scenariusz 1.doc

(47 KB) Pobierz

Scenariusz zajęć . Dzieci czteroletnie

Blok tematyczny: Jabłka, śliwki i morele, w sadzie jest owoców wiele

Temat dnia: Na drzewach i na krzakach

Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:

     układam owoce w kąciku według własnego pomysłu,

     nazywam owoce,

     ćwiczę sprawność dłoni,

     wypełniam wydzieranką szablon, umiem posługiwać się klejem, dbam o czystość w miejscu pracy, doprowadzam swoją pracę do końca,

     uważnie słucham tekstu wiersza i potrafię odpowiedzieć na pytania nauczyciela,

     znam nazwy drzew owocowych i ich owoców,

     wiem, co to jest sad,

     potrafię wykonać działania matematyczne na konkretach,

     naśladuję ruchem czynność zbierania owoców,

     wiem, dlaczego powinno się jeść owoce i warzywa. 

                                                                                                                                          

Przebieg zajęć:

I.                    Zajęcia poranne

·         „Owocarnia” – dzieci wraz z nauczycielem siedzą w kręgu na dywanie i oglądają owoce przyniesione z domu. Nauczyciel po kolei wyciąga z koszyka owoce, a dzieci nazywają je, dzieląc rytmicznie wyraz na sylaby, np.: śli-wecz-ka, ja-błu-szko, wi-no-gro-na. Dzieci powtarzają nazwy owoców, rytmicznie klaszcząc w dłonie. Następnie opisują, jaki poszczególne owoce mają kształt, kolor i gdzie rosną.

różne owoce, plansze i obrazki przedstawiające sad

 

·         „W sadzie” – zabawa muzyczno-ruchowa. Nauczyciel rozkłada na podłodze w różnych miejscach sali koła hula-hoop („skrzyneczki na owoce”). Do zabawy improwizuje na dzwonkach: gdy gra
w tempie umiarkowanym „do marszu” – dzieci spacerują po całej sali i naśladują ruchem zbieranie owoców. Gdy nauczyciel gra „glissando” – pociera pałeczką o sztabki z góry na dół – dzieci podchodzą do jednego wybranego koła i naśladują wysypywanie owoców oraz układanie ich w skrzynkach.

dzwonki, koła hula-hoop

 

·         „Kolorowe wydzieranki” – zabawa muzyczno-ruchowa. Dzieci dostają od nauczyciela kolorowe kartki: czerwoną, żółtą lub zieloną, następnie wszystkie dzieci ustawiają się w rozsypce, z kartką w ręku, ale tak, aby stać przodem do nauczyciela. Nauczyciel również ma w ręku kartkę, włącza muzykę i prosi, aby dzieci w rytm muzyki robiły to, co on. Następnie wszyscy w rytm muzyki maszerują po dywanie i wykonują ćwiczenia, np. machają kartkami w górę i w dół – najpierw jedną, później drugą ręką; robią duże kółka z kartkami itp. Na koniec dzieci siadają do stolików i w rytm muzyki drą kartkę na coraz mniejsze kawałeczki (które będą później wykorzystane do wyklejania szablonu owoców).

 

kolorowy papier, D. Dziamska, „Zbieram, poszukuję, badam. Kinezjologiczny system kształcenia i terapia Edukacja przez ruch”, utwór „Paddy the Dancer”

 

II. Zajęcia główne

·         „Papierowe owoce” – dzieci, z pomocą wcześniej przygotowanej wydzieranki oraz kleju, wypełniają szablony owoców: gruszek, śliwek, jabłek, moreli – każde dziecko wykonuje minimum dwa wybrane przez siebie owoce. (Szablony powinny mieć średnicę ok. 4 cm – tak, aby mogły zmieścić się na papierowym drzewie, narysowanym na arkuszu A4, które będzie wykorzystane do następnego zadania). Forma pracy indywidualna.

 

wydzieranka z kolorowego papieru przygotowana wcześniej, szablony owoców: gruszek, śliwek, jabłek, moreli (średnica ok. 4 cm, po dwa szablony dla dziecka), klej

 

·         „Jabłonie, grusze i śliwy” – dzieci siadają w kręgu na dywanie, nauczyciel prosi, aby dzieci dobrały się w pary i daje każdej parze po jednym drzewie oraz po cztery papierowe owoce przygotowane wcześniej: jabłka, śliwki, gruszki lub morele. Każda para umieszcza na swoim drzewie inne owoce (jeden rodzaj). Zadaniem dzieci będzie uważne wysłuchanie wskazówek nauczyciela, który zadaje pytania, np.: jakie owoce rosną na jabłoni? Dzieci, które mają te owoce, podnoszą je do góry, a następnie uważnie wykonują polecenia nauczyciela: pierwsze jabłko rośnie na najniższej gałęzi, drugie jabłko rośnie po drugiej stronie drzewa, kolejne jabłko rośnie dwie gałęzie nad pierwszym jabłkiem, a ostatnie rośnie na samym czubku drzewa (i podobnie przy gruszkach i śliwkach).

 

kartonowe drzewa – po jednym na parę dzieci, papierowe owoce: jabłka, śliwki, gruszki, morele – dla każdej pary po 4 sztuki z danego rodzaju owoców (np. jedna para otrzymuje same jabłka itd.)

 

·         „Chrup warzywa, jedz owoce” – dzieci uważnie słuchają tekstu wiersza M. Strzałkowskiej, wskazując owoce i warzywa na obrazku. Nauczyciel zadaje pytania dzieciom:

        Jak nazywają się wasze ulubione owoce i warzywa?

        Co robimy z owoców?

        Co robimy z warzyw?

        Dlaczego trzeba jeść owoce i warzywa?

Na koniec wszyscy uczą się wiersza na pamięć.

„Książka” s. 14–15 i 16–17

 

 

III. Zajęcia popołudniowe

·         Ile jabłek, ile gruszek?” – każde z dzieci dostaje papierowe owoce i po dwa plastikowe talerzyki. Następnie dzieci uważnie słuchają nauczyciela i wykonują proste działania na dodawanie, np. na talerzu leży jedno jabłko, mama kupiła jeszcze cztery i położyła je obok tego pierwszego jabłka. Ile teraz jabłek leży na talerzu?

Kiedy już wszystkie owoce są policzone i leżą na talerzach, dzieci liczą wszystkie owoce i mówią, których mają więcej – jabłek czy gruszek.

wycięte z papieru gruszki (5 sztuk) i jabłka (6 sztuk) – dla każdego dziecka, po dwa talerze dla każdego dziecka

 

·         „Zbieramy owoce w sadzie” – zabawa pantomimiczna przy muzyce. Dzieci słuchają utworu A. Vivaldiego „Jesień” i w rytm muzyki naśladują ruchem zbieranie owoców w sadzie: wspinanie się wysoko na palce i wyciąganie rąk do góry (zrywanie owoców), schylanie się nisko i wrzucanie owoców do skrzynek, podnoszenie skrzynek z owocami i wynoszenie do samochodu.

 

CD Utwory… cz. 1 – „Jesień” A. Vivaldiego (nr 1)

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin