końca roku kalen-
darzowego albo do ostatniego
dnia wybranego roku podat-
kowego, nie dłużej jednak niż
dwanaście kolejnych miesięcy
kalendarzowych.
W przypadku gdy podmiot
podjął po raz pierwszy dzia-
łalność w drugiej połowie ro-
ku kalendarzowego i wybrał
rok podatkowy pokrywający
się z rokiem kalendarzowym,
pierwszy rok podatkowy mo-
że trwać od dnia rozpoczęcia
działalności do końca roku
kalendarzowego następują-
cego po roku, w którym roz-
poczęto działalność.
go w zeznaniu a sumą należ-
nych zaliczek.
Złożenie zeznania po ter-
minie nie powoduje jego bez-
skuteczności, ale zarówno
złożenie po terminie, jak
i niezłożenie w ogóle podlega
sankcjom przewidzianym
w kodeksie karnym skarbo-
wym (k.k.s.). W stosunku do
podatnika CIT, którym jest
zawsze jednostka organiza-
cyjna, nie można jednak za-
stosować kary ograniczenia
czy pozbawienia wolności.
Dlatego odpowiedzialność za
przestępstwa i wykroczenia
skarbowe dotyczące podat-
ników CIT ponoszą osoby fi-
zyczne.
Zgodnie z przepisami ko-
deksu za przestępstwa skar-
bowe lub wykroczenia skar-
bowe odpowiada, jak spraw-
ca, także ten, kto na podsta-
wie przepisu prawa, decyzji
właściwego organu, umowy
lub faktycznego wykonywa-
nia zajmuje się sprawami go-
spodarczymi, w szczególno-
ści finansowymi, osoby osoby
prawnej albo jednostki orga-
nizacyjnej niemającej osobo-
wości prawnej, której odręb-
ne przepisy przyznają zdol-
ność prawną.
Dodatkowe dokumenty
Niektóre podmioty podlega-
jące opodatkowaniu CIT
Ważne Podatnicy, którzy nie osiągnęli żadnego przychodu (dochód równy
zero) albo ponieśli stratę, mają obowiązek złożyć zeznanie CIT-8
macji podatkowych obowią-
zujących w zakresie podatku
dochodowego od osób praw-
nych.
CIT-8 – zeznanie o wyso-
kości osiągniętego docho-
du (poniesionej straty)
przez podatnika podatku
dochodowego od osób
prawnych,
mają obowiązek przekaza-
nia urzędowi skarbowemu
dodatkowych dokumentów,
odrębnych od deklaracji
CIT-8 i wynikających z usta-
wy o rachunkowości. Są to
np. spółki akcyjne, banki czy
zakłady ubezpieczeń. Doku-
menty te określa art. 27 ust.
2 ustawy o CIT i są to:
CIT-8A – zeznanie o wyso-
kości osiągniętego dochodu
(poniesionej straty) przez
podatkową grupę kapitało-
wą,
131,70
wynosi minimalna
grzywna za wykroczenie
skarbowe w 2010 roku
wymierzana przez sąd.
Maksymalna to 26 340
CIT-8B – zeznanie o wysoko-
ści osiągniętego dochodu
(poniesionej straty) przez
podatkową grupę kapitało-
wą (w zależności od daty
utworzenia grupy kapitało-
wej).
Podstawowymi załącznikami
składanymi razem z zeznania-
mi rocznymi są:
Odpowiedzialność podatnika
W terminie złożenia zezna-
nia podatkowego podatnicy
są zobowiązani wpłacić po-
datek należny albo różnicę
między podatkiem należ-
nym od dochodu wykazane-
Właściwy urząd
Podatnicy składają roczne
zeznanie CIT do urzędu wła-
ściwego ze względu na swoją
siedzibę, określoną np. w
umowie spółki czy statucie
jednostki organizacyjnej.
W przypadku podatkowej
grupy kapitałowej właści-
wym organem podatkowym
do złożenia zeznania roczne-
go jest organ podatkowy wła-
ściwy terytorialnie dla spółki
reprezentującej tę grupę.
Właściwym miejscowo orga-
nem podatkowym w odnie-
sieniu do podatników mają-
cych siedzibę za granicą,
a prowadzącym działalność
gospodarczą na terytorium
Polski jest organ właściwy te-
zatwierdzone sprawozdanie
finansowe (dla podmiotów zo-
bowiązanych do jego sporzą-
dzenia),
CIT-8/O – informacje o odli-
czeniach od dochodu i od po-
datku oraz o dochodach wol-
nych i zwolnionych od po-
datku,
CIT-D – informacje o otrzy-
manych/przekazanych da-
rowiznach.
Oprócz tego do rocznego ze-
znania CIT niektórzy podatni-
cy dołączają:
Rok podatkowy
Podatnicy CIT mają obowią-
zek złożyć zeznanie podatko-
we do końca trzeciego mie-
siąca następującego po za-
kończeniu roku podatkowe-
go, którego zeznanie
dotyczy. Rokiem podatko-
wym jest rok kalendarzowy,
chyba że podatnik postano-
wi inaczej w statucie albo
w umowie spółki, albo w in-
nym dokumencie odpowied-
nio regulującym zasady
ustrojowe innych podatni-
opinia i raport podmiotu
uprawnionego do badania
sprawozdań finansowych (nie
dotyczy podatników, których
sprawozdania finansowe, na
podstawie odrębnych przepi-
sów, są zwolnione z obowiązku
badania),
w przypadku spółek kapi-
tałowych, spółek z o.o. oraz
spółek akcyjnych – odpis
uchwały zgromadzenia za-
twierdzającej sprawozdanie
finansowe.
Podstawa prawna
Art. 1; art. 2; art. 3; art. 8; art. 27 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku docho-
dowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z pózn. zm.).
Art. 23 par. 1; art. 47; art. 48; art. 54; ustawy z 10 września 1999 r. – Ko-
deks karny skarbowy (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 111, poz. 765 ze późn. zm.).
Art. 161 par. 1; art. 231; art. 323 par. 1; art. 395 ustawy z 15 września 2000 r.
– Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2000 r. nr 94, poz. 1037 z późn. zm.)
Art. 52; art. 53 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U.
z 2009 r. nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).
Rozporządzenie ministra finansów z 18 grudnia 2006 r. w sprawie okre-
ślenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podat-
kowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób
prawnych (Dz.U. nr 243, poz. 1761 z późn. zm.).
CIT-ST – informacja podat-
nika do ustalenia należnych
jednostkom samorządu te-
rytorialnego dochodów z ty-
tułu udziału we wpływach
trzeba złożyć do końca marca
269876964.002.png 269876964.003.png 269876964.004.png 269876964.005.png
E 4
Nowe prawo – Przepisy
30 marca 2010 nr 62 (2693) www.gazetaprawna.pl
Ekspert GP
PRAWO ZARZĄDZANIE NIERUCHOMOŚCIAMI Orzecznictwo Sądu Najwyższego
Zebranie przedstawicieli może być
GP ODPOWIADA
Sąd Najwyższy orzekł, że z przepisów spółdzielczych nie wynika, by zebranie
przedstawicieli spółdzielni przestało istnieć jako jej organ. Dotyczy to zarówno
sytuacji, gdy po 1 stycznia 2008 r. trwało postępowanie przed sądem
rejestrowym, jak też w razie podjęcia przez zebranie przedstawicieli uchwały
odmawiającej zmiany statutu.
Czy można zaskarżyć uchwałę
Na walnym zgromadzeniu w zeszłym roku członkowie
podjęli uchwałę o sprzedaży gruntu znajdującego się
przy moim bloku mimo braku wymaganej przez usta-
wę liczby głosów. Czy mogę jeszcze wystąpić na dro-
gę sądową i wnosić o uchylenie tej decyzji?
TAK Uchwała walnego zgromadzenia sprzeczna z usta-
wą jest nieważna, co oznacza, że może być kwestionowa-
na w każdym czasie na drodze sądowej. Ustawodawca od-
wołuje się w tym przypadku do najostrzejszej sankcji prze-
widzianej w polskim prawie dla wadliwych czynności praw-
nych, czyli nieważności bezwzględnej. Polega ona na tym,
że czynność prawna nie wywołuje żadnych konsekwencji
w sferze cywilnoprawnej, od początku z mocy prawa. Sank-
cję nieważności bezwzględnej pociągają czynności sprzecz-
ne z przepisami ustawy bezwzględnie obowiązującymi.
Uchwała sprzeczna z postanowieniami statutu bądź do-
brymi obyczajami lub godząca w interesy spółdzielni albo
mająca na celu pokrzywdzenie członka może być natomiast
zaskarżona do sądu w trybie powództwa o uchylenie
uchwały wnoszonego co do zasady w terminie sześciu ty-
godni od dnia odbycia walnego zgromadzenia.
Podstawa prawna
Art. 42 ustawy z 16 września 1982 r. – Prawo spółdzielcze (Dz.U.
z 2003 r. nr 188, poz. 1848 z późn. zm.).
Adam Makosz
adam.makosz@infor.pl
przedstawicieli członków
pozostają w mocy. Wykorzy-
stuje to wiele spółdzielni
i w konsekwencji czego
w wielu spółdzielniach obo-
wiązek zmiany statutów nie
został zrealizowany do dzi-
siaj i ZPCz odbywały się tam
zarówno w 2008, jak i 2009
roku. Duża liczba spółdziel-
ni zwoła ZPCz także i w tym
roku.
przez ZPCz Spółdzielni
Mieszkaniowej Suchanino
w Gdańsku. Sprawą zajął się
najpierw Sąd Okręgowy,
a następnie sąd apelacyjny.
27 stycznia 2009 r. (sygn.
akt I A Ca 1299/08).
Sąd Apelacyjny stwierdził
m.in., że podjęcie przez
zebranie przedstawicieli
dwóch uchwał było działa-
niem sprzecznym z bez-
względnie obowiązującymi
przepisami art. 8 3 ustawy
o spółdzielniach mieszkanio-
wych (u.s.m.) w związku
z art. 9 nowelizacji tej usta-
wy z 14 czerwca 2007 r. Dla-
tego stwierdzenie nieważno-
ści rzeczonych uchwał nale-
ży uznać za żądanie uzasad-
nione. Ponadto pozbawienie
członków spółdzielni możli-
wości prawa osobistego gło-
sowania na walnym zgroma-
dzeniu, z uwagi na jego zastą-
pienie zebraniem przedsta-
wicieli, sprawiło, że uchwały
podjęte w tym trybie są nie
tylko nieważne, ale i krzyw-
dzące dla członków. Podej-
mowanie zaś uchwał przez
ZPCz zamiast walnego zgro-
madzenia stanowi także
działanie sprzeczne z dobry-
mi obyczajami i godzi w inte-
resy spółdzielni. Sąd Apela-
cyjny dodał na koniec, że
w spółdzielniach mieszkanio-
wych, które nie podjęły dzia-
łań zgodnych z art. 9 ust. l no-
welizacji ustawy o spółdziel-
niach mieszkaniowych z 14
czerwca 2007 r., od 1 stycz-
nia 2008 r. ZPCz nie mogą
być uznane za organ spół-
dzielni uprawniony do podej-
mowania uchwał, które za-
strzeżone są teraz dla walne-
go zgromadzenia. Pozwana
spółdzielnia wniosła skargę
kasacyjną do Sądu Najwyż-
szego.
W świetle obowiązujących
od 31 lipca 2007 r. przepisów
o spółdzielniach mieszkanio-
wych walne zgromadzenie
nie może zostać zastąpione
przez zebranie przedstawi-
cieli członków (ZPCz). Usta-
wa o spółdzielniach mieszka-
niowych zobowiązała jedno-
cześnie spółdzielnie do doko-
nania uwzględniających tę
zasadę zmian statutów. Mu-
siały one to zrobić nie później
niż do 30 listopada 2007 r.
oraz zgłosić znowelizowane
statuty do Krajowego Reje-
stru Sądowego w ciągu 30
dni od dnia podjęcia uchwa-
ły, nie później jednak niż do
30 grudnia 2007 r. Zgodnie
z przepisami do czasu zare-
jestrowania zmian statutów
postanowienia dotychczaso-
wych statutów regulujące
funkcjonowanie zebrania
Pozwy o nieważność
Decyzje podejmowane przez
ZPCz były, począwszy od
początku 2008 r., przedmio-
tem wielu pozwów sądo-
wych. Spółdzielcy kwestio-
nowali w nich ważność
uchwał wydawanych przez
niemający umocowania
w przepisach organ. W jed-
nej ze spraw członkowie
spółdzielni wnieśli o stwier-
dzenie nieważności lub usta-
lenie nieistnienia albo
o uchylenie dwóch uchwał,
podjętych 15 maja 2008 r.
Czy można odwołać prezesa
W maju odbędzie się walne zgromadzenie. Czy bę-
dziemy mieli prawo odwołać zarząd spółdzielni albo
konkretne osoby, które w nim zasiadają?
Grzywna od sądu rejestrowego
Sąd Najwyższy uchylił za-
skarżony wyrok i przekazał
sprawę do ponownego rozpo-
TAK Członków zarządu, w tym prezesa i jego zastępców,
wybiera i odwołuje rada nadzorcza lub walne zgromadze-
nie. Kompetencje w tym zakresie określa statut, a do sku-
teczności odwołania zawsze potrzebne jest podjęcie sto-
sownej uchwały.
Jeżeli prawo do odwołania prezesa ma, zgodnie z przepi-
sami wewnętrznymi spółdzielni, walne zgromadzenie, to
musi się najpierw zebrać i podjąć uchwałę. Może ją też
przyjąć na corocznym walnym, które ma obowiązek zwo-
ływać zarząd w celu omówienia bieżących spraw spółdziel-
ni. Uchwały o odwołaniu członków zarządu podejmowane
są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej po-
łowy uprawnionych do głosowania. Inne rozwiązanie w tym
zakresie może zastrzegać statut. Uchwała musi zawierać
przynajmniej ogólne, pisemne uzasadnienie i być podejmo-
wana zgodnie z procedurą opisaną w statucie.
Podstawa prawna
Art. 42 ustawy z 16 września 1982 r. – Prawo spółdzielcze (Dz.U.
z 2003 r. nr 188, poz. 1848 z późn. zm.).
PRAWO ZARZĄDZANIE NIERUCHOMOŚCIAMI Obowiązki spółdzielni mieszkaniowych
Jak i kiedy zwoływać walne zgromadzenia i według jakich zasad
Adam Makosz
adam.makosz@infor.pl
zgłosi rada nadzorcza lub
przy najmniej jedna dziesią-
ta członków spółdzielni (jeże-
li będzie ich co najmniej
trzech i takiego uprawnienia
nie zastrzeżono dla większej
liczby członków).
Wniosek o zwołanie walne-
go musi zostać zgłoszony na
piśmie z podaniem celu jego
zwołania. Jeżeli z wnioskiem
wystąpiła rada nadzorcza lub
grupa członków, walne bę-
dzie musiało odbyć się w cią-
gu czterech tygodni od dnia
wniesienia żądania. Jeżeli to
nie nastąpi, zwoła je rada
nadzorcza, związek rewizyj-
ny, w którym spółdzielnia jest
zrzeszona, lub Krajowa Rada
Spółdzielcza, na koszt spół-
dzielni.
Projekty uchwał i żądania
zamieszczenia poszczegól-
nych spraw w porządku ob-
rad walnego lub jego wszyst-
kich części mają z kolei pra-
wo zgłaszać zarząd, rada
nadzorcza i członkowie. Ta-
kie projekty powinny być wy-
kładane do wiadomości in-
nych spółdzielców na co naj-
mniej 14 dni przed terminem
posiedzenia. W razie inicjaty-
wy samych spółdzielców wy-
mogiem jest konieczność
uzyskania poparcia dla pro-
ponowanych rozwiązań u co
najmniej dziesięciu innych
członków, co muszą wyrazić
podpisem pod opracowanymi
projektami uchwał. Doku-
menty te muszą ponadto zo-
stać zgłoszone do zarządu
spółdzielni w terminie co naj-
mniej 15 dni przed datą wal-
nego zgromadzenia. Ewentu-
alnych poprawek do projektu
można dokonywać jeszcze
w trakcie tego okresu, jednak
nie później niż na trzy dni
przed rozpoczęciem się po-
siedzenia. Obowiązkiem za-
rządu jest przygotowanie
zgłoszonych propozycji
uchwał pod względem for-
malnym i przedłożenia ich
pod głosowanie na walnym
zgromadzeniu.
W spółdzielniach, gdzie
uchwalono i zarejestrowa-
no już statuty dostosowa-
ne do obowiązujących
przepisów, zarządy muszą
zorganizować walne zgro-
madzenia na nowych zasa-
dach.
Do końca czerwca w spół-
dzielniach mieszkaniowych
powinny się odbyć walne
zgromadzenia spółdzielców.
Mieszkańcy na tych zebra-
niach będą podejmowali naj-
ważniejsze decyzje związane
z działalnością ich spółdziel-
ni. Organizacja walnego to
obowiązek zarządu spół-
dzielni.
Prawo do głosu
O czasie, miejscu i porządku
obrad walnego zgromadzenia
lub jego części władze spół-
dzielni muszą zawiadomić
wszystkich spółdzielców na
piśmie co najmniej 21 dni
wcześniej. Zawiadomienie
powinno zawierać nie tylko
czas, miejsce i porządek ob-
rad, ale także informację
o miejscu wyłożenia sprawoz-
dań i projektów uchwał, któ-
Czy można podzielić nadwyżkę
W tym roku w budżecie spółdzielni pozostała spora nadwyż-
ka finansowa. Czy można podzielić ją między członków?
TAK Walne zgromadzenie członków spółdzielni w drodze
uchwały może podjąć decyzję o przeznaczeniu części nad-
wyżki na zwiększenie funduszu udziałowego spółdzielni lub
(oraz) części nadwyżki do podziału pomiędzy członków
spółdzielni. jeśli walne zgromadzenie członków spółdzielni
podejmuje uchwałę o przeznaczeniu części nadwyżki bilan-
sowej na zwiększenie funduszu udziałowego, to uchwała ta
może stanowić samoistną i wystarczającą podstawę zali-
czenia nadwyżki bilansowej na udziały poszczególnych
członków. Wówczas niezbędne jest jeszcze podjęcie uchwa-
ły przez walne zgromadzenie o zmianie statutu w zakresie
podwyższenia wartości udziału członkowskiego.
Podstawa prawna
Pismo Narodowego Banku Polskiego – Generalnego Inspektora
Nadzoru Bankowego z 7 kwietnia 2005 r., sygn. B-BPN-III-PMB-
523-1/47/05
Adam Makosz , ekspert Gazety Prawnej
Uprawnienia członkowskie
Zwoływanie walnego
Zgodnie z obowiązującymi
obecnie przepisami, zarząd
spółdzielni musi zwołać wal-
ne zgromadzenie przynaj-
mniej raz w roku w ciągu sze-
ściu miesięcy od zakończenia
roku obrachunkowego.
W niektórych przypadkach
musi też zwołać nadzwyczaj-
ne walne, jeżeli takie żądanie
Do uprawnień zebrań grup
członkowskich należy:
wybieranie i odwoływa-
nie przedstawicieli na ze-
branie przedstawicieli,
wybieranie i odwoływa-
nie członków rady spół-
dzielni (jeśli statut tak
stanowi),
rozpatrywanie spraw,
które mają być przed-
miotem obrad najbliż-
szego zebrania przed-
stawicieli, i zgłaszanie
swoich wniosków w tych
sprawach,
rozpatrywanie okreso-
wych sprawozdań rady
i zarządu,
wyrażanie swojej opinii
i zgłaszanie do właści-
wych organów spółdziel-
ni wniosków w sprawach
spółdzielni.
269876964.006.png 269876964.007.png 269876964.008.png 269876964.009.png 269876964.010.png 269876964.011.png 269876964.012.png
 
30 marca 2010 nr 62 (2693) www.gazetaprawna.pl
Nowe prawo – Przepisy
E 5
organem spółdzielni mieszkaniowej
Kto podejmuje decyzje w spółdzielniach
zostają w mocy postanowie-
nia dotychczasowego statutu
regulujące funkcjonowanie
zebrania przedstawicieli. SN
podkreślił, że nie można się
zgodzić, że naruszenie tych
obowiązków nie powoduje za-
stosowania żadnej sankcji.
Sankcje związane z naru-
szeniem przez spółdzielnię
obowiązków wskazanych
w art. 9 ust. 1 noweli zostały
określone przede wszystkim
w ustawie o KRS. Stosownie
do art. 24 ust. 1 tej ustawy, sąd
rejestrowy wzywa zarząd
spółdzielni do złożenia wnio-
sku o wpis do rejestru, wy-
znaczając dodatkowy sied-
miodniowy termin, pod rygo-
rem zastosowania grzywny
przewidzianej w przepisach
kodeksu postępowania cy-
wilnego o egzekucji świad-
czeń niepieniężnych. W ra-
zie niewykonania obowiąz-
ków w tym terminie, sąd re-
jestrowy nakłada na zarząd
spółdzielni grzywnę. Sąd re-
jestrowy może ją ponawiać.
Jeżeli zastosowanie tych
środków nie spowoduje zło-
żenia wniosku o wpis zmia-
ny statutu, a w rejestrze jest
zamieszczony wpis niezgod-
ny z rzeczywistym stanem
rzeczy, sąd rejestrowy wy-
kreśla następnie ten wpis
z urzędu.
Zasady te nie mogą być za-
stosowane, gdy statut spół-
dzielni nie jest przedmiotem
odrębnego wpisu, ale jest do-
łączany do wniosku o wpis
spółdzielni do Rejestru oraz
do wniosku dotyczącego
zmiany statutu. Wtedy nie
wchodzi też w rachubę doko-
nanie przez sąd rejestrowy
wpisu z urzędu, ponieważ ze-
branie przedstawicieli po-
zwanej spółdzielni odmówiło
dokonania zmiany statutu.
nie obowiązków. Naruszenie
przez spółdzielnię mieszka-
niową obowiązku określone-
go w art. 9 ust. 1 noweli mo-
że więc stanowić przyczynę
postawienia jej w stan likwi-
dacji.
deksu cywilnego. Stosowanie
tego przepisu do uchwał wal-
nego zgromadzenia (zebrania
przedstawicieli) spółdzielni
zostało bowiem w zasadzie
wyłączone przez art. 42 par.
2 pr. spółdz. jako lex specialis ,
który przewiduje bezwzględ-
ną nieważność uchwały
sprzecznej z ustawą.
Skoro w niniejszej sprawie
nie było podstaw do przyję-
cia, że uchwały zebrania
przedstawicieli spółdzielni
z 15 maja 2008 r. były nieist-
niejące albo bezwzględnie
nieważne, należało rozważyć,
czy uchwały te podlegały
uchyleniu jako względnie nie-
ważne (unieważnialne) na
podstawie art. 42 par. 3 pr.
spółdz.
W spółdzielniach mieszka-
niowych funkcjonują:
walne zgromadzenia –
dotyczy to spółdzielni,
które dostosowały swoje
statuty do nowego stanu
prawnego, a zmiany zo-
stały zarejestrowane
przez sądy rejestrowe,
zebrania przedstawicieli
członków – dotyczy to
spółdzielni, które:
– dostosowały swoje sta-
tuty do nowego stanu
prawnego, zgłosiły
w ustawowym terminie
zmiany do sądów reje-
strowych, lecz zmiany
nie zostały zarejestrowa-
ne,
– przygotowały projekt
zmiany statutu, lecz or-
gan uprawniony (walne
zgromadzenie lub zebra-
nie przedstawicieli
członków) nie podjął
uchwały w tym zakresie,
– zaniechały dostosowa-
nia statutu do nowego
stanu prawnego.
Błędna podstawa nieważności
Jak podkreślił SN, z przepi-
sów spółdzielczych nie wyni-
ka, że zebranie przedstawi-
cieli pozwanej spółdzielni
przestało istnieć jako jej or-
gan. Takie stanowisko pozo-
staje w wyraźnej sprzeczno-
ści z art. 9 ust. 2 noweli.
Przepis ten dotyczy zarów-
no sytuacji, gdy po dniu
1 stycznia 2008 r. trwało po-
stępowanie przed sądem re-
jestrowym, jak też sytuacji,
która miała miejsce w stanie
faktycznym niniejszej spra-
wy i polegała na podjęciu
przez zebranie przedstawi-
cieli uchwały odmawiającej
zmiany statutu.
Gdyby zebranie przedstawi-
cieli nie istniało jako organ
pozwanej spółdzielni, to nie
mogłoby podejmować żad-
nych uchwał, zatem uchwały
z 15 maja 2008 r. byłyby nie-
istniejące, a nie bezwzględnie
albo względnie nieważne. Sąd
Apelacyjny nietrafnie wska-
zał ponadto jako podstawę
nieważności art. 58 par. 1 ko-
Kurator i likwidacja
Sąd rejestrowy może nato-
miast ustanowić dla spół-
dzielni kuratora na okres nie-
przekraczający roku, z możli-
wością przedłużenia na dal-
szy okres nieprzekraczający
sześciu miesięcy, jeżeli czyn-
ności kuratora nie mogły zo-
stać zakończone przed upły-
wem okresu, na który został
ustanowiony. Kurator jest
w takim wypadku obowiąza-
ny do niezwłocznego prze-
prowadzenia czynności wy-
maganych do wyboru władz
spółdzielni oraz może podjąć
czynności zmierzające do li-
kwidacji spółdzielni, jeżeli
nie dojdzie do wyboru władz
w terminie trzech miesięcy
od dnia ustanowienia kura-
tora albo wybrane władze
nie wykonują nałożonych na
znania sądowi apelacyjnemu.
Przypomniał on, że walne
zgromadzenie nie może być
zastąpione przez zebranie
przedstawicieli, jednakże, je-
żeli statut tak stanowi, w wy-
padku gdy liczba członków
spółdzielni przekroczy 500,
walne zgromadzenie może
być podzielone na części. Ce-
lem takich zapisów jest znie-
sienie w spółdzielniach
mieszkaniowych możliwości
zastąpienia walnego zgroma-
dzenia przez zebranie przed-
stawicieli, jeżeli zostanie
przekroczona liczba człon-
ków określona w statucie
(art. 37 par. 1 prawa spółdziel-
czego), a w konsekwencji
również likwidacja w tych
spółdzielniach zebrań grup
członkowskich (art. 35 par.
1 pkt 4 i art. 59 pr. spółdz.).
Kwestie przejściowe zostały
uregulowane w przepisach
art. 9 noweli z 14 czerwca
2007 r. W ust. 1 tego artyku-
łu nałożono na spółdzielnię
obowiązek dokonania zmiany
statutu nie później niż do 30
listopada 2007 r. oraz jej zgło-
szenia do KRS w ciągu 30 dni
od dnia podjęcia uchwały
o zmianie statutu, nie później
niż do 30 grudnia 2007 r. We-
dług ust. 2, do czasu zareje-
strowania zmiany statutu po-
Podstawa prawna
Ustawa z 14 czerwca 2007 r.
o zmianie ustawy o spółdzielniach
mieszkaniowych oraz o zmianie
niektórych innych ustaw (Dz.U.
z 2007 r. nr 125, poz. 873).
Wyrok Sądu Najwyższego
z 8 stycznia 2010 r. (sygn. akt IV
CSK 310/09).
Ustawa z 16 września 1982 r. – Pra-
wo spółdzielcze (Dz.U. z 2003 r. nr
188, poz. 1848 z późn. zm.).
Ustawa z 15 grudnia 2000 r.
o spółdzielniach mieszkaniowych
(Dz.U. z 2003 r. nr 119, poz. 1116
z późn. zm.).
podejmować uchwały spółdzielców
Wzór pozwu
Warszawa, 30 marca 2010 r.
re mają być przedmiotem
prac zgromadzenia, oraz in-
formację o prawie do zapo-
znania się z dokumentami.
Prawo do udziału w walnym
zgromadzeniu ma każdy czło-
nek spółdzielni. Członkowie
spółdzielni – osoby fizyczne,
muszą mieć jednak pełną zdol-
ność do czynności prawnych
i stawić się na nich osobiście
(nie można delegować na nie
swoich pełnomocników). Za-
stępstwo mogą wyznaczyć
z kolei małoletni albo też ubez-
własnowolnieni (np. chorzy
psychicznie) członkowie spół-
dzielni. W spółdzielniach przy-
jęta została zasada, że każdy
członek spółdzielni mieszka-
niowej ma tylko jeden głos, bez
względu na liczbę posiadanych
udziałów. Walne zgromadze-
nie może podejmować uchwa-
ły jedynie w sprawach obję-
tych porządkiem obrad poda-
nych do wiadomości członków.
Podczas posiedzenia walne-
go zgromadzenia członek
spółdzielni ma prawo korzy-
stania na własny koszt z po-
mocy adwokata, radcy praw-
nego lub pomocy eksperta.
Osoby te nie są jednak
uprawnione do zabierania
Cele walnego zgromadzenia
Do Sądu Okręgowego
III Wydział Cywilny
w Krakowie
Do wyłącznej właściwości
walnego zgromadzenia na-
leży między innymi:
uchwalanie kierunków
rozwoju działalności go-
spodarczej oraz społecz-
nej i kulturalnej spółdzielni
rozpatrywanie sprawoz-
dań rady, zatwierdzanie
sprawozdań rocznych
i sprawozdań finanso-
wych oraz podejmowa-
nie uchwał co do wnio-
sków członków spół-
dzielni, rady lub zarządu
w tych sprawach i udzie-
lanie absolutorium
członkom zarządu
rozpatrywanie wniosków
wynikających z przed-
stawionego protokołu
polustracyjnego z dzia-
łalności spółdzielni oraz
podejmowanie uchwał
w tym zakresie
podejmowanie uchwał
w sprawie podziału nad-
wyżki bilansowej lub
sposobu pokrycia strat
podejmowanie uchwał
w sprawie zbycia nieru-
chomości
podejmowanie uchwał
w sprawie połączenia się
spółdzielni, podziału
spółdzielni oraz likwida-
cji spółdzielni
rozpatrywanie w postę-
powaniu wewnątrzspół-
dzielczym odwołań od
uchwał rady
uchwalanie zmian statutu
Powód: Jan Kowalski
zam. w Krakowie ul. Piękna 3/4
Pozwana: Spółdzielnia Mieszkaniowa Wawel
w Krakowie ul. Realna 45
wartość przedmiotu sporu: 500 zł
Pozew o uchylenie uchwały walnego zgromadzenia
Wnoszę o:
uchylenie uchwały walnego zgromadzenia członków Spółdzielni Mieszkaniowej Wawel
1. w Krakowie z 22 marca 2010 r., mocą której nastąpiło połączenie spółdzielni ze Spół-
dzielnią Mieszkaniową Podwale w Krakowie
2. zasądzenie kosztów procesu od pozwanej na rzecz powoda
3. rozpoznanie sprawy także pod nieobecność powoda oraz wydanie wyroku zaocznego
w sytuacji przewidzianej w procedurze cywilnej
4. przeprowadzenie wskazanych w uzasadnieniu pozwu dowodów
Uzasadnienie
Walne zgromadzenie Spółdzielni Mieszkaniowej Wawel w Krakowie podjęło 22 marca 2010 r.
uchwałę o jej połączeniu ze Spółdzielnią Mieszkaniową Podwale.
Dowód: protokół z walnego zgromadzenia, o którego przedstawienie przez spółdzielnię
wnoszę.
Przedmiotowa uchwała została podjęta z naruszeniem art. 96 ustawy z 16 września 1982 r.
– Prawo spółdzielcze (Dz.U. z 2003 r. nr 188, poz. 1848 z późn. zm.), gdyż zapadła zwykłą
większością głosów. Zgodnie z prawem do ważności podjęcia uchwały o połączeniu spół-
dzielni kwalifikowana większość wynosi 2/3 głosów.
Wobec powyższego powództwo jest w pełni uzasadnione.
głosu. W walnym zgromadze-
niu nie może brać udziału co
do zasady członek spółdziel-
ni, który został z niej wyklu-
czony lub wykreślony (wyjąt-
kiem jest sytuacja, w której
jest rozpoznawana sprawa je-
go usunięcia z grona człon-
ków spółdzielni).
Podstawa prawna
Ustawa z 16 września 1982 r.
– Prawo spółdzielcze (Dz.U.
z 2003 r. nr 188, poz. 1848
z późn. zm.).
Ustawa z 15 grudnia 2000 r.
o spółdzielniach mieszkaniowych
(Dz.U. z 2003 r. nr 119, poz. 1116
z późn. zm.).
Załącznik:
Jan Kowalski
Odpis pozwu
269876964.013.png 269876964.014.png 269876964.015.png 269876964.016.png 269876964.017.png 269876964.018.png 269876964.019.png 269876964.020.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin