carat a57.pdf

(1345 KB) Pobierz
systemy08.pdf
HI-FI
Systemy odtwarzacz CD + wzmacniacz
Carat to marka zupe³nie nowa na
deskach audiofilskiego teatru.
Wymyœlona zosta³a przez ludzi
skupionych we francuskiej firmie
InoVadis. Jako ¿e to dopiero pocz¹tek,
w ofercie Carata znajdziemy tylko cztery
urz¹dzenia, zaprojektowane pod k¹tem
pracy w systemie: testowany wzmacniacz
A57 i odtwarzacz CD C57, pilot R57 oraz
tuner T57. Wszystkie produkty maj¹
wyró¿niaj¹cy je, dopracowany
i konsekwentnie egzekwowany projekt
plastyczny. Jak czytamy w materia³ach
firmowych, nazwa Carat 57 pochodzi od
liczby szlifów tzw. szlifu brylantowego,
który w 1991 roku wprowadzi³ now¹
jakoœæ na salony jubilerów.
Carat C57/A57
Uk³ad przetwarzaj¹cy dane zaczyna
Burr-Brown, w którym zawarto tak¿e
dekoder HDCD PMD-100 (a wiêc tak¿e
i znakomity filtr cyfrowy z nim zwi¹zany).
DC-serwo, ale przez spore kondensatory poli-
propylenowe. Elementy bierne s¹ generalnie wy-
sokiej klasy, bo mamy te¿ metalizowane oporni-
ki, a w zasilaczu dla wyjœcia analogowego bardzo
dobre, du¿e, kondensatory elektrolityczne Ni-
chicon Fine Tune. Zasilacz jest rozbudowany, bo
osobne uzwojenia wtórne wychodz¹ce z niewiel-
kiego transformatora toroidalnego otrzyma³y
wszystkie sekcje – napêd, czêœæ cyfrowa, stero-
wanie i sekcja wyjœciowa. Jedyne, co bym mo¿e
zmieni³, to wyprowadzenie kabelków do gniazd
RCA – s¹ za d³ugie i niepotrzebnie wpinane do
p³ytki PCB za pomoc¹ gniazd.
ODTW ARZA
CZ CD
G³ówny wyœwietlacz odtwarzacza nie jest
zbyt du¿y, mo¿na go (podobnie we wzmacnia-
czu) przyciemniæ lub w ogóle wy³¹czyæ. Ty³ wy-
gl¹da solidnie, bo chocia¿ mamy pojedyncze
wyjœcie analogowe RCA i cyfrowe, elektryczne S/
PDIF, to jakie¿ s¹ to wyjœcia! To kosztowne, bar-
dzo dobre gniazda amerykañskiej firmy CMC wy-
konywane z pojedynczego kawa³ka oczyszczonej
miedzi, nastêpnie z³oconej bez substratów. Die-
lektrykiem jest wysokiej jakoœci teflon.
Napêd dostarczy³ Philips, to jednostka VAM
1202, z odprzêgan¹ czêœci¹ odczytu, przykrêco-
na do dodatkowej, grubej blachy. Ca³y uk³ad,
wraz z zasilaczem, zmontowano na jednej, du¿ej
p³ytce drukowanej. Podstaw¹ jest ju¿ doœæ leci-
wy, ale przeczcie¿ œwietny przetwornik D/A
Burr-Browna PCM1732, w którym znalaz³ siê
dekoder HDCD. Co ciekawe, jest to jego starsza
wersja PMD-100, a nie softwarowa PDM-200.
Pozosta³y uk³ad zminimalizowano, poniewa¿ za-
równo konwersj¹ I/U, jak i wzmocnieniem i bu-
forowaniem zajmuj¹ siê koœci Burr-Browna
OPA2134 (po jednej na kana³). Ze œwiatem ze-
wnêtrznym urz¹dzenie ³¹czy siê nie przez uk³ad
Klasyczny uk³ad – osobno sekcja zasilaj¹ca,
osobno p³ytka z przetwornikiem i wyjœciem.
Poœrodku napêd na specjalnej, sztywnej
p³ycie.
W 57C zastosowano znakomite, drogie
gniazda RCA amerykañskiej firmy CMC.
42
sierpieñ 2007
ARZA CZ CD
ODTW
ARZA
694631833.020.png 694631833.021.png 694631833.022.png 694631833.023.png 694631833.001.png
HDCD
Systemy odtwarzacz CD + wzmacniacz
HI-FI
Nietajn¹ broni¹ 57C jest dekoder HDCD.
J ednym z walorów odtwarzacza Carat C57 jest obecnoœæ na pok³adzie
przetwornika HDCD – High-Definition Compatible Digital. Jest to jeden
ze sposobów kodowania i dekodowania sygna³u audio, pozwalaj¹cego na
zapis na zwyk³ej p³ycie CD sygna³u o rozdzielczoœci 20 bitów. Poniewa¿
p³yty tego typu s¹ kompatybilne ze zwyk³ymi odtwarzaczami, swego czasu
wydawa³o siê, ¿e pomys³ firmy Pacific Microsonics (Union City, Kalifornia,
USA) zostanie wprowadzony do wszystkich odtwarzaczy. Tak siê jednak
nie sta³o, a to ze wzglêdu na restrykcyjne podejœcie PM do spraw licencji –
tylko ta firma wytwarza³a niezbêdny do zakodowania sygna³u przetwornik
A/D Model One oraz potrzebny do zdekodowania sygna³u filtr PMD-100,
co znacz¹co ograniczy³o zasiêg wynalazku.
Pocz¹tkowo dekodery PMD-100 by³y dostêpne jako samodzielne uk³a-
dy. PóŸniej firma Burr-Brown opracowa³a wspólnie z Pacific Microsonic
przetwornik D/A (taki jak w Caracie), którego dekoder by³ immanentn¹
czêœci¹. Kolejnym i jak na razie ostatnim krokiem, by³o opracowanie deko-
dera zdolnego wspó³pracowaæ z sygna³ami DVD-Audio (24/192). Z powo-
du zaawansowanych obliczeñ, musia³ to byæ produkt softwarowy, “³adowa-
ny” do uk³adów DSP, g³ównie Analog Devices. St¹d, w koœciach dekoduj¹-
cych obraz i dŸwiêk w kinie domowym, HDCD jest standardowo obecne,
a od producenta zale¿y, czy tê funkcjê uruchomi. Niektórzy uruchamiaj¹ j¹,
po czym nie umieszczaj¹ stosownego loga, omijaj¹c w ten sposób op³aty
licencyjne...
Jakiœ czas temu najwiêcej p³yt zakodowanych w HDCD wydawa³a firma
EMI, wspomnijmy np. o katalogu King Crimson, jednak od jakiegoœ czasu
pa³eczkê przejê³y labele audiofilskie, z LINN Records oraz First Impression
Music na czele. Obydwie firmy w ten sposób koduj¹ tak¿e warstwê CD na
hybrydowych p³ytach SACD. Do tego celu stosuj¹ dwa tory nagrywaj¹ce –
osobny dla HDCD, z przetwornikiem Model Two i rekorderem PCM, oraz
dla warstwy SACD, z rekorderem DSD. Gwarantuje to mo¿liwie optymaln¹
obróbkê ka¿dego typu sygna³u. Warto wspomnieæ tak¿e o firmie Opus 3,
z wieloma tytu³ami w HDCD.
Pomimo teoretycznych zalet HDCD, jego przysz³oœæ nie jest œwietlana,
bêdzie to tylko niszowy, nie odgrywaj¹cy wiêkszej roli format. Ale przecie¿
nie zaszkodzi mieæ stosowny dekoder...
Napêd to klasyczny Philips VAM 1202, a wiêc prawdziwy Compact Disc.
sierpieñ 2007
43
694631833.002.png 694631833.003.png 694631833.004.png 694631833.005.png
HI-FI
Systemy odtwarzacz CD + wzmacniacz
WZMACNIA
CNIACZ
CCZ
Ten niepozornie wygl¹daj¹cy wzmacniacz
zaskoczy³ mnie dwukrotnie. Po raz pierwszy,
gdy dŸwign¹³em pud³o z A57 – ten sprzêt jest
naprawdê bardzo ciê¿ki. W œrodku siedzi
wiêc na pewno nieliche trafo, które jak siê
potem okaza³o, zasila piekielne mocne koñ-
cówki - to druga niespodzianka. Obci¹¿enie
dwóch kana³ów jednoczeœnie nie robi na nich
¿adnego wra¿enia, przy 8 omach wzmacniacz
dostarcza odpowiednio 128W i 2x125W,
a przy 4 omach jest to a¿ 225W i 2x220W.
Wszystko to odbywa siê przy nieznacznie ni¿-
szej od nominalnej czu³oœci 0.27V.
Poziom szumów nie jest ju¿ niestety zbyt
mocn¹ stron¹ wzmacniacza - wynik 75dB,
i w œlad za tym tylko 96dB dynamiki, mimo
wysokiej mocy.
Pasmo przenoszenia ( rys.1 ) to spadek
wielkoœci -1.7dB dla 10Hz niezale¿nie od ob-
ci¹¿enia oraz -0.3dB i -1dB przy 100kHz od-
powiednio dla 8 i 4 omów.
W spektrum zniekszta³ceñ ( rys.2 ) widaæ
dominacjê parzystych, które s¹ widoczne a¿
do czternastej.
Podobnie jak w przypadku pasma przeno-
szenia, przebieg zniekszta³ceñ (rys.3) nieco
korzystniej przedstawia siê dla 8 omów.
Wprawdzie same przedzia³y THD+N ni¿-
szych od 0.1% (0.7W-116W dla 8 omów
i 1.5W-191W) nie ilustruj¹ tego zbyt precy-
zyjnie, ale w niemal ka¿dym punkcie krzywa
8 omów le¿y wyraŸnie ni¿ej w porównaniu
do 4 omów.
Demonstrowana tu koncepcja plastyczna,
przywo³ywana a to przez Cello, a to przez Au-
dioNemesis, ¿eby “wypali³a”, musi byæ zrealizo-
wana naprawdê dobrze. Obudowy wykonano
w prosty sposób, z niezbyt grubych stalowych
blach. Projekt determinowany jest jednak przez
przednie œcianki, wykonane z grubych p³atów
czernionego akrylu, kontrapunktem s¹ zaœ wyko-
nane z piêknie wykoñczonej stali nierdzewnej
mniejsze elementy – przyciski, maskownica szuf-
lady p³yty odtwarzacza i pokrêt³o si³y g³osu we
wzmacniaczu. Obok niego mamy pojedynczy gu-
zik “Function”. Okazuje siê, ¿e to nie tylko ³ad-
ne, ale i nowoczeœnie zaprojektowane urz¹dze-
nie, z du¿ym uk³adem logicznym w roli “mózgu”.
Mo¿na dziêki niemu ustawiæ balans i prowadziæ
korekcjê wysokich i niskich czêstotliwoœci. Wy-
brane wejœcie oraz poziom si³y g³osu ukazywane
s¹ na alfanumerycznym wyœwietlaczu. Oprócz
tego mamy te¿ wejœcie mini-jack dla odtwarzacza
MP3 oraz wyjœcie s³uchawkowe. Na tylnej œcian-
ce, oprócz klasycznych wejœæ liniowych RCA
(piêæ par), mamy równie¿ wejœcie gramofonowe
dla wk³adek MM/MC, wyjœcie z przedwzmacnia-
cza oraz po dwie pary gniazd g³oœnikowych na
kana³. Mi³oœnicy bi-wiringu maj¹ wiêc pole do
popisu. A pomyœlano o nich nie jak o natrêtach,
ale o zwolennikach pewnej idei, poniewa¿ po-
dwójne kable id¹ a¿ od tranzystorów wyjœcio-
wych, przez podwójne przekaŸniki uk³adu zabez-
pieczaj¹cego. Tak¹ konsekwencjê widzia³em do-
tychczas tylko we wzmacniaczu Meridiana. Pra-
wie ca³y uk³ad zmontowano na jednej du¿ej p³yt-
ce, na mniejszej mamy tylko filtr wejœciowy AC
oraz uk³ad stand-by. Z niez³oconych gniazd RCA,
zaekranowanych od góry i z boków grub¹ bla-
ch¹, trafiamy do scalonych uk³adów firmy Sanyo,
w których zawarta jest funkcja prze³¹czników
wejϾ, regulacji barwy oraz kontroli poziomu
wyjœciowego. Projektanci umo¿liwili równie¿ re-
gulacjê czu³oœci wejœciowej ka¿dego z wejœæ, ale
akurat tej funkcji nie uda³o mi siê aktywowaæ.
Nastêpnie mamy pojedynczy uk³ad scalony NE
5532, który jednak wcale nie musi siê znajdowaæ
w torze sygna³u, i opart¹ ca³kowicie na tranzys-
torach koñcówkê mocy. Jej czêœæ pr¹dowa pra-
cuje ze znakomitymi bipolarnymi tranzystorami
Sankena (po dwie pary 2SA1295+2SC3264). Tu¿
przy nich mamy bank czterech kondensato-
rów po 10 000
Rys. 1. Pasmo przenoszenia
Rys. 2. Zniekształcenia harmoniczne
Rys. 3. Moc
R.£.
Moc znamionowa (1% THD+N, 1kHz) [W]
Obciążenie [ ] Wysterowanie (K −kanały)
1 K
2 K
8
128
125
4
225
220
Czułość (dla maks. mocy) [V]
0,27
Stosunek sygnał/szum
(filtr A−ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 75
Dynamika [dB] 96
Zniekształcenia THD+N (1W, 8 , 1kHz) [%] 0,086
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 )
7
Wejœcia wzmacniacza s¹ ekranowane od góry,
dla przedwzmacniacza gramofonowego przy-
gotowano osobn¹ p³ytkê.
Inaczej ni¿ w wiêkszoœci wzmacniaczy,
radiator we wzmacniaczu Carata nie oddziela
elektroniki od transformatora. Ale podobnie
buduje swoje urz¹dzenia
tak¿e Arcam.
F ka¿dy. Zasilacz jest bardzo
rozbudowany, poczynaj¹c od du¿ego transfor-
matora toroidalnego, przez wiele uzwojeñ
wtórnych, po ³adne obwody stabilizuj¹ce. Co
ciekawe, chocia¿ sekcja wejœciowa i steruj¹ca
otrzyma³y osobne zasilacze dla ka¿dego z kana-
³ów, koñcówki zasilane s¹ z tego samego uzwo-
jenia.
Kable g³oœnikowe prawego kana³u spiête s¹
razem z kablami zasilaj¹cymi - wola³bym tego nie
widzieæ... Bardzo ³adnie wykonano przedwzmac-
niacz gramofonowy, oparty o dwa dobre uk³ady
scalone LM833N National Semiconductor i folio-
we kondensatory.
44
sierpieñ 2007
WZMA
CNIA
µ
694631833.006.png 694631833.007.png 694631833.008.png 694631833.009.png 694631833.010.png 694631833.011.png
 
Systemy odtwarzacz CD + wzmacniacz
KINO DOMOWE
rutnego rozdzielenia tego piêknego
systemu, i wprowadzeniu oddzielnie od-
twarzacza i wzmacniacza do hi-endowe-
go systemu po to, aby zbadaæ ich jakoœæ
w szerszej perspektywie. Jak siê okaza³o,
w stosunku do odtwarzacza, który po-
szed³ na pierwszy ogieñ, referencja oka-
za³a siê wcale nie taka bezwzglêdna…
Odtwarzacz bardzo mi siê spodoba³.
C57 gra trochê tak, jakby fantastycznemu,
testowanemu jakiœ czas temu odtwarzaczowi
Xindaka C-06 dodano rozdzielczoœci, przestrzeni
i ogólnej szlachetnoœci, co teoretycznie przy
dwukrotnym zwiêkszeniu ceny powinno wyst¹-
piæ, ale co jest przypadkiem raczej rzadkim.
Brzmienie C57 jest bowiem bardzo transparent-
ne, a przy tym niezwykle spójne, pe³ne, przypo-
minaj¹ce granie dobrego gramofonu analogo-
wego. Wp³yw na to ma m.in. znakomita góra,
dŸwiêczna, wyraŸna, zawsze obecna, mieni¹ca
siê ró¿nymi odcieniami, maj¹ca jednak nieco
“s³odki” charakter, przywo³uj¹cy z pamiêci dro-
gie produkty Accuphase’a, np. DP-78 . Zapomni-
my o szorstkoœci CD. Co wiêcej – piêknie nagra-
na, zarejestrowana w HDCD p³yta Laurie Ander-
son Life On a String pokaza³a, ¿e nie wi¹¿e siê to
z pogorszeniem rozdzielczoœci czy przejrzystoœ-
ci. Tak¿e scena nie p³aci tutaj owej s³odkoœci
dywidendy, poniewa¿ wszystkie wydarzenia w
przeciwfazie, otaczaj¹ce s³uchacza ciasnym ko-
konem, zosta³y pokazane naprawdê ponadprze-
ciêtnie – stabilnie, namacalnie, bez dziur i nie-
ci¹g³oœci. Jedynie niskie dŸwiêki, które okr¹¿aj¹
nas w kilku utworach, nie by³y a¿ tak solidne. Ale
nie potrafi¹ ich dobrze przekazaæ ¿adne odtwa-
rzacze z mniej ni¿ piêcioma cyframi w cenie. Tak
wysokie noty potwierdzi³ ods³uch p³yty Smolik
tego¿ artysty, gdzie dziêki bardzo dobrej barwie
wokale kreowa³y du¿y, plastyczny i wiarygodny
obraz. To tutaj da³y siê wszak¿e zauwa¿yæ ele-
Stylistyka Carata
jest odwa¿na, ale wygl¹da znakomicie dziêki
uwadze przy³o¿onej do ka¿dego detalu.
wybitnego, ale bez wyraŸnych wad. Dla wyczy-
nowców pewnym problemem mo¿e byæ jedynie
bas, który w swojej ni¿szej czêœci jest doœæ ciep³y
i niezbyt zwarty, przez co uderzenia kontrabasu
wybrzmiewaj¹ trochê d³u¿ej ni¿ np. w Cambrid-
ge Audio. Miêsistoœæ tego zakresu ³adnie prze³o-
¿y siê natomiast na wolumen instrumentów przy
ma³ych i œrednich kolumnach, którym taka po-
moc na dole skali siê przyda.
Zupe³nym zaskoczeniem jest bardzo dobrze
graj¹cy przedwzmacniacz gramofonowy. Zaró-
wno z taniutk¹ wk³adk¹ MM Sumiko Oyster, jak
i wyrafinowan¹, choæ tak¿e niedrog¹ MC Denon
DL-103, dŸwiêk by³ znakomity! G³adka œrednica,
g³êbokie t³o, ³adna góra – mo¿e bez specjalnie
rozbudowanych barw, ale co tam – i mocny,
miêsisty bas. Za taki preamp trzeba by zap³aciæ
jakieœ 400-600 z³, jeœli chcielibyœmy szukaæ cze-
goœ “na zewn¹trz”. Bardzo fajnie zabrzmia³o
równie¿ wyjœcie s³uchawkowe - wyraŸne wokale,
oddech, nacisk na œrodek.
System gra tak, jak wzmacniacz, ale dostaje-
my sporo z p³ynnoœci odtwarzacza. Przyjemny,
g³adki, nieco ciep³y dŸwiêk z mocnym basem i de-
likatn¹ w barwie, a ca³kiem mocn¹ w rysunku gór¹.
menty, które w dro¿szych odtwarzaczach s¹ le-
piej prowadzone. Jeden z nich wi¹¿e siê z lekk¹
eufoni¹ wy¿szej œrednicy. Chodzi o swego ro-
dzaju powiêkszenie elementów z tego zakresu.
Daje to du¿y, efektowny obraz i choæ w drogich
systemach mog³oby to byæ odebrane jako lekka
dezynwoltura, to w tym przedziale cenowym zo-
staje jedynie pozytywne wra¿enie.
Wzmacniacz gra zbli¿onym balansem tonal-
nym. Pomimo niewysokiej ceny jego brzmienie
jest bardzo przyjemne, dobrze “ustawione” i po-
zbawione oczywistych wad. Wprawdzie daleko
mu do rozdzielczoœci odtwarzacza, do jego klasy
po prostu, ale w okolicach 3000 z³, w odniesie-
niu do innych wzmacniaczy, A57 broni siê dziel-
nie. Jego dŸwiêk jest nieco ciep³y, p³ynny, znowu
przypominaj¹cy Xindaka. Nie ma tu wyrywnoœci
i si³owego udowadniania swoich kompetencji.
Muzyka p³ynie nieskrêpowanie, bo mamy du¿e
plany dŸwiêkowe. To urz¹dzenie dobre dla
wszystkich, którzy szukaj¹ urz¹dzenia mo¿e nie
C57
Cena [z³] 2800
Dystrybutor BEST AUDIO
www.bestaudio.pl
Wykonanie i komponenty
Sprawdzone rozwi¹zanie z HDCD. Elegancki, niemal
hi-endowy front.
FunkcjonalnoϾ
Mo¿na œciemniæ wyœwietlacz. I tyle.
Brzmienie
Znakomite! Rozdzielcze, ale bez rozjaœnieñ, z nasyco-
n¹ œrednic¹ i mocnym basem.
A57
Cena [z³] 3600
Dystrybutor BEST AUDIO
www.bestaudio.pl
Wykonanie i komponenty
£adna obudowa, nowoczesne sterowanie mikropro-
cesorem. Dobre elementy bierne i bardzo dobra koñ-
cówka. Przyzwoity przedwzmacniacz gramofonowy.
Laboratorium
Bardzo du¿a moc wyjœciowa, wysokie szumy. Znie-
kszta³cenia te¿ nie najni¿sze, ale o korzystnym rozk³a-
dzie z dominacj¹ parzystych.
Brzmienie
Pe³ne, nieco ciep³e, przyjemne, bez upadków i wzlotów.
Gniazda g³oœnikowe to z³ocone, wygodne
w zakrêcaniu zaciski. Gniazda RCA nie s¹
ju¿ tak dobre jak w CD.
Z ty³u umieszczono ma³o
ozdobne, ale po¿yteczne
mechaniczne wy³¹czniki zasilania.
Zw³aszcza w Unii Europejskiej
patrzy siê na nie bardzo ¿yczliwie,
bo pozwalaj¹ oszczêdzaæ
energiê.
sierpieñ 2007
45
HI-FI
Amplitunery wielokana³owe do 2000 z³
O ds³uch Carata rozpocz¹³em od ok-
694631833.012.png 694631833.013.png 694631833.014.png 694631833.015.png 694631833.016.png 694631833.017.png 694631833.018.png 694631833.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin